Jump to content

Recommended Posts

Posted
Sådärja då va man hemma från info dagen. Spännande information :)

Vad innehåller den här infodagen egentligen?

Mvh Från en som fick rycka in lyckligt ovetande

• Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Sådärja då va man hemma från info dagen. Spännande information :)

Vad innehåller den här infodagen egentligen?

Mvh Från en som fick rycka in lyckligt ovetande

Fys test ( springa å enklare styrke test )

Snack med läkare för dom som vill ha hjälp för att motverka skader m.m

Information om hur saker funkar m.m

Och ett par underbara kängor =))

Posted

Hej killar.

Hur går GSU:n till för er GB? Ligger ni på GSU-kompani eller hamlar ni direkt på era "riktiga" kompanier?

/Påsen

Posted
Tja!

Ni som var på informationshelgen, fick ni reda på om det fanns några tjänster kvar?

Bra nicco ge inte upp. Hörde Mr.Bo säga att han skrivit in en ny person torsdagen innan infodagen

Posted

Tja!

Ni som var på informationshelgen, fick ni reda på om det fanns några tjänster kvar?

Bra nicco ge inte upp. Hörde Mr.Bo säga att han skrivit in en ny person torsdagen innan infodagen

Hehe, jag ger aldrig upp :P det var inte jag som blev inskriven då, dcok fick jag besked idag att jag blvit placerad vid Amf 1 som Amfibiesoldat 0:):D:):D:D:D

Glädjen är obeskrivlig!!!!

Tack alla som har hjälp, Syns den 16:e januari!!!

:D:D:D:D

Posted

Tja!

Hehe, jag ger aldrig upp :P det var inte jag som blev inskriven då, dcok fick jag besked idag att jag blvit placerad vid Amf 1 som Amfibiesoldat :ph34r::):D:D:D:D

Grattis som fan! Ska leta efter en namn bricka som det står nicco på :P

Posted

Tja!

Hehe, jag ger aldrig upp :P det var inte jag som blev inskriven då, dcok fick jag besked idag att jag blvit placerad vid Amf 1 som Amfibiesoldat :D:):D:D:D:D

Grattis som fan! Ska leta efter en namn bricka som det står nicco på :P

hehe, görs så....

tack så mycket grabbar....

Det är oerhört skönt det här, ses vi alla den 16:e....

:bash::D

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Tja!

Jag måste bara fråga, är det någon som vet vilka soldater som ingår i en amfibieskyttegrupp resp. amfibieskyttepluton? Jag menar då; understödsmän, signalister, ksp-skyttar, sjukvårdare osv.

Edited by Nicco
Posted

Vet ni vilken tid man ska vara på plats senast, borde väl vara kl. 00.00? Finns det några fördelar med att komma tidigar? När tänkte ni infinna er?

Förresten, helgen v. 4 (28-29 jan) får vi resa hem va?

Har viktigt läkarbesök och kan nog ej vara tillbaka på regementet förrän vid lunchtid den 30 jan, borde inte vara några problem eller?

Posted

Du får komma när du vill under dagen. Men HELST innan klockan 12:00 på dagen. Själv tänker jag se till att vara där innan 12 så utbildningen kan börja lite smått och man kanske hinner vika in skåpet en aning.

Angående läkarbesöket så borde de väl inte tvinga dig att stanna, men ring redan nu och säg till.

Posted

OK, efter en 5 h resa kommer jag nog vara sugen på mat så ska försöka komma lagom till lunch :bash: Någon som vet när den kommer serveras?

Posted
Tja!

Jag måste bara fråga, är det någon som vet vilka soldater som ingår i en amfibieskyttegrupp resp. amfibieskyttepluton? Jag menar då; understödsmän, signalister, ksp-skyttar, sjukvårdare osv.

En skyttepluton såg iallafall på den gamla onda tiden på rindö ut såhär;

Stab+tre skyttegrupper+ksp+grg

Stab (Samtliga AK);

PC

Stf PC

Signalist

Ordonnans

G-båtsförare (och lite annat...)

Båtbesättningar;

4xbåtförare (2 C & 2 Stf C)

2xmekaniker/skytt

Skyttegrupp;

C & Stf C (AK)

2xKSP90-skytt

2xAK+GRT-skytt

I undantagsfall släpar skyttegrupperna med sig P-skott. Förekom praktiskt taget aldrig under min GU.

KSP-grupp;

C & Stf C (AK)

2xKSP-skytt (Kulspruta 58)

2xladdare (AK)

Då det behövs mesar KSP-gruppen upp 12,7:or, rekyldämpare, lavett, pipor och ammunition, en spruta per omgång (dvs 2 på en grupp). Skyttarna bär dock fortfarande 58:or som personligt vapen...

GRG-grupp;

C & Stf C (AK)

2xskytt (AK+mesad GRG)

2xladdare (AK+mesade bumpor)

Då det behövs kan GRG-gruppen ta med sig och bemanna granatsprutan - ett tungt as.

Hoppas det klarnat.

/M

Posted

Jaså?

Hur får ni plats i båtarna då? Eller ni får 90H-asen...? Att vi körde 6-mannagrupper var ett måste pga HS-skorvarna.

/M

Posted

Tja!

En skyttepluton såg iallafall på den gamla onda tiden på rindö ut såhär;

Stab+tre skyttegrupper+ksp+grg

Stab (Samtliga AK);

PC

Stf PC

Signalist

Ordonnans

G-båtsförare (och lite annat...)

Båtbesättningar;

4xbåtförare (2 C & 2 Stf C)

2xmekaniker/skytt

Skyttegrupp;

C & Stf C (AK)

2xKSP90-skytt

2xAK+GRT-skytt

I undantagsfall släpar skyttegrupperna med sig P-skott. Förekom praktiskt taget aldrig under min GU.

KSP-grupp;

C & Stf C (AK)

2xKSP-skytt (Kulspruta 58)

2xladdare (AK)

Då det behövs mesar KSP-gruppen upp 12,7:or, rekyldämpare, lavett, pipor och ammunition, en spruta per omgång (dvs 2 på en grupp). Skyttarna bär dock fortfarande 58:or som personligt vapen...

GRG-grupp;

C & Stf C (AK)

2xskytt (AK+mesad GRG)

2xladdare (AK+mesade bumpor)

Då det behövs kan GRG-gruppen ta med sig och bemanna granatsprutan - ett tungt as.

Hoppas det klarnat.

/M

Okey, tack så mycket....

• 2 weeks later...
Posted

Halo grabbar snart dax nu :Malaj:

Själv har jag varit sjuk sen infodagen och har inte fått röra mig en milimeter, börjar bli bättre men inte helt frisk.

Någon som vet om man tex blir hemskickad eller liknande om man inte kalrar springa milen den gången det är dax?

seriösa svar tack ;)

Posted

Du blir inte hemskickad om du inte klarar av att springa milen.

Skadar du dig så att du inte kan klara av din tjänst så blir du omplacerad och i värsta fall KAN du bli hemskickad.

Posted
Du blir inte hemskickad om du inte klarar av att springa milen.

Skadar du dig så att du inte kan klara av din tjänst så blir du omplacerad och i värsta fall KAN du bli hemskickad.

Ah tack, va händer då? det blir bara att springa mer å mer kanske? :)

Posted

Att springa milen som amfibiesoldat är inget krav vad jag vet.

Prov / Omfattning / Krav

Vapentest / Säkerhets- och skjutprov / Godkänd

Snabbmarsch / 3 km med 20 kg packning / 18 min

Stridshinderbana / 3 km med 20 kg packning / 30 min

"Övning amfibie" / 100 tim - 100 km / Godkänd

Posted

Dock har det ju tillhört FM-baskrav tidigare (forumslänk, officell länk). Hur som helst är det ju aldrig fel att kunna göra på skaplig tid. :/

Om det inte vore så jäkla halt så skulle jag... :banghead:

Posted

OT ang. milen: Hur kommer det sig att just i Sverige springer man alltid milen i Försvaret, till skillnad från många andra länder? T.ex. om man jämför baskraven på SAS och SSG, så springer man ju milen på SSG men bara 5km på SAS. Hur kommer det sig?

Posted

Dock har det ju tillhört FM-baskrav tidigare (forumslänk, officell länk). Hur som helst är det ju aldrig fel att kunna göra på skaplig tid. :)

Om det inte vore så jäkla halt så skulle jag... :)

Ja självklart ska man kunna springa milen, men jag snackar om att jag varit sjuk nu å 35 dagar tillbaka. Kommer jag dit å inte klarar det på direkten så skickar dom hem mig eller inte ;) typ så

Posted

Till inryck ska man ha med sig sin id-bricka utöver annan legitimation, saken är den att jag hittar inte min! Den legitimation jag har tillgång till nu är pass och körkort. Är det något jag bör stressa upp mig över? Isf, hur löser jag det?

Posted

Får vi alla kläder å grejer som vi behöver, så som underställ, mössor, handskar å halsdukar? Eller förväntas vi ta med oss dessa grejer själva?

//marcus

Posted
Får vi alla kläder å grejer som vi behöver, så som underställ, mössor, handskar å halsdukar? Eller förväntas vi ta med oss dessa grejer själva?

//marcus

Vi ska nog få allt vi behöver ;)