superapan Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 skolmat vs. kassern : 0 - 1skolmat vs. iso : 1 - 1 skolmat vs. frystorkad field ration : 1 - 0 skolmat: 2 lumpen: 2 alltså är maten lika god ;) Man bör ju tänka på att skolmat är ungefär likadan överallt, och att lumpen käket skiljer sig rätt mycket ifrån förband till förband och truppslag till truppslag. Kan tänka mig att en SyTe som bor på kassern 10 av 15 månader eller att en matros som får lagad mat varje dag kan tycka att maten i lumpen är bättre än i skolan medan en spanings soldat eller en jägare som lever mest på frystorkade field rations, gärna kalla, kan tycka att skolmaten var bättre. Mat i iso är samma som man annars hade fått på regementet juh. Men visst, åker man på att leda nån jävla diskgrupp så suger ju det :P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper86 Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 Har bara mönstrat men fick äta i Göteborg på deras regemente.. det var ju som maten man får på resturang, klart bättre än skolan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 Mycket beror väll också på var man lumpar, och var man går i skola. Jag gick i en skola med ganska få elever, och de lagade sin mat själv. Mycket bättre mat än på de flesta regementen. Var dock under en tid i lumpen på ett ställe där väldigt få käkade mat, där fanns den bästa skol- och lump mat jag någonsin ätit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 Maten ombord på fartyg slår resturangmat, så vill du äta dig tjock vet du nu vart du ska. I fält är maten inte något vidare, fast du är så hungrig att du tycker det ändå. På de mer extrema utbildningarna får du ganska lite mat så då smakar den himmelskt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBH Posted April 23, 2005 Author Report Share Posted April 23, 2005 Allt som sägs är ju sant (antar jag :P ) men är det någon som gjort lumpen på S1 (dit jag förhoppningsvis ska nästa sommar) och har någon erfarenhet av deras kvalitet på maten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 Mat i iso är samma som man annars hade fått på regementet juh. Men visst, åker man på att leda nån jävla diskgrupp så suger ju det :P. Nja, det är samma mat men den smakar inte lika gott och man får inte lika mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted April 24, 2005 Report Share Posted April 24, 2005 Skolmat :( lumparmat maten på slottet och "torsdagarna" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugin Posted April 24, 2005 Report Share Posted April 24, 2005 LG:s mat får IG av mig. Av mig med. Varken speciellt god eller näringsriktig. Tyckte mig dock ana en viss kvalitetsökning under tiden jag låg inne (kan det haft något att göra med det flitige plutonsmatrådet vpl. S som förklarade sitt eget privata krig mot matsalspersonalen? Tror iofs att han förlorade det kriget... ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljugtomten Posted April 24, 2005 Report Share Posted April 24, 2005 Själv ansåg jag att maten i Lumpen var godare än i skolköket. De två köken inom FM jag provat på är i Karlskrona, samt på Berga (Stockholm) Maten på Berga var inte så gott alltid... Enda gången i mitt liv som jag inte ätit upp vad jag blivit serverad var där.. Vårrullar med någon ört som gjorde att de smakade pepparmint.. Vidrigt! Men i Karlskrona var maten suverän! Värnpliktiga fick samma mat som befälen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moro Posted April 24, 2005 Report Share Posted April 24, 2005 Har inte gjort lumpen, men dock ätit maten på P10, och den var mycket bättre än skolmat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 24, 2005 Report Share Posted April 24, 2005 Min uppfattning är iofs att maten blev sämre efter det att fältkockarna slutade utbildas i köket på förbanden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
caridon Posted April 24, 2005 Report Share Posted April 24, 2005 vi som låg i det ädla vapenslaget flottan hadde klart bättre mat. men vad begär man då det är 2 kockar på 30 mans besättning i slutet av året på båt så hadde dom (kockarna) så bra koll på våra matvanor att dom ibland körde 2 olika rätter om dom viste att den ena var impopulär hoss delar av besättningen. /C Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBH Posted April 28, 2005 Author Report Share Posted April 28, 2005 Alla har olika erfarenheter av olika god mat från lumpen och skolan men en sak måste ni väl hålla med om... Inget är väl godare än mammas hemmalagade middag till jul, påsk, midsommar etc. ? :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Maten från den underbara murklan på onämnd snart nedlagd flyflottilj i jämtland är nog den bästa mat jag ätit i militära kläder, maten på I5 jublade jag dock inte över... Maten i skolan kom inte i närheten av ngn lumparmat jag ätit, tom I5,s mat var bättre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 P4/Kvarn vs. Sodexho 1-0 Sodexho skall hålla sig till att städa och ge fan i att förstöra vår mat. (Innan Sodexho tog över maten var den inte bra, men nu äter hunden hemma lyxigare.) Ja, vad FAN sysslar Sodexho med egentligen? Sedan Sodexho tog över P4:s MR från Eurest så har kvaliteten på maten såväl som servicen runt omkring matserveringen sjunkt något fruktansvärt enormt. Dessutom har flera av de snygga tjejerna i matsalen försvunnit. Jävligt illa. Frukostarna på Berga veckan innan högvakten var förövrigt guld. Det var de små sakerna som gjorde det; frallorna, den skivade färska gurkan att ha ovanpå osten, och müslin som man fick blanda till själv. Underbart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
coookieman Posted May 1, 2005 Report Share Posted May 1, 2005 Har ätit på A9 (hemmaförband), Älvdalen, Almnäs och sthlm slott... Kan bara säga att alla fyra slår skolmaten med hästlängder, för att inte tala om maten vi fick i fält, hur ofta orkar man göra gräddstuvad oxpytt hemma (kan vara pga att våra kockar kom direkt från resturangutbildning + den ubildning dom fick på förbandet vilken för övrigt inte hade något med verksamheten i matsalen eller köket å göra) @BUCK .....maten på slottet..... De e så man längtar tillbaka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 1, 2005 Report Share Posted May 1, 2005 Maten på Drottningsholm var fin under högvakten. Egen koka och allt. Det som var skumt var väl att lunchen började serveras redan 09.30 om jag inte minns fel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 1, 2005 Report Share Posted May 1, 2005 Säger som övriga flottister, skolmaten har inte en suck emot käket ombord. Maten under GSU:n i Karlskrona och YK:n på Berga/Muskö lämnade väl en del att önska men precis som redan nämnts, hunger och/eller utmaning är bästa kryddan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted May 2, 2005 Report Share Posted May 2, 2005 Ja, eftersom jag är lärare så kan jag ju svara eftersom jag har skolmatsmaken färsk(!). Vad gäller maten på ärevördiga KA 2 så var den maten godkänd, en trea enligt det gamla betygssystemet. ÖS var kalas, en solklar femma! På skolan i Kalmar kommun där jag jobbade var det klart bra mat, en trea även här, men tyvärr kommer inte Västerviks kommun upp till godkänt utan får en tvåa. Hur maten smakade när jag gick i mellanstadiet kommer jag inte ihåg. Som passus, för att försörja mina studier jobbade jag i KVV regi och såg alltså fängelsematen. Den såg ungefär lika smaklig ut som skolmaten och luktade likadant. Jag frågade kökspersonalen om kostaden för en portion och kunde konstatera att det aningen högre priset för fångarna kunde motiveras med att dessa i allmänhet åt större portioner än mellanstadiebarnen. Enligt en okulärbesiktning kunde smaksensationen gå jämt ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 2, 2005 Report Share Posted May 2, 2005 Murklan på F4, Östersunds kulinariska högborg. Många var de armésluskar som överöste oss med mindre angenäma tillmälen efter att ha fått chansen att jämföra F4's och I5's käk Allvarligt talat - även när man INTE var trött, frusen, hungrig och allmänt halvdöd så var maten alltid "det lilla extra". Skolmaten var inte illa, men mot flygets stod den sig slätt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
ROB_88 Posted May 2, 2005 Report Share Posted May 2, 2005 jag har inte gått i lumpen än (men jag hoppas på att få göra det) jag har dock hört att lumpens mat ska vara rätt så bra. och bara armens choklad som jag har testat är anledning nog att göra lumpen :P den är ju så go Link to comment Share on other sites More sharing options...
greendayfan Posted May 2, 2005 Report Share Posted May 2, 2005 I allmänhet slår ju lumparmaten (P10) skolmaten ordentligt på fingrarna. Visst, det finns ju rätter som man inte gillar, men det säger ju inget om kvaliteten. Dock så verkade dom rätterna komma betydligt oftare i skolan än i lumpen... Det finns ju emellertid tillfällen som svävar högt över det vanliga: ¤ Första middagen på Utö. Fläskfilé med klyftpotatis, örtsås och gelé. Mums! ¤ Maten på Drottningholm. Att stå och drömma om lunchen gjorde ju postpassen lite mer uthärdliga... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.