Jump to content

Mälsten


Recommended Posts

Skall dit på kurs nästa vecka, är lätt nyfiken på miljön, och vad ön används till/har använts till och vad det finns för annläggningar där, både civila och militära.

 

Edit: information om KA/viktiga försvars anläggningar är jag inte intresserade av, bara vad det finns för typ av hus och dyl.

Edited by Solon
Link to comment
Share on other sites

Ön ligger utanför Nynäshamn och om du inte är intresserad av KA:S viktiga försvarsanläggningar så finns det röda hus där.

De röda husen är förläggningar och ett av dem innehåller tom en matsal.

ok tack.

finns det något att göra på ön?

d.v.s. förutom att äta och sova?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du inte är intresserad av kustartilleribefästningar så är väl det enda:

 

1.) Titta på nyss nämnda röda hus

 

2.) Trilla och slå sig

 

Den kanon(!)intresserade kan dock hitta åtskilligt mer att titta på! :P

haha nu är det inte så att jag inte är intresserad av KA anläggningarna, men eftersom att jag redan vet att dem finns så var det av större intresse att få veta om det fanns något annat på ön också.

 

Vill inte vara petig men mig veteligen het ön Mällsten och inte Mälsten har besöokt ön ett par ganger m SVK

 

Vill inte verka petig men enligt FM så heter ön Mälsten.

 

 

Då det inte finns mer än KA anläggningar och röda hus så kan ju den kunnige gärna få berätta lite om de KA anläggningar som finns på ön.

Edited by Solon
Link to comment
Share on other sites

Den heter enligt olika källor Mälsten, Mällsten eller kanske tom Mellsten. Enligt mina källor hette ön från början Maethelsten, som senare blev Medelsten, "stenen i mitten" mellan Järflotta och Nåttarö. Vilken av de tre moderna formerna som är mest korrekt finns det många uppfattningar om.

 

Ön har militära anor från 1679, då det fanns en vårdkase på ön, men det var först på 30-talet som krigsmakten verkligen fick upp ögonen för ön pga dess ur försvarssynpunkt utomordentligt bra läge.

 

Vill du inte se KA finns det säkert en och annan av skärgårdens svarta huggormar också.

Link to comment
Share on other sites

På Mällsten finns det också ett 20 meter högt utkiksberg från vilket man kan överblicka en icke försumbar del av den södra skärgården.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Ön har militära anor från 1679, då det fanns en vårdkase på ön, men det var först på 30-talet som krigsmakten verkligen fick upp ögonen för ön pga dess ur försvarssynpunkt utomordentligt bra läge.

Ja, och Spärrbataljonen Mellsten innehöll ju:

 

MS- Mellsten= MS1 (15,2/98), MS2 (7,5/08), MS3 (5,7/98)

 

Nåttarö NÅ (10,5/50) ingick senare.

 

:navy:

Link to comment
Share on other sites

Ja, och Spärrbataljonen Mellsten innehöll ju:

 

MS- Mellsten= MS1 (15,2/98), MS2 (7,5/08), MS3 (5,7/98)

 

Nåttarö NÅ (10,5/50) ingick senare.

 

:navy:

Vidare fanns kontrollerbara mineringar på ömse sidor om ön. För den västra linjen låg minstationen på Måsknuv, för den östra har jag för mig den låg på själva Mellsten.

 

I oktober 1982 genomfördes skarp insats med 600 kg bottenmina i den västra mineringen mot mycket klar indikation i magnetslingan = det är mycket sannolikt att en främmande ubåt passerade, men klarade sig.

Link to comment
Share on other sites

Den heter enligt olika källor Mälsten, Mällsten eller kanske tom Mellsten. Enligt mina källor hette ön från början Maethelsten, som senare blev Medelsten, "stenen i mitten" mellan Järflotta och Nåttarö. Vilken av de tre moderna formerna som är mest korrekt finns det många uppfattningar om.

 

Ön har militära anor från 1679, då det fanns en vårdkase på ön, men det var först på 30-talet som krigsmakten verkligen fick upp ögonen för ön pga dess ur försvarssynpunkt utomordentligt bra läge.

 

Vill du inte se KA finns det säkert en och annan av skärgårdens svarta huggormar också.

Mellsten var det som användes av befälen på Spärrbat KA1 (som hade ön som ytterförläggning) andra inofficiella namn var mellstone, taggtrådshawaii, mellcatraz

 

Att titta på så finns det förutom befästningar, en stenlabyrint, jättegrytor, diabasgången, en kyrkogård ( ;) )

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju helt sonika ut som om man tagit ett av de gamla 57 mm batterierna eller liknande och smällt dit ett par 40/48-torn. Intressant. Sveriges sista(?) i bruk varande "fasta batteri" bemannas av flottan! :P :lol:

 

Snott uttryck från KA har de också, flottisterna. Alla vet väl att det heter "Solen skiner alltid på en kustartillerist". :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju helt sonika ut som om man tagit ett av de gamla 57 mm batterierna eller liknande och smällt dit ett par 40/48-torn. Intressant. Sveriges sista(?) i bruk varande "fasta batteri" bemannas av flottan! :P :baskerHV:

 

Snott uttryck från KA har de också, flottisterna. Alla vet väl att det heter "Solen skiner alltid på en kustartillerist". :sniper:

Nja jag är ganska säker att det är vid gamla 3dje(?) Pjäs (15,2) piren man skymtar är fiskehamn och udden i bakgrunden är "Frys i hjäl"

 

 

GP720Englund, dom flesta förläggningsöarna har burit det namnet, även tex Hamnskär.

Link to comment
Share on other sites

Nja jag är ganska säker att det är vid gamla 3dje(?) Pjäs (15,2) piren man skymtar är fiskehamn och udden i bakgrunden är "Frys i hjäl"

 

 

GP720Englund, dom flesta förläggningsöarna har burit det namnet, även tex Hamnskär.

Ah. Har själv inte varit på Mellsten, men vet vilka batterier som funnits och ungefär var de legat. Skulle rest dit förra året men resan avbröts pga dåligt väder..

 

Vad gäller Hamnskär tycker jag personligen snarare "Schweizerosten" är ett passande namn.. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Så sent som 2004 så utbildades bordningsstyrkan i grundläggande SIb på ÖN. Har spenderat ca 4-5 veckor av mitt liv på denna "skärgårdens pärla"

 

Har för mig att 40mm pjäserna var borttagna senast? Men "logementen är av yttersta toppklass och matsalen är fullt utrustad.

Link to comment
Share on other sites

När försvann minspärrarna runt Mellsten/Måsknuv?

Om de nu försvunnit ( :uuh: ) så försvann de efter FB00 någon gång.

 

Enligt sjökortet är det fortfarande förbud mot bottenaktiviteter (ankra, dyka, fiska) i området.

Edited by AdamKalle
Link to comment
Share on other sites

Enligt sjökortet är det fortfarande förbud mot bottenaktiviteter (ankra, dyka, fiska) i området.

När uppdaterades det sjökortet senast? Borde för övrigt inte dessa förbud varit en bra ledtråd för ryssarna angående var det fanns svenska mineringar eller andra militära undervattenssaker? Eller med andra ord; "Ivan, gå och köp alla svenska sjökort och leta upp alla områden med förbud mot ankring, dykning och fiske i dem, så låter vi Boris åka och ta en titt på dem."

Link to comment
Share on other sites

Enligt sjökortet är det fortfarande förbud mot bottenaktiviteter (ankra, dyka, fiska) i området.

När uppdaterades det sjökortet senast? Borde för övrigt inte dessa förbud varit en bra ledtråd för ryssarna angående var det fanns svenska mineringar eller andra militära undervattenssaker? Eller med andra ord; "Ivan, gå och köp alla svenska sjökort och leta upp alla områden med förbud mot ankring, dykning och fiske i dem, så låter vi Boris åka och ta en titt på dem."

Det finns aktuella sjökort på lantmäteriets hemsida.

 

Det finns många sådana förbudsskyltar/områden runt om i den svenska skärgården. Bland annat eftersom det ligger många telekablar/elkablar på botten utan någon militär anknytning. Dessa områden kan också vara väldigt stora.

Att gå den (om)vägen för att kartlägga mineringar och dylikt torde vara ganska tröstlöst.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många sådana förbudsskyltar/områden runt om i den svenska skärgården.

Jag utgår ifrån att ryssarna hade tillräckligt med militär kompetens för att förstå vilka områden som var av militärt intresse för dem (djuphamnar m.m.), samt att kunna avgöra vilka av de på sjökorten förbjudna områdena som verkade rimliga för mineringar och dylikt.

 

Bland annat eftersom det ligger många telekablar/elkablar på botten utan någon militär anknytning. Dessa områden kan också vara väldigt stora.

 

Varför har man ett "väldigt stort" förbjudet område kring en vanlig civil kabel?

 

Att gå den (om)vägen för att kartlägga mineringar och dylikt torde vara ganska tröstlöst.

 

Jag har svårt att se varför sjökorten inte skulle tjäna som komplement till andra insamlingsmetoder för att avgöra var det finns svenska militära installationer. Vi kan ju även jämföra med mobförråd. Det finns väldigt många hus ute i skogen, men ändå så är mobförråden inte utritade på civila kartor, trots att de på dessa skulle se ut som vanliga hus. Om vi återgår till sjökortsfallet, så säg att sovjetiska/ryska underrättelsetjänsten avdelar en grupp om sex personer att luska ut så mycket de kan från de svenska sjökorten och ger dem ett års tid. Borde inte denna grupp hinna resa runt rätt så mycket i Sverige på detta år, och kolla vilka områden på sjökorten som verkar avspärrade för att de innehåller civila kablar och dylikt, respektive militära installationer. Militära installationer är ju även ofta utmärkta som militärt skyddsområde, vilket ytterligare underlättar kartläggandet. Alternativt så kunder sovjeterna/ryssarna använda svenska medborgare för hela, eller delar, av det konkreta spaningsarbetet på plats, då dessa har lättare att röra sig inom militärt skyddsområde utan att väcka misstankar om någon börjar undersöka dem närmare. Jag misstänker att de kunde hitta folk som kunde tänka sig att ställa upp på en sådan uppgift i "världsfredens namn" eller något liknande.

Link to comment
Share on other sites

Enligt sjökortet är det fortfarande förbud mot bottenaktiviteter (ankra, dyka, fiska) i området.

När uppdaterades det sjökortet senast? Borde för övrigt inte dessa förbud varit en bra ledtråd för ryssarna angående var det fanns svenska mineringar eller andra militära undervattenssaker? Eller med andra ord; "Ivan, gå och köp alla svenska sjökort och leta upp alla områden med förbud mot ankring, dykning och fiske i dem, så låter vi Boris åka och ta en titt på dem."

Nåja A2K jag har för mig att på sjökorten över Hangö och bort mot Hesa, fanns ett antal ankringsförbud som var "taktiskt" placerade. Dvs om man vill spärra ett inlopp så hamnar mineringen på en plats som styrs av geografiska förhållanden, så det är inte så svårt att räkna ut var dom är. det som däremot är intressant är exakt placering, typ, mm. därför är förbudsområdena rätt så bra tilltagna.

 

Problemet var även att med tanke på antalet mineringar mm så hade det blivit för stora ingrepp i fiske och fritidsbåteriet om man hade utökat förbudszonerna mera.

 

Vad gäller kartor så fick jag tag på två sovjetiska blad över norra stockholm runt 94, det som var intressant var att på Barkaby så var dom två byggnader som fortfarande användes som förråd av Kronan märkta med den färg som kännetecknade Militära byggnader, medan resten av hangarer mm var civilmärkta.... En av mina kompisar som arbetade på I1 sa att den infomationen som fanns på kartorna inte var mer än ca 3-4 år gammal. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Nåja A2K jag har för mig att på sjökorten över Hangö och bort mot Hesa, fanns ett antal ankringsförbud som var "taktiskt" placerade.

Ja, jag har också noterat dem. Den här sidan kan kanske intressera dig:

 

http://www.mil.fi/ajankohtaista/varoilmoit...t/index2_sv.dsp

 

Dvs om man vill spärra ett inlopp så hamnar mineringen på en plats som styrs av geografiska förhållanden, så det  är inte så svårt att räkna ut var dom är. det som däremot är intressant är exakt placering, typ, mm. därför är förbudsområdena rätt så bra tilltagna.

 

Hur svårt är det att kartlägga sådant med dykare, efter att man fått grovinformation om placering via sjökort? Utan att börja krångla med miniubåtar och liknande, så borde man väl kunna använda en svensk fritidsbåt med hål i botten genom vilket man kan flytta dykare in/ut från båten utan något större risk för upptäckt. Eller var det vanligt att svenska båtar i de aktuella områdena kollades/kollas i detalj genom bordning?

Link to comment
Share on other sites

@A2K: Ta en titt över skyddsområdena/förbudsområdena i Stockholms skärgård så inser du att det i praktiken är omöjligt att söka av området efter mineringar med dykare.

 

Det är ingen hemlighet var det finns militära anläggningar/övningsområden motsv. i skärgården. Dessa är, precis som du sa, utmärkta på sjökorten. Problemet är att områdena är vidsträckta. Men man behöver ingen gigantisk hjärna för att göra antagandet att de större farlederna in till djuphamnar/örlogshamnar skulle vara minerade.

Link to comment
Share on other sites

@A2K: Ta en titt över skyddsområdena/förbudsområdena i Stockholms skärgård så inser du att det i praktiken är omöjligt att söka av området efter mineringar med dykare.

 

Det är ingen hemlighet var det finns militära anläggningar/övningsområden motsv. i skärgården. Dessa är, precis som du sa, utmärkta på sjökorten. Problemet är att områdena är vidsträckta. Men man behöver ingen gigantisk hjärna för att göra antagandet att de större farlederna in till djuphamnar/örlogshamnar skulle vara minerade.

Man behöver ju inte hitta minorna, utan det borde väl räcka att hitta minstationen. Utan en fungerande minstation så spelar det ju ingen roll hur mycket minor man har liggande på havsbotten. Har man väl lokaliserat minstationen, så underlättas ju utslagning av den något jämfört med om man inte har lokaliserat den. Sedan så fanns/finns de ju en hel del andra militära installationer, som exempelvis kustartillerifort, i skärgården förutom mineringar. Även dessa borde gå att hitta genom att kolla efter militära skyddsområden på kartor och sjökort, och sedan skicka dit några svampplockare, bärplockare, eller vad de nu utger sig för att vara.

Link to comment
Share on other sites

@A2K: Ta en titt över skyddsområdena/förbudsområdena i Stockholms skärgård så inser du att det i praktiken är omöjligt att söka av området efter mineringar med dykare.

 

Det är ingen hemlighet var det finns militära anläggningar/övningsområden motsv. i skärgården. Dessa är, precis som du sa, utmärkta på sjökorten. Problemet är att områdena är vidsträckta. Men man behöver ingen gigantisk hjärna för att göra antagandet att de större farlederna in till djuphamnar/örlogshamnar skulle vara minerade.

Man behöver ju inte hitta minorna, utan det borde väl räcka att hitta minstationen. Utan en fungerande minstation så spelar det ju ingen roll hur mycket minor man har liggande på havsbotten. Har man väl lokaliserat minstationen, så underlättas ju utslagning av den något jämfört med om man inte har lokaliserat den. Sedan så fanns/finns de ju en hel del andra militära installationer, som exempelvis kustartillerifort, i skärgården förutom mineringar. Även dessa borde gå att hitta genom att kolla efter militära skyddsområden på kartor och sjökort, och sedan skicka dit några svampplockare, bärplockare, eller vad de nu utger sig för att vara.

Ja, alla minlinjer kontrollerades ju från en minstation (bunker) i närheten.

 

Sovjet hade säkerligen koll på de flesta av våra minspärrar. Men deras undtjänst använde nog lite mer förfinade metoder än att titta på sjökort för att försöka ta reda på deras belägenhet. Faktum är att (sovjetiska) dykare saboterade vissa delar av våra ubåtsnät och minspärrar i skärgården då det begav sig.

Link to comment
Share on other sites

Sovjet hade säkerligen koll på de flesta av våra minspärrar. Men deras undtjänst använde nog lite mer förfinade metoder än att titta på sjökort för att försöka ta reda på deras belägenhet. Faktum är att (sovjetiska) dykare saboterade vissa delar av våra ubåtsnät och minspärrar i skärgården då det begav sig.

Jag är bekant med en del av de incidenterna. Det skulle vara väldigt intressant att veta hur de faktiskt gjorde för att bestämma vilka områden de skulle skicka ubåtar och dykare till, och exakt hur bra kunskap de faktiskt hade/har om svenska försvaret, men det är en av de saker som man tyvärr förmodligen aldrig kommer att få reda på. Jag har svårt att tänka mig att de helt skulle ha struntat i att använda svenska sjökort som underrättelseunderlag, då det i mina ögon närmast torde ha varit tjänstefel. Skulle du helt ha struntat i svenska sjökort om du var sovjet och hade fått i uppgift att kartlägga det svenska marina försvaret?

Link to comment
Share on other sites

Sovjet hade säkerligen koll på de flesta av våra minspärrar. Men deras undtjänst använde nog lite mer förfinade metoder än att titta på sjökort för att försöka ta reda på deras belägenhet. Faktum är att (sovjetiska) dykare saboterade vissa delar av våra ubåtsnät och minspärrar i skärgården då det begav sig.

Jag är bekant med en del av de incidenterna. Det skulle vara väldigt intressant att veta hur de faktiskt gjorde för att bestämma vilka områden de skulle skicka ubåtar och dykare till, och exakt hur bra kunskap de faktiskt hade/har om svenska försvaret, men det är en av de saker som man tyvärr förmodligen aldrig kommer att få reda på. Jag har svårt att tänka mig att de helt skulle ha struntat i att använda svenska sjökort som underrättelseunderlag, då det i mina ögon närmast torde ha varit tjänstefel. Skulle du helt ha struntat i svenska sjökort om du var sovjet och hade fått i uppgift att kartlägga det svenska marina försvaret?

Självklart har de säkert använt våra sjökort, annat vore konstigt.

 

Det jag försökte säga till dig var att det i praktiken är omöjligt att, som du sa, skicka ut folk att undersöka vattnet/botten i alla skydds/förbudsområden och områden där det är förbud mot bottenaktiviteter. Titta på ett sjökort så förstår du.

 

Varje fast spärrbataljon innehöll ett antal minspärrtroppar så kunde man bara lokalisera spärrbataljonerna så kunde man vara säker på att det fanns minspärrar i närheten. Jag är dock ingen expert på minspärrar så det vore intressant att få veta mer om dem. Nu finns det väl inga fasta minspärrar kvar? De tre minspärrarna vid Mellsten är ju ingen hemlighet var de låg. De är till och med utsatta på en karta i Ola Tunanders bok om Hårsfjärden 1982.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...