Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

Någon här som kan svara på om det går att köpa kängor i Liberia. Tänker ge Modell90 en chans först men de andas ju ungefär lika bra som galon så det är ju inte det bästa alternativet.

Posted

tjenis på er.

Lite svar på några frågor:

Nej, det är inte nått bra förslag att sova i "ensamma nörden" i liberia under regnperiod. Eller annars heller för den delen.

Tänker man till lite och får välja tältplats så går det bra med vattnet.

Att gräva diken hjälper mycket dåligt.

Sen har vi ju fått ner de nya tälten från fjällräven och dom är bra.

Ja, det är kul här nere. Rykten om att vi inte gör något och har tråkigt är osanna åtminstone är det min åsikt. Tyck till efter att ni själva har varit nere en sväng. Landet är så coolt i sig att man aldrig slutar förundras över vad man ser.

Ja, man kan köpa kängor här nere. Magnum. Jag rekommenderar skarpt deras amazon. Sval, luftig, lätt och mkt skön. Bra pris.

Dock använder många M90 nu under regnperioden. Man ska inte underskatta tilldelad materiel - M90 regerar när man spatserar i djungeln.

Amazonerna suger åt sig vatten som inga andra kängor. Detta är det stora minuset. Men...så är ni 04ingar där under torrperioden vilket hade gjort kängvalet lätt för mig - amazon.

För övrigt så tilldelas man två par andra kängor som är gröna. Benämns Peter Pan alternativt Pocha Hontas. De suger upp vatten på ett mycket effektivt sätt och har hård sula. De flesta använder inte dessa alls eller bär dem enbart på campen.

Inget alternativ under denna halva av året.

Lycka till 04or. Tänkt på att de överdriver mycket under utbildningen gällande det mesta.

Posted
Lycka till 04or. Tänkt på att de överdriver mycket under utbildningen gällande det mesta.

Är lite nyfiken angående dessa överdrifter, några exempel?

Posted

Är lite nyfiken angående dessa överdrifter, några exempel?

Vet inte vad de säger nu men inför LA02 så fick man ex. höra att det stod barnsoldater i varje hörn och hur svårt det skulle vara att hantera det problemet.

:D

Posted

det är väl som vanligt, man övar "värsta scenario". Och sen tror dr Död att man ska få alla sjukdomar som finns i landet. Ska dock tilläggas att det finns fog för en del, t.ex så fick 8 st på LA01 malaria. B)

Men miljön är helt otrolig, kan varmt rekommendera att åka ditt, även om jag själv inte vill göra en till där. En var bra.

Posted
Ja, man kan köpa kängor här nere. Magnum. Jag rekommenderar skarpt deras amazon. Sval, luftig, lätt och mkt skön. Bra pris.

Dock använder många M90 nu under regnperioden. Man ska inte underskatta tilldelad materiel - M90 regerar när man spatserar i djungeln.

Amazonerna suger åt sig vatten som inga andra kängor. Detta är det stora minuset. Men...så är ni 04ingar där under torrperioden vilket hade gjort kängvalet lätt för mig - amazon.

För mig funkade Magnum Amazon jättebra på balkan, men missfärgades rejält efter första riktiga fotpatrullen i Liberia. Detta pga att jag svettades igenom kängorna vilket gjorde missfärgningen permanent. Ser förjävligt ut. Mitt tips är att prova kronans kängor. Jag har själv aldrig varit något direkt fan av dem men här nere funkar de riktigt bra.

Med i kalkylen måste du också ha att kängor du köper måste du vara beredd på att de med största sannolikhet kommer paja.

Bild på kängorna

Posted

Px:et här nere säljer Magnus AMAZON & Stelth Zip-side.

Som tidigare nämnt fungerar Amazon bra under torra förhållande, så som LA04 i huvudsak lär bli. Så här i retroperspektiv skulle jag köpt Miendl desert-fox med Gore-tex, p.g.a. regnperioden.

/ GD1

Posted

Jag använde HAIX Air Power under hela min tid i Liberia (LA02) och dom fungerade högt över förväntan.

Det finns bara en sak man är säker på i Liberia och det är att man kommer att bli blöt och svettig, men dom kängorna torkade mycket snabbt och var otroligt bekväma att patrullera i........både i stad och jungel.

När jag köpte dom på milshop innan rotation kostade dom 1495 kr och det var dom väl värda.

Tycker inte att det är värt att lägga för mycket cash på ett par kängor ni ska använda där nere....för dom kommer att bli duktigt insvettade i vilket fall och förmodligen även ändra utseende en del.

Just my 2 cents :sniper:

Fridens liljor / Fk Klinken

Posted

kan rekommendera chiruca kängor i canvas, mycket bra! och dessutom billiga bara 700 kr, svala och torkar snabbt. B)

Posted

90 kängorna har funkat för mig när man rör sig utanför campen, sen brukar jag använda peterpan på campen, men det är ju upp till var och en men prova först och sen spendera pengarna på kängor.