Tengis Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Jag vet inte hur F17 gör men på de ställen jag tjänstgjort har man fått ut två hänglås för att kunna låsa skåpen med personlig utrustning (försvarets prylar alltså) och i minst ett fall även ett för att kunna låsa fast vapnet i vapenförvaringen. Däremot står inte försvaret för lås till eventuella skåp för civila prylar, så det kan vara bra att ta med sig minst ett extra lås. du ska ha mkt tack för den infon....får jag ut och ragga lås imorgon då.... Quote
Nimitz Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Förra året (04-05) fick vi ut M/87 första trosdagen. fick inte åka hem i M/90 förrens efter GSU:n. Quote
cloudsurfer Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 vad kommer ni har med er upp i form av utrustning, utom hygienart och kläder? löparskor och ett tränings/slapparställ, badtofflor, kamera hur mycket civila kläder ska man dra med sig, bara det man kommer i eller mer? 1. Tänk på att söka (och få) fototillstånd innan du tar upp kameran. Livet blir så mycket lättare. Tror att det räcker med de kläder du rycker in i. Du kommer att ha lite tid att glida runt i annat än 90:an. J.K Nilsson klart jag tänker ansöka om fototillstånd innan, packar ner så lite som möjligt än så länge (vissa tycker säkert det är för mycket) x inneskor till idrottshall, löpskor x liten handduk och nessesär x 1:st löparställ, (fungerar även som slappardress) x iläggssulor x t-shirt man behöver inte så jävla mycket, skulle man upptäcka att man saknar nåt så får man väl fixa det (löser sig på plats) Quote
Tengis Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Förra året (04-05) fick vi ut M/87 första trosdagen. fick inte åka hem i M/90 förrens efter GSU:n. de verkar vara väldigt stor skildnad mellan regementena och även mellan befälen påplats vad man får använda och vad man inte får använda.... har ngn koll på var man hämtar sin ev post? ska få uppskickat ett par glasögon.... Quote
Magnus Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Kan man tvinga folk att åka hem i vissa kläder? skall man ta emd hänglås till skåpen eller kommer detta fås på f17? På sista uppställningen innan vi fick åka (alldeles innan bussarna gick) skulle vi ha m/87 på oss. När vi hade åkt utanför grindarna fick vi dock byta om till civila kläder, men det var aldrig någon som gjorde det (det finns ingen anledning direkt). Quote
Guest Eire Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Rekomenderar ni att man tar med sulor till första inryckningsdagen eller kan man vänta? Är sulorna som man kan få ut i sjukstugan något att ha eller är det bättre att köpa egna? 23timmar kvar till tåget går till Ronneby Quote
Tengis Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Rekomenderar ni att man tar med sulor till första inryckningsdagen eller kan man vänta? Är sulorna som man kan få ut i sjukstugan något att ha eller är det bättre att köpa egna? 23timmar kvar till tåget går till Ronneby jag har köpt gel-inlägg genom farsan som e sjukgymnast....tror nog de kan vara ngt liknande man kan få ut på sjukan....men bättre att ha med sig direkt...slippa ha ont i fötterna redan från början... Quote
cloudsurfer Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 lite mer än en timme kvar innan tåget rullar iväg får nog ändra mitt förra inlägg för väskan har vuxit till enorma propotioner (ändå har jag inget i ;) ) ses där nere killar o tjejer Quote
Tengis Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 lite mer än en timme kvar innan tåget rullar iväg får nog ändra mitt förra inlägg för väskan har vuxit till enorma propotioner (ändå har jag inget i ;) ) ses där nere killar o tjejer har du packat ner tegelsten också så du ska se hårdare ut på perongen....hehe Quote
