Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Letade men hitta ingen tråd med detta vad jag hitta i alla fall.

Kanske dum fråga men är det någon som vet om det finns regler gällande piercings, kropsmodifiering mm inom FM? Vad får man ha och inte?

Har själv en del peircings men ingen har hittils sagt ngt om dom på övningar mm. Under värnplikten vet jag att de gubbs som hade ringar i öronen fick tejpa dom eller ta ut dom under de övningarna vi hade men det var mer en förfrågan från befälen snarare än en order/regel. Gjorde vp -97.

Posted

Det jag har hört är att piercingar och liknande måste tas ut under övningar pga risk för smuts, infektioner och köldskador. De fick absolut inte heller vara synliga när man hade 90 på sig.

Posted (edited)

Grunden är ju att inga smycken eller dylikt får utgöra risk för skador under militär verksamhet. Om det finns någon paragraf mot att ha ring i ögonbrynet vet jag inte. Logiskt sett borde den dock utgöra risk för skador när du har hjälm eller bär skyddsmask. Fråga ditt befäl är nog bästa tipset.

Personligen, och detta är som sagt personligen, anser jag att örhängen, smycken i ansiktet och liknande inte hör samman med uniformen.

Edit: Toktvåa...

Edited by Särimner
Posted

Ett samtal med chefen låter inte alls som en dum idé, kom just på att det rent försäkringsmässigt ur FM perspektiv igentligen INTE borde vara tillåtet. Eftersom det kan bidra till större skador om olyckan skulle vara framme!?

Huruvida det passar eller inte till 90 är ju som sagt en smakfråga men där bör man ju lägga sig för majoritetens synpunkt tycker jag personligen :blink:

Posted

Så sant... Jag var ju på paradförbandet där puts/studs är snorhög. Där fick vi inte ha piercingar synligt med 90. Va väl en intern policy...

Posted

Största frågan ang. piercing/ringar borde enl. mig va skaderisken. Kan man fastna el. dylikt borde man ju ta ur piercing/ringar oavsett vad reglementet säger.

En lumparkompis fastnade med en förlovningsring på väg ner från taket på en PatGb 203... såg inte alls så "nice" ut...

Kan säga att han ångrade att han inte tagit av ringen..

Posted
En lumparkompis fastnade med en förlovningsring på väg ner från taket på en PatGb 203... såg inte alls så "nice" ut...

Och han är långt ifrån den första som gjort det...

Konstigt att folk inte fattar att en skada lätt uppstår när man bär en ring eller liknande. Om man nu känner ett enormt behov av att ha med sig sin förlovningsring så bär den då i en kedja runt halsen. Förstår inte va problemet är

Posted (edited)

Och han är långt ifrån den första som gjort det...

Konstigt att folk inte fattar att en skada lätt uppstår när man bär en ring eller liknande. Om man nu känner ett enormt behov av att ha med sig sin förlovningsring så bär den då i en kedja runt halsen. Förstår inte va problemet är

Problemet är väl främst att de allra flesta män inte bär kedja runt halsen, förutom "dödsbrickan" förstås :P

Speciellt ringar av titan lär vara extra olämpliga. Om fingrarna sväller upp efter en skada går de visst inte att klippa upp.

Edited by Lt P
Posted

När vi höll på med motorer och elsystem var det mer eller mindre order på ringar av. Inte så bra att svetsa fast sig i kaross/batteripol/verktyg om olyckan är framme.

Piercings anser åtminstone jag inte hör ihop med uniform.

Posted (edited)

Har en guldring i örat som åker ur vid all militär verksamhet. Hade tidigare en ring i dronken med (ja, jag är en idiot!) men det var väl kul ett tag och se'n kändes det mest poänglöst...

Förlåt, jag har en pusselring i guld också. Den tar jag i princip aldrig av. Dels är den trasig och deformerad så det blir meckig att hålla på och trixa ihop den om den faller isär, dels representerar den något som betyder väldigt mycket för mig.

Edited by Limpan
Posted

På mitt förband var det tillåtet med vigselring/förlovningsring, inga andra ringar på fingrarna. Inga ringar i öronen och långhåriga fick bära hårnät under hjälmen/fältmössam men plutch ändrade det till hästsvans efter ett tag. Piercingar var nog knappt uppfunna när jag låg inne 93/94.

Posted

Så här är det grabbar.

Jag har under många år efterlyst ett formelt reglemente från HKV som reglerar detta med ringar, piercing mm.

I brist på ovanstående så har det växt fram ett antal "lokala föreskrifter" med tveksam juridisk giltighet.

Man kan förbjuda ringar mm om det sker av säkerhetsskäl. T.ex så har jag alltid beordrat mina mekar att ta av ringar och klockor med metallarmband vid arbeten med batterier och dyl. Detta är väl underbyggt och har alltid möts med förståelse.

Att beordra "näsring bort" bara för att man tycker att det ser för djävligt ut är mera juridiskt tveksamt.

I dagens s.k Försvarsmakt får var och en bära turban, kippa eller slöja om man tycker att man vill det. Så jag är ganska tveksam till att man kan förbjuda enskilda kroppsutsmyckningar (även om det inte ligger religösa skäl bakom).

Kan man t.ex beordra en vpl att raka av sitt helskägg som han odlat undet 5års tid för att göra ett skyddsmasksprov, eller kan detta prov vänta tills kriget står för dörren.

Så här är det i Försvarsmakten i fredens år 2005.

Eller vad tycker ni ?

Posted

Man kan INTE beordra Vpl att raka av sig skägget... dock skall, enligt tredjepartsuppgift, masken sluta tätt ändå...

jag tycker att det är bra... om man sparat i fem år, så känns det omotiverat att tvingas raka bort det för en så kort tid, som ändå Värnplikten utgör... Sparar mycket konflikter... I ett land där VPl går till domstol, för att slippa sy om sina kragspeglar...

Posted

För att knyta åter till hur det var på mitt förband när jag gjorde lumpen 93/94 så gällde följande för skäggväxt: De som hade ett vårdat helskägg eller mustasch vid inryckningen fick behålla det. För övriga gällde det att vara slätrakad. Det var inte tillåtet att odla skägg/mustasch under vpl-tiden, en del började dock odla skägg under juluppehållet, 3 veckor, och de fick behålla det de hade lyckats skrapa ihop. För samtliga gällde naturligtvis att klara täthetsprovet med skyddsmasken. Hade man helskägg rekommenderades det att man smorde in det med FM:s hudsalva.

Posted

I kontingentsordern för KS12 kan man läsa ut att man inte får bära massa konstigheter i ansiktet (typ piercing) och att inga uppseendeväckande frisyrer tillåts. Det gillar jag.

/Krook

Posted (edited)

Lite tanke angående percing i ansiktet på diverse ställen, gjorde lumpen på A9 vilket är likvärdigt med en del vistelse i Älvdalen, vad jag minns så var samtliga befäl stenhårda på att alla typer av percing skulle tas ur då -40 grader inte rimmar med metallutsmyckning i ansiktet eller annan blottad hud...... Helt klart rimligt i mina ögon då risken för köldskador ökar något fantastiskt så fort man mixar metall å kyla.

EDIT :fippelfingrar

Edited by coookieman
Posted (edited)

När ja låg inne 03-04 på F21.

Våra befäl sa till oss att vi inte fick bära Piercingar, på grund av att vi skulle kunna få köldskador lättare och att det är lättare att fastna i saker o ting. Vi fick inte heller ha ringar förutom förlovnings/vigselring.

Dom med långt hår fick ha hårnät när vi hade vapen hantering.

Jag anhöll om att få behålla mitt skägg o det var inga problem. Dock så var det några som inte fick behålla sitt skägg för att dom försökte spara ut medan vi låg inne.

//Hål i örat, piercing i tungan, skägg på hakan Trident

Edited by Trident
Posted

Jag fick behålla mitt långa hår, men banne mig om jag hade det utsläppt (även på fritiden, civilt) då hotade befälen med hårnät och vipps åkte det upp i svans.

Angående piersings och liknande kan jag bara hanvisa till kombinationen av kyla och metall. Det är dessutom övervägande risk att man sliter ut dylika detaljer under stor smärta och infektionsrisk, fast vissa tänder visst på sånt ;) .

Posted

Som tidigare noterats, vilket jag absolut håller med om, piercings och uniform går för mig absolut inte ihop.

Dock hajar jag inte hur man bär sig åt för att fastna med sin piercing i något?

Har man virat ett camonät runt skallen/kroppen så visst, men det är väl sällan man kryper så nära saker och ting??

(och ja, jag har haft piercings, i typ 10 år, dock inte längre. Snoppen, öronen, nosen, tungan)

Posted

Man träffade på holländare på BA

och dom hade eeh.. väldigt liberala

reglementen.

Ringar i öronen, långt hår som

hängde utanför baskern,

eeh.. doft av söt tobak på deras mässar.. :lol:

Jag är nog så långt ifrån Runar man kan

komma, men jag kan inte säga att jag

blev speciellt imponerad av uppträdandet.

(Lite OT för den som orkar läsa;

Till råga på allt så blev vi anklagade

för att försöka "blåsa" BSA vid våra

gränspassager.

Hans far var någon slags chef för MP i NL.

Mycket förkort. ja, men dom insatta hänger säkert

med. Andra får fråga.

Anl. till OT var det som tyvärr kom att utspela

sig senare.)