Jump to content

vikter till ryggsäck??


bartil

Recommended Posts

ska mönstra om 2-4 månader (ungefär, ingen aning) och nu är det så att jag är rätt säker på att jag klarar cykling och styrka testen till jägare, men jag har ingen koll alls på jägartestet... så nu vill jag öva lite hemma för jag har en c.a 40 cm hög bänk som jag kan träna på.

 

Men nu till frågan: var får man tag i vikter till en ryggsäck, c.a 20-30 kg?

 

Först vägde jag min skolryggsäck, full, och den vägde typ 3 kg ,O

 

sen så stoppade jag i 3 st hantlar jag har hemma, me ndet blev typ bara 17 kg sammanlagt, plus att det var kantigt o jävligt mot korsryggen ,O

 

hade varit super om någon här vet var man får tag i vikter som passar till ryggsäck, eller om det t.o.m kan finnas nåt användbart hemma som jag ej har kommit på?

Link to comment
Share on other sites

När jag tränar inför fjällvandring använder jag mjölpåsar. Dom är billiga och det är enkelt att bygga på önskad vikt(finns i 2kg och 5kg). Tips är att plasta in dom innan man stoppar dom i ryggsäcken. Mjölpåsarna ger även en mer naturlig utfyllnad istället för en extremt tung vikt i botten.

Link to comment
Share on other sites

Om du klarar styrkan och cyklingen så är nog jägartestet inget bekymmer. Om jag har fattat saken rätt så är det mer ett test för att kolla att kroppen är funkis, dvs att du inte får ont eller nåt annat alarmerande.

Link to comment
Share on other sites

Om du klarar styrkan och cyklingen så är nog jägartestet inget bekymmer. Om jag har fattat saken rätt så är det mer ett test för att kolla att kroppen är funkis, dvs att du inte får ont eller nåt annat alarmerande.

 

hehe, tack för de lugnande orden, men man ska alltid vara på den säkra sidan, eller hur? ,O

 

Born: Vilken prisklass ligger såna vikter då? Man kan ju även använda såna vikter när man ska ut o öva lite marscher, löpning me ryggsäck osv, inte bara övning till jägartestet.

 

Vinter: Är inte mjölpåsar rätt stora? Jag menar, får man plats med 4-5 5kg mjölpåsar i en ryggsäck...?

 

Någon som har bra tips på länkar, webshops osv..?

Link to comment
Share on other sites

En polare som fystränade innan han rykte in i norrlandsjägarna, tog en 25L dunk och spännde fast den på en ryggsäck och fyllde med sand i lagom mängder. Lätt att justera viken, kanske en risk för att det flyttar på sig i kupperad terräng.

 

/erik

Link to comment
Share on other sites

Min stridssäck 2000 är till bredden fylld med tidsskrifter (gamla pc-tidningar m.m.) och väger ganska exakt 25 kilo. sådant brukar bli över efter ett tag om man inte slänger saker..

Link to comment
Share on other sites

Små tips

 

Tips 1

Stoppa en soppsäck i ryggsäcken. Gå ut till sandlådan. Kasta bort aslla spadar och hinkar. från småbarnen. Sedan tar du din egen spade och börjar ösa i sand i säcken. När du nått valfri mängd. Slänger du på dig den och tränar på.

 

Tips 2

Man kan vara barnvakt åt sin 5-åriga kussin. Han väger ca 25Kg. Stoppa ner han i ryggsäcken med en actionmangubbe, sedan är det bara att köra. Och det får man pengar för av hans föräldrar för att man är barnvakt.

Extra roligt får han om man ska marcshträna. Då går man runt med han och han har så roligt 8-/

 

EDIT: Blev fler ord än nödvändigt. Samt fler stavfel Grr!

// Tobbe

Link to comment
Share on other sites

Små tipps

 

Tips 1

Stoppa en soppsäck i ryggsäcken. Gå ut till sandlådan. Kasta bort aslla spadar och hinkar. från småbarnen. Sedan tar du din egen spade och börjar ösa i sand i säcken. När du nått valfri mängd. Slänger du på dig den och tränar på.

 

Tips 2

Man kan vara barnvakt åt sin 5-åriga kussin.  Han väger ca 25Kg. Stoppa ner han i ryggsäcken med en actionmangubbe, sedan är det bara att köra. Och det får man pengar för av hans föräldrar för att man är barnvakt.

Extra roligt får han om man ska marcshträna. Då går man runt med han och han har så roligt :D

 

EDIT: Blev fler ord än nödvändigt.

// Tobbe

 

hahaha, ja det där var ju onekligen smarta tips--- men mina kusiner är c.a 30 år och vi tog bort vår sandlåda för 10 år sen :banana

 

PSK207JOHANSSON: Det där verkar ju nästan vara det smidigaste (framförallt billigaste) alternativet... och du är säker på att man får plats med en sån i en normalstor ryggsäck? Har tyvärr inga 100L ryggsäckar osv... :banana

 

Ing: Isf. måste det vara nåt allvarligt fel på min vägare (bra på svenska..?), för som sagt när jag vägde min väska FULL med alla skolböcker osv, o den tycker ja ändå e ganska tung, t.ex testade jag köra en "curl" me den, men lyckades knappt få upp den - den vägde bara 3 kg!! Nåt skumt är det asså 8-/

 

Tack så mycket för alla bra tips!

Link to comment
Share on other sites

Jag röstar för vattenalternativet.

 

Köp dig en billig rygga (minst 70l) på någon stormarknad och packa i vattenflaskor.

 

Uppsök sedan en "motionsslinga" och där går du i rask promenadtakt i en timma och rastar i 5 minuter. Sedan går i en timma till innan du rastar igen.

Var tredje rastning är 30-45 minuter och då ingår någon form av mat.

Sedan kör du en timma till innan du avbryter.

 

4 marschpass på 1 timma/st och 2 korta raster och en lång rast dvs ca 5 timmars marschträning per pass.

 

Första passet bör dock vara på bara en timma och så fort du kan göra det utan att få träningsvärk så kör du på.

 

I början räcker det gott att träna en gång i veckan medan efterhand som du blir starkare kan du gott marschträna 2 gånger i veckan samtidigt som du alternerar med gym (främst mage, rygg och ben) och löpträning.

 

Tycker du marschträning suger och gör ont osv så sök inte jägartjänst.

En stor del av utbildningen består i att ta sig från punkt A till punkt B med fullastad rygga som ofta väger runt 50kg.

Link to comment
Share on other sites

ok det låter ju bra, för 1 liter vatten väger 1 kg, o då kan man alltså reglera vikten rätt enkelt, eller hur? 8-/

 

tack för träningstipsen! det första målet är körkort, så jag kan ta mej till nån motionsslinga i nån skog, för jag bor i malmö nu och är inte så sugen på att gå här i stan... sen så ska jag följa dina tips! :baskerPa:

 

sammanlagt 5 timmar / marschpass inkl. alla raster är det som gäller alltså? förutom första gången/gångerna då..

 

vilken vikt på ryggen rekommenderar du för löpning resp. marsch?

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite skeptiskt till all träning som innebär tung packning. Vare sig det är löpning eller marschning. Det är lätt att skada sig om man inte är van eller stark. Och de flesta vill inte erkänna sig som nybörjare eller "svaga" utan börjar gärna med "lite extra".

Väljer du denna träningsform så tycker jag att du ska tänka att börja lugnt och försikt. Har du aldrig marschat förut så börja med att gå ett par mil utan packning alls, och i någon form av kängor. Därefter (efter några veckors träning, inte vilande) kan du ta med dig en rygga på ett par kilo. Prova att gå i lite kuperat också. Stressar du så riskerar du att ha sönder knän och leder (både i axlar och i ben) samt eventuellt råka ut för en fraktur.

 

Löpning i kuperat kombinerat med paddling är för mig den optimala träningen. Men alla har ju sitt sätt 8-/

Link to comment
Share on other sites

oz: Ok, jag ska självklart lyda ditt råd och börja väldigt lätt osv. Det låter bra som du säger, man vill ju inte gärna råka ut för svåra skador osv. :tveka:

 

Men jag tror iaf. jag skippar löpning med ryggsäck, kanske nån enstaka gång när jag har vant mej riktigt mycket med att gå marscher med tung ryggsäck.

Link to comment
Share on other sites

Den enda gången jag "tränat" med extra vikter var för att se hur min nya civila ryggsäck klarade sig med vikt i - innan vi gick upp på fjället.

 

Vatten är bra som nämnts, 1,5 liter pet-flaskor. Lätt att veta hur mycket du stoppat ner, och man kan sprida ut dom i ryggsäcken.

Link to comment
Share on other sites

Ärligt så tycker jag du ska strunta i ryggsäcken och istället satsa på kondition och styrketräning. Försök även deffa bort lite underhudsfett till mönstringen om om du kan, det gör det enklare på cyckeln.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om du är inne på rätt spår. Visst är det bra med konditionsträning och styrketräning och kanske nödvändigt för att höja din prestationsnivå till din ambitionsnivå MEN om du är seriöst intresserad av jägartjänst och hittils bara burit skolryggsäck bör du nog fundera på ett och annat. Allra senast mellan mönstring och inryck måste du då börja träna på att bära någon riktig ryggsäck och komma ut i skog eller motsvarande.

Innerstadskids utan skogsvana kan få det lite motigt, med det menar jag inte att du inte kan klara jägartjänst men tänk på att det är mycket annat än mönstringens fystester som avgör hur väl du kommer trivas och klara dig.

Link to comment
Share on other sites

hehe jag vet, ja e lite av en "innerstadskid" (som du uttryckte det :P) men först och främst ska jag satsa på mönstringen. Sen kommer extramönstring, och om jag går vidare efter den ska jag börja gå marscher osv med tung ryggsäck minst 2 ggr/vecka, mest för att vänja mej vid marscher så att man inte drar på sej skador och så pga ovana knän och ben

Link to comment
Share on other sites

Ang jägartestet på mönstringen kollar det bara knäna så det behöver du inte träna på. Sen att marschträna redan innan den vanliga mönstringen är inte fel men jag skulle inte gjort det. Skulle satsat på att få minst 8or på styrkan och kondisen för att kunna ha fler altenativ när du kommer till mönstringsförfattaren.

 

Lycka till..

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite skeptiskt till all träning som innebär tung packning. Vare sig det är löpning eller marschning. Det är lätt att skada sig om man inte är van eller stark. Och de flesta vill inte erkänna sig som nybörjare eller "svaga" utan börjar gärna med "lite extra".

Väljer du denna träningsform så tycker jag att du ska tänka att börja lugnt och försikt. Har du aldrig marschat förut så börja med att gå ett par mil utan packning alls, och i någon form av kängor. Därefter (efter några veckors träning, inte vilande) kan du ta med dig en rygga på ett par kilo. Prova att gå i lite kuperat också. Stressar du så riskerar du att ha sönder knän och leder (både i axlar och i ben) samt eventuellt råka ut för en fraktur.

 

Löpning i kuperat kombinerat med paddling är för mig den optimala träningen. Men alla har ju sitt sätt :)

 

Precis, Och skadar du dina knän eller rygg kan du se fram mot en tjänst som malaj, om något alls. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Enda som kommer upp i mitt huvud är de röda 25kg's vickterna eller svarta 50kg's vickterna på gymmet... en berghaus rymmer nog 200-300 kg med sånt :ph34r:

 

kan rekomendera knälinda isåfall :D

 

//Patron

 

 

(det var min livliga fantasi)

Link to comment
Share on other sites

Enda som kommer upp i mitt huvud är de röda 25kg's vickterna eller svarta 50kg's vickterna på gymmet... en berghaus rymmer nog 200-300 kg med sånt  :rolleyes:

 

kan rekomendera knälinda isåfall  :tveka:

 

//Patron

 

 

(det var min livliga fantasi)

 

Mmm, Jag tror inte att problemet egentligen är att komma upp i vikt, utan att dela upp vikten på ett vettigt sätt. En viktplatta är inte stor, men förbaskat hård och obekväm i en ryggsäck, samma sak med sandsäckar?

Link to comment
Share on other sites

Enda som kommer upp i mitt huvud är de röda 25kg's vickterna eller svarta 50kg's vickterna på gymmet... en berghaus rymmer nog 200-300 kg med sånt  :rolleyes:

 

kan rekomendera knälinda isåfall  :tveka:

 

//Patron

 

 

(det var min livliga fantasi)

 

Mmm, Jag tror inte att problemet egentligen är att komma upp i vikt, utan att dela upp vikten på ett vettigt sätt. En viktplatta är inte stor, men förbaskat hård och obekväm i en ryggsäck, samma sak med sandsäckar?

 

 

kanske baka in vikter/sandsäck i kläder/tyger eller liknande? ökar volymen och lätt att byta vikter osv.

Isåfall är nog sandsäckarna bäst, eftersom de har lite mer volym än massivt metall och har antagligen mer passande form.

Den idén tror jag på.

Men fylla med gammla tidningar värkar oxå en fin idé :D

 

//Patron

Link to comment
Share on other sites

Det här får mig att tänka på ett visst befäl på "regementet" (läs SAS) som packade sin ryggsäck med stenar och vandrade upp och ner längs ett berg.

 

Visst motion i all ära men en dag så slog vädret om och han blev fast där uppe på berget och frös till döds pga att han inte hade några varma kläder eller annat som skulle kunna ha hjälpt honom.

 

Så packa det man använder i ryggsäcken dvs kök vatten kläder så att man får en realistisk packning och kan göra mer än bara gå runt och bära på sten mm.

 

Planera in längre marcher och få in en fältvana med att sova ute mm.

 

Ju mer hemma i naturen man känner sig kommer "jägeriet" naturligt.

Link to comment
Share on other sites

Undra om det är värt att öva heltid på "Jägeriet" om man ska in som skyttesoldat.

 

Får väl öva på att springa med något tungt i handen så inte vapnet känns som någon börda alls..

 

Men regnställ o varma kläder vore inte fel o alltid ha i ryggan som nämns.

Köket kan ju ge en god kopp kok-kaffe :baskerPa:

 

En god erfarenhet när jag knatade från Märsta till Gysinge. Då va det maten o vattnet o kläder o tält som vägde, blev andå bara 35kg(blir endå något efter några mil), inte så värst lång vandring.

Men då kom ju en utav sveriges värsta regnskurar :o så regnstället räddade vandringen... och en lada att sova i.

 

//Patron

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...