Isabelle_apnea Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 En liten grej angående A-dyk bara;Ska du söka till A-dyk så får du vara beredd på att du kan komma få göra vpl. som kustjägare om du inte kvalar in på testerna till A-dyk. Det går alltså inte att söka direkt till A-dyk, utan du måste först bli uttagen för utbildning till kustjägare. Yes. Jag är medveten om detta, men tror dock att chanserna är små att jag ens kan söka KJ, ännu mindre a-dyk. Jag är ju inget fysiskt underbarn till kvinna (vilket förmodligen skulle behövas då det fortfarande inte muckat nån kvinnlig jägare vad jag vet). Därav mina frågor ang amfdyk.. eller vad man nu ska kalla dem. Finns det ingen dyktjänst där man lägger ut minor? Det finns ju minröj.. borde det inte finnas åt andra hållet med ;) Här är krav för farbdykare som jag hittade på lumpen.nu;Resultatet av de tester och prov som du gör under mönstringen visar om du är lämplig för denna utbildning. Du ska vara mellan 170 och 190 cm lång, ha god fysisk kondition och kunna simma minst 200 meter. Dessutom ska du vara intresserad av att vara arbetsledare och föregångsman. Det är bra, men inget krav, om du har körkort. Det är önskvärt att du har gått gymnasiets bygg-, el- eller energiprogram. Alla dykarbefattnignar har extramönstringar. Hmm. Kraven är inga problem, men vad jag vet så är farbdyk hos ingengörerna och bygger bro. Jag kan inte ett skvatt om svetsning osv.. Nån som har extramönstrat för dyk? Något särskilt moment som ni har lust att delge? "save air, don´t breathe" -Isabelle- Quote
ArreliuS Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 Nu har jag inte läst hela tråden så ni får slå på mig om denna länken redan dykt upp. Lite info om fältarbetsdykare på ING2. http://www.ing2.mil.se/article.php?id=531 Quote
simon Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 @Power King Vad hände där egentligen? Quote
Isabelle_apnea Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 @Power King Vad hände där egentligen? Kanske ska svara på den frågan då jag är boven i dramat. :P Jag skrev ett inlägg och såg inte förrens efteråt att herrn i huset raden var inloggad. "Power king" är min fästman Quote
EES Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 @Isabelle_apnea För att bli Amfdyk skall du försöka få en PB-Amf befattning under mönstringen. Mot slutet av GSUn genomförs diverse extratester - bla till Amfdyk. Gör ditt yttersta på dessa tester och visar det sig att du har fysik, motivation och rätt medicinska förutsättningar så blir du antagen. Men var beredd på att om du inte klarar dessa kan du bli placerad på vilken befattning som helst inom kåren. Det kan betyda allt från sjukvårdare och kock till GRK och transportplut. Och då får man snällt finna sig i detta. Jag har inte hört att någon kvinna har försökt sig på Amfdyk men det finns gott om kvinnor som tagit sig igenom div. amfutbildningar. Nedan finns lite länkar till Amfdyk - där finner du mer info. Lycka till! / EES Amfdyk1 Amfdyk2 Amfdyk3 Quote
Isabelle_apnea Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 @EES Tack. Det var precis den här informationen jag letade efter. Förstod jag det rätt om vissa av amfdykarna vidareutbildas till a-dyk under sin utbildning? Men hur funkar det i så fall. Amf har väl inte samma fysiska krav som KJ? -Isabelle- Quote
Amfibieslusken Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Det HAR hänt att PBAMF har fått genomföra uttagningsprov till A-dyk, under förutsättning att de har för få sökande från KJ, eller om de har för få KJ kvar pga för stora avhopp, dvs för att fylla ut och om den sökande uppfyller kravprofilen för kustjägare baserat på mönstringsresultatet. Quote
