Jump to content

Kfor torsk snyftar ut

Haegg

Recommended Posts

Läs artikeln om Lennart och se om även ni får ordet patetiskt på era läppar. Man behöver inte ge sig in i en diskussion om prostitution är rätt eller fel i det här fallet. Det finns klara regler och killen visste vilka regler som gällde. Han bröt dem medveten, i Sverige dessutom, för att sedan gråta ut i Aftonbladet när han inte vill stå för konsekvenserna. Vilken föregångsman.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,196094,00.html

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Att han fick sparken från KFOR är inte så konstigt. Däremot att han fick kicken från det jobb han hade i Sverige.

Det lustiga är att de tidningar som så gott som alltid vill hävda anställningstrygghet och att arbetsgivare skall mjäka, "ge folk en andra chans", "inte slå undan benen för dem när de är på väg att sona sitt brott" m m själva låter yxan gå tämligen brutalt när det passar dem själva.

Brottet "köp av sexuella tjänster" är att jämställa med snatteri. Normalt sett brukar det vara oerhört svårt att sparka folk för långt grövre brottslighet om den inte begåtts mot den egna arbetsgivaren. Ett så lindrigt brott begånget under en tjänstledighet mot någon annan (staten) har normalt sett arbetsgivaren inte med att göra enligt lagen, facken och även våra kära media.

Som vanligt kanske det ligger mer bakom än våra kära tidningar behagar upplysa oss om - eller så får Östersunds-Posten backning i AD och får punga ut med ett fett skadestånd. Men det kanske de har räknat med från början...

Att det förekommer handel med sexuella tjänster inom utlandsstyrkorna är ju knappast något nytt, titta bara hur det såg/ser ut i Petch...sexuell handel är ju en av historiens äldsta.

Det är ok att han fick kicken av Kfor, men att han kickas rakt av ifrån sitt svenska civila jobb och förlorar ALL form av inkomst är inte vettigt, det finns förmodligen flera på hans jobb (både kvinnor och män) som gjort motsvarande - eller i alla fall tänkt tanken..!!

Varför straffas han så mycket hårdare än DOMAREN..??

Ligger det någonting mera bakom, eller är det tänkt att någon vill 'skapa ett exempel'?

Detta med stämpeln: är det förnedrande om båda parter är på det och upplever det som en del i akten?

Givetvis inte. Däremot är det ju lite korkat och fåfängt att FOTA "konstverket", något som bidrog till hans fall.

Kvinnor som gör motsvarande saker då, straffas DE lika hårt eller blir de då per automagi betraktade som "offer"..??

Kortfattat: en person A är bekant med en annan person B, A har inget fast sällskap och orkar inte med tjafset att ragga på krogen varje gång denne vill ha lite 'sexuell närhet'. A och B är vagt bekanta genom att B erbjuder detta mot en viss betalning (gåvor eller pengar) och båda är relativt nöjda med detta.

Är det då upp till _oss_ att fördöma dem egentligen? (bortsett vad lagen säger i detta fall)

Och varför fördöms män, medan kvinnor blir ansedda som offer?

www.antifeminist.nu <- kolla den

Guest super Matrosen

Tycker hela grejen e lite uppblåst. Prostutition har funnits hur länge som helst och att folk i försvarsmakten utnyttjar det kan ju knappast komma som en chock. Titta tex på amerikanska flottan....när de var på besök i australien fick en bordell stänga så att tjejerna där fick vila ut. Läste detta för ett tag sedan i aftonbladet har jag för mig. I usa är det inget konstigt med att betala för sex. Men så händer det inom fina moraliska sverige som alltid ska vara så korrekta av sig. Tycker det är korkat att det ska vara på det viset. Förstår inte rikigt varför han inte skulle ha rätt att göra som han vill så länge det är på permissionen och inte i tjänst.Tjänst som om de vill statuera ett exempel precis som någon sa här.

Som sagt ville jag inte ge mig in i diskussionen om prostitutionens vara eller inte vara. Visst handlar det i förlängningen om prostitution ska vara lagligt eller ej och vilka regler som ska gälla för personal i utlandstjänst. Detta är dock en fråga som kan komma att beröra fall i framtiden. Hans handlingar måste bedömas utifrån gällande regelverk.

Det är glasklart vilka regler som gällde för personal i utlandstjänst när han åkte dit. Även om han själv anser att prostitution är ok så kan inte hans som enskild individ bestämma vilka regler som är rätt och bör följas och vilka regler som är fel och som man kan strunta i. Att han skulle bli avskild från sin tjänst om han blev ertappad visste han om.

Jag håller sedan med Unicorn att uppsägningen från hans civila tjänst är tveksam. Den kommer nog inte att hålla i rätten.

superMatrosen skrev att det inte är något konstigt att betala för sex i USA. Det håller jag inte med om. Som allt annat som har med sex att göra är det kontroversiellt i USA. Finns det något västland med en stark kristen moralisk lobby så är det USA. Det finns enorma skillnader i hur prostitution betraktas i de olika delarna, från lagliga bordeller till totalförbud. Det finns inte fog att säga att det råder en positiv samsyn i USA på prostitution.

Guest super Matrosen

Usa är ju ett fruktansvärt ska man säga dubbel bottnat land.. Visst usa är ett starkt kristet land men samtidigt så är prostution lagligt i vissa stater. Och samtidigt som man är kristen så avrättar dom folk på löpande band...hur går detta ihop..svaret det gör det inte. Vad jag menade med mitt inlägg var att schargången inom amerikansk försvarsmakt är att det inte är så farligt om man pröjsar för sexuella tjänster. Ta tex det jag nämde...att ett horhus i australien fick stänga några dagar för att ludren vad tvungna att vila upp sig. Tänkt dig själv ett hangarfartyg med 5000-6000 man.

Givetvis visste snubben om konsekvenserna av att köpa sex och att han blev uppsagd från sin FN tjänst är självklart enligt min mening.Förljer man inte reglerna får man ta konsekvenserna. Men håller med om att det civila var onödigt. Han blir ju behandlad som en grovt kriminell person.Känns lite som om tidningen han jobbade för vill visa att de inte stöder prostution. Tror inte dom hade så mycket val. Eftersom detta kom ut i tidningarna ville de ju inte sitta där o behöva förklara varför de har en torsk kvar på sitt jobb.Tror de ville slippa sånt och helt enkelt sparkade honom.

Och samtidigt som man är kristen så avrättar dom folk på löpande band...hur går detta ihop..svaret det gör det inte.

Inte för att jag är det minsta religös men ett bibelcitat kommer till minnes Öga för Öga, tand för tand. Så det är väl som vanligt en tolkning av den boken också :)

Ps detta inlägg betyder inte automatiskt att jag är för dödsstraff i amerikansk modell ds.

Ja Lennart kanske skulle ta ansvar för sina handlingar själv han är ju ändå VUXEN !

Ja det var ju ett beslut HAN tog, och då får väl även han

köpa följderna av sitt agerande och inte springa och gråta i media.

Att debattera om det är "moraliskt" rätt eller fel! Det kan vi göra tills skägget blir grått, jag tycker själv att det är patetiskt att köpa sex.

Följande fakta bör beaktas i fallet.

Det är förbjudet för Svensk personal att köpa sexuellatjänster

(även under mission i FN-regi).

Han var en Officer och därmed även förman/förebild för andra

det sänder inte bra signaler till förstamissionare med en

sådan handling.

Det ÄR ett brott han utfört och därför har arbetsgivaren

rätt att avgöra om fortsatt anställning eller inte är lämplig.

Övrigt är att jag skulle inte vilja tjänstgöra med/ under

en Officer med så Dj****a dåligt omdömme.

Inte för att jag är det minsta religös men ett bibelcitat kommer till minnes Öga för Öga, tand för tand. Så det är väl som vanligt en tolkning av den boken också :)

Hehe, jo du...tro't om du törs, men jag har läst Bibeln som en "vanlig" bok...och jösses vilken ORGIE i våld, supande och avundsjuka..!! (gamla testamentet alltså, nya är ju lite 'lugnare'..)

Jag håller med Gotcha.

Om två vuxna parter är med på det, så vafan har nån annan med det att göra?

Sen så tycker jag att om en kille åker ner till en krigszon och sätter livet på spel och lever under press, om han sen behöver avreagera sig (vilket är ett NATURLIGT behov) så vafan låt honom.Iofs är det väl inte direkt bra PR om han har uniformen på sig, men...

För övrigt så är det många prostituerade (vågar nästan påstå de flesta) i Väst idag p just för att de vill ha prylar, inte för att köpa mat till deras gamla mamma.

Dessutom kan man ju undra varför det bara är olagligt att köpa sex, men inte att sälja...

>> Silen <<

Hehe, du börjar bli förutsägbar.. :baskerPa:

Svar NEJ, jag känner inte "många prostituerade", det gör jag inte.

Däremot är jag bekant med 6 stycken sexaktriser (2 svenska, 3 amerikanska, 1 tysk) (genom avlägset bekanta samt sthlm filmfestival, om nån nu undrar) som ju är "sexkonsulter" till yrket, dvs erbjuder sex för pengar eller dyrare gåvor och de trivs alldeles utmärkt med vad de gör!

2 av dem är dessutom sjuksköterskor, 1 är doktorand i feminism ( !! ) och de andra 3 är vanliga brudar som valt ett yrke annat än ditt eller mitt.

Du avser kanske de slitna stackarna som huserar runt Brunkebergstorg och i Sthlm city, och nej, dem känner jag inte - och de har ofta psykiska och medicinska problem som borde tas tag i av det sociala skyddsnätet, det är därför jag betalar skatt.

Vidare finns ju mängder med unga tjejer som helt enkelt är ha-galna och erbjuder en snabb fransk eller motsvarande mot någon hyfsat dyr gåva, klädesplagg, klocka, krims-krams eller whatever.

Så igen, Silen, var inte så snabb med att dra alla över en och samma kam.

Gotcha: Då har du vettiga källor till ditt påstående, men det känns ändå lite som en annan kateori om du förstår vad jag menar. Känns inte som att de prosituerade i Moldavien har samma valmöjlighet OCH som du själv skriver så har inte missbukarna på Malmskillnads det heller. Därför anser jag att det inte bör vara tillåtet att betala någon för sexuella tjänster!

Sen så tycker jag att om en kille åker ner till en krigszon och sätter livet på spel och lever under press, om han sen behöver avreagera sig (vilket är ett NATURLIGT behov) så vafan låt honom.Iofs är det väl inte direkt bra PR om han har uniformen på sig, men...

Jag tycker synd om honom. Soldaterna onanerar ju på OP. Han var ju "civilanställd" pressofficer eller liknande och saknade den möjligheten. Lille bubben.

:baskerPa:

Jag håller med Gotcha.

Om två vuxna parter är med på det, så vafan har nån annan med det att göra?

För övrigt så är det många prostituerade (vågar nästan påstå de flesta) i Väst idag p just för att de vill ha prylar, inte för att köpa mat till deras gamla mamma.

Dessutom kan man ju undra varför det bara är olagligt att köpa sex, men inte att sälja...

Åker man på FN uppdrag gör man det av humana skäl. Om man ska behöva avreagera si genom att köpa sex av någon i lokalbefolkningen borde man låtit bli at åka anser jag.

Följdfrågan är ju: om det är naturlit att avreagera sig, får han slå ihjäl folk på gatan också? Får han våldta barn? Du kanske bara uttryckt dig klumpit, men det tror jag inte. Åker man på ett humanitärt uppdrag ska man vara såpass stabil i skallen att man inte ska behöva avreagera sig på nån annan!

Guest Lord Good

Jag tycker det var smart av torsken at gå ut i pressen. Han har inte så mycket att förlora. Hela bekantskapskretsen och grannarna vet förmodligen om att han är en horbock. Det finns trots allt en chans att han får rätt i sitt rättsfall och får jobbet tillbaka eller ersättning.

Jag har svårt för personer som nyttjar prostituerade men jag anser att det är fel att straffa personer för något som sker utanför missionsområdet speciellt om det sker under "leaven". Som vanligt är det lätt för de som befinner sig på hemmaplan att dömma oss som befinner sig ute på planen. Det spelar ingen roll om det är horor, sprit eller något annant "olämpligt" med i bilden, "dommarna" kommer som ett brev på posten. Jag vill inte försvara hans eller andra torskars handlande men de som inte har varit iväg ska ge fan i att dömma och uttala sig om vad som är rätt och fel.

Det torde vara allmänt känt att personer som under längre perioder befinner sig under någon form av press gärna vill "lätta på trycket" när tillfälle ges (själv konsumerade jag lite för mycket alkohol). Ibland tappar dessa personer omdömet och gör fel, vilket de också ska straffas för. Men det ska vara rimliga propotioner på deras straff.

Jag har själv aldrig nyttjat prostituerade och jag gillade inte heller att en del av mina kamrater gjorde det under våra leavar. Trots detta var jag beredd att gå i döden för dem varje sekund eftersom vi var där för att lösa en uppgift och den på verkades inte av vad de gjorde utan för missionsområdet.

Skulle jag fått reda på att någon utnyttjat kvinnor i missions området hade jag självfallet föreslagit att personen ifåga skulle packa "juden" och åka hem på studs.

Följdfrågan är ju: om det är naturlit att avreagera sig, får han slå ihjäl folk på gatan också? Får han våldta barn? Du kanske bara uttryckt dig klumpit, men det tror jag inte. Åker man på ett humanitärt uppdrag ska man vara såpass stabil i skallen att man inte ska behöva avreagera sig på nån annan!

Ursäkta uttrycket silen, men vaf@n tror du?"Avreagera" var ett ord jag använde för att mena att han skulle få knulla av sig kåtheten om jag säger så?Sen vet jag inte hur du tänker men jag vet skillnad på att knulla när jag är kåt men jag går inte och slår folk på käften när jag är arg.Skulle tro att alla flesta vet vilka instinkter man ska bejaka, samt vilka man som civiliserad människa ska tygla.

Du feltolkar mitt inlägg med flit, eller?Ingen annan verkar ju ha missförstått mitt val av ord.Har du någon synonym som passar bättre?

Ber alla om ursäkt för den grova formulering som jag varit tvungen att använda för att klargöra mitt tidigare inlägg.

Silen,,,, det intressanta är var går gränsen för torsk...???

Låt oss säga att en kille bjuder en tjej på middag ger henne dvs presenter osv... han kräver att förhållandet ska utvecklas indirekt ( blir tydligt)... ja om nu hon tycker det är trevligt att få presenter och bli bjuden på middag och snacka med honom så kanske hon tycker det är värt att ha sex med honom:) ( som om det skulle vara det hemskaste som finns för en tjej att ha sex med en kille:) Men helt plötsligt om spelet är ärligt och de båda säger vad de vill så är det OLAGLIGT! det är ett jävla SKÄMT!

PS/ Silen jag känner inga prostituerade har aldrig använt sådan men jag vet i min hjärna att gränsen mellan vad som är prostution och inte är tunn.....

Lagen är väldigt rolig för att om tjejen föreslår ett sex avtal så är det lagligt men ej tvärtom... Ja Silen undrar lite på ditt resonemang- förjävligt att ha sex med kille... att kille vill ha sex och är berred att göra saker för det som kan tex vara pengar är oviktigt... ATT TVÅ PERSONER HAR EN GEMENSAM VILJA ÄR OFFATBART FÖR DIG!! jävla korkat...! visst finns det narkoman horor och annat patrask men det finns mig veterligen, som någon sa tidigare riktiga horor som är i sina fulla sinnes lag och väljer det!

PS: Konstigt rika män brukar ha snygga fruar.... tänker kan det ha med att de är rika att göra? prostitution? nej, en naturlig del i många kvinnors val av man- samma sak som prostution? ja egentligen! rikedom mot att ge närhet och sex i båda fallen!

PS prostution har ingenting med feminism att göra!! det är bara en bunt vet allas bästa flum feminister som har kommit på att detta är feminism! det har inget med kvinnors rättigheter att göra! det är mer inskränkande av rättigheter och en totalitär överstatlig syn där man omyndigförklarar människor

/ debbaterar gärna bevara mig från låg nivå ala glåpord som jag fruktar----

Vad menar du med det Lord Good? skulle jag va little head? isåfall tänk om gör rätt... lägg fram argument och debattera istället för att slå fast saker absolut och förkasta vad jag säger

jag tycker att han var en jounalist och ska inte skickas ner av FM överhuvudtaget för att undvika sådat här,  och ärligt talat, hur stark pressen är.. är man tillräckligt klar i huvudet att gå till en bordel, få fram en tjej, betala och ha ett samlag eller liknande så är man tillräckligt stabil för att låta bli. Soldater är folk som dödar civila, bränner byar, mördar föräldrar och syskon.. (sett ur "offrens" ögon) och då tycker jag att FN soldater och även svenska som skickas ner utan att vara i FN tjänst uppföra sig så bra som möjligt att utifrån vilken moral/livsfilosofi så ser alla dom som "goda", om det handlar om köpa sex eller hur man beter sig allmänt är ingen skilland.. målet är att INGEN i missions området har något ont att säga om FN's insats..  och en militär som dessutom drillats i dicisplin med mera ska väl kunna stå ut att vara utan kvinnokontakt under vad är det ett halv år? fan jag är 18 år och inte haft någon stadig flickvän, inte springer jag i hamnen och köper för det..

Måste jag poängtera att jag personligen inte är pro prostitution? Nej, jag anser inte att det är något som är hälsosamt för ett samhälle, individ med massa lösa förhållande ala prostituin osv... behövs detta resonemang utvecklas? tror inte det... men jag ser inte att det är ett sånt jädra brott! vad feminismen har med det att göra är utom min förståelse! lagen gäller väl båda könen? och så även det samma om lagen ej existerar dvs jämställt eller jämställt- ingen fråga om feminism!

Håller med dig helt Granq! det säger jag inget om och håller med om- FN ska föregå med gott exempel men att han ska få kicken på sitt civila hemma är bortom min förståelse

Vad menar du med det Lord Good? skulle jag va little head? isåfall tänk om gör rätt... lägg fram argument och debattera istället för att slå fast saker absolut och förkasta vad jag säger

Niklas:Tror inte att LG menade just dig, utan bara visade på ett uttryck som stämmer ganska bra egentligen.Kolla på hanarna i naturen, de blir ju alldeles tokiga och göra allt för att få para sig när det är brunst.

Frihet åt folket.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...