Jump to content

Fjs mönstring v 49 / aspiranter 2006


Guest joxxe

Recommended Posts

Bartil

Kanske därför det är vissa intagningskrav på dylika tjänster (ssg, fjsIK osvosv). Finns en hel hög med folk som gjort värnplikten på helt andra förband som passar in i dessa organisationerna.

Tycker det är ett bra system då man inte behöver ruta in sin eventuella officerskarriär redan vid mönstring.

 

Jag tycker också det är ett bra system, men lite konstigt bara... men det är säkert fullt logiskt om man tänker efter. :P

 

Förresten, kan man verkligen kallas Fallskärmsjägare om man är officer på förbandet men inte har genomgått värnplikten där?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 423
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bartil

Kanske därför det är vissa intagningskrav på dylika tjänster (ssg, fjsIK osvosv). Finns en hel hög med folk som gjort värnplikten på helt andra förband som passar in i dessa organisationerna.

Tycker det är ett bra system då man inte behöver ruta in sin eventuella officerskarriär redan vid mönstring.

 

Jag tycker också det är ett bra system, men lite konstigt bara... men det är säkert fullt logiskt om man tänker efter. :P

 

Förresten, kan man verkligen kallas Fallskärmsjägare om man är officer på förbandet men inte har genomgått värnplikten där?

 

Får man kalla sig SSGoperatör även om man gjort lumpen som bevakningssoldat men är numera en lösnäsa? Klart man får, man kallar sig det man jobbar som helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Guest joxxe

NYHETER!!!

 

"Pliktverket kallar dig därför till ytterligare utredning vid Fallskärmsjägarskolan, Karlsborg. Utredningen börjar kl 18:00 den 22 maj 2006...

Fallskärmsjägarskolan genomför uttagningstester inför inryckning 2006-07-31. Du kallas härmed att genomföra tester i Karlsborg under vecka 621, 22-24 Maj (dvs. i tre dygn)."

 

jippii!

Träningsmoralen har helt plötsligt skjutit i höjden. Kallad till både FJS och KJ, men eftersom FJS är först ser jag till att klara den och sedan strunta i KJ´s extratest ;)

 

Efter en lååååååång väntan så är det iaf klart. Det blir en utbildning för oss 87or, :rodna:

Link to comment
Share on other sites

NYHETER!!!

 

"Pliktverket kallar dig därför till ytterligare utredning vid Fallskärmsjägarskolan, Karlsborg. Utredningen börjar kl 18:00 den 22 maj 2006...

Fallskärmsjägarskolan genomför uttagningstester inför inryckning 2006-07-31. Du kallas härmed att genomföra tester i Karlsborg under vecka 621, 22-24 Maj (dvs. i tre dygn)."

 

jippii!

Träningsmoralen har helt plötsligt skjutit i höjden. Kallad till både FJS och KJ, men eftersom FJS är först ser jag till att klara den och sedan strunta i KJ´s extratest ;)

 

Efter en lååååååång väntan så är det iaf klart. Det blir en utbildning för oss 87or, :rodna:

 

fan va skoj! grattis! :clap:

Link to comment
Share on other sites

NYHETER!!!

 

"Pliktverket kallar dig därför till ytterligare utredning vid Fallskärmsjägarskolan, Karlsborg. Utredningen börjar kl 18:00 den 22 maj 2006...

Fallskärmsjägarskolan genomför uttagningstester inför inryckning 2006-07-31. Du kallas härmed att genomföra tester i Karlsborg under vecka 621, 22-24 Maj (dvs. i tre dygn)."

 

jippii!

Träningsmoralen har helt plötsligt skjutit i höjden. Kallad till både FJS och KJ, men eftersom FJS är först ser jag till att klara den och sedan strunta i KJ´s extratest ;)

 

Efter en lååååååång väntan så är det iaf klart. Det blir en utbildning för oss 87or, :rodna:

 

 

Fyyyyyyyyyyy fan va kul!

Grattis!!

Link to comment
Share on other sites

NYHETER!!!