EES Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 @EES Tack. Det var precis den här informationen jag letade efter. Förstod jag det rätt om vissa av amfdykarna vidareutbildas till a-dyk under sin utbildning? Men hur funkar det i så fall. Amf har väl inte samma fysiska krav som KJ? -Isabelle- Som slusken skriver har det förekommit att PBAmf får testa för a-dyk. Men Amfdyk vidareutbildas inte till a-dyk. De samtränar ibland (som du såg på länkarna). Quote
amfvrak Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Utbildningsåret 2004-2005 fick samtliga PBAmf söka A-dyk. De första gallringarna skedde vid t.ex PC-timme där folk med allergier eller med "hälsa B" fick ansökan avslagen. Quote
EES Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Utbildningsåret 2004-2005 fick samtliga PBAmf söka A-dyk. De första gallringarna skedde vid t.ex PC-timme där folk med allergier eller med "hälsa B" fick ansökan avslagen. Finns det folk med allergier och hälsa B bland Amfsoldaterna? Det visste jag inte... Quote
Isabelle_apnea Posted February 4, 2006 Report Posted February 4, 2006 Jag hörde någonstans att det inte utbildas amfdyk i år? Stämmer det? -Isabelle- Quote
amfvrak Posted February 4, 2006 Report Posted February 4, 2006 Utbildningsåret 2004-2005 fick samtliga PBAmf söka A-dyk. De första gallringarna skedde vid t.ex PC-timme där folk med allergier eller med "hälsa B" fick ansökan avslagen. Finns det folk med allergier och hälsa B bland Amfsoldaterna? Det visste jag inte... Jorå för fan. Har/hade själv hälsa B pga. gräsallergi. Sen efter GSU'n när jag hamnade på ny plut./komp. så hade vi en kille med brillor. Men det kanske inte ingår i "Hälsa B". Jag fick iaf. inte mönstra till a-dyk pga. denna allergi. Om jag inte kom efter permissen med ett läkarintyg att allergin var borta. Hela den här hälsa A/B grejen är eg. överskattad tycker jag. men det är en annan tråd/diskussion. Quote
Svartberg Posted February 5, 2006 Report Posted February 5, 2006 Finns det folk med allergier och hälsa B bland Amfsoldaterna? Det visste jag inte... Hehe jag hade egentligen lite för kass syn när jag mönstrade, precis under gränsen men ja hamna på amf ändå, LV-robot skytt där det krävs exceptionell synskärpa enligt Amf's hemsida.. :P Genomförde tjänsten utan problem iaf. Just ja angående denna mjukstart så har jag hört oroande grejor angående vad som händer därute. Ingen kvällstjänst, inge marschträning hittils m.m, vad händer därute blir det hårdare snart eller har amf ändrat karaktär? Quote
Isabelle_apnea Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 Just ja angående denna mjukstart så har jag hört oroande grejor angående vad som händer därute. Ingen kvällstjänst, inge marschträning hittils m.m, vad händer därute blir det hårdare snart eller har amf ändrat karaktär? Vad är skälet till att man har börjat med "mjukstart" ? Och vad är syftet? -Isabelle- Quote
Rokare Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 Sök på mjukstart på forumet så finns det massa info m.m. Men generellt kan man väl säga att du knappast krävt att jag hade dykt ner till 80m första gången jag testade.. GMY Quote
Amfibieslusken Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 (edited) Man kör med mjukstart för att minska antalet avgångar. Skälet är att man inte längre tar in fler värnpliktiga än man ämnar att utbilda och har inte råd med ett stort antal avhopp som man hade förr. Förut började utbildningen med en rivstart och resulterade i att många hoppade av utbildningen tidigt av olika skäl. På den tiden hade man också ett överintag, dvs fler än vad som skulle utbildas ryckte in. EDIT: Där var jag visst pucktvåa. Se Rokares inlägg. Edited February 9, 2006 by Amfibieslusken Quote
Isabelle_apnea Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 @Amfibieslusken Med andra ord hade man också överintag på amfibie? Jag trodde det bara var jägar utbildningarna som tog in för många.. -Isabelle- Quote