Kenny Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Stort lycka till grabbar! Ha det gött och kämpa på // Kenny som också vill rycka in, men får vänta... Quote
Kenny Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Liten fundering bara... varför hör man aldrig av er? Håller befälen er kvar ? Kanske någon FBJ på FBJS som kan svara på frågan varför FBS är spårlöst försvunna ? Quote
SliverStar Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 FBS har haft helgtjänst nu i i två veckor i stöten i en månad, alltså sen inryck. Därför verkar det som alla e borta kanske. Vi var alltså 52 man o kvinnor som började, nu nere på 48. Som det ser ut i dagsläget är det mycket möjligt att ytterligare folk kommer försvinna pga skador mm. Än så länge har vi inte blivit riktigt ditsatta, har haft en kvällsmarsch (me lk100) med olika sjukvårdsmoment och avslutning i puppsovning. För vissa var marschen jobbigare än för andra, ganska naturligt kanske, men det mest intressanta var att folk visade sig från sin rätta sida, vilket inte alltid var så trevligt kanske. Vätan och kylan satte vissa på plats... Annars ären del av PEK:en slutgjord, och om någon vecka är det Kosta för den slutgitliga stridandet, alltså den avslutande delen av vår GSU. Därefter kommer en förb. vecka inför de tvåveckor som kommer spenderas i kiruna. så ligger det till Quote
Kenny Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 (edited) FBS har haft helgtjänst nu i i två veckor i stöten i en månad, alltså sen inryck. Därför verkar det som alla e borta kanske. Vi var alltså 52 man o kvinnor som började, nu nere på 48. Som det ser ut i dagsläget är det mycket möjligt att ytterligare folk kommer försvinna pga skador mm. Än så länge har vi inte blivit riktigt ditsatta, har haft en kvällsmarsch (me lk100) med olika sjukvårdsmoment och avslutning i puppsovning. För vissa var marschen jobbigare än för andra, ganska naturligt kanske, men det mest intressanta var att folk visade sig från sin rätta sida, vilket inte alltid var så trevligt kanske. Vätan och kylan satte vissa på plats... Annars ären del av PEK:en slutgjord, och om någon vecka är det Kosta för den slutgitliga stridandet, alltså den avslutande delen av vår GSU. Därefter kommer en förb. vecka inför de tvåveckor som kommer spenderas i kiruna. så ligger det till Sweet! Låter bra! När tas befattningarna ut? Alltså HF, GrpCh etc. Efter vinterutb:n? På tal om skadorna... är det skador som uppkommer under GSUn eller är det gamla skador som gör sig påminda? EDIT: Hur många tjejer har ni på plutonen? Edited February 9, 2006 by Kenny Quote
SliverStar Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Ja alltså igår fick man anmäla sig till HF utbildningen. De som är intresserade kommer ha helgtjänst nu nästa helg för att se om man håller måttet. På vår plut. var det 17 som ville, finns 5 platser. Själv hade jag gärna velat, men de fanns så många i plutonen som hade så mycket bättre förutsättningar för att klara uppgiften bättre, så jag hoppa. Efter vint.utb. börjar specialutbildningen direkt. Jag tror att efter skjutveckan i kosta har de flesta platser blivit besatta. På plutonen fanns från början två tjejer varav en av dessa försvann efter en vecka, anledningen skulle vara att det var för hårt, men jag låter det vara osagt. Var det gäller skador är det lika olika, de flesta har gamla idrottskador som gör sig påminda, men vi har även haft någon som fått nya skador. För vissa blir det lite av en chock att marschera och stå upp länge med packning. Själv krampade min rygg när jag stod i manöver hela första veckan,d et var för jävligt att stå o lyssna nära man höll att dö av krampandet . PÅ ett sätt tycker man andå synd om dom som nu vill bli HF, de får alltså en helgtjänstgöring till, den tredje i rad nu. För att sen få en till nån vecka senare med kiruna. But thats life i guess! Quote
