arune Posted May 2, 2005 Report Share Posted May 2, 2005 Lite uppdateringar. Stora delar av SN är ute på patrull i de norra delarna av landet, bravo är kvar på campen. Första leaveveckan skulle börjat nu, ikväll skulle flyget lyfta vid 00:01 men är försenat 24 timmar. Själv skulle jag liksom bravo med på leave så det känns rätt surt att förlora 24 timmar med flickan, 4,5 dagar hemma är väldigt lite. Kompaniet kommer tillbaks till campen om ett par dagar och ska eventuellt ut igen om några veckor. Regnperioden börjar sakteligen närma sig, i går kväll var det busväder med en temperatur på 21 grader (man frös i kalsonger), jag gissar att det bara är en förvarning om vad som komma skall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN MINIMI Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Du kommer att bli blöt, mycket blöt. Nätterna i patrulltälten kräver lite förberedelser om du inte vill bli blöt, blöt, blöt. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alien Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Kan man palla upp tälten på motsvarande SJ-pallar? Eller på något vis lyfta upp dem från marken? Skulle det ens hjälpa (tillsammans med ev. förstärkning av duken)? Varför har man inte inrett sig i (åtminstone) container-camps? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Kan man palla upp tälten på motsvarande SJ-pallar? Eller på något vis lyfta upp dem från marken? Skulle det ens hjälpa (tillsammans med ev. förstärkning av duken)? Varför har man inte inrett sig i (åtminstone) container-camps? Campen är byggd i containerform.....det är ute på patrull man bor i patrulltält. Ideen med sj-pallar är förvisso bra, men det är ont om plats som det är i vagnarna, så jag tror det blir svårt att få med sånt. Fridens liljor // Fk Klinken (som var på LA02) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Så jäkla jobbigt är det inte att gräva en vallgrav runt tältet , hjälps man åt är ju det gjort på ett par minuter , jag ser inte problemet ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN MINIMI Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Nej visst, men ibland på pakbats fotbollsplan motsv. blir man inte populär av att gräva. Hårda ytor finns det också gott om, men som sagt. Skam den som ger sig, hacka på utav h-vete. Och det går alltid gräva "små" kanaler hos pakisarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kevlarsko Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Angående att gräva "vallgravar" så funkar det bra i svenskt regnväder, men inte i Liberia. Vi grävde halvmeterdjupa diken i kanalsystem runt tälten, men den allsmäktige regnguden bara skrattade oss i ansiktet och sköljde bort hela rasket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Det är då man som soldat anpassar sig , och väljer att inte slagga i tält utan istället spänner upp sin hammock och knäppetält. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Någon info om det kommande valet? Ska på 04:an (ev) och det låter som om det är skittråkigt där nere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted May 5, 2005 Report Share Posted May 5, 2005 Det är då man som soldat anpassar sig , och väljer att inte slagga i tält utan istället spänner upp sin hammock och knäppetält. ;) Hmm ... du har inte varit i Liberia va?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted May 5, 2005 Report Share Posted May 5, 2005 Det är då man som soldat anpassar sig , och väljer att inte slagga i tält utan istället spänner upp sin hammock och knäppetält. ;) Hmm ... du har inte varit i Liberia va?? Svar nej , men om du syftar på dålig tillgång av träd så löser man det lätt genom att t.ex spänna upp vajer mellan vagnarna/fordon ;) Min poäng är att jag fattar inte vad problemet är med att leva under enkla förhållanden , vissa har en tendens till att få det att låta , jobbigt eller som värsta strappatsen , vi är ju soldater trots allt som dessutom valt att bege oss iväg ner till Afrika av egen fri vilja. Självklart så har vi alla olika uppfattning om vad som är obekvämt och vad som uppfattats som jobbigt , bökigt osv, vilket jag köper fullt ut även om jag inte i alla lägen håller med på alla punkter. Inget personligt nu varken till dig Ugly eller till FN MINIMI ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 5, 2005 Report Share Posted May 5, 2005 Enda problemet jag ser är att man "måste" ha myggnät. Nu ser man knappt en enda mygga och jag har svårt att tänka mig att de är fler när det hällregnar. Men ändå har ju flera soldater fått malaria. Hängmatta mellan vagnarna är inte alls svårt att ordna. Bgbv´n med sin kran skulle man ju kunna tro att den är speciellt konstruerad för ändamålet. Myggnätspuppa på NATO-säng under pressenning är nog det bästa, men lite svårt för de flesta att få med sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN MINIMI Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Visst kan ett par st utnyttja vagnarna (om de nu inte ska iväg någonstans) dock inte ett helt kompani, och flöjta ut i djungeln för att hitta lämpliga träd åt alla är inte aktuellt. Och ändå återstår problemet med att få ett gott regnskydd från alla håll, det regnar i sidled.Som sagt är malariarisken relativt hög, vilket gör att ett fullgott myggskydd är svårt att ordna i en hängmatta. Min poäng är att jag fattar inte vad problemet är med att leva under enkla förhållanden , vissa har en tendens till att få det att låta , jobbigt eller som värsta strappatsen , vi är ju soldater trots allt som dessutom valt att bege oss iväg ner till Afrika av egen fri vilja. Har själv inga problem med att det är jobbigt och jag vet vad jag gav mig in på. Men att man blir blöt är bara ett konstanterande. Ungefär som att man bokstavligen fick hoppa över middagen under GU:n då och då. Nu klarar man sig iof. många gånger från regnet om gräver bra vallgravar innan. Att tänka på är att man ändå blir blöt av kondensen och värmen i tältet vilket gör att man för det mesta är pisseblöt även om det inte regnar. Hade fördelen att vara nere under del av torrperioden vilket innebar att det gick sova några nätter i ett muzzledome utan regnskydd, visst var det en chansning. Skönt va det iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
misilias Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Utvecklingen går vidare å tid har vi gott om men som redan sakt så är man bara torr ett par timmar på kvällen å morgonen. Annars händer det inte mkt här nere förutom en massa nya konstiga regler men sånt kommer ju när ingen har något vettigt att göra och allt är lugnt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN MINIMI Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Annars händer det inte mkt här nere förutom en massa nya konstiga regler men sånt kommer ju när ingen har något vettigt att göra och allt är lugnt! Skvallra lite om vilka regler som uppkommit, alltid kul att höra. Från Irländska eller från svenska kontigenten??? Eller från UNMIL HQ nu när det kommit fram i internationella medier att FN-soldater "gnuggat" minderåriga i utbyte mot mat/pengar. Regler från irländarna kan du spä på, sprid och förstärk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ladde Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 (edited) Någon info om det kommande valet? Ska på 04:an (ev) och det låter som om det är skittråkigt där nere... Ja, är det nån som har nån koll på vad som händer med valet? När exakt är det och befaras det oroligheter? Jag ska oxå ner (ev) på 04'an men är det bra/kul/intressant/spännande eller liknande, har man något att göra eller hänger man bara pung hela dagarna? Jag vill ju att tiden där nere ska kännas lite meningsfull om man säger så... Edited May 7, 2005 by Ladde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Enda problemet jag ser är att man "måste" ha myggnät. Nu ser man knappt en enda mygga och jag har svårt att tänka mig att de är fler när det hällregnar. Men ändå har ju flera soldater fått malaria. Hängmatta mellan vagnarna är inte alls svårt att ordna. Bgbv´n med sin kran skulle man ju kunna tro att den är speciellt konstruerad för ändamålet. Myggnätspuppa på NATO-säng under pressenning är nog det bästa, men lite svårt för de flesta att få med sig. Det var just myggnätet jag tänkte på. Sedan är det ont om träd där man kan sätta upp sin hängmatta. Att spänna upp hängmattan mellan vagnen eller under nosen på patrian fungerar dock utmärkt. Enligt det senaste brevet från opil har 8 st från LA01 fått malaria. Så det gäller att vara försiktigt fast man inte ser så många mygg. Själv hade jag den fördelen att jag kunde sova i min "puppa" under bar himmel på våra sista patruller. Det är en viss känsla att somna under en stjärnklar himmel i Afrika. Är glad att jag slipper regnskurarna, det räckte med dem vi fick dom första tre månaderna vi var nere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniperlarsson Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 (edited) Hallå ja! Ja säger som Ladde å ghostface.. "Ska på 04:an (ev) och det låter som om det är skittråkigt där nere... " Dock e ja lite nyfiken på sambandet då ja ska va psk/sign. E de färdrapp? Eller drar de ut ett gött gäng i djungeln nåra dar å kör lokalsamband mellan vagnar motsv? Vet att ja får reda på detta under utb. men e bara lite nyfiken, på vad som (ev) komma skall //Edit: la dit en fin gubbe Edited May 9, 2005 by Sniperlarsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
misilias Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Skvallra lite om vilka regler som uppkommit, alltid kul att höra. Från Irländska eller från svenska kontigenten??? Eller från UNMIL HQ nu när det kommit fram i internationella medier att FN-soldater "gnuggat" minderåriga i utbyte mot mat/pengar. Regler från irländarna kan du spä på, sprid och förstärk. Det verkar som att hotet inte kommer från utsidan av campen för nu har consertin kommit upp på insidan av campen för att ingen skall kunna ta sig ut, vem som har hittat en alternativ gate och förfalskat färdplaner för att bege sig ut på egna patruller måste vara............? Detta är en FN-mission i afrika så man får ta allt med ro, nej nu är det snart dax för det 8:e gate dygnet. sov gott!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
canis Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Det verkar som att hotet inte kommer från utsidan av campen för nu har consertin kommit upp på insidan av campen för att ingen skall kunna ta sig ut, vem som har hittat en alternativ gate och förfalskat färdplaner för att bege sig ut på egna patruller måste vara............? Detta är en FN-mission i afrika så man får ta allt med ro, nej nu är det snart dax för det 8:e gate dygnet. sov gott!!!! Concertina på insidan? Det låter riktigt combat, är dom oroliga att ni ska göra bajonett på och storma ut från campen ala WW1 ? Spelar ingen roll, jag är ändå lite ledsen att jag inte är med :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 (edited) Det verkar som att hotet inte kommer från utsidan av campen för nu har consertin kommit upp på insidan av campen för att ingen skall kunna ta sig ut, vem som har hittat en alternativ gate och förfalskat färdplaner för att bege sig ut på egna patruller måste vara............? Detta är en FN-mission i afrika så man får ta allt med ro, nej nu är det snart dax för det 8:e gate dygnet. sov gott!!!! Concertina på insidan? Det låter riktigt combat, är dom oroliga att ni ska göra bajonett på och storma ut från campen ala WW1 ? Spelar ingen roll, jag är ändå lite ledsen att jag inte är med :( Det måste vara för att några irländska killar hoppade över "muren" och förlustade sig med diverse locals. Så skrev i alla fall mina irländska vänner jag fick på La02 i det senaste mailet. Det är inte första gången Irländarna ställer till det för svenskarna. Edited May 10, 2005 by ugly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pannben Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 DN lade nyss ut en artikel om LA03, skriven av en reporter som åkt ner till Liberia och bl.a. följt med en av kompaniets plutoner på en patrull. Hade först tänkt att länka till den för att sprida lite ny info om vad som händer där nere, men blev besviken när jag läste den. Förutom att artikeln är förvånansvärt kort och innehållslös i relation till det arbete som ligger bakom (minst fyra dagar på patrull och själva resan ner till Liberia som inte direkt ligger nästgårds), så är den skriven på ett, i mitt tycke, nästan nedvärderande sätt om UNMIL-missionen i synnerhet och svenska utlandsuppdrag i allmänhet. Artikeln: Svensk FN-styrka ska tvinga fram fred i Liberia med vapen Svenska FN-trupper brukar traditionellt komma till ett krigsområde långt efter att alla farligheter upphört och på ett lite snällt svenskt sätt vaka över freden med sandsäckar och vakttorn.Precis, för t.ex. de tidiga Bosnien-missionerna var ju i stort sett en enda lång saft-och-bulle-utflykt, eller hur? Och varför använda en så (i mitt tycke) negativ ton om att bevaka freden efter att vapnen tystnat? Många här har nog farhågor för vad som skulle kunna hända, t.ex. i Kosovo om KFOR försvann över en natt. Alla svenskarna är beväpnade med automatkarbin, vilket kan synas vara en onödig upptrappning av våldskapaciteten bland de fredliga skjulen där alla hälsar glatt och vinkar och frågar hur läget är. Om han spenderat runt en vecka med kompaniet borde han väl snappat upp en del grundläggande förutsättningar som t.ex. force protection? Vapnen har man ju inte direkt med för att det ser coolt ut. Visserligen låter han i nästa mening en av soldaterna förklara detta, men ändå. OK, det är ju positivt att den insats killarna och tjejerna gör där nere uppmärksammas mer i svensk media, men om man som reporter åker ner dit så är det väl inte fel att skriva lite mer om vad våra svenska soldater och befäl gör där nere, varför FN behövs där just nu eller intervjua ett par locals för att få deras bild på läget i stort och FN-styrkans betydelse. Förhoppningsvis är detta bara en första artikel i en längre serie, men vad vet jag? Hur som helst, läs gärna artikeln. Kanske står där något som är nytt för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Lite att läsa om Liberia i DN idag. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ladde Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Är det någon som fått ett inrycknings datum till LA04? Jag ska ner som CV90Fö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Vore det inte bättre att avveckla Liberia nu om omfördela till t ex Sudan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ladde Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Vore det inte bättre att avveckla Liberia nu om omfördela till t ex Sudan? Jo de hade väl varit "käckt". Men hur som hellst så vill jag åka... Är det sååå seeegt där nere? Har du varit där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Vore det inte bättre att avveckla Liberia nu om omfördela till t ex Sudan? Jo de hade väl varit "käckt". Men hur som hellst så vill jag åka... Är det sååå seeegt där nere? Har du varit där? det finns alltid folk som gnäller, det spelar ingen roll vilken mission dom hamnar på, uppgifterna är alltid tråkiga, vi får inte göra något kul o.s.v. En mission blir inte roligare än vad man gör den! Jag har en vän som har varit där och han rekommenderade starkt att åka dit. Har en annan vän som är där nu och han verkar trivas så här långt. Du kommer nog bli nöjd. Själv hade jag offrat ett finger för att få åka med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Om det är roligt eller inte för den enskilde är av direkt underordnad betydelse i sammanhanget, däremot tycker jag att pojkarna och flickorna i Liberia skulle kunna göra mer nytta på andra ställen i världen (t om på samma kontinent) i stället för att sitta fast där nere med "det tunga artilleriet" som vagnarna ändå är där. Och nej, jag har inte varit där, utan har bara ett antal andrahandsuppgifter om hur personer som varit/är där upplever situationen, och utifrån detta och egna värderingar så drar jag mina slutsatser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ladde Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 (edited) Tack för lite uppmuntrande ord Greven. Nu känner jag mig ännu mer taggad. Sa upp mig på jobbet idag så nu finns det ingen återvändo... muhaha... Men det är väl sant som BJK säger, med det tunga arteleriet. Det hade kanske gjort mer nytta nån annan stans. Det återstår att se.. Edited May 30, 2005 by Ladde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bgbv90 Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Är det någon som fått ett inrycknings datum till LA04?Jag ska ner som CV90Fö. På pappret jag fick står det inryck 1 augusti.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts