Jump to content

Sveriges Nationaldag 6/6

armywoman

Recommended Posts

Japp, då har vi nationell helgdag i dag på nationaldagen för första gången i Sveriges historia! Så vad händer? Kommer ni att fira det på något speciellt sätt (mer än att MÖP:a på forumet hela istället för halva dagen?!) i år pga av det?

Själv firar jag med att bjuda er på lite minnesvärd kortfattad historik om svenska flaggans historia!

Första säkra tecken om en blå duk med gult kors går tillbaka till mitten av 1500-talet. Blått och gult var då sedan gammalt svenska färger. Folkkungaättens vapen, som 1275 blev kungavapen för Magnus Ladulås, visade ett upprest lejon av guld i ett blått fält. Som Sveriges riksvapen antogs 1364 av Albrekt av Mecklenburg en blå sköld med tre öppna kronor av guld. När dessa båda vapen sammanfogades till stora riksvapnet 1448 åtskildes sköldens fyra blå fält av ett gyllene kors. Detta kan uppfattas som en förebild för den svenska flaggan.

6 juni ett viktigt datum:

Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till Sveriges konung.

Den 6 juni 1809 skrev regeringen under den gällande regeringsformen som slog fast de allmänna, medborgerliga fri- och rättigheterna.

Den 6 juni 1916 samlades invånare över hela landet till en gemensam och opolitisk hyllning till fosterlandet med flaggan som symbol.

Den 6 juni 1983 blev den svenska flaggans dag vår oficiella nationaldag.

Den 6 juni 2005 blev Sveriges nationaldag helgdag.

Önskar er alla en 3-vlig nationaldag! Fira med värdighet & grace!!! :banana

// Armywoman :)

PS: Lite kuriosa: Den svenska flaggan sys (bla) på flaggfabriken i Karlshamn som med pompa & ståt firade 100-års jubileum för 2 år sedan. Det var den 18 mars 1903 som företaget registrerades. Fabriken ligger mitt i stadskärnan bland de pittoreska gårdshusen. Fasaden är gul, fönsternischerna blå, helt i stil med svenska flaggans färger. En svensk flagga är normalt 3,6 kvadratmeter och tar ca 1 timme att sy -åtminstonde för en rutinerad sömmerska som har 20 år i flaggbranchen! DS.

Rätta mig om jag har fel, men betyder (betydde) inte ochså den svenska flagga på ett symboliskt vis att Gud skyddade de svennska trupperna.

Gult kort mot blo bakgrund = Gunds Kors på himmelen.

Kommer försvarsmakten ha något särskillt "firande" idag??

Ja. ;)

Vid kungl Slottet i Stockholm var/blir det följande:

1245: Uppvisning av Livgardets frivilliga musikkårer på yttre borggården.

1300: 21 skotts salut från salutbatteriet på Skeppsholmen.

1315: Vaktavlösning med beriden högvakt. Uppvisning med Livgardets Dragontrumpetarkår. Utökat ceremoniel med bla nationalsången. ÖB var närvarande och delade ut medaljer till ett tjugotal personer som gjort sig förtjänta av sådana under insatser främst i Kosovo.

1845: Kunglig kortege till Skansen med beriden eskort.

Under hela dagen har jag även för mig att Frivilliga försvarets dag genomförs i Berzelii park, HV mfl visar upp sig.

Har säkert missat något, men detta är vad FM bjuder på i Stockholm denna dag.

Har dessutom för mig att cermonielet vid slottet i samband med flaggans hissande och halande är utökat.

Edit: Vid vaktavlösningen var det precis som förra året utökad fanvakt med samtliga fanor från i Stockholms omnejd belägna förband.

hade inte de svenska trupperna blå gula uniformer långt innan vi fick den svenska flaggan i sitt nuvarande skick?

Nä, enhetsuniform kom först mot slutet av 1600-talet (m1687 och m1706). Innan dess hade olika regementen och förband olika färger på uniformer. Kolla den här sajten: Uniformer

Flaggan var inget intresse för gemene man förrän för dryga 100 år sedan i och med att norrmännen kämpade för att slippa unionsmärket på sin norska flagga. När de fick "den rene norske flagg" så försvann också unionsmärket från den svenska flaggan.

Efter unionsupplösningen var behovet av nationell samling kring det svenska och kring flaggan stort och härifrån kommer nationaldagsfirandet huvudsakligen (stiftelsen Svenska Flaggans Dag bildades 1916).

Firandet kommer 100 år för sent! Till skillnad mot i princip alla andra nationer världen över har vi ingen livsavgörande händelse att fira. Tack vare att vi sluppit krig och elände sedan 1814 så har vi ingen befrielse eller annan dramatisk händelse att fira. Skönt att vara ledig, ja visst - men att krysta fram ett nationaldagsfirande, det vette faen...

Måste det ha varit en speciell händelse som man firar då? Kan vi inte bara fira Sverige och att vi är så himmla bra? Det finns ju Mors- och Farsdag som de flesta firar på något sätt, jag känner inte till ifall det är något speciellt moderligt med 29 Maj, och inte bryr jag mig om det heller. 14/2 har säkert något med Sankt Valentin att göra men är det honom man firar? Hur många här vet varför ni firar midsommar?

Samma sak börjar hända med de högtider som vi känner syftet med. Jul börjar mer och mer att handla om familjen eller om vänlighet, än om Jesus osv.

Jag skiter i ifall det inte har hänt något alls denna dag, den är lika bra som någon annan, kanske till och med bättre än någon dag på vintern eftersom det är varmare nu ifall man ska vara ute.

Fast ni som klagar kanske bara firar genom att utöva er svenska mentalitet att klaga på allt? :unsure:

6 juni ett viktigt datum:

Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till Sveriges konung.

Den 6 juni 1809 skrev regeringen under den gällande regeringsformen som slog fast de allmänna, medborgerliga fri- och rättigheterna.

Den 6 juni 1916 samlades invånare över hela landet till en gemensam och opolitisk hyllning till fosterlandet med flaggan som symbol.

Den 6 juni 1983 blev den svenska flaggans dag vår oficiella nationaldag.

Den 6 juni 2005 blev Sveriges nationaldag helgdag.

Björn Borg fyller väl år då med?

Annars är det väl allmänt känt att Sveriges nationaldag kallas Midsommarafton, oavsett lagstiftning...

:camo:

Måste det ha varit en speciell händelse som man firar då? Kan vi inte bara fira Sverige och att vi är så himmla bra? Det finns ju Mors- och Farsdag som de flesta firar på något sätt, jag känner inte till ifall det är något speciellt moderligt med 29 Maj, och inte bryr jag mig om det heller. 14/2 har säkert något med Sankt Valentin att göra men är det honom man firar? Hur många här vet varför ni firar midsommar?

Samma sak börjar hända med de högtider som vi känner syftet med. Jul börjar mer och mer att handla om familjen eller om vänlighet, än om Jesus osv.

Jag skiter i ifall det inte har hänt något alls denna dag, den är lika bra som någon annan, kanske till och med bättre än någon dag på vintern eftersom det är varmare nu ifall man ska vara ute.

Fast ni som klagar kanske bara firar genom att utöva er svenska mentalitet att klaga på allt? :wub:

Du har rätt till dina åsikter och jag har rätt till mina. Just detta faktum skulle väl i sig vara enda anledningen till att fira - att vi har demokrati och yttrandefrihet.

För övrigt firar min familj varken fars-, mors- eller någon annan dag med undantag för födelsedagar för barnen och julen som ju också är barnens högtid.

Jag känner inte till ifall det är något speciellt moderligt med 29 Maj

Jag fyller faktiskt år då ;P

Jag "firade" för övrigt gårdagen med att ha flaggan hissad, umgås med vänner och spela lite poker =)

jag "firade" genom koka över 2000 grader då jag märkte det fanns bland SFP's "community" folk som gått med i nazistmarsher och folk på andra sidan som eldat svenska flaggan..

Nästa år hoppas jag stockholm stad och liknande försöker ordna en folk fest och pågrund av det redan är så mycke "folk" ute så kan man inte bevilja nazist demostrationer på nationaldagen utan dom får gå en dag tidigare/senare.

För lite flexibel får man vara med lagarna ibland.

Låt dom inte ta något som är vårt..

@Vildmannen

Kontrasten är ju slående. :lol:

Vissa människor borde låsas in på tukthus med vatten och brö...

När jag funderar på varför kontrasterna är så stora så kommer jag bara fram till en liten skillnad mellan Norge och Sverige: Norge var i krig och blev invaderat, medan Sverige stog utanför. Norge har en häftig nationaldag där folk verkligen firar. Här hemma så bränner vi flaggor...

EDIT: O.K. Norge kanske inte är så mycket bättre:

Aktivister försökte stoppa kortegen

De måste nog se över markfrigången på sina bilar om 4 tjockskallar räcker för att förhindra framryckningen...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...