 

"Pliktverket kallar dig därför till ytterligare utredning vid Fallskärmsjägarskolan, Karlsborg. Utredningen börjar kl 18:00 den 22 maj 2006...

Fallskärmsjägarskolan genomför uttagningstester inför inryckning 2006-07-31. Du kallas härmed att genomföra tester i Karlsborg under vecka 621, 22-24 Maj (dvs. i tre dygn)."

 

jippii!

Träningsmoralen har helt plötsligt skjutit i höjden. Kallad till både FJS och KJ, men eftersom FJS är först ser jag till att klara den och sedan strunta i KJ´s extratest ;)

 

Efter en lååååååång väntan så är det iaf klart. Det blir en utbildning för oss 87or, :Malaj:

 

 

Riktigt bra nyheter! Grattis! Är det någon annan som har fått brev än? Min brevlåda står tom...

Link to comment
Share on other sites

Jag har också fått kallelsebrevet :Malaj:

 

 

Infohelgen för oss på K4 är v.20 har jag fått veta när jag ringt dit förrut och nu ser jag att extramönstringen är på måndagen efter infohelgen. Hoppas jag missuppfattat/sett fel =/

Edited by epan
Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra nyheter! Grattis! Är det någon annan som har fått brev än? Min brevlåda står tom...

 

Nej, min brevlåda är också tom. Men man kan tänka sig att ett utskick av denna storlek tar ett tag att nå alla sökande i sverige, dock har en hel del i stockholm fått men de kanske svarar i den ordning de fick ansökan. Jag mönstrade 1 dec. När mönstrade ni: Airborne? Joxxe?

 

Japp, nu jävlar ska det tränas!

Link to comment
Share on other sites

 

Riktigt bra nyheter! Grattis! Är det någon annan som har fått brev än? Min brevlåda står tom...

 

Nej, min brevlåda är också tom. Men man kan tänka sig att ett utskick av denna storlek tar ett tag att nå alla sökande i sverige, dock har en hel del i stockholm fått men de kanske svarar i den ordning de fick ansökan. Jag mönstrade 1 dec. När mönstrade ni: Airborne? Joxxe?

 

Japp, nu jävlar ska det tränas!

 

 

Hmm slutet av september har jag för mig.. men det borde inte ha med det och göra.. Jag väntar med spänning! Näe nu är det bara ut i skogen. :huh:

 

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Efter en lååååååång väntan så är det iaf klart. Det blir en utbildning för oss 87or, :huh:

 

 

Jag tror knappast att det blir enbart 87:or, det har ju alltid varit två årskullar... Och inryck juli 07, allt lutar åt att vi 88:or också kommer att rycka in då...?

 

 

EDIT: Fel av mig

Edited by Calle_P
Link to comment
Share on other sites

Guest joxxe

 

 

Efter en lååååååång väntan så är det iaf klart. Det blir en utbildning för oss 87or, :camo:

 

 

Jag tror knappast att det blir enbart 87:or, det har ju alltid varit två årskullar... Och inryck juli 07, allt lutar åt att vi 88:or också kommer att rycka in då...?

Jag mönstrade i maj förra året.

Jag TROR att det endast är 87or (och folk som gått om i skolan) som rycker in i år. Men jag kan mycket väl ha fel. Är det ngn 88a som blivit kallad?

För övrigt så har jag informationshelg hos K3 fre-sön, och sedan på måndag kväll börjar fjs mönstringen. Jobbigt :P alltsammans i K3 så finns ju ingen anledning att åka hem, ska ringa K3/Fjs och höra om det finns möjligthet att bo kvar. Så jävla trött kan man väl inte bli på infohelgen? Har ju nästan 2 dygn på att återhämta sig. Eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Guest joxxe

 

Jag mönstrade i maj förra året.

Jag TROR att det endast är 87or (och folk som gått om i skolan) som rycker in i år. Men jag kan mycket väl ha fel. Är det ngn 88a som blivit kallad?

För övrigt så har jag informationshelg hos K3 fre-sön, och sedan på måndag kväll börjar fjs mönstringen. Jobbigt :P alltsammans i K3 så finns ju ingen anledning att åka hem, ska ringa K3/Fjs och höra om det finns möjligthet att bo kvar. Så jävla trött kan man väl inte bli på infohelgen? Har ju nästan 2 dygn på att återhämta sig. Eller vad tror ni?

