Jump to content

Lumparmat vs. skolmat

DBH

Vilken mat upplever du som godast, skolmaten eller lumparmaten?  

204 members have voted

1. 1. Vilken mat upplever du som godast, skolmaten eller lumparmaten?

• Lumparmat
      161
    • Skolmat
      11
    • Vet ej, har ej gjort lumpen
      32

Recommended Posts

Posted

Har hört att maten man får i lumpen är relativt god, i alla fall bättre än maten man får när man går i skolan. Hur är det egentligen med maten då? Är den godare i lumpen eller är man så hungrig att man tycker att allt är gott :P ?

Posted

Det kan inte vara så att det kan skilja sig från skola till skola och förband till förband?

Posted

Jag har ingen aning, därför jag frågar.

Ville dessutom testa funktionen att göra en egen omröstning :baskerPa: och då blev det om mat, bland det finaste i livet, mat :P

Posted

Hur mycket äter egentligen lumparen för? Tycker det är mycket tjafs om hur många kronor per person skolmaten vs fängelsematen kostar. Vad kostar lumparmaten per person?

Posted

Jag har inte gjort lumpen men jag har käkat lumparmat. Köttfärssås och spaghetti. Sjukt mycket tillbehör ju, ex mjuktbröd, stor salladsbuffe och en mängd olika pålägg till mackorna. Skolmaten kan dra pung*n i grus.

Posted

Jag har inte käkat lumparmat men en sak är säker, skolmaten är inte den bästa. Har även hört (som andra också skriver) att exempelvis fängelsen serverar dyrare mat än vad skolorna gör.

Visst får vi bättre mat på gymnasiet än vad vi fick i grundskolan men det är ändå inte något som man liksom är så stolt över. :(

I princip samma mat men lite mer sallad och även saft att dricka tillskillnad från grundskolan (som säkert skiljer sig betydligt från skola till skola). Tragiskt men sant... :lol:

Posted

Nja, skolmat är producerad ganska ofta på centrala ställen och sen utkörd till mängder av skolor.

Pannkakorna till exempel är ett fall utav det. Skolkök är oftast bara till för att värma upp mat =/

Hursomhelst, varit rundor på en del skolor och en del förband och käkat.

Mitt omdöme är att lumparmaten är bättre än skolmaten, dock så saknade jag skolans tomat å nudelsoppa i det militära :lol:

Posted
Det kan inte vara så att det kan skilja sig från skola till skola och förband till förband?

...uppenbaarligen inte om statistiken får tala... :lol:

Posted

Den mat jag käkade på Känsö utklassade skolmaten på alla sätt och vis.

Helt klar 3 stjärnor.

Posted

Maten på förbanden är nog billigare än fängelsematen skulle jag gissa. Numer är den väl centralproducerad också, eller har jag fel?

Posted

Jag blev mycket positivt överraskad över lumpenmaten. Första dagen fick vi glass till efterrätt, men då trodde jag det bara var för att vara snälla. Icke sa nicke. Det blev fan efterrätt varenda dag. Käket som helhet blev lite sämre efter januari då vi blev som flest på regementet, men innan dess (och särskilt innan F-inryck) så kunde en typisk lunch vara lasagne och till efterrätt äppelpaj med vaniljsås. Klår min mammas mat.

Grymt moralhöjande, med andra ord.

Posted
Jag säger bara en sak ÄRTSOPPA!! :)

Finns ingen annanstans den smakar så gott, kan det vara någon form av hemlig indigrens (Kordit kanske??) :)

Hemligheten ligger i att ärtsoppa måste lagas i tillräckligt stora mängder för att bli tillräckligt god. Och armén är ju ett ypperligt exempel på detta.

Dock måste jag säga att maten i svenska FM slår den i Finska med hästlängder. Speciellt i fråga om tillbehör, efterrätter och dricka(Vi fick pilsner varje dag på Korsö t.ex.).

Fältmaten var ju också speciell i Sverige, själva varmrätterna var kanske inte så annorlunda från Finland(nåja, mindre bata-soppor) men alla mellanmål, typ Polarklämmor och dylika färdiglagade smörgåsar, alla extra saker, typ Snickers och Mars samt all specialdricka typ Mer och Coca-Cola är definitivt inget man skulle hitta i Finland. Vettigheten i att transportera ut källvatten på 0,5l PET-flaskor i skärgården kan man ju också ifrågasätta.

Hursomhelst så har ni bättre mat i Sverige, eller åtminstone godare.

Posted

åhhhh lumparmaten är ju kanon god........ jag är väldigt svag för torsdagar.... mmmmm ärtsoppa och pannkakor..... mer eller mindre all lumparmat jag käkat rockar...... :)

Posted

Både skolmat och "lumparmat" är nästan gratis och därför högst prisvärd. Mycket korkat att inte äta om man blir bjuden.

I mitten av 90-talet var käket på F 16 (och på I 1) i ungefär samma nivå som Stockholms skolmat. På de flesta andra regementsmatsalar var den betydligt bättre.

Posted

Frågan är om mat smakar godare när man har uträttat något och faktiskt är väldigt hungrig.

Posted

Varierar väl mellan regementen och skolor, men jag tror att lumparkäket tar hem segern på det hela taget, även om i19 inte hade världens godaste käk så var det bättre än skolmaten jag fått på grundskolan och gymnasiet.

Posted

Jo det är säkert gott men nu är det också så att, som Vinter skriver, maten smakar olika beroende på situationen (tycker jag i alla fall), eller?

Smakar det inte godare om man har varit ute och jobbat hela dagen och kommer hem utan att ha ätit på typ 8 timmar eller något sånt?

Posted

I mitt fall vinner lumpen mat med hästlängder. Käkat på I13, I5 och I14.

Mer utbud av pålägg, drycker osv, godare mat överlag... lyxigare.

Och framför allt, LUNGT OCH SKÖNT i matsalen. Inte så många som har matkrig eller skriker när det sitter en löjtnant med Glock och käkar i mitten. B)

Posted
I mitten av 90-talet var käket på F 16 (och på I 1) i ungefär samma nivå som Stockholms skolmat. På de flesta andra regementsmatsalar var den betydligt bättre.

Håller med. Maten på F16 var intill förväxling lik skolmaten från grundskolan. Den mat vi fick utkörd från KA3 var av allmänt bättre kvalitet.

Posted

Mmm, TÅME..... Den skola som kan matcha det käket skulle jag vilja se. Och om den finns vill jag gå där, även om det är en lågstadieskola...

Posted

Två av tre regementen som jag ätit på var mycket bättre än skolmaten, men LG:s mat får IG av mig.

Posted

Lumparmat är ju lite bättre på kasern i fält är ju skolmat tusen ggr bättre men iofs så gillade jag skolmaten då jag gick skolan.

Posted

P4/Kvarn vs. Sodexho 1-0

Sodexho skall hålla sig till att städa och ge fan i att förstöra vår mat.

(Innan Sodexho tog över maten var den inte bra, men nu äter hunden hemma lyxigare.)

Posted

Anledning till att mna uppskattar käket mer när mna ligger inne kanske har att göra med att man helt enkelt är hungrigare, eftersom man är mycket aktivade då än hemma.

Men fortfarnade klår INGET schnittslar och ris med sås från Känsököket. :wub:

Posted

Den obstinate kalenderbitaren vill kanske påpeka att "genomsnittsportionen" i FM inte bara bör bestå av 100% kasernmat. För att uppnå validitet i undersökningen bör man kanske vikta in alla kalla eller byxljumna guldburkar, alla halvkokta VA-portioner och alla uteblivna måltider man upplevde under värnplikten? :wub:

Det var ju inte ofta man fick äta kall "död mans fingrar" fyra dygn i sträck i plugget så att säga...

Posted
Den obstinate kalenderbitaren vill kanske påpeka att "genomsnittsportionen" i FM inte bara bör bestå av 100% kasernmat. För att uppnå validitet i undersökningen bör man kanske vikta in alla kalla eller byxljumna guldburkar, alla halvkokta VA-portioner och alla uteblivna måltider man upplevde under värnplikten? :Malaj:

Det var ju inte ofta man fick äta kall "död mans fingrar" fyra dygn i sträck i plugget så att säga...

Fast där kickar ju Vinters precisa inlägg in så att det smäller om det.

Fem av sex VA-rätter var dragonkyckling under tredagars fjällutbildning. Mums.

Posted

skolmat vs. kassern : 0 - 1

skolmat vs. iso : 1 - 1

skolmat vs. frystorkad field ration : 1 - 0

skolmat: 2

lumpen: 2

alltså är maten lika god ;)

Man bör ju tänka på att skolmat är ungefär likadan överallt, och att lumpen käket skiljer sig rätt mycket ifrån förband till förband och truppslag till truppslag.

Kan tänka mig att en SyTe som bor på kassern 10 av 15 månader eller att en matros som får lagad mat varje dag kan tycka att maten i lumpen är bättre än i skolan medan en spanings soldat eller en jägare som lever mest på frystorkade field rations, gärna kalla, kan tycka att skolmaten var bättre.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...