Jump to content

Missionsblockad

Recommended Posts

• BlåGul -1

Det finska officersförbundet har utlyst en ansökningsblockad för internationella militära uppdrag. Syftet är att sätta press på Försvarsdepartementet för att få till bättre villkor. I tio års tid har facket försökt få till förhandlingar men departementet har konsekvent nekat att förhandla om villkoren.

Detta låter spännande.

Spontana reaktioner?

Är det någon på forumet som har mer info?

/Krook

Äntligen säger jag....

Har inte mer info, men jag ställer mig bakom de finska officererna och hoppas de får bättre vilkor. Även om de har det bättre än deras svenska motsvarigheter så räcker det inte långt...

Säger mer när jag får mer info.

/Born...

Försvarsminister Seppo Kääriäinen © kräver att officersförbundets blockad av internationella fredsbevararuppdrag hävs.

Kääriäinen säger i en intervju för tidningen Kaleva att ansökningsförbudet äventyrar Finlands rykte som en pålitlig fredsbevararpartner.

Förbundet kan enligt Kääriäinen inte få rätt att förhandla om villkoren för tjänstgöring i internationella uppdrag. Försvarsministeriet bestämmer enligt lagen om villkoren, påpekar Kääriäinen.

Officersförbundet förklarade nyligen fredsbevarar- och andra internationella uppdrag i blockad. Försvarsmaktens kommendör Juhani Kaskeala meddelade i går att han lämnar förbundet på grund av blockaden.

Källa : YLE

Guest järv

Officersyrket är inte något dagisyrke. Hur skulle det se ut om amerikanska officerare vägrade åka till Irak p g a dåliga ekonomiska villkor?

Både i Finland och Sverige måste officerare inse att deras yrke inte längre enbart kommer att handla om att gå runt i en skyddad verkstad och vänta på det stora kriget.

Officersyrket är inte något dagisyrke. Hur skulle det se ut om amerikanska officerare vägrade åka till Irak p g a dåliga ekonomiska villkor?

Både i Finland och Sverige måste officerare inse att deras yrke inte längre enbart kommer att handla om att gå runt i en skyddad verkstad och vänta på det stora kriget.

Innebär det att officerare och övriga soldater skall finna sig i att lönen är kass?

Innebär det att man skall anse soldatyrket som ett "kall" och jobba gratis?

Andra yrkesgrupper som strejkar/har strejkat eller motsvarande, tillhör dessa "dagisyrken"? Poliser, brandmän etc? :unsure:

Du igen?

Handlar detta om kalla kriget? Nej.

Dagisyrke? Inte för att det skulle vara ett dåligt yrke att vara dagbarnvårdare eller förskollärare, men det handlar inte om det heller.

Det handlar om inte allt för högbetalda individer som förväntas lämna hem och familj med jämna mellanrum för att långt borta och under långa tidsperioder utsätta sig för risker och som ersättning få en marginell ökning av lönen.

Välkommen att föra en dialog om detta när du vet vad du pratar om järv.

För övrigt anser jag att det är varje officers skyldighet att ställa upp för sitt land genom utlandstjänst, men inte till vilka villkor som helst.

Äntligen säger jag....

Har inte mer info, men jag ställer mig bakom de finska officererna och hoppas de får bättre vilkor. Även om de har det bättre än deras svenska motsvarigheter så räcker det inte långt...

Säger mer när jag får mer info.

/Born...

säger inte att du har fel Born men hur menar du att dom har det bättre än Svenska officerare, bortsett från att dom har lite fler hemresor så har jag alltid haft en känsla att att vårat broderfolk även i dessa stycken varit lite kärvare.

hemresorna tex gick iallaf till helsingfors sen fick man ta sig bäst man kunde dit man skulle.

Här i Sverige så förhandlar iallaf FM och OF betydligt mycket oftare än en gång per tio år.

[edit... kom nu inte o ta upp deras bilar hehehe :P skattelagstiftning ni vet. ]

/b

Edited by Blackadder

Jag tror inte att de finska officerarnas blockad påverkar processen men det vore trevligt om det kunde bli ett avtal i Sverige i år. OF säger att de skall vara väldigt tydliga med att de vill/kräver(?) att avtalet skall omfatta alla slags anställningsformer.

Personligen är jag för ett tjänstgörningskrav (med bra villkor) och mot en liknade blockad i Sverige.

Edited by Lt Glock

Finns det inte ett Finskt forum för er att hålla till på? Om det gör det, stick dit, vet jag.

--------------------------------------------------------------------

AVBRYT!!!

Håll dig till ämnet och sluta med dylika idiotinlägg.

Du är härmed varnad.

The Swede

BLÅGUL

Här trollas det vilt ser jag.

Blackadder. Enligt hörsägen från finska soldater i kosovo så har själva soldaterna ung samma vilkor som oss svenskar, med undantaget att deras leaverotationssytem gör att de faktiskt kan hålla kontakten med hemmet på en någelunda normal nivå. Kanske inte så viktigt för alla arbetslösa singlar, men för de soldater och officerer som har familj och vänner ( :P ) är det mer värt än några slantar mer i månadslön.

Dessutom vill jag minnas att även arvodet för en finsk Lt var högre än en svensk dylik. oundvikligen kommer jag även in på skattelagstiftning (lämnar bilarna därhän). Har de inte reducerad skatt och en del andra ekonomiska förmåner om man jämför med sina grannar i väst???

Förutom dessa småsaker fick jag hintar om att det skillde en del i avtalen mellan Yoff och vanliga soldater, vilket torde vara till offarnas fördel, vilket i sin tur borde ge att finska offar har en aning bättre förutsättningar än sina svenska kollegor.

Nåja, inte mycket till fakta då jag bara hört mig för med finska soldater som ev kan trolla lite dom med om dom vill.

EDIT, måndagstassar

Edited by Born

Vad jag erfarit så har finska soldater/off bättre vilkor än de svenska i alla lägen. Bla genom

Högre lön (en finsk soldat drar in ungefär 5000 mer än en svensk i kosovo)

Leavesystem (som visserligen bara gäller till Helsingfors men de tjänar ju mer än oss..)

Skattefri bil som står parkerad i Skopje

Garanterad en dag ledig i månaden (Där man reser till Skopje och tar bilen till Tessa, och är läget lugnt kan man vara borta 2 dagar.)

Bättre bostäder (Finska barracker bor det högst 2 personer i och alla möbler kommer från Ikea.)

Osv..

Det enda jag kan komma på som finnarna har sämre än oss är utrustning som inte håller samma kvalite. Den här informationen har jag fått från finnar eftersom att jag ligger i samma pluton som dom.

• 2 weeks later...

Flygvapnets officerare med i blockad

16.05.05 19:56

Flygvapnets officerare går med i officersförbundets ansökningsblockad, som syftar till att få försvarsministeriet att förhandla och ingå avtal om villkor för tjänsteförhållanden i utlandet.

För närvarande fastställer ministeriet ensidigt storleken på löner, dagpenningar, försäkringar och socialskydd. Detta har enligt officersförbundet lett till att förbundets villkor är klart sämre än villkoren i de övriga nordiska och västeuropeiska länderna.

Blockaden innebär att antalet officerare i förbanden sakta men säkert minskar och hindrar finländskt deltagande i fredsbevarande uppdrag.

Finländska Hornet-piloter har i flera års tid deltagit i internationella flygmanövrar i Norge, Tyskland och Nederländerna. Manövrar har också ordnats tillsammans med det svenska flygvapnet.

Källa: YLE

Jag vet inte om missionsblockad är "rätt" metod, men rent allmänt sett visar det i alla fall att de finska officerarna tar behovet av ett bra avtal på allvar. På många håll i vår egen FM (både från arbetstagare och arbetsgivarrepresentanter) så ignoreras behovet av ett väl fungerande avtal som befrämjar verksamhet och den anställdes villkor/arbetssituation. Man tillämpar ofta olika regler för olika förband och personalkategorier på internationella övningar och utbyten. Jag vet många människor som varit iväg till andra länder som en del i den "normala" förbandsverksamheten med samma ersättningsnivåer som om det sker på hemorten.

Ett rejält utbyggt avtal som är tydligt är ett måste! Det ska inte vara några oklarheter vad som gäller för en stabsofficer som ska ner till Bryssel, en traditionell mission till Långtbortistan, personal som genomför övning på annan nations territorium, ett inkallat beredskapsförband som genomför begränsad insats eller deltar i övning utomlands för att validera funktioner för förbandet, osv.

Gärna mission - men först ett fullödigt avtal!

Tillägg: Angående frågan om tjänstgöringsplikt så är jag lite kluven. Det finns en trygghet i att veta att "alla" på ett förband sökt sig dit mer eller mindre frivilligt och förhoppningsvis har tänkt igenom situationen innan. Sen finns det alltid mer eller mindre bra anledningar till att åka på mission.

En förutsättning för att det överhuvudtaget ska fungera med tjänstgöringsplikt utomlands är att personalförsörjningen och personalplaneringen fugerar klanderfritt. Ska man bli tvingad att åka till Kosovo med KS37 så ska man veta det i god tid innan. Ska man tjänstgöra i ett beredskapsförband eller BG:n, så ska man veta om det i god tid innan. Som det fungerar på många förband idag kommer det inte vara funkis.

Edited by Vargas

Ämnet avhandlar den finska missionsblockaden så min fråga kanske inte är helt relevant, men ämnet har diskuterats. Man har gjort jämförelser mellan Sverige och Finland avseende den ersättning och förmåner respektive land ger till sin personal.

Min fråga är, hur är Norrmännens ersättning och förmåner? Jag har fått berättat för mig att norrmännen inte betalar någon, alternativt mycket lite i inkomstskatt. Därigenom erhåller dom en bra ersättning när dom är ute på en mission.

Är det någon som vet något mer om detta??

Norrmännen tjänar bra.

De har högre arvoden än oss i NKR än vad vi har i SKR. (Nkr är ca 12-13 procent mer värd än Skr enligt forex.se)

Om de är ute mer än ett år (366 dagar) så får de tillbaka delar av kommunalskatten.

Årsmissioner uppmuntras både i Finland och i Norge. I Sverige är policyn at det skll bara nyttjas vid rekryteringssvårigheter.

Siffror och procentsatser med mera finns det säkert någon annan på forumet som har koll på.

• 4 months later...

Läst på YLEs text-TV Länk till YLE

Officersförbundet avblåste blockad

27.09.05 19:37

Officersförbundet avbryter sin blockad mot utlandskommenderingar, beslöt officersförbundets styrelse i dag.

Styrelsen godkände den förhandlingsuppgörelse som nåddes med försvarsministeriet i fredags.

Officersförbundet försatte utlandskommenderingar i blockad för fem månader sedan i protest mot att anställningsvillkoren dikterades av försvarsministeriet.

De officerare som ska delta i krishanteringsoperationer utomlands får i och med uppgörelsen rätt att förhandla om sina anställningsvillkor.