Jump to content

Fjs mönstring v 49 / aspiranter 2006


Guest joxxe

Recommended Posts

Nimax: Vilket reportage? Du menar väl inte "Soldaterna drillas tills de spyr"?

Förresten, är det någom som har det fullständiga reportaget? Jag har bara 6-7 sidor om jag minns rätt...

Jo, det var nog så det hette. Fullständiga reportaget? - känner jag inte till något om, det jag läste var en bilaga till aftonbladet på ca 3 sidor. Om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 423
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest joxxe

Ah äntligen lite ny info!

Dem ringde mig nyss från pliktverket i Göteborg (jag har mailat flera ggr :))

Dem såg att jag även ville söka KJ ifall det inte blir ngt för FJS. Så nu har dem gjort såhär:

Om ca 2 veckor får pliktverket besked om det blir FJS utbildning eller inte. Blir det de så skickar dem ut information till alla sökande angående förtest osv. Blir det INTE någon utbildning skickar dem ut information om detta till alla sökande, och de bifogar då även ansökningsblanketter till KJ´s extramönstring som man bara behöver skriva under och skicka in för att få komma på KJ´s extramönstring.

Han berättade även att KJ rycker in sommaren 2007 och EVENTUELLA Fjs aspiranter rycker in 31 Juli 2006 (om det blir dvs).

Link to comment
Share on other sites

Guest joxxe
Inryck för KJ är 31 Augusti för att vara exakt alltså början på hösten har jag för mig? :P

Vadå ska det inte vara något inryck hos FJS iår eller?

De gör om massa så NEJ det kanske inte blir ngn FJS utbildning i år.

KJ rycker in april 2007, men det komer nog ändras till Juli 2007 enligt pliktverket.

Link to comment
Share on other sites

Ah äntligen lite ny info!

Dem ringde mig nyss från pliktverket i Göteborg (jag har mailat flera ggr :-P)

Dem såg att jag även ville söka KJ ifall det inte blir ngt för FJS. Så nu har dem gjort såhär:

Om ca 2 veckor får pliktverket besked om det blir FJS utbildning eller inte. Blir det de så skickar dem ut information till alla sökande angående förtest osv. Blir det INTE någon utbildning skickar dem ut information om detta till alla sökande, och de bifogar då även ansökningsblanketter till KJ´s extramönstring som man bara behöver skriva under och skicka in för att få komma på KJ´s extramönstring.

Han berättade även att KJ rycker in sommaren 2007 och EVENTUELLA Fjs aspiranter rycker in 31 Juli 2006 (om det blir dvs).

 

 

Om det inte skulle bli någon FJS utbildning i år, när rycker de i såfall in? Ett år senare? Sommaren 07? i såna fall är det ju ändå samtidigt som KJ! :/

Link to comment
Share on other sites

Sett ur min synvinkel är det tveksamt om FJS kommer ha värnpliktsutbildning mer än möjligen denna omgång 06/07.

 

Fallskärmsjägarbataljonen (som krigsförband) skall avvecklas under året, och delar av denna skall användas som bas för ett eller båda av specialförbanden. Eftersom båda specialförbanden (FJS och SSG) numera rekryterar officerare (yrkes- eller reserv-) eller möjligen värnpliktiga som har behörighet att söka reservofficersprogrammet så finns det en del som talar för att FJS försvinner som värnpliktsförband.

 

Dock håller jag tummarna för att ni som sökt får prövas och testas och genomföra utbildningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest joxxe

Ah äntligen lite ny info!

Dem ringde mig nyss från pliktverket i Göteborg (jag har mailat flera ggr ,O)

Dem såg att jag även ville söka KJ ifall det inte blir ngt för FJS. Så nu har dem gjort såhär:

Om ca 2 veckor får pliktverket besked om det blir FJS utbildning eller inte. Blir det de så skickar dem ut information till alla sökande angående förtest osv. Blir det INTE någon utbildning skickar dem ut information om detta till alla sökande, och de bifogar då även ansökningsblanketter till KJ´s extramönstring som man bara behöver skriva under och skicka in för att få komma på KJ´s extramönstring.

Han berättade även att KJ rycker in sommaren 2007 och EVENTUELLA Fjs aspiranter rycker in 31 Juli 2006 (om det blir dvs).

 

 

Om det inte skulle bli någon FJS utbildning i år, när rycker de i såfall in? Ett år senare? Sommaren 07? i såna fall är det ju ändå samtidigt som KJ! :lala:

Troligen Janurai 2008 enligt killen från pliktverket som ringde mig.

Link to comment
Share on other sites

Vänta nu...

 

Om KJ ska rycka in juli 2007, så innebär det då att 87:orna och 88:orna rycker in samtidigt?

 

Samma sak gäller ju isåfall FJS också om inryck ska ske januari 2008...? Hård konkurrens må jag säga...

 

Men OM det skulle vara inryck för FJS i år, hur blir det då för oss 88:or? Blir det januari 2008 iallafall?

 

Testperioden i janurai, ja jag tackar, dubbelt så jävligt... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest joxxe
Vänta nu...

 

Om KJ ska rycka in juli 2007, så innebär det då att 87:orna och 88:orna rycker in samtidigt?

 

Samma sak gäller ju isåfall FJS också om inryck ska ske januari 2008...? Hård konkurrens må jag säga...

 

Men OM det skulle vara inryck för FJS i år, hur blir det då för oss 88:or? Blir det januari 2008 iallafall?

 

Testperioden i janurai, ja jag tackar, dubbelt så jävligt... :worthy:

FJS kommer i framtiden bli ett yrkesförband, dvs du måste ha gjort lumpen innan för att kuna söka dit. Det är därför det är oklart om utbildningen kommer ske i år eller ej. Vet dock inte när det ska bli ett yrkesförband, men inom några år iaf.

Och nej jag är ganska säker på att endast 87orna rycker in på KJ juli 2007, eftersom förtesterna görs v 25 2006 (15 v kvar :baskerPa:).

Link to comment
Share on other sites

FJS kommer i framtiden bli ett yrkesförband, dvs du måste ha gjort lumpen innan för att kuna söka dit. Det är därför det är oklart om utbildningen kommer ske i år eller ej. Vet dock inte när det ska bli ett yrkesförband, men inom några år iaf.

Och nej jag är ganska säker på att endast 87orna rycker in på KJ juli 2007, eftersom förtesterna görs v 25 2006 (15 v kvar :baskerFN:).

 

Ja jag känner till deras planer om ett renodlat yrkesförband men allt är ju så rörigt just nu...

 

Men det jag undrade var om någon hade hört hur det ligger till för oss 88:or det är det jag är lite orolig över. Vissa har ju redan sökt till förtesterna och jag hoppas verkligen att även vi får chansen (om vi så vore de sista) att göra värnplikten på FJS...

 

Om jag har förstått allting rätt(?), så kommer det att utbildas minst en omgång till, om det sen blir jul06 eller jan08 är det ingen som vet ännu men OM det skulle bli jan08, så blir det väl två årskullar..?

 

Och när är inryck till KJ för våran årskull, "joxxe" eller någon annan som har hört något?

 

Lite smått förvirrad och klockan är strax efter midnatt, så ha överseende om jag har missat något :P

Link to comment
Share on other sites

Nimax: Vilket reportage? Du menar väl inte "Soldaterna drillas tills de spyr"?

Förresten, är det någom som har det fullständiga reportaget? Jag har bara 6-7 sidor om jag minns rätt...

Jo, det var nog så det hette. Fullständiga reportaget? - känner jag inte till något om, det jag läste var en bilaga till aftonbladet på ca 3 sidor. Om jag inte minns fel.

 

Var kan man få tag i detta reportaget? :happy:

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade länken i FJS tråden (den andra), men den sidan har blivit inaktiv...

 

Och det reportaget jag har/hade är 6 sidor och det saknas minst en sida...

 

Så om någon här har HELA reportaget, var god och dela med oss andra :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom igen nu grabbar, låt inte denna tråd dö ut! Kolla hur bra "Elstot" och de andra höll sin tråd vid liv innan FJS :)

 

Det jag skulle vilja veta nu, exakt vilka här, ska till extramönstingen i maj? Vissa har ju redan talat om det men jag tycker att det är fortfarande en aning oklart... Och hur går förberedelserna?

 

En annan fråga, är det någon som möjligtvis har hört om några planer ang. 88:or och våran extramönstring? Det har inte skickats ut några brev än iallafall...

 

 

Carry on!

Link to comment
Share on other sites

CalleP, ni lär ju inte få extramönstra förren år 2007. Oftast kör man väl extramönstringarna året efter mönstringen?

 

Nja det är mycket osäkert... Det är ingen som vet hur FJS tänker göra men jag har fått höra att möjligtvis ska vi få extramönstra någon gång i höst. Hur som helst så kommer 88:orna antagligen rycka in samtidigt som 87:orna, det har ju alltid varit två årskullar åt gången..

 

Men det är något som jag ska försöka ta reda på, just nu sitter jag och skriver ett mail som jag ska skicka till FJS i helgen. Förhoppningsvis får jag ett svar som reder ut lite saker och ting...

 

Jag säger till när/om jag får ett svar...

Link to comment
Share on other sites

Sett ur min synvinkel är det tveksamt om FJS kommer ha värnpliktsutbildning mer än möjligen denna omgång 06/07.

 

Fallskärmsjägarbataljonen (som krigsförband) skall avvecklas under året, och delar av denna skall användas som bas för ett eller båda av specialförbanden. Eftersom båda specialförbanden (FJS och SSG) numera rekryterar officerare (yrkes- eller reserv-) eller möjligen värnpliktiga som har behörighet att söka reservofficersprogrammet så finns det en del som talar för att FJS försvinner som värnpliktsförband.

 

Dock håller jag tummarna för att ni som sökt får prövas och testas och genomföra utbildningen.

 

Att skrota värnplikten som fallskärmsjägare vore en tabbe, bara för att man gör vpl på fjs behöver man för den delen inte rekryteras direkt till något SF (tveksam om man ens kommer in). Att ha ett "elitförband" som GU är ju en perfekt rekrytering till övriga försvarsmakten, att få ut driftiga och kunniga soldater. Är man vidare intresserad söker man utlandstjänst eller SF/Officer.

 

Så jag hoppas FM behåller förband som gör "män av pojkar" ;)

Link to comment
Share on other sites

Skulle kännas väldigt tråkigt om FJS la ner sin värnpliktutbildningen, speciellt då man tränat så länge å så hårt för att försöka ta sig in där.

Är det försvarsbudgeten som tvingar dom till att lägga ner det? Kan beslutet komma att ändras om vi får ett regeringsskifte i höst?

 

Som sagt, väldigt surt om det läggs ner när man kämpat så för att försöka ta sig in där.

Link to comment
Share on other sites

Guest joxxe
Skulle kännas väldigt tråkigt om FJS la ner sin värnpliktutbildningen, speciellt då man tränat så länge å så hårt för att försöka ta sig in där.

Är det försvarsbudgeten som tvingar dom till att lägga ner det? Kan beslutet komma att ändras om vi får ett regeringsskifte i höst?

 

Som sagt, väldigt surt om det läggs ner när man kämpat så för att försöka ta sig in där.

Läggas ner ska det inte göra, däremot ska det göra om det till ett yrkesförband inom snar framtid.

Har iaf sökt KJ nu för säkerhetsskull och blev kallad till deras förtest idag :)

Men självklart hoppas jag på en FJS utbildning i år. Fast ska jag vara ärlig tror jag inte det blir någon mer utbildning för värnpliktiga...

Link to comment
Share on other sites

Är det försvarsbudgeten som tvingar dom till att lägga ner det? Kan beslutet komma att ändras om vi får ett regeringsskifte i höst?

FJS är betydligt mindre budgetkänsligt än många andra förband. Och jag tror inte att värnpliktsutbildningen på FJS kommer att bli valfråga.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer i fortsättningen kunna söka till FJS som ROP aspirant, oberoende av tidigare värnplikt(dock med vissa krav). Hur stor chans det är att man blir antagen beror på hur många yoff som visat intresse under året och hur stort FJS skall vara.

 

Men jag räknar med nytt intag i mars nästa år igen.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer i fortsättningen kunna söka till FJS som ROP aspirant, oberoende av tidigare värnplikt(dock med vissa krav). Hur stor chans det är att man blir antagen beror på hur många yoff som visat intresse under året och hur stort FJS skall vara.

 

Men jag räknar med nytt intag i mars nästa år igen.

 

I princip samma som med SSG då eller...?

Link to comment
Share on other sites

I princip samma som med SSG då eller...?

 

Helt korrekt.

Vet däremot inte om dom kommer ta in personer utan någon som heldst militär utbildning, troligtvis inte.

 

Det kan jag tänka mig. Men, jag har aldrig riktigt förstått varför man kan söka som reservofficerare/yrkesofficerare på andra förband än där man gjorde sin värnplikt? T.ex. om man har gjort värnplikten som bevakningssoldat, och sen ska bli RO på FJS... då har man ju inga erfarenheter eller färdigheter överhuvudtaget från FJS värnplikt... hur funkar det? :S

Link to comment
Share on other sites

Bartil

Kanske därför det är vissa intagningskrav på dylika tjänster (ssg, fjsIK osvosv). Finns en hel hög med folk som gjort värnplikten på helt andra förband som passar in i dessa organisationerna.

Tycker det är ett bra system då man inte behöver ruta in sin eventuella officerskarriär redan vid mönstring.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, det vore inget konstigt om värnpliktsutbildningen försvann från FJS.

 

Det skulle gå alldeles utmärkt att rekrytera fallskärmsjägare som gjort sin grundutbildning vid andra förband och sedan får någon slags "jämkningsutbildning" och sedan utbildning i de delar som är speciella för FJS.

 

Så har den tidigare befälsförsörjningen fungerat; officerare från alla möjliga förband gick en fallskärmsjägarbefälskurs (A31, 0231) utan att dessa i bland hade den minsta aning om jägartjänst överhuvudtaget. På så sätt skapades en kader med befäl lämpliga att tjänstgöra vid FJS (och de har då också en "tillräckligt hög" nivå på sina kunskaper). Ur denna kader rekryterades sedan officerarna till FJS på kommendering på cirka tre år eller lite mer. Under hela tiden tillhörde de sitt hemmaförband, till vilket de senare återvände, men tjänstgör vid FJS.

 

För att få stadga hade vissa betydligt längre kommenderingar.

 

Detta system innebar att man i och för sig odlade en "FJS-kultur" men att man hela tiden fick tillskott på nya idéer från helt andra kulturer. Samtidigt kom återvändande officerare tillbaka till sina hemregementen med många nya, annorlunda erfarenheter som kunde tas tillvara.

 

Jag är övertygad om att denna modell med framgång kan tillämpas också på värnpliktga i ett framtida "anställt" FJS: Låt de värnpliktiga göra huvuddelen av sin (grundläggande) utbildning på andra förband och "förädla" dem sedan mot fallskärmsjägartjänsten.

 

Men, om det gick vore det naturligtvis roligast om värnpliktsutbildningen kunde vara kvar. Jag tror dock tyvärr inte det kommer vara så.

Edited by evsim
Link to comment
Share on other sites

Både FJS och KJ genomgår stora förändringar just nu. Tjänsten FB700 (Kustjägarplutonbefäl) kommer att försvinna och alla som blir antagna till KJ pluton är FB900 (Kustjägare) Denna befattning är dock ej klar och har inte tagits i bruk än. troligtvis blir det så att gruppbefäl väljs efter GSU, i sammråd med det värnpliktiga. Tjänsten FA700 (Fallskärmsjägare) finns kvar på pliktverket och www.lumpen.nu men har dock inget utbildnings-start-datum. Enligt www.lumpen.nu kommer FA700 att bli 330 dagar.

Detta verkar lite konstigt då den nya FB900 (Kustjägare) tjänsten är på 450 dagar. Så om och när FA700 kommer att börjas utbildas tror jag den kommer att ligga på 450 dagar. Där skon klämmer i dag tror jar är det nya vänpliktsystemet som funkar dåligt med FJS-IK organisation och anställningskrav. Kustjägare som går en tredje termin faller in i IAS (Internationella Amfibiestyrkan)

eller i den nyblidade KJ-IS (Kustjägarnas Insattsstyrka) Länk KJ-IS KJ-IS

Men de Fallskärmsjägare som väljer att genomgå en tredje termin har igen förband "falla" in i.

Det kommer då att bli svårt att motivera en tredje termin i FJS då antagningskraven för FJS-IK inte kräver att man skall ha genomgått en tredje termin utan har som krav att du skall ha fullföljt värnplikten med minst X77 (Alltså du skall minst ha gått de två förpliktigande terminerna

på 330 dagar). Samt har behörighet till reservofficersprogrammet (ROP).

 

 

Vet inte om jag tillförde något, men det var ett försök.

Link to comment
Share on other sites

Ah äntligen lite ny info!

Dem ringde mig nyss från pliktverket i Göteborg (jag har mailat flera ggr :ph34r:)

Dem såg att jag även ville söka KJ ifall det inte blir ngt för FJS. Så nu har dem gjort såhär:

Om ca 2 veckor får pliktverket besked om det blir FJS utbildning eller inte. Blir det de så skickar dem ut information till alla sökande angående förtest osv. Blir det INTE någon utbildning skickar dem ut information om detta till alla sökande, och de bifogar då även ansökningsblanketter till KJ´s extramönstring som man bara behöver skriva under och skicka in för att få komma på KJ´s extramönstring.

Han berättade även att KJ rycker in sommaren 2007 och EVENTUELLA Fjs aspiranter rycker in 31 Juli 2006 (om det blir dvs).

 

@joxxe, jag läste nyss att du hade skickat en ansökan till KJ-exmönstring. Hur lyckades du med det? Har den ovan nämnda "informationen" landat i din brevlåda? I så fall är jag ytterst nyfiken!

I man brevlåda har det nämligen varit dött... Om du själv inte heller fått något svar undrar jag om ovanstående var den exakta informationen du fick? Duktigt irriterande om de utlovar ett utskick av denna karaktär och sedan inte levererar!! För nu har det ju gått närmare 4 veckor. Finns möjligheten att utskicket inte nått alla bara?!

 

@3924, tittade på länken: KJ-IK verkade ju än så länge vara på ideé-/projektstadie, eller? Iofs så är det ju med 450 dagars utb. och inryck 2007 ett bra tag kvar tills nästa kull är färdigutbildade! Hur som helst, det du menar är att många tråkiga praktiska anledningar talar för att FJS-vpl inte blir av. Förstod jag dig rätt då?

 

För övrigt undrar jag om "ni" (läs den erfarna allmänheten) tror att en GUKJ kan vara en lämplig start till en FJS Off-utb. (jag vet att detta egentligen är halvt irrelevant eftersom jag inte är uttagen till någon av ex-mönstringarna än, men vore intressant med spekulationer bara...)

Link to comment
Share on other sites

För övrigt undrar jag om "ni" (läs den erfarna allmänheten) tror att en GUKJ kan vara en lämplig start till en FJS Off-utb.

Bortsett från att FJS inte har någon egen officersutbildning (utöver möjligen då för dem intresserade av IK) har jag svårt att se någon bättre grundutbildning än inom KJ.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt undrar jag om "ni" (läs den erfarna allmänheten) tror att en GUKJ kan vara en lämplig start till en FJS Off-utb. (jag vet att detta egentligen är halvt irrelevant eftersom jag inte är uttagen till någon av ex-mönstringarna än, men vore intressant med spekulationer bara...)

 

Det är ju ganska lika intagningskrav, klarar du KJ utbildningen så lär du klara FJS utbildningen.

Men konkurans gör att standarden höjs.

 

Tips är att kika på mil.se intagning grundkraven för Jägarofficer, använd dom som bas.

Springer du inte regelbundet är det bäst att börja nu ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...