 

 

Det skulle ju vara lite märkligt men det kan mycket väl vara så...

 

Min teori är den att FJS ska ordna extramönstring för oss 88:or i höst eller nästa vår och sedan kommer de att plocka ut resten av gänget, så det blir förhoppningsvis 50/50... Varför skulle de annars ha inryck ett helt år efter att 87:orna har gått ut gymnasiet?

 

Men men, det är vad jag tror... :camo:

Inryck är ju 2006-07-31

Link to comment
Share on other sites

Jag får helt enkelt gissa att inte tillräckligt många sökte samt klarade kraven som officer inom FJS, och därför vill man ha lite större urval och nya motiverade soldater. Grattis ni som ska dit, ni har världens chans till anställning efter vpl, om ni så önskar. :)

Link to comment
Share on other sites

All Right!

 

29 - 31 är det som gäller för mig.. Tar studendet dan efter, den 1 Juni B)

 

Hur som helst, detta är grymt. Känns så jäkla skönt att få komma ner dit och kämpa!

 

woohooooo! :lala:

 

Jag ska oxkså dit 29-31, tar studenten den 2:a. blir en tung period där omkring... Men förhoppningsvis desto mer att fira!!

Link to comment
Share on other sites

All Right!

 

29 - 31 är det som gäller för mig.. Tar studendet dan efter, den 1 Juni B)

 

Hur som helst, detta är grymt. Känns så jäkla skönt att få komma ner dit och kämpa!

 

woohooooo! :lala:

 

Vad hade du för mönstringsresultat? Grattis till xtramönstringen!

Link to comment
Share on other sites

 

Vad hade du för mönstringsresultat? Grattis till xtramönstringen!

 

Inskrivning 6

Psykolog 7/7

Styrka 9

Cykel 8

 

plus godkänd hörsel, syn jägartest etc.

 

Ok, fick nästan exakt samma, så jag kan ju börja hoppas.... Jättestort grattis!!! :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Jaaaaa! En dröm sedan jag var 14 har kommit ett steg närmare. På måndag den 22 maj ska jag till Karlsborg för att ta det sista (och största) steget för att rycka in som fallskärmsjägare. Jag kan inte minnas senast jag var så här glad.....

 

Nu är det bara till att pressa tiden under 35 på milen och pressa sig upp det 60 armhävet!

 

En sak jag undrar är hur ni andra som också ska på infohelg dagen innan har tänkt göra? Troligen kommer man inte vara helt död men ändå hyfsat mycket tröttare än de som kommer helt färska till extramönstringen, om man först genomför jägarnas infohelg. Är det kanske värt att hoppa över infohelgen? Till saken hör att jag bara bor 7 mil från Karlsborg och kan åka hem mellan infohelgen och extramönstringen.

 

Hur många är vi på forumet nu som ska dit?

Link to comment
Share on other sites

Jaaaaa! En dröm sedan jag var 14 har kommit ett steg närmare. På måndag den 22 maj ska jag till Karlsborg för att ta det sista (och största) steget för att rycka in som fallskärmsjägare. Jag kan inte minnas senast jag var så här glad.....

 

Nu är det bara till att pressa tiden under 35 på milen och pressa sig upp det 60 armhävet!

 

En sak jag undrar är hur ni andra som också ska på infohelg dagen innan har tänkt göra? Troligen kommer man inte vara helt död men ändå hyfsat mycket tröttare än de som kommer helt färska till extramönstringen, om man först genomför jägarnas infohelg. Är det kanske värt att hoppa över infohelgen? Till saken hör att jag bara bor 7 mil från Karlsborg och kan åka hem mellan infohelgen och extramönstringen.

 

Hur många är vi på forumet nu som ska dit?

 

Fy fan, milen på under 35, det är inte dåligt det! 60 armhäv? pull-ups eller push-ups? Då lär du inte behöva oroa dig för löptestet iaf :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...