Guest Eire Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 (edited) Tja! Jag sticker dit den 15:e så slipper man sticka dit så förbannat tidigt på Måndagen. Då blir det väll bar runda Söndag kväll antar jag Jag missade ju informations mötet men min farsa var där. Lät på honom som att vi kommer ha ett riktigt kul år framför oss. Kul men hårt, som det ska vara! Jag frågade honom om de sa att vi skulle ha säkprov(skyddsprov) eller något liknande men det visste han inte. Sa dom något om det? Vad är den stora skillanden mellan det gamla säkförbandet och vårat nya skyddsförband? Hörde oxå att vi måste välja inna vecka 16 om vi ska göra utlandstjänst eller inte. Vill ni göra det? Ha det gött gubbar Edited December 5, 2005 by Eire Quote
cloudsurfer Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 glömde fråga om säkprov, baskermarsch... får skicka ett mail till kapten enligt kapten foleby så är det ingen skillnad förutom nmnet, vi blir lite större grupper 8pers ist för 6, får lite större eldkraft till vårt förfogande får vara där tidigt den 15 så vi snor åt oss logement 1 Quote
SliverStar Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 Vi kommer att bära basker enligt Foleby, och enligt joakim som snacka emd en löjtnat (vet ej vem) kommer vi inte att ha ett baskerprov, dock ett säkprov. Skillnaden är liten imellan. Jag och joakim kommer till F17 på söndan, tidigt så om ni vill inte i logoment ett får ni köpa platserna av oss B) Quote
cloudsurfer Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 sa han något om hur dags man fick vara där, inte för tidigt tyckte jag hörde nåt om - framåt kvällen? om vi ska sjunka till dagis nivå ett slag så paxar jag en plats i 1:an Quote
Speedster Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 Lite mer seriöst:ska rycka in som bassäktoch på F 21, men i kompch-brev stod det inget om det befattningen utan endast befattningar på gruppnivå (grpch, hf, etc). Min fråga är då om befattningen finns kvar, eller om det i sb med det nya vpl-sys har avskaffats? Och inte stod Fordonsförare med :( Har dom missat att skriva med det eller ska detta försvinna. Tänkte ju "satsa" på det, gillar att köra bil, dessutom får man minst 6h vila varje 36:e timma Ska rycka in som säkman F21 syns där allihopa! Quote
Nimitz Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 Och inte stod Fordonsförare med Har dom missat att skriva med det eller ska detta försvinna. Tänkte ju "satsa" på det, gillar att köra bil, dessutom får man minst 6h vila varje 36:e timma Ska rycka in som säkman F21 syns där allihopa 6h/24 Quote
SnowFlax Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Och inte stod Fordonsförare med :( Har dom missat att skriva med det eller ska detta försvinna. Tänkte ju "satsa" på det, gillar att köra bil, dessutom får man minst 6h vila varje 36:e timma Ska rycka in som säkman F21 syns där allihopa! Å andra sidan stor det i brevet (fritt citerat): "du som är inskriven som fordonsförare måste ha kortkort vid inryck, har du inte det kommer du omplaceras" ;) Quote
cloudsurfer Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 under vår besöksdag vid F17 (rätta mig om jag missuppfattade), så var inga platser fullt spikade, alla befattningar kunde skifta beroende på ens lämplighet, en person utan körkort kan inte bli fordonsförare - ganska självklart :P Quote
SliverStar Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 tämligen självklart ja, personligen kommer jag inte att berätta att jag har körkort, om det skulle visa sig att dom hade brist på förare, vill ju bli understödsskytt Har man tur kanske man kniper en gb-post, vem vet Quote
Magnus Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Ta det lugnt på er barrunda, tid för att vara bakis kommer knappast att ges på inryckningsdagen. Quote
Nimitz Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Varken Kallinge eller Ronneby kan väl anses ha så mycket att ge en söndagkväll.... Och förbindelserna med kkrona är sisådär.. Men det finns ju alltid en pizzeria med rätigheter Quote
cloudsurfer Posted December 7, 2005 Report Posted December 7, 2005 pizzerian, ligger den på gång avstånd? näe jag behåller nog min gb plats, får man inte ak5b och fungerar som skarpskytt då? hundförare verkar jäkligt jobbigt... men slitigast av allt verkar ändå fordonsförare Quote
Nimitz Posted December 7, 2005 Report Posted December 7, 2005 Pizzerian är bedömt en km bort.. Låter inte jättefunkis o ha Gch som skarpskytt, då man ska ha snorkoll på gruppen och är den som skjuter defenitivt minst.. Stf som skarpskytt låter bättre i mina öron. Men vad vet jag.. Quote
cloudsurfer Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 aldrig får man ha rätt, är ju fan :P Quote
Kenny Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 Hur har det varit tidigare? Har inte hundföraren varit Stf, utan Ak5B? Quote
SliverStar Posted December 9, 2005 Report Posted December 9, 2005 alright, dom som vill kan ta síg till pizzerian på söndan, ja o joakim kommer så tidigt så vi kommer iaf sitta där ett tag. kolla på fbjs tråden o mkt snack om man borde skaffa onlägg i ¨kängorna, aktuellt även för oss? Quote
t0be Posted December 9, 2005 Report Posted December 9, 2005 Nu vet jag inte hur det funkar på F17 men på F21 fick alla ut sprillans inlägg till sina kängor i samband med första obligatoriska läkarkontrollen. Quote
cloudsurfer Posted December 9, 2005 Report Posted December 9, 2005 mycket snack om att skaffa sig ett par ordentliga inlägg, skumgelé typen.. tror jag satsar på ett par om det nu höjer komforten rejält... nimitz kanske kan ge oss ett svar på hur det funkar på F17. kommer framåt eftermiddagen, blir mycket pizza för att fördriva tiden , Quote
Nimitz Posted December 11, 2005 Report Posted December 11, 2005 De som ville fick ut ett par inlägg av geltyp på sjukan om amn bad om det.. Annars har de en fin variant på förrådet som fungerar bättre i min mening.. Filtsulan.. Tyckte ytan på gelinlägget lossnade och kavlade ihop sig under foten efter ett par mil.. Bedömt bör inte stf vara HF om ni nu skall vara 8 man i grp.. det var därför jag tyckte det läs skumt med Gch som skarpskytt.. men bara mina tankar.. Quote
Mattias Posted December 11, 2005 Report Posted December 11, 2005 Bedömt bör inte stf vara HF om ni nu skall vara 8 man i grp.. det var därför jag tyckte det läs skumt med Gch som skarpskytt.. men bara mina tankar.. Går man nu tillbaks till 8-mannagrupper får man verkligen hoppas att de återinför två GB-uttagna som grpch och steff så man slipper joxet med att ha en i gruppen på två befattningar. Quote
SliverStar Posted December 11, 2005 Report Posted December 11, 2005 Fan va gött, dagsersättning har gått upp, till ca 72 spänn dag, inte så mkt kanske, men på helgerna har helgersättningen gått upp med flera hundra procent vi som såg schemat på infodagen på f17 så alla helgtjänst dagar Quote
cloudsurfer Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 mer betalt är aldrig fel, kommer man ha några pengar över...näe ;) illa att de drar av från ersättningen de helger man har tjänst, folk som har en placering med minimalt med helgtjänst kan i praktiken tjäna en 4-5000 mer eller har min brist på koffein sätt till att jag slöläst igen Quote
KD803 Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 illa att de drar av från ersättningen de helger man har tjänst, folk som har en placering med minimalt med helgtjänst kan i praktiken tjäna en 4-5000 mer eller har min brist på koffein sätt till att jag slöläst igen Helgersättningen är tänkt att kompensera för kostnaderna för mat när man är ledig. Är man i tjänst så har man inte dessa kostnader, alltså ingen kompensation. Även om man nu har höjt beloppet från löjligt låga 25 kr/dag så torde de som är i tjänst och inte själva behöver betala för maten gå med vinst i alla fall. Quote
Doggydriver Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 (edited) De som ville fick ut ett par inlägg av geltyp på sjukan om amn bad om det.. Annars har de en fin variant på förrådet som fungerar bättre i min mening.. Filtsulan.. Tyckte ytan på gelinlägget lossnade och kavlade ihop sig under foten efter ett par mil.. Bedömt bör inte stf vara HF om ni nu skall vara 8 man i grp.. det var därför jag tyckte det läs skumt med Gch som skarpskytt.. men bara mina tankar.. Hohoo! Åtta man - det blir ju en ksp och en grt till på gruppen - minst Sedan vet vi ju att PtrlC leder striden, TVS och m203 trycker ner, och stf'en nedkämpar alla med en mördande välriktad eld ;) Allvarligt talat, låter smidigt med ak5b på stf, upptäcka mål och punktbekämpa. Sedan är den ju smidig nog för att man samtidigt ska kunna hålla koll på f-bollarna om jag inte yrar helt. /edit: Yrade visst. Edited December 12, 2005 by Toll Quote
cloudsurfer Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 illa att de drar av från ersättningen de helger man har tjänst, folk som har en placering med minimalt med helgtjänst kan i praktiken tjäna en 4-5000 mer eller har min brist på koffein sätt till att jag slöläst igen Helgersättningen är tänkt att kompensera för kostnaderna för mat när man är ledig. Är man i tjänst så har man inte dessa kostnader, alltså ingen kompensation. Även om man nu har höjt beloppet från löjligt låga 25 kr/dag så torde de som är i tjänst och inte själva behöver betala för maten gå med vinst i alla fall. klart man tjänar på att ha tjänst i praktiken, skyller på koffeinbrist :P tycker toll:s upplägg lät helt okej Quote
Kenny Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 De som ville fick ut ett par inlägg av geltyp på sjukan om amn bad om det.. Annars har de en fin variant på förrådet som fungerar bättre i min mening.. Filtsulan.. Tyckte ytan på gelinlägget lossnade och kavlade ihop sig under foten efter ett par mil.. Bedömt bör inte stf vara HF om ni nu skall vara 8 man i grp.. det var därför jag tyckte det läs skumt med Gch som skarpskytt.. men bara mina tankar.. Hohoo! Åtta man - det blir ju en ksp och en grt till på gruppen - minst Sedan vet vi ju att PtrlC leder striden, TVS och m203 trycker ner, och stf'en nedkämpar alla med en mördande välriktad eld ;) Allvarligt talat, låter smidigt med ak5b på stf, upptäcka mål och punktbekämpa. Sedan är den ju smidig nog för att man samtidigt ska kunna hålla koll på f-bollarna om jag inte yrar helt. /edit: Yrade visst. Hmm kanske fel tråd men hur blir det med FBS och Ak5C? Om förbandet nu överhuvud taget tilldelas denna. Quote
Forumsledning Kimster Posted December 12, 2005 Forumsledning Report Posted December 12, 2005 Alla förband tilldelas AK5C.. (med vissa undantag kanske på AK5D) står att läsa om i lämplig AK5Ctråd i kasunen. Quote
Kenny Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Alla förband tilldelas AK5C.. (med vissa undantag kanske på AK5D) står att läsa om i lämplig AK5Ctråd i kasunen. Tack för svaret, men min fråga står kvar. Kanske borde förtydliga lite. Säkert för tidigt att säga men ni kanske har hört något om det. Lite vem som får vad fråga, men undrar inte av vapenkåta skäl utan av nyfikenhet hur det skulle gå till med grt, optiska riktmedel och eventuell Ak5D hos hundföfare. Quote
cloudsurfer Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Alla förband tilldelas AK5C.. (med vissa undantag kanske på AK5D) står att läsa om i lämplig AK5Ctråd i kasunen. Tack för svaret, men min fråga står kvar. Kanske borde förtydliga lite. Säkert för tidigt att säga men ni kanske har hört något om det. Lite vem som får vad fråga, men undrar inte av vapenkåta skäl utan av nyfikenhet hur det skulle gå till med grt, optiska riktmedel och eventuell Ak5D hos hundföfare. nu har jag inte påbörjat min utbildning än men jag skulle kunna tänka mig att det funkar precis som innan med ak5b med grt, ak5d hos hundförare skulle säkert vara en fördel. tror och hoppas att vi får ak5c under våren då F17 ska betjäna två styrkor i utlandstjänst och ak5c ska väl till US först om jag inte missat ak5c tråden helt ;) Quote
Kenny Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Alla förband tilldelas AK5C.. (med vissa undantag kanske på AK5D) står att läsa om i lämplig AK5Ctråd i kasunen. Tack för svaret, men min fråga står kvar. Kanske borde förtydliga lite. Säkert för tidigt att säga men ni kanske har hört något om det. Lite vem som får vad fråga, men undrar inte av vapenkåta skäl utan av nyfikenhet hur det skulle gå till med grt, optiska riktmedel och eventuell Ak5D hos hundföfare. nu har jag inte påbörjat min utbildning än men jag skulle kunna tänka mig att det funkar precis som innan med ak5b med grt, ak5d hos hundförare skulle säkert vara en fördel. tror och hoppas att vi får ak5c under våren då F17 ska betjäna två styrkor i utlandstjänst och ak5c ska väl till US först om jag inte missat ak5c tråden helt ;) Hmm ja vi får se, ni får helt enkelt rapportera i efterhand Quote
Recommended Posts