Jump to content

Bort med krigsplanen - Linköping

hägle

Recommended Posts

http://www.nt.se/%5CGEN_UtmatningOstergotl...eID=2&ParentID=

"Bort med krigsplanen"

Miljöpartisten Björn Immerstrand föreslår i en motion till kommunfullmäktige att samtliga militärflygplan utmed E 4 vid infarterna till Linköping tas ner. Likaså vill han att kommunens hemsida görs om så att de två JAS-plan som flyger över staden på sidans topp tas bort.

Måste jag säga nåt mer? :D

Vafan, Jag bor i Malmslätt, måste ha koll på flygplanen så jag vet vilken avfart jag ska köra av motorvägen vid.

Patetiskt och larvigt. Finns det verkligen inte större saker som politikerna ska lägga sig i???

"Krigsplanen" ska bort ...... men 340'n får stå kvar?

Extremt patetiskt försök till röstfiske tycker jag. Och det är 17 månader kvar till nästa val, vart ska det sluta?

Borde inte den korrekta formen vara "Försvarsflygplan"? :banghead:

//Stolt Linköpingsbo som tycker att "Krigsflygplanen" ska stå kvar.

Hur går/gick det med planerna att få ett SAAB-tillverkat stridsflygplan till Linköpings universitets Vallaområde? Jag har för mig att jag hörde rykten om det några år sedan, men att några "pacifister" sedan ska ha försökt hindra projektet. :banghead:

Visst, håller med honom, varför göra reklam för produkter som inte längre tillverkas där? Fram med enorma Center-rullar och varför inte en jättemumsmums utanför infarten till Ikea?

Varför inte enorma hockeyspelare? Linköping kan ju skryta med att ha spelat sig ända fram till slutspelet i den nyligen avslutade hockeysäsongen. Linköping var ju dessutom ett av de få lag som lyckades vinna äver Frölunda i seriespelet, så att guldhjälmarna inte hamnade i Cloetta Center beror bara på tillfälligheter och otur ;).

Vad skulle man mer kunna ha? I Linköping finns ju en högskola, och diverse avknoppningsföretag inom databranchen. Kanske en jättestor Roxen Challenge Server på piedestal vid infaten mot lambohov?

Hur man nu ska kunna sätta mjukvara på piedestal, men det vet säkert miljöpartiet. De har alltid någon klok lösning.

Linköping har ju även ett ofantligt stort sjukhus, så kanske man skulle sätta upp gigantiska plåster vid varje infart?

Kanske inte det han hade tänkt sig, men vad skulle då kunna representera Linköping? Före detta regementsstad, före detta flygflottiljstad och snart före detta hem för sveriges enda flygplanstillverkare?

Som linköpingsson kan jag faktiskt inte komma på nåt bättre och vackrare än flygplanen. Skulle vara en enorm byst på undertecknad då.. mebn den ska ju enligt planerna sättas på filbytertorget istället för den anskrämligt fula Folke och hans fula häst. :banghead:

mvh

Erik G

den ska ju enligt planerna sättas på filbytertorget istället för den anskrämligt fula Folke och hans fula häst.

@ErikG, vet inte vad du gör på fritiden, men om du förtjänar en byst på det torget så bör du nog akta dig för anitpiratbyrån och åklagaren... B)

GMY

Torget är döpt efter Folke Filbyter, den första filbytaren i historien.

Faktum är att jag tror du snubblat över något stort, politiskt sett.

Är det verkligen vettigt att hylla en som t.o.m har antagit namnet Filbyter? Borde inte t.ex antipiratbyrån och MUF göra gemensam sak och försöka få Filbyterfontänen borforslad och torget omdöpt till Upphovsrätten torg? Här finns det jobb för den ambitiöse och lobbyistmutesugne lokalpolitikern..

Ska man tro Dick Harrysson och andra historiker så är det ju inte Folkungarna som är regionens starka familj under 1200-talet, utan den s.k Bjälboätten med kändisar som Birger Jarl i spetsen som borde äras. Så vi döper om folkungavallen till Jarlavallen tycker jag..

:baskerPa:

/E

OT

Torget är döpt efter Folke Filbyter, den första filbytaren i historien.

Nu heter ju inte torget Filbytertorget, utan det heter Stora torget, och Folke råkar stå staty där.

Särskilt vacker är han inte, men jag tvivlar på att en byst av Herr Erik skulle uppskattas av locals. :baskerPa:

Personligen tycker jag att flygplanen symboliserar Linköping väl. Saab tillsammans med regementena var det som fick Linköping att gå från håla till by till stad.

