Guest Greven Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Det snackas ju mycket - eller ska man kanske säga spekuleras - om SSG på forumet. Kan vi inte i stället ta och diskutera alla de hemliga special- och ireguljära förband som sanktionerat och/eller osanktionerats satts upp i Sverige sedan VK2. Stay Behind (både CIA-nätverket och det rent svenska) kan vi väl lämna därhän och i stället fokusera på andra mindre kända upplägg. Tänk bara på sekretessen - ta bara upp sånt som gått i graven eller som aldrig blev något. Jag börjar med att fråga våra vänner från KA/KJ - vad hände i ladorna ute på Rindö och i Berga på 80-talet? Säger er särskilda ubåts insatskommandot något? Hur länge höll major X på? Var det hela sanktionerat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Jag börjar med att fråga våra vänner från KA/KJ - vad hände i ladorna ute på Rindö och i Berga på 80-talet? Säger er särskilda ubåts insatskommandot något? Hur länge höll major X på? Var det hela sanktionerat? Tja, jag kan ju bara svara för det jag känner till under 90-talet, men vad menar du på - något som hänt under ubåtsjakterna eller händelser under GU? "Mj X" ?? Vänligen utveckla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Det är en hemlig robotbas under mitt hus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Det där var mycket dumt Alexandersson. Nu har du snart hela trädgården översvämmad med spetsnäsor och sprängdeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Är det därför det står ett 30-tal tavelförsäljare utanför mitt hus?*förvirrad*=) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Jepp. Öppna inte dörren utan fly genom skorstenen. Glöm inte att ta med avfyrningskoderna!! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Äh, OPILs krigsuppehållsplats är i min jordkällare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Vilken skrämmande lösmynthet det är på forumet!!! Hjäälp Bågul, Blågul, hjälp radera, ta bort. Snart kommer de, Spetsnäsor, SÄPO och SSG. De kommer och tar oss allihop. *Tittar mig nervöst över axeln och kramar kniven hårt.* De får mig inte utan stri... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Undrar sen var stora EMP-skyddade dörren på baksidan av gården går till??? hmmmm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 fort göm er hos mig. jag har vapen och am till hela vårt gamla invasionsförsvar undangömt i min hemliga bunker. här finns allt ni kan önska er. tillsammans kan vi kanske klara det. .... Nej.... nu knackar det på dörren.... fort.. skynda..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Undrar om greven var allvarlig när han startade ämnet? ..det spårade ur ganska omgående. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Jag var fullständigt alvarlig. Under årens lopp har det ju faktiskts satts samman en hel del sanktionerade och osanktionerade "hemliga förband". Ibland har det handlat om försök ibland har det handlat om galna officerare som anat Ivan runt hörnet. Någon gång har det faktiskt skett välgrundat och seriöst. Det fall som jag hört mest om är "Särskilda Ubåts Insatskommandot" eller något liknande som drogs igång i efterdyningarna av U-137 och bestod av ett antal yoff som skulle borda och rensa/genomsöka strandade eller upptvingade ubåtar. Ryktena säger att det finns många andra liknande exempel. Jag förstår att det är tyst med seriösa inlägg i denna tråd - det är ju ganska naturligt. Något litet som är preskriberat borde vi väl ändå kunna få veta? Någon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Hur lång tid tar det innan militära hemligheter som "hemliga" specialenheter blir offentliga då tro? Det kanske är som så att de som inte blev någon succé helt glömdes bort (raderades?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Ett område som kan luskas i är hur det var tänkt att FBU-u skulle fungera på 50-talet, då invasionshotet var reelare än under ngn annan period. Det var inget annat än regelrätta barnförband med vapnen hemma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Ett område som kan luskas i är hur det var tänkt att FBU-u skulle fungera på 50-talet, då invasionshotet var reelare än under ngn annan period. Det var inget annat än regelrätta barnförband med vapnen hemma. Glöm det där med FBU-u. FBU är en civil utbildande fredsorganisation och har alltid varit det. Däremot HV-undom var planerade att användas i ett läge till slutet på 80 talet. Ungdomar mellan 15-17 år skulle användas som ordonanser. Ungdomar över 18 år skulle beväpnas. När barnkonventionsdebatten drogs igång i samma veva beslutatdes att alla ungdomar under 18 år skall avrustas i en krigssituation. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Glöm det där med FBU-u. FBU är en civil utbildande fredsorganisation och har alltid varit det. Däremot HV-undom var planerade att användas i ett läge till slutet på 80 talet. Ungdomar mellan 15-17 år skulle användas som ordonanser. Ungdomar över 18 år skulle beväpnas. När barnkonventionsdebatten drogs igång i samma veva beslutatdes att alla ungdomar under 18 år skall avrustas i en krigssituation. Casca FBU-U hade vapnen hemma under sängen ända tills någon gång på 70-talet, då en FBUare i Uppsala tappade humöret och sköt ihjäl några. Vilka organisationer har haft vapnen hemma? HV, reservare ocH FBU-U. Finns det någre fler ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Vilka hade vapen hemma i övrigt? Driftvärnet vissa Yoff och så stay behind förstås, men dom skulle vi ju inte prata om i denna tråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Vilka hade vapen hemma i övrigt? Driftvärnet vissa Yoff och så stay behind förstås, men dom skulle vi ju inte prata om i denna tråd. Hade inte driftvärnet vapnen på arbetsplatsen? Vet att Roff var beväpnade med någon gammal pistol tills mitten på 90-talet. Kan bara komma på HV, Roff och FBU-u som har/hade vapen hemma. Gökungen i sammanhanget är FBU-u. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Kommando tillbaka - driftvärnet hade vapen på arbetsplatserna. Roff var utrustade men gamla hederliga kamrat 40. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Hur kan man vara så borta att man ger Hv-u vapen? Det måste vara en av alla myter inom Fm. Satan i gatan nu kom det en tavelförsäljare till=) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Hur lång tid tar det innan militära hemligheter som "hemliga" specialenheter blir offentliga då tro? Det kanske är som så att de som inte blev någon succé helt glömdes bort (raderades?) Vad jag vet så tar det C:a 50-70 år innan hemlighetsstämpeln hävs på sånna akter. Är det något riktigt skumt så tar det ännu längre tid, tänk bara på det där signalspanings planet som blev nedskjutet. Dom akterna är inte ens släppta efter 50 år. Sen att det skulle funnits nån special anti ubåtsstyrka förvånar mig inte mycket, men jag har svårt att tänka mig att dom ens skulle vågat fyra av så mycket som ett luftpistolskott mot Ivan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Kommando tillbaka - driftvärnet hade vapen på arbetsplatserna. Min morfar var med i SJ:s driftvärn och han hade mausern hemma när jag var liten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Hur kan man vara så borta att man ger Hv-u vapen?Det måste vara en av alla myter inom Fm. Satan i gatan nu kom det en tavelförsäljare till=) Det är ingen myt. Till början på 70-talet så hade fbu-u vapen hemma. Det ändrades när en tonåring i Uppsala sköt vilt omkring sig. Förövrigt så är det väl ingen som har pratat om HV-u. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Det är just det som är grejen - många konstigheter som ägt rum är inte hemligstämplade eftersom dom skedde på initiativ av enskilda officerare. Kom igen nu - någon måste väl ha nått att komma med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Det är ju helt sjukt att ge FBUu vapen för fan. Förstår inte ens varför man fortsätter med Hv-u och fbuu nu för tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Förstår inte ens varför man fortsätter med Hv-u och fbuu nu för tiden. Jag tycker att det är lämpligt att tonåringar får komma ut i skogen och lära sig ett och annat om friluftsliv. Där kan Hv-u vara ett bra alternativ där tonåringarna kan bli intresserade av försvarsmakten. Stridsutbildning får dessa inte innan 18 år men jag tycker iof att Hv-u inte ska ha någon stridsutbildning överhuvudtaget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hemvärnsungdom Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Snacka inte om att ta bort hv-u.......hur skulle jag annars överleva??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Visst kan det vara en bra början att gå med i HVU..Dock så är pliktverket inte interesserad av färdigutbildad personal(oftast brukar HVU utbildningen vara ganska maläten. Bentley är här idag!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 En kompis som har varit med i flygvapenungdom i 4-5 år fick inte göra lumpen p.g.a att han redan kunde för mycket. Dom ville hellre ha en 'gröning'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Den här tråden har ju ändå spårat ur så jag hänger väl på. FBU och HV ungdom är ofta väldigt illa sedda av befäl på de flesta regementen. Även vid mönstringen händer det att sådana sorteras bort. Detta på grund av MÖP-stämpeln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.