Björkman Posted April 22, 2005 Report Posted April 22, 2005 Jag är nog tvungen att lägga in en liten invändning mot dig Björkman, angående att inte gå på gym och istället köra BRAK. Gymmet har den fördelen att du kan köra riktigt låga vikter, ock kan därför hjälpa om man ska träna upp mjölksyretåligheten. Jag uppskattar invändningar röjsop men jag blir tyvärr tvungen att vända en åt ditt håll. Det står inte att läsa i mitt inlägg att man ska köra BRAK istället för gym. BRAK göres som ett komplement till styrketräning. Jag är ingen påläst träningsguru men jag vet vad som har fungerat för mig och mina kamrater. Det som spelar stor roll, rozzen, är det antal cm pannben man besitter. Kör hårt. Quote
roninn Posted April 22, 2005 Report Posted April 22, 2005 Min enkla filosofi är att man blir bra på det man tränar. Består testet av armhävningar och cykel så träna armhävningar och cykel. Då har du störst chans att klara de rent fysiska kraven, hur det sedan går i det mentala är en annan sak... Mitt tips skulle vara att träna de moment som du VET kommer på mönstringen och den ev. extra mönstringen. Lägg sedan till lite seg uthållighetsträning såsom marschträning, ev simning. Sedan som många redan skriver, det är delvis en livsstil, man måste gilla att vara ute i skog och mark och inte tappa modet bara för att det regnar, packningen är tung, maten slut, skoskav och det är 23 km kvar och kl är 04 på morgonen. Quote
Runqvist Posted April 22, 2005 Report Posted April 22, 2005 Sedan som många redan skriver, det är delvis en livsstil, man måste gilla att vara ute i skog och mark och inte tappa modet bara för att det regnar, packningen är tung, maten slut, skoskav och det är 23 km kvar och kl är 04 på morgonen. Ohh, den känslan när det regnar, allt är blött, 15km till målet och vissa börjar vika... Älskar den, då är man seg och kan gå några mil på bara vilja bara för att bevisa att det visst går. Då är det härligt. Då är skogen härlig. Quote
Masse Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Läste om att ngn här skrev om armhävningar... Skulle vilja delge ett minne som jag har från vår fallskärmstjänst. I den berömda hopphallen fick undertecknad i uppdrag av dåvarande Lt Xxxxx att hålla en armhävningstävling som en del av uppvärmingen!!! Så framåt stupa ställ börja jag att räkna 1, 2, 3...40...60... slutade själv på en tredje plats med 82 armhävningar och vinnaren på 90. Som en del skriver här att det räcker oftast inte med att träna 6 månader innan mönstring. Dom som klarar sig bäst har mer eller mindre idrottat hela sitt liv och nej att spela CS eller Donkey kong räknas inte), det behöver inte vara elitidrottare men iallafall att kroppen är van vid att utstå fysisk påfrestning. Har man den förutsättning som kan man hyffsat rsikfritt och med sunt förnuft träna upp sig ganska bra. Det är inte glamoröst att vara fallskärmsjägare! Jag var själv lite naiv när jag sökte och blev antagen och jag är väldigt väldigt glad för att jag inte visste vad som komma skulle. Då hade jag nog lagt av eller inte sökt alls! Jag har skrivit det förr och skriver igen, lyssna inte allt för mkt om folk som har en kompis kompis som känner en granne som satt på samma flygplan som en fj. Stäng av datorn, ut och rör på er var med vänner och flickvän för det blir lite av den varan sen... Hrmmm blev lite djupt där men... =================================== // Edit: Censurerat namnet eftersom det strider mot Personuppgiftslagen PUL att namnge personer som inte uttryckligen godkänt det. Slut // Andrew ( Moderator soldfforum ) Quote
Born Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Sedan som många redan skriver, det är delvis en livsstil, man måste gilla att vara ute i skog och mark och inte tappa modet bara för att det regnar, packningen är tung, maten slut, skoskav och det är 23 km kvar och kl är 04 på morgonen. Ohh, den känslan när det regnar, allt är blött, 15km till målet och vissa börjar vika... Älskar den, då är man seg och kan gå några mil på bara vilja bara för att bevisa att det visst går. Då är det härligt. Då är skogen härlig. Säg bara till så kan vi ta en skogspromenad så får du se hur härligt det kan vara. :P Quote
Guest Elstot Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Masse: För bövelen, finns det inget kul med att göra lumpen på FJS? Är det bara ett enda långt helvete vi har framför oss? Känns ju lite surt att ha tränat så mycket för så lite? En snubbe som jobbar på mitt jobb har varit fallskärmsjägare, och han sa att det va det roligaste han har gjort. Allt var bara skitkul (om än jobbigt) hela tiden. Du är alltså inte av den åsikten? Nämn ett moment som du tyckte gjorde det hela värt det. Quote
röjsop Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Nu låter jag väl som en hårding, men går man och tränar på gym tränar man tills man är klar, dvs man är så trött i den delen man tränar att man känner att man har träningsvärk, och då ska man inte träna längre. Sedan är ju mönstringen och extramönstringen inte det du skall klara, det är ju utbildningen. Mönstringen klarar du utan problem om du bara tränar löpning, cykling och lyfter den där stången. Intelligensen kan du träna upp genom att göra intelligenstester och lösa svåra problem. Om du bara får 9, kommer psykologen inte säga så mycket. Sedan kommer den obligatoriska frågan, varför vill du bli fallskärmsjägare? Quote
Fk Satan Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Ett annat bra tips är att gå med i ngn lokal orienteringsklubb och lära sig orientera, det är en kunskap som är bra att ha när man gör vpl. Visst att hitta mellan punkt A och B är inte så svårt, men att kunna göra det via en snabb och enkel väg utan att gå fel är en bra kunskap. IFall man har en god orienterare med sig i sin grupp så kan man tjäna mkt tid på detta samt att man inte behöver gå allt för långa omvägar eller de allra jobbigaste vägarna. Quote
Ing Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Masse: För bövelen, finns det inget kul med att göra lumpen på FJS? Är det bara ett enda långt helvete vi har framför oss? Känns ju lite surt att ha tränat så mycket för så lite? En snubbe som jobbar på mitt jobb har varit fallskärmsjägare, och han sa att det va det roligaste han har gjort. Allt var bara skitkul (om än jobbigt) hela tiden. Du är alltså inte av den åsikten? Nämn ett moment som du tyckte gjorde det hela värt det. Det mesta är skitkul och värt det. Efteråt. Quote
röjsop Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Detta är helt centralt i frågan, nej utbildningen är inte rolig. Den är tom direkt obehaglig, och du kommer må skit. Du kommer tycka dina befäl är onda, vädret är skit och dina fötter blöder av skoskav, packningen är tung och du är som en zombie av sömnbrist. Men nu kommer vi till det roliga. Du kommer få extremt nära vänner, som utan tvekan är berädda att dö för dig, lika mycket som du är för dom. Du kommer lära dig att uppskatta livet mycket mer, och bli en lyckligare och mer harmonisk person. Sist men inte minst kommer du lära känna din bästa vän; dig själv! Du kommer att få en sån oerhört mycket ljupare bild av vad du är kapabel till, och en vilja av stål, ingenting kommer att vara omöjligt. Som du hör så är ett år ett billigt pris. Quote
Guest Elstot Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Well, verkar som att det enda sättet att få reda på min frågeställning är att prova på. Får väl återkomma i september och berätta hur otroligt roligt det är. Quote
Masse Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Hej igen Jag skrev inte att det inte var roligt men att det inte var glamoröst... Skjutveckorna slog allt!!! "Holy cow " Utbildningen är stentuff med roliga inslag. Men jag sökte inte för att jag skulle ha 15 månaders skoj, utan för att se om jag var av "rätta virket" Quote
rozzen Posted April 23, 2005 Author Report Posted April 23, 2005 Tack för alla tips hittils. Det uppskattas mycket Att utbildningen kommer vara ett helvete men att belöningen är stor visste jag redan innan. Att jag kommer klara utbildningen är jag inställd på men skador och sjukdom kan knäcka vem som helst. Det jag var osäker på var om jag skulle bli antagen därav denna tråden med tips etc på vad man bör klara för att komma in. Har lagt om mitt tränigsschema totalt nu och börjat köra mycket mera uthållighet. Det visar sig att jag precis som många andra saknar uthållighet. Körde bänk med tio kilo idag (stången väger 6) och jag klarade alldeles för få. Körde situps helt utan vikter och körde pushups i en maskin där du kan ställa in vikten på plattan som skjuter på underifrån. Känns skönt och jobbigt på ett helt annat sätt. Man kan pressa sig längre än med tunga vikter. Med tunga vikter säger musklerna stopp även fast viljan finns men när det är lätta vikter så kan viljan göra så mycket mer. Kommer köra mycket styrka i några månader nu för att få upp uthålligheten och styrkan för att sen övergå till mera löpning och simning samt marschträning. Hur tycker ni det låter? Vad gäller det som finns bakom pannbenet så har jag inga problem där. Har lätt för att förstå saker och anser mig själv som ganska smart. Även orienterat relativt mycket och kom tio i topp i skolans orienteringstävling. Något annat jag undrar är om jag ens kommer få möjlligheten? Jag går i ettan nu och har snart sommarlov. Man utbildar ju bara fallskärmsjägare vartannat år. Vad händer om dem inte påbörjar en utbildning "mitt år"? Får jag vänta extra lång tid då eller hamnar jag någon annanstans? Mvh Alex Quote
H0lK Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 (edited) Om du t.ex. går trean under det år de utbildar fallskärmsjägare(sedan först året efter du gått ut) kommer dem troligen att vilja sätta dig som något annat istället men om du insisterar får du göra ett år senare bara. Såg att något skrev att 9 på intelligenstestet var bra att ha? Har fått för mig att en 6-7 räcker gott för jägare? De ska ju inte direkt räkna diffrentialekvationer och integraler? Edited April 23, 2005 by H0lK Quote
rozzen Posted April 23, 2005 Author Report Posted April 23, 2005 (edited) Om du t.ex. går trean under det år de utbildar fallskärmsjägare(sedan först året efter du gått ut) kommer dem troligen att vilja sätta dig som något annat istället men om du insisterar får du göra ett år senare bara. Hrm förstod inte riktigt det där. Är det någon som har koll på datum och år? Kommer jag att få vänta ett år eller inte? Edited April 23, 2005 by rozzen Quote
H0lK Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 (edited) Haha nej det var nog lite otydligt. Helt enkelt om du inte kan utbildas det år det utbildas fallskärmsjägare kommer de att vilja placera dig på en annan jägartjänst men om du insisterar och är envis så får du helt enkelt bara skjuta upp lumpen ett år och göra på fjs. Förslagsvis kollar du www.lumpen.nu för år. Edited April 23, 2005 by H0lK Quote
Fk Satan Posted April 23, 2005 Report Posted April 23, 2005 Att komma på topp tio i skolorientering säger inte så mkt.... Jag själv var på top20-placeringar på oringen de 4-5åren innan jag rykte in. sprang bl.a. långa natten på tiomila osv. det är på den nivån när det gäller orientering du ska vara. Säg psyket på ngn 16,17-åring som inte tror att de är störst, bäst och vackrast? när jag var i den åldern så skulle en granat från en 122:a inte orsakat mer än näsblod på sin höjd... Men att göra fysisk fostran till din vardag är rätt väg att gå, och du ska dels träna för att få toppresultat på mönstringen men samtidigt träna för att klara din framtida tjänst. både fysiskt & psykiskt. Att göra J-tjänst kan vem som helst med klara. Personligen så hoppade jag av pga att jag inte tyckte om officerarnas behandling av mig som vpl. det fysiska var inte så jobbigt. Det var värre när jag kom till min andra bef. med det fysiska. det psykiska var inte lika jobbigt där... Quote
tommyli Posted April 24, 2005 Report Posted April 24, 2005 Om du t.ex. går trean under det år de utbildar fallskärmsjägare(sedan först året efter du gått ut) kommer dem troligen att vilja sätta dig som något annat istället men om du insisterar får du göra ett år senare bara. Hrm förstod inte riktigt det där. Är det någon som har koll på datum och år? Kommer jag att få vänta ett år eller inte? har för mig att dessa ska utbildas varje år nu... men rätta mig om jag har fel.. Quote
röjsop Posted April 25, 2005 Report Posted April 25, 2005 Man ska inte vara rädd för sjukdomar om man är vältränad (klarar en 10 mila vandring med 40 kg packning). Att så många blir skadade/sjuka beror på dålig förberedelse,plus att dom fakear för att komma därifrån. Quote
Hallqvist Posted April 25, 2005 Report Posted April 25, 2005 Dom utbildas varje år nu. Inryck i Augusti. Quote
madog Posted April 25, 2005 Report Posted April 25, 2005 @Rozzen: Fick jag bara ge dig några få ord på vägen skulle det vara: Man kan ha mycket roligt i lumpen utan att behöva vara fallskärmsjägare. Jag tror att många här på forumet kan intyga detta. Inget fel i att ha mål här i livet, men lås dig inte för mycket vid dem. Kämpa på! Quote
Blue52 Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 Masse: För bövelen, finns det inget kul med att göra lumpen på FJS? Är det bara ett enda långt helvete vi har framför oss? Känns ju lite surt att ha tränat så mycket för så lite? En snubbe som jobbar på mitt jobb har varit fallskärmsjägare, och han sa att det va det roligaste han har gjort. Allt var bara skitkul (om än jobbigt) hela tiden. Du är alltså inte av den åsikten? Nämn ett moment som du tyckte gjorde det hela värt det. Det mesta man gör är precis astråkgit , gör ont , idiotiskt och jobbigt. men man kan skratta sig galen åt de mesta efteråt. Det glamorösa jägarlivet kan man nästan glömma , de har snia små små ljusa punkter och när de dyker upp gäller det att njuta till fullo. Men.. För det mesta är det bara slit :P :P Quote
röjsop Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 När ni missat sista bussen hem, det är -3 och snöslask. Då kommer ni utan minsta eftertanke springa de två milen hem och tycka att det var bra att ni missade bussen, så ni fick lite motion. Och ni kommer aldrig mer tortera era medmänniskor med gnäll och gnöl och annat mes! Quote
Recommended Posts