Amfibieslusken Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 (edited) Vad jag vet så hade man överintag över allt. Tanken var väl så att man tog in fler än man behövde och med tiden sållades det bort folk och man skulle då ha kvar de som var "bäst". Men ja, amfbat tog också in fler än de behövde, men trots det var det ibland underbemannat i vissa grupper. Jake the snake ger ett bra exempel i den här tråden en bit ner på sidan: LÄNK Edited February 9, 2006 by Amfibieslusken Quote
carl0s Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 ahh, hemma efter första veckan på Väddö! Quote
Isabelle_apnea Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 @Amfibieslusken Aha nu förstår jag, thanx slusken -Isabelle- Quote
dasdas Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 @isabelle_apnea amfdyk utbildas inte på amf iår Quote
Isabelle_apnea Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 @ Dasdas Utbildas amfdyk bara vartannat år? Eller vad är det frågan om? Jag har i alla fall skjutit upp min mönstring nu så jag inte hamnar på nån tjänst jag inte vill ha. Och så hinner jag träna mer -Isabelle- Quote
carl0s Posted February 11, 2006 Report Posted February 11, 2006 Det är så att man inte har pengar/plats/(tid?) osv för att utbilda en hel bataljon på en gång utan man har gjort så att vissa saker bara utbildas vartannat år etc. Tror det var nåt sånt iaf.. Quote
dasdas Posted February 11, 2006 Report Posted February 11, 2006 (edited) Det är så att man inte har pengar/plats/(tid?) osv för att utbilda en hel bataljon på en gång utan man har gjort så att vissa saker bara utbildas vartannat år etc. Tror det var nåt sånt iaf.. precis. amfdyk och bekämpning ska utbildas nästa år vet ja iaf. ett skytte kompani etc utbildas nog nästa år också.. är dock inte helt säker hur det ligger till. Edited February 11, 2006 by dasdas Quote
Henrik Karlsson Posted February 19, 2006 Report Posted February 19, 2006 Nån som har extramönstrat för dyk? Något särskilt moment som ni har lust att delge? vad ironiskt... var tom denna vecka på extramönstring för farb.dyk. eller menade du kanske uttagningen till a-dyk genom kustjägarna nu? Quote
carl0s Posted February 23, 2006 Report Posted February 23, 2006 Tar tillbaka allt positivt jag sagt om Väddö! Quote
amfvrak Posted February 24, 2006 Report Posted February 24, 2006 Tar tillbaka allt positivt jag sagt om Väddö! Haha! Antar att skiten har träffat fläkten nu! Var glad att du inte fick ett stålbad som kullen 05/06 fick Quote
carl0s Posted February 24, 2006 Report Posted February 24, 2006 Tar tillbaka allt positivt jag sagt om Väddö! Haha! Antar att skiten har träffat fläkten nu! Var glad att du inte fick ett stålbad som kullen 05/06 fick Vart där 3 veckor nu, första veckan var rikigt bra. Nu har vi haft 2 fältveckor, kan det verkligen blås så förbannat mycket? Quote
amfvrak Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Tar tillbaka allt positivt jag sagt om Väddö! Haha! Antar att skiten har träffat fläkten nu! Var glad att du inte fick ett stålbad som kullen 05/06 fick Vart där 3 veckor nu, första veckan var rikigt bra. Nu har vi haft 2 fältveckor, kan det verkligen blås så förbannat mycket? Ja det kan det, och om du är där på våren så kommer du även komma med frågan om det kan regna så jävla mycket med Vad har ni gjort där då? Har ni krypit på attackbanan och kört stridspars strid? Quote
Lord Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Måste säga att det sammanfattade de två veckorna mycket bra :P PEK på Attackudden samt stridsparstrid lös/skarp på skjutbanan och Långören. jag tycker att det har vart två riktigt svinroliga veckor, men visst önskade man sig lite sol några gånger i smyg Quote
Recommended Posts