Skulle vara en enorm byst på undertecknad då..

Jag fick just min skatteåterbäring, hur stor byst vill du ha, DD eller mer?

Ahh, du menade en byst av dig? Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig... :baskerPa:

Hur går/gick det med planerna att få ett SAAB-tillverkat stridsflygplan till Linköpings universitets Vallaområde? Jag har för mig att jag hörde rykten om det några år sedan, men att några "pacifister" sedan ska ha försökt hindra projektet. :o

Senast det var på gång, för ca två år sen eller så (tiden går fort ibland..), var planerna riktigt långt gångna men det var lite knapert med ekonomin då SAAB vägrade ställa ut ett plan på uppvisning utan att flygkroppen putsades upp lite så att oxideringar och sånt togs bort och ett nytt lager med skyddsfärg sattes på. Detta skulle dock kosta ganska mycket, vilket LinTek (teknologkåren) inte hade råd med, och planet som kåren skulle få gratis blev inte så gratis helt plötsligt. Efter att det konstaterats att det skulle kosta en hel del höjdes en del röster från "freds"ivrare som tyckte det var fullständigt omoraliskt att svensk ingenjörskonst ställdes ut på en högskola (de använde iofs inte ordet ingenjörskonst utan något mer passande deras sinnesstämning). Planerna gick sen helt i stöpet, anledningen var nog de två ovanstående plus att planer uppkom på att bygga studentlägenheter i området. (som sen inte blev heller för att nye rektorn ville ha mer lyxiga och dyra lägenheter så när skolan...)

OT

Ytterligare ett problem är att det finns skrotningsavtal på alla flygplan i flygvapnet. Flygplanen måste skrotas, de får inte skänkas till museum, skolor, kommunen osv.

Detta är ett jätteproblem för den gymnasiala flygtekniska utbildningen som ligger på Malmen. De har extremt få f.d. militära objekt att skruva på och lära sig hur de fungerar då inanmätet enligt lag måste förstöras för att inte riskera att hamna i fel händer.

Nu heter ju inte torget Filbytertorget, utan det heter Stora torget, och Folke råkar stå staty där.

Särskilt vacker är han inte, men jag tvivlar på att en byst av Herr Erik skulle uppskattas av locals. :D

Det stämmer ju .. my bad.. har iofs aldrig kallat det för stora torget.. eftersom filbyter har än rätt så framträdande plats, dessutom ligger ju filbytergallerian där..

Å ändå har jag bott i stan i 20 år...

Ja ja.. får väl passa på att plugga gatunamn och sådant i nästa vecka när jag ska "hem" några dagar :o

/E

Guest järv
http://www.nt.se/%5CGEN_UtmatningOstergotl...eID=2&ParentID=

"Bort med krigsplanen"

Miljöpartisten Björn Immerstrand föreslår i en motion till kommunfullmäktige att samtliga militärflygplan utmed E 4 vid infarterna till Linköping tas ner. Likaså vill han att kommunens hemsida görs om så att de två JAS-plan som flyger över staden på sidans topp tas bort.

Måste jag säga nåt mer? :o

Vad är det för fel på krig helt plötsligt?

Krig är en nödvändighet för att de goda ska kunna besegra de onda. Likaså är krig ibland nödvändigt för att nå viktiga politiska mål.

Men jag kan givetvis tänka mig att plocka ner de stolta krigsplanen om vi byter ut de mot uppstoppade miljöpartister.

OT

Ytterligare ett problem är att det finns skrotningsavtal på alla flygplan i flygvapnet. Flygplanen måste skrotas, de får inte skänkas till museum, skolor, kommunen osv.

Detta är ett jätteproblem för den gymnasiala flygtekniska utbildningen som ligger på Malmen. De har extremt få f.d. militära objekt att skruva på och lära sig hur de fungerar då inanmätet enligt lag måste förstöras för att inte riskera att hamna i fel händer.

Vad hindrar långlån?

• 4 weeks later...
OT

Vad hindrar långlån?

De får visst skänkas bort, tro mig. De skall givetvis avhemlas och annat "känsligt" skruvas ur. Sedan att statens muséer vill ha betalt för att ta emot dessa flygplan är en annan sak. :wub: Om "läget" blir rätt kan jag berätta lite mer. Tror inte det är hemligt men det är känsligt just nu.

J.K Nilsson

Men jag kan givetvis tänka mig att plocka ner de stolta krigsplanen om vi byter ut de mot uppstoppade miljöpartister.

:P

Vad sägs om något brännskademonument?

Linköping lär vara marknadsledande inom det gebitet.

/Krook

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...