Kenny Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Ja alltså igår fick man anmäla sig till HF utbildningen. De som är intresserade kommer ha helgtjänst nu nästa helg för att se om man håller måttet. På vår plut. var det 17 som ville, finns 5 platser. Själv hade jag gärna velat, men de fanns så många i plutonen som hade så mycket bättre förutsättningar för att klara uppgiften bättre, så jag hoppa. Efter vint.utb. börjar specialutbildningen direkt. Jag tror att efter skjutveckan i kosta har de flesta platser blivit besatta. På plutonen fanns från början två tjejer varav en av dessa försvann efter en vecka, anledningen skulle vara att det var för hårt, men jag låter det vara osagt. Var det gäller skador är det lika olika, de flesta har gamla idrottskador som gör sig påminda, men vi har även haft någon som fått nya skador. För vissa blir det lite av en chock att marschera och stå upp länge med packning. Själv krampade min rygg när jag stod i manöver hela första veckan,d et var för jävligt att stå o lyssna nära man höll att dö av krampandet . PÅ ett sätt tycker man andå synd om dom som nu vill bli HF, de får alltså en helgtjänstgöring till, den tredje i rad nu. För att sen få en till nån vecka senare med kiruna. But thats life i guess! Schysst, med tanke på att jag är riktigt sugen på HF och att jag är medveten om att det finns många som vill bli.. Har befälen på FBS sagt något om vilka förutsättningar man bör ha? Annars kan du kanske ge din personliga åsikt om varför just dem andra hade bättre förutsättningar än du, vad krävs? Tack Quote
SliverStar Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Ja alltså igår fick man anmäla sig till HF utbildningen. De som är intresserade kommer ha helgtjänst nu nästa helg för att se om man håller måttet. På vår plut. var det 17 som ville, finns 5 platser. Själv hade jag gärna velat, men de fanns så många i plutonen som hade så mycket bättre förutsättningar för att klara uppgiften bättre, så jag hoppa. Efter vint.utb. börjar specialutbildningen direkt. Jag tror att efter skjutveckan i kosta har de flesta platser blivit besatta. På plutonen fanns från början två tjejer varav en av dessa försvann efter en vecka, anledningen skulle vara att det var för hårt, men jag låter det vara osagt. Var det gäller skador är det lika olika, de flesta har gamla idrottskador som gör sig påminda, men vi har även haft någon som fått nya skador. För vissa blir det lite av en chock att marschera och stå upp länge med packning. Själv krampade min rygg när jag stod i manöver hela första veckan,d et var för jävligt att stå o lyssna nära man höll att dö av krampandet . PÅ ett sätt tycker man andå synd om dom som nu vill bli HF, de får alltså en helgtjänstgöring till, den tredje i rad nu. För att sen få en till nån vecka senare med kiruna. But thats life i guess! Schysst, med tanke på att jag är riktigt sugen på HF och att jag är medveten om att det finns många som vill bli.. Har befälen på FBS sagt något om vilka förutsättningar man bör ha? Annars kan du kanske ge din personliga åsikt om varför just dem andra hade bättre förutsättningar än du, vad krävs? Tack Nja, vad som krävs rent ut har nt sagts, mer än att det krävs mer av hf:arna eftersom deras hund går före allt. Jag har haft hund och gillar hundar, dock har ja inte utrymmet hemma eller möjlighet att vara med hunden hela tiden på min lediga tid. Om man blir hundförare måste man vara medveten om att hunden går dit du går. ALLTID. jag bor i stan, tror de som bor på landet har desto större chans att norpa tjänsten. Vidare har vissa redan en utb. i hundförning, vilket defentivt gjorde att jag inte sökte. Fråga samma fråga om en mån. då vet jag vad som gäller bättre. Quote
