Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har problem med att jag är lite darrhänt vilket är väldigt irriterande när jag skjuter pistol. Finns det några övningar man kan göra för förbättra detta eller någon särskild skjutteknik?

Posted

Öva på att sikta och få in andningstekniken. När du börjar darra ta ner, vila och börja om.

En annan tanke kan vara att träna upp muskelstyrkan. I så fall införskaffa lämplig vikt på dryga kilot. Och öva precis som om du hade en pistol i handen.

En annan trolig orsak kan vara att du spänner dig för mycket när du ska skjuta.

Lite svårt att ge råd och tips på vad du ska åtgärda, över nätet, då man egentligen bör stå på plats och se hur du agerar. :)

Posted

Sedan är det ju så att en pistol aldrig är helt stilla... En viss rörelse får man räkna med.

• BlåGul -1
Posted

Bry dig inte om att du darrar. Det kan vara svårt, men försök bortse från det. Försök definitivt inte att klämma iväg skottet vid någon viss punkt ("nu är den i mitten, PANG!") i darr-rörelsen, då kommer det INTE att fungera. Darrningen har inte någon påverkan på ditt träffresultat om du gör rätt för övrigt. (Andning, etc..) Den kommer förmodligen också att minska i takt med mer träning. Nifelhels tips om lite lätt viktträning är för övrigt att rekommendera om du saknar rätt styrka.

Posted

Alla darra ju litet. Tänk på att det viktiga är att du siktar rätt. Är bara pistolen riktad rakt fram "kornet i skåran" så gör det mindre om pistolen flyter litet eller om du darrar.

En anna ska kan vara att du står och siktar för länge. När jag skjuter precision så vilar jag vapnet på bänken så länge jag kan. Drar sedan in ett djupt andetag när jag lyfter, siktar när jag andas ut och kramar av skottet precis när lungorna är tomma. Står man kvar för länge och försöker hålla stilla så börjar man ofelbart darra.

Posted

Nifelhel hade ett annat bra tips också, förök slappna av.. har själv haft (och har fortfarande ibland) problem med att jag spänner mig när jag skjuter, oavsett om det är pistol eller gevär och då darrar jag med kraftigt försämrat träffresultat som följd...

vill själv ha tips på avslappningsövningar som man kan göra innan man skall skjuta...

Posted

Just att ta för lång tid på sig är mycket vanligt vid nationellt skytte.

Tänk på att du har en hel evighet på dig att vila mellan skotten. 5 skott på 6 minuter... man hinner nästan ta ett par koppar fika emellan! :unsure:

Var noga med all "förarbete". Det sparar energi i de där attans små musklerna i handen:

Greppa pistolen rätt, så att den linjerar med underarmen

Stå rätt, så att du automatiskt riktar mot tavlan när du höjer armen.

Ju mindre du sedan behver finrikta, ju mer tid och energi sparar du.

Lyckas du inte sikta rätt tämligen omgående, så ta ner, titta bort, vila och börja om.

Öva hemma. Man kan komma en bra bit på att sitta och torrklicka mot teven. Och tänk bara så mycket roligare en del program blir! :rockon:

Posted

Tränar du för målskytte eller strid? Tränar du för strid kan jag bara gratulera. Du kommer att darra som ett asplöv när det väl händer. Dina händer kommer att greppa så hårt om pistolen att det inte går att hålla den stilla. Pistolen är inget precisionsvapen, den är ett vapen till för att vinna snabba eldstrider på korta avstånd.

Alltså tränar du under rätt förhållanden nu. träffar du med darr på handen nu så kommer du förmodligen att göra det sen också.

Tränar du för målskytte kan jag inte hjälpa dig.

Posted

SARA gäller även för pistolskytte. :D

Ta ett riktigt djupt andetag när du lyfter vapnet, andas sedan ut hälften av luften i lungorna. Då kommer kroppen att sunka ihop lite och du kommer att slappna av. Nu har du max 10sekunder på dig att avfyra. Om du inte hinner, ta ned vapnet. Vila några sekunder och börja sedan om på nytt.

Posted

Ett bra avtryck kan göra underverk för träffbilden. Även om man tycker att kornet stuckit precis i skottögonblicket så kan du ändå få en anständig träff om man pressat av mjukt.

Även om ett mjukt avtryck är viktigt för ett bra skytte så kan man träna det ytterligare. Efter två säsongen med samma pistol har jag upptäckt nya egenskaper på avtryckaren. Sedan jag lärde mig att behärska dessa har träffbilden krympt.

Posted

Sen det ju krav på att avtrycket ska vara minst 1kg för c-vapen och 1,6kg vid revolver/a-vapen. (tror det var så iaf)

Om man har en lite lyxigare pistol kan man ju experimentera med förtryck och tryckpunkt. Jag gillar att ha tungt förtryck och lätt tryckpunkt.

Posted

Nu när ni börjar prata tryck i denna tråden så anser jag att Övning ger färdighet.

Skjut mycke köp en 22:a också så man kan panga mycke för billiga pengar.

Darrheten anser jag är bara en grej som man kommer över efter mycke skjutning.Framförallt ska man inte tänka på det iallafall.Bakfylla förstör min skjutning totalt.Sen är det lite det där när man börjar skjuta så har man lite för stor respekt för vapnet.Visst ska man alltid ha detta men inte så mycke så man spänner sig när man skjuter.

Trycket i sig är ganska oviktigt om man inte ska börja med olympiska grenar.Vid Dynamiskt skytte så tänker man absolut inte på trycket utan bara letar mål istället.

En rekomendation är ett bra bälte med hölster så du kan bära pangen på dig i bostaden.Då kan man öva ganska mycke torrklickning också men inte på 22:an såklart.

Skjutning är skoj och jag hoppas att tills jag flyttar hem så har Dynamiskt skytte blivit STORT.

MVH

Olaevil

Posted
Vid Dynamiskt skytte så tänker man absolut inte på trycket utan bara letar mål istället.

MVH

Olaevil

Jag håller inte med dig, redan på 15 m tycker jag att man måste ha järnkoll på riktmedel och avfyrning, annar drar man på sig dåliga träff, miss eller straffpoäng.

Att lära sig väga av precision mot snabbhet är ett framgångsresept i IPSC!

Posted
Vid Dynamiskt skytte så tänker man absolut inte på trycket utan bara letar mål istället.

MVH

Olaevil

Jag håller inte med dig, redan på 15 m tycker jag att man måste ha järnkoll på riktmedel och avfyrning, annar drar man på sig dåliga träff, miss eller straffpoäng.

Att lära sig väga av precision mot snabbhet är ett framgångsresept i IPSC!

Förlåt herr.jöjje men jag kanske skulle ha skrivit JAG istället för MAN i den meningen.

mvh

Olaevil

Posted
vill själv ha tips på avslappningsövningar som man kan göra innan man skall skjuta...

Generell avslappning.

Alt1 Full lungorna med flera korta andetag (Flämta inte utan dra in, paus, dra in, paus osv.) håll sen andan i 5 sekunder och blås sen ut luften under 5 sekunder. Upprepa 5-10 gånger.

Alt2 Spänn musklerna i händerna hårt, håll någon sekund. Släpp spänningen till hälften och håll en sekund. Slappna av helt och fortsätt sen med fötterna och gör på samma sätt. Jobba dig in mot mittpunkten av kroppen dvs efter händer och fötter kommer underarmar och vader osv.

Min uppfattning är att dessa knep nog inte är lämpligt att utföra direkt innan man ska skjuta men någon som är mer insatt i skytte kan säkert ge sina synpunkter (Jag är absolut ingen skytt på något vis.). Men att köra en omgång 5-10 minuter innan man ska skjuta bör inte påverka något negativt.

Vad gäller statisk träning med en vikt så välj en som är tyngre än vapnet som ska användas, då blir man starkare än vad man behöver för just det vapnet och kan troligtvis slappna av något mer. I fallet med en pistol ska det kanske inte vara en hantel på 10 kg men 50-100% tyngre bör vara lämligt.

Posted

sysslar ju inte med pistol utan det är främst AK4 det gäller ;)

så en 10kg hantel borde vara lagom då (eller nåt annat som väger 10kg ungefär)

Posted
sysslar ju inte med pistol utan det är främst AK4 det gäller ;)

så en 10kg hantel borde vara lagom då (eller nåt annat som väger 10kg ungefär)

Om du håller vapnet på rak arm framför dig så bör det vara så. :)

AK:n håller du förhoppningsvis inte på samma sätt som en pistol och då är det hela skjutställningen du bör öva på, det är inte så lätt att överbelasta på samma sätt för att orka statiskt med en annan typ av vapen än en pistol.

Många skjutställningar går, som jag har förstått det, ut på att avlasta musklerna så mycket som möjligt och då är det nog snarare teknikträning som gäller.

Posted

förtydligande:

Har egentligen inget problem med vapnets vikt eller skjutställning, dock har jag problem med att kunna slappna av när jag skall skjuta, KAN bero på att jag tidigare haft en viss skotträdsla.

antar att träning är det största botemedlet, men vill ändå ha tips på hur jag skall göra för att kunna slappna av före och under skjutning.

Posted

Om du i likhet med de flesta skyttar ibland har lättare eller svårare anfall av skotträdsla är det bra att göra följande:

Låt en kamrat fylla på ett magasin med x antal skarpa patroner och x antal blinda blandat huller om buller utan att du ser ordningen. Ladda sedan och skjut i lungt tempo och koncentrera dig på att göra bra avfyringar. När du "skjutit" av en blind patron ser du dina avfyringsfel och kan förhoppningsvis lättare motarbeta dem.

Posted

jo, nog händer det att man "rycker till" eller blundar precis i skottögonblicket ibland....

har dock märkt en klar förbättring iom att jag fick rödpunkt....

skulle dock behöve nån form av kindstöd för att höja koven nån centimeter...

vanliga vapen med järnsikten så händer det dock ganska frekvent att jag "blinkar till" precis när skottet går

pistol har jag inga sådana problem på, men det beror på att jag har vapnet så långt från ansiktet. (På AK4 brukade jag slå i kinden mot "knölen" där Kolven går ihop med lådan, det har förmodligen ganska mycket med saken att göra, inte kul att få blåmärken på kinden när man skjutit mycket)

• 2 weeks later...
Posted

Limp mfl. Sträva efter att skjuta överraskningsskott, dvs tryck av så långsamt som möjligt så att det blir svårare att bedöma när skottet kommer. Då kommer ni öka er avtryckskontroll och blir av med eventuella avtrycksspel blinkningar ryckningar i fingrar och att man "klämmer till" med någon del av handen.

Vid femskots serier släpp aldrig vapnet helt. På så sätt ligger det likadant i handen hela tiden. Vila vapnet mot bänken och slappna av musklerna i skjuthanden men släpp aldrig kolven.

Om du inte får vapnet still med en tyngre pistol testa en lättare. Låter kanske knäppt men för en del är det det enda som funkar. en del darrar betydligt mindre när de skjuter med en superlätt Vostok.22 än de gör med en bullbarrel ruger .22. Det verkar som om vissa rekylrädda tror att tyngre pangar ger större rekyl eller nåt.....vilket de ioförsig kan ha en poäng i :Malaj:

Posted

Tack för alla tips. Har tyvärr inte möjlighet att påverka vilken sorts pistol jag vill skjuta med och det är ganska glest mellan skjuttillfällena vilket jag tror är en del av problemet. Då blir man övertaggad när det är dags :baskerPa:

Posted
Om du i likhet med de flesta skyttar ibland har lättare eller svårare anfall av skotträdsla är det bra att göra följande:

Låt en kamrat fylla på ett magasin med x antal skarpa patroner och x antal blinda blandat huller om buller utan att du ser ordningen. Ladda sedan och skjut i lungt tempo och koncentrera dig på att göra bra avfyringar. När du "skjutit" av en blind patron ser du dina avfyringsfel och kan förhoppningsvis lättare motarbeta dem.

Detta fick vi göra under pistolutbildningen nu. En bra övning.

Man vet inte om det klickar eller smäller. :baskerPa:

Posted

Detta fick vi göra under pistolutbildningen nu. En bra övning.

Man vet inte om det klickar eller smäller. :)

Det är en jättebra övn för att identifera eller snarare påvisa skotträddsla, enda problemet är att den i bland kan förstärka skotträddslan. Ofta behöver skyttarna "skjuta av sig" lite efteråt för att vänja sig vid att det INTE klickar.