Jump to content

Recommended Posts

Posted
Kom precis på att jag fyllt i fel i ansökningsformuläret. Jag antar att det är för sent att rätta till eller går det att ringa någonstans?

MVH

John

Eh va? Inte så bra... Vad har du missat?

• Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Missade skriva i nått år i gymnasietiden om jag inte minns helt fel. Man är ju inte mer än skytteslusk. :baskerPa:

Oh... Jag förstår. Vet ärligt talat inte om man kan kompletera. Tror dock inte att det går. Har för mig att det fanns ett datum för kompleteringar och att det datumet är förbi. Ledsen... :rodna:

Edited by Richie
Posted (edited)
Ingen som har nummer eller någon annan form av kontaktinformation till plutch eller stfplutch på skytte? Sök gärna samband med mig..

Har inget direktnummer. Du kanske kan finna info på:

Har du frågor kring rekryteringen kan du skicka e-post eller ringa:
E-post: [email protected]
Telefon: 08-788 78 00 öppen 09.00 --11.00 (måndag - fredag).

Dom hjälper dig nog gärna...

Edited by Richie
Posted
JAA då har man fått samtalet :)

nu äre bara vänta på det slutgiltiga beskedet!!! :uuh:

vad hade du sökt för tjänst då?

Det är bara att gratulera, :unsure: hoppas man får de själv snart :clap:

Posted

JAA då har man fått samtalet 8-/

nu äre bara vänta på det slutgiltiga beskedet!!! :uuh:

vad hade du sökt för tjänst då?

Det är bara att gratulera, :unsure: hoppas man får de själv snart :clap:

Jag sökte Skyttesoldat / Söksoldat.

Blev erbjuden tjänsten som skyttesoldat då.

Hoppas det går bra!Känns som vi har varit borta från Gardet alldeles för länge :)

Posted

Blev också uppring vid lunchtid och erbjuden en tjänst på KS15, fick dock vänligt tacka nej då studierna måste bli färdiga någon gång...

Afghanistan hade man nog haft svårare att säga nej till :uuh: När var ringveckan för FS13?

Posted

Med största sanolikhet v. 40. Plut c och pers c fs 13 sitter i rekryteringsmöten v. 39 Källa pers c fs 13

// ST6

Posted (edited)
Med största sanolikhet v. 40. Plut c och pers c fs 13 sitter i rekryteringsmöten v. 39 Källa pers c fs 13

// ST6

När blir det isf inryck för dem på FS13?

Sisu-förare på KS15 rycker in redan V648. D e snart det!!

edit: glömde frågetecknet!!

Edited by Ringo
Posted

Kan bara svara för inryck EOD och IEDD. För dessa är inryck v.650. Om jag fick gissa så blir det i slutet av januari för sisu etc... Men har inga exakta uppgifter.

ST6

Posted

Ska åka som Gruppchef i skytte (mekskytte heter det väl, åka sisu :) ) och jag har fått mitt samtal för någon dag sen... De soldater jag känner som sökt är också dom uppringda.

Tror dock det beror på vem man har som Plutonchef. Han/hon ringer ju när det passar honom/henne under de här veckorna om jag förstått det hela rätt. Känner min Plutonchef sen tidigare och han verkade ha det lite halvstressigt när jag pratade med honom 8-/

JohanssonX99: tror nog du gör bäst i att gå genom det nummer du fick där nere. I och med att det är ett gäng skytteplutoner och befälen nog har fullt upp att göra ändå just nu så blir dom nog inte så glada om det rings i onödan :) Men lycka till iaf, kanske får åker vi samma sisu om ett par månader :D

Posted
Ska åka som Gruppchef i skytte (mekskytte heter det väl, åka sisu :) ) och jag har fått mitt samtal för någon dag sen... De soldater jag känner som sökt är också dom uppringda.

Tror dock det beror på vem man har som Plutonchef. Han/hon ringer ju när det passar honom/henne under de här veckorna om jag förstått det hela rätt. Känner min Plutonchef sen tidigare och han verkade ha det lite halvstressigt när jag pratade med honom 8-/

JohanssonX99: tror nog du gör bäst i att gå genom det nummer du fick där nere. I och med att det är ett gäng skytteplutoner och befälen nog har fullt upp att göra ändå just nu så blir dom nog inte så glada om det rings i onödan :) Men lycka till iaf, kanske får åker vi samma sisu om ett par månader :D

Ja Freddan det skulle kännas riktigt drygt att behöva ringa och göra sig hörd lixom, vill ju verkligen åka. Hur länge håller de på att ringa? Tills imorgon?

Hoppas vi ses i sisun ;)

Posted (edited)

// ST6

När blir det isf inryck för dem på FS13?

Sisu-förare på KS15 rycker in redan V648. D e snart det!!

edit: glömde frågetecknet!!

Ringo ! Ska du ner???

Jag blev uppringd idag på eftermiddagen, V48 påbörjas förar utbildningen, Sisuförare/skytt hade jag som första handsval..

Hehe var inte alls förbered för intervjun, hoppas att det gick bra.. =)

KS15 eller FS13 , händer inget i kosovo, och i afganistan så är det kaos.. vilken ska man ta och åka till? :D

Edited by Greenment
Posted
Ringo ! Ska du ner???

Jag blev uppringd idag på eftermiddagen, V48 påbörjas förar utbildningen, Sisuförare/skytt hade jag som första handsval..

Hehe var inte alls förbered för intervjun, hoppas att det gick bra.. =)

KS15 eller FS13 , händer inget i kosovo, och i afganistan så är det kaos.. vilken ska man ta och åka till? :dribble:

Ner och ner - Har ju inte fått det på pränt ännu men det lutar väl åt det iaf.

MEN!

Skulle d få för sig att ringa ang FS13 så tror jag att det skulle bli en sväng dit istället.

Och för att svara på ditt PM Greenment.

Ja - SISU-förare är tjänsten jag sökt. Kan inte tänka mig något annat :P

Posted (edited)

JohanssonX99: tror nog du gör bäst i att gå genom det nummer du fick där nere. I och med att det är ett gäng skytteplutoner och befälen nog har fullt upp att göra ändå just nu så blir dom nog inte så glada om det rings i onödan :) Men lycka till iaf, kanske får åker vi samma sisu om ett par månader :lala:

Utanför tråden jag vet men....

...I ärlighetens namn tror jag att ni kommer att åka sprinter eller GW under missionen. Eran Sisu kommer förmodligen att stå större delen av tiden. Destovärre.

//Lander

Edited by 1540lander
Posted

JohanssonX99: tror nog du gör bäst i att gå genom det nummer du fick där nere. I och med att det är ett gäng skytteplutoner och befälen nog har fullt upp att göra ändå just nu så blir dom nog inte så glada om det rings i onödan :) Men lycka till iaf, kanske får åker vi samma sisu om ett par månader :lala:

Utanför tråden jag vet men....

...I ärlighetens namn tror jag att ni kommer att åka sprinter eller GW under missionen. Eran Sisu kommer förmodligen att stå större delen av tiden. Destovärre.

//Lander

Jag skulle nog säga att det beror på vilken inriktning kompaniledning väljer på sitt kompani. Ibland går snacket så här "Att köra runt med Sisu är provokativt och om man måste stegra beredskapsgraden - vad tar man då till om man redan kör sisu?" Andra kan resonera så här "att köra runt i sisu är en 'show of force' och hjälper till att i sig skapa lungn och ordning".

Vad jag har förstått när man hört om andra missioner och jämfört dessa med 10:an. Så skulle jag säga att det rullades ganska mycket sisu då. trots att det var en "sen mission". Det saktionerades helt enkelt av högre ort att använda sisun lite oftare.

Posted

Angående sisu eller inte:

Jag har ju ingen aning, första resan för mig men Plutonchef sa att tjänsten var Gruppchef i mekskytte, sisu, så jag drog mina egna slutsatser... så kallad ryktesspridning kanske.

Men, Man ska fortfarande aldrig, enligt SOLDF, tro på rykten. (Visserligen under krig men endå....) :rockon:

Grymt blir det att få åka iaf.. Trodde nästan man var för gammal som 23-åring.

Ni som varit nere förut, hur ser åldersgrupperna ut?

Posted

Jag har ju ingen aning, första resan för mig men Plutonchef sa att tjänsten var Gruppchef i mekskytte, sisu, så jag drog mina egna slutsatser... så kallad ryktesspridning kanske.

Men, Man ska fortfarande aldrig, enligt SOLDF, tro på rykten. (Visserligen under krig men endå....) :rockon:

Du kommer nog vara i nedre delen av åldersspannet. Allt beror på rekryterande chef och om denne vill ha endast nymuckade eller äldre eller en blandning. 23 år är ingen ålder dock.

Avseende SISU så lyssna på 1540Lander. Det har inte åkts mycket SISU på de senaste missionerna och det finns ingen anledning att tro att det skulle åkas så mycket bepansrat under KS15 heller.

/K

Posted

Men, Man ska fortfarande aldrig, enligt SOLDF, tro på rykten. (Visserligen under krig men endå....) :happy:

Du kommer nog vara i nedre delen av åldersspannet. Allt beror på rekryterande chef och om denne vill ha endast nymuckade eller äldre eller en blandning. 23 år är ingen ålder dock.

Avseende SISU så lyssna på 1540Lander. Det har inte åkts mycket SISU på de senaste missionerna och det finns ingen anledning att tro att det skulle åkas så mycket bepansrat under KS15 heller.

/K

Jag var nere senast på 11:an & då stod mest våran SISU & vi glassade runt i GW.

På KS02 dock då rullade vi strax över 2500 mil på 7 månader. Dock på V/E plut !

Så SISU piloter räkna med en hel del patruller i baksätet på en GW.

Sorligt men sant tyvärr!!

Posted

Men, Man ska fortfarande aldrig, enligt SOLDF, tro på rykten. (Visserligen under krig men endå....) :baskerKav:

/K

Jag var nere senast på 11:an & då stod mest våran SISU & vi glassade runt i GW.

På KS02 dock då rullade vi strax över 2500 mil på 7 månader. Dock på V/E plut !

Så SISU piloter räkna med en hel del patruller i baksätet på en GW.

Sorligt men sant tyvärr!!

Så du menar att jag kommer vara en vanlig skytteslusk när SISUN inte är i bruk?

• Forumsledning
Posted

Pratade med en som är nere nu.. de åker SISU typ 1 gång varannan vecka.. GW resten av dagarna.

Posted
Så du menar att jag kommer vara en vanlig skytteslusk när SISUN inte är i bruk?

Definitivt, livet som SISU-pilot är hårt. Räkna med att till 98% vara skytteslusk och halvsova i baksätet på GWn. Av någon anledning tycker inte folket om att åka SISU :baskerKav: . Så när helst det gick tog vi GW. Detta under 11:an.

Under flertal plutons-/kompanioperationer kördes det SISU. Lite styrkedemonstration då det rullar förbi ett tiotal SISU nån enstaka gång.

• 4 months later...