Kenny Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Ja alltså igår fick man anmäla sig till HF utbildningen. De som är intresserade kommer ha helgtjänst nu nästa helg för att se om man håller måttet. På vår plut. var det 17 som ville, finns 5 platser. Själv hade jag gärna velat, men de fanns så många i plutonen som hade så mycket bättre förutsättningar för att klara uppgiften bättre, så jag hoppa. Efter vint.utb. börjar specialutbildningen direkt. Jag tror att efter skjutveckan i kosta har de flesta platser blivit besatta. På plutonen fanns från början två tjejer varav en av dessa försvann efter en vecka, anledningen skulle vara att det var för hårt, men jag låter det vara osagt. Var det gäller skador är det lika olika, de flesta har gamla idrottskador som gör sig påminda, men vi har även haft någon som fått nya skador. För vissa blir det lite av en chock att marschera och stå upp länge med packning. Själv krampade min rygg när jag stod i manöver hela första veckan,d et var för jävligt att stå o lyssna nära man höll att dö av krampandet . PÅ ett sätt tycker man andå synd om dom som nu vill bli HF, de får alltså en helgtjänstgöring till, den tredje i rad nu. För att sen få en till nån vecka senare med kiruna. But thats life i guess! Schysst, med tanke på att jag är riktigt sugen på HF och att jag är medveten om att det finns många som vill bli.. Har befälen på FBS sagt något om vilka förutsättningar man bör ha? Annars kan du kanske ge din personliga åsikt om varför just dem andra hade bättre förutsättningar än du, vad krävs? Tack Nja, vad som krävs rent ut har nt sagts, mer än att det krävs mer av hf:arna eftersom deras hund går före allt. Jag har haft hund och gillar hundar, dock har ja inte utrymmet hemma eller möjlighet att vara med hunden hela tiden på min lediga tid. Om man blir hundförare måste man vara medveten om att hunden går dit du går. ALLTID. jag bor i stan, tror de som bor på landet har desto större chans att norpa tjänsten. Vidare har vissa redan en utb. i hundförning, vilket defentivt gjorde att jag inte sökte. Fråga samma fråga om en mån. då vet jag vad som gäller bättre. Ajdå.. inte tänkt på det geografiska.. kanske inte är så poppis att dra hem hunden till sthlm varje helg.. Får samtliga ansöka om att bli HF och i så fall gäller samma sak till PtrlCh? Låt säga att man inte klarar att bli HF, vet du om man automatiskt blir PtrlCh eller får man nöja sig med annat? Quote
Fogelström Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Hoppas ni har det trevligt på F17 och aktar er ordentligt för Fk/Lt Kri! (vet inte om han hunnit bli befodrad än men han är en riktig krigare!) Quote
Kenny Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Har gått i tankarna ett tag nu.. Såvitt jag förstår så har FlygBasSäk på F17 genomfört namnbyte till FlygBasSkydd, samt även bytt viss verksamhet sedan namnbytet. Av vad jag har hört har det inte genomförts något namnbyte eller byte av verksamhet på F21 på FlygBasSäk. Någon som kan förklara varför inte F21 genomfört namnbytet? Tydligen skulle inte FlygBasSäk inte längre tillhöra Säkbat, därför skedde namnbytet. Skulle vara skönt att rätta till det hela i mitt huvud Någon som vet? Quote
Nimitz Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Flygbassäk ingick inte i säkbat tidigare heller(läs 04-05). Dock så har säkbat numera "patent" på namn med "säk" i titeln. @FBS: Har ni fått möta Lt FAN? Var en ganska vek pluton precis innan första mötet efter alla rykten. Åt oftast vpl till lunch(eller var det middag) enl ryktet från pbplut. Dock så blev det ett mycket omtyckt befäl. Quote
Guest Fu Hansson Posted February 23, 2006 Report Posted February 23, 2006 Svar till SWEEZOO Det kommer antagligen inte att dras ner på Spaning eller patrullering för eran del, bevakning har fortfarande hand om säkerheten på basen, resterande av terränglådan är fortfarande FBJ och FBS domäner... "KSP 90, Dä ä den som dräper !" Quote
Guest Fågel Fenix Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Hej alla vapenbröder! Någon som kan svara på när FBS skall till Kiruna? FBJ kommer att åka upp v. 11 och vara där i två veckor. Är vi där samtidigt?? Hoppas att vi kommer att sammöva mycket i framtiden! //FBJ-aspirant Högberg Quote
Magnus Posted February 25, 2006 Report Posted February 25, 2006 Hej alla vapenbröder!Någon som kan svara på när FBS skall till Kiruna? FBJ kommer att åka upp v. 11 och vara där i två veckor. Är vi där samtidigt?? Hoppas att vi kommer att sammöva mycket i framtiden! //FBJ-aspirant Högberg Hoppas inte på för mycket när det gäller samövning med FBJ, vi övade aldrig med dem på min tid på F7. Vi samverkade bara vid ett tillfälle under FVÖ04 (flygbassäk fick ingripa mot en sabotagestyrka eftersom FBJ inte hann fram i tid). Quote
Guest Fågel Fenix Posted February 26, 2006 Report Posted February 26, 2006 Men är det inte första året i år som FBS hör till FBJS? Innan har de väl varit mer fristående? Såg lite äldre bilder i idrottshuset på F17. Där hade FBS ngt annat märke, inte lodjuret, på vänsterarmen. Jag har iaf fått för mig att 2006 är första året då FBs hör till FBJS. Quote
Nimitz Posted February 26, 2006 Report Posted February 26, 2006 Men är det inte första året i år som FBS hör till FBJS? Innan har de väl varit mer fristående?Såg lite äldre bilder i idrottshuset på F17. Där hade FBS ngt annat märke, inte lodjuret, på vänsterarmen. Jag har iaf fått för mig att 2006 är första året då FBs hör till FBJS. Märket du såg var förmodligen en grön/svart sköld, "Passu Ante". Det hade samtliga vpl på säk, R3, Uh och Klarg. Det fanns tidigare bara ett utblidningskompani. Och anledningen till att vi inte hade lodjuret bör vara att FBJ då fanns på F7 medan bilderna på säk som hänger på F17 bedömt är från F17? Nilsson - Säk 04-05 Quote
Clarre Posted February 26, 2006 Report Posted February 26, 2006 Bär FBS också Lodjuret på armen numera?? Prsk 02/03 FbjS Quote
SnowFlax Posted February 26, 2006 Report Posted February 26, 2006 Har gått i tankarna ett tag nu.. Såvitt jag förstår så har FlygBasSäk på F17 genomfört namnbyte till FlygBasSkydd, samt även bytt viss verksamhet sedan namnbytet. Av vad jag har hört har det inte genomförts något namnbyte eller byte av verksamhet på F21 på FlygBasSäk. Någon som kan förklara varför inte F21 genomfört namnbytet? Tydligen skulle inte FlygBasSäk inte längre tillhöra Säkbat, därför skedde namnbytet. Skulle vara skönt att rätta till det hela i mitt huvud Någon som vet? Surfade runt på F21 hemsida och upptäcker att FBS benämns som Flygbasskydd. Måste kolla upp detta när jag är tillbaka på K25 igen eftersom vi hela tiden har benämnts som flybassäk. Inte för att ett namn egentligen spelar så stor roll, men "ordning skapar säkerhet"... Quote
cloudsurfer Posted March 3, 2006 Report Posted March 3, 2006 vi heter fortfarande flygbassäk, slut fler dumma gymnasiefrågor magnus: såvitt vi har förståt så kommer vi att samöva en del med fbj, hur mycket kan ingen svara på i dagsläget men uppläget är lite annorlunda nu skulle jag kunna förmoda jag har just den värsta veckan i mitt liv så är det nån som tar illa vid sig eller tycker att jag är för ironisk vill jag bara säga....I don´t give a shit nu får skiten släppa så jag kan tillbaka får panik av att gå hemma o inte få skjuta Quote
Doggydriver Posted March 3, 2006 Report Posted March 3, 2006 (edited) Har gått i tankarna ett tag nu.. Såvitt jag förstår så har FlygBasSäk på F17 genomfört namnbyte till FlygBasSkydd, samt även bytt viss verksamhet sedan namnbytet. Av vad jag har hört har det inte genomförts något namnbyte eller byte av verksamhet på F21 på FlygBasSäk. Någon som kan förklara varför inte F21 genomfört namnbytet? Tydligen skulle inte FlygBasSäk inte längre tillhöra Säkbat, därför skedde namnbytet. Skulle vara skönt att rätta till det hela i mitt huvud Någon som vet? Surfade runt på F21 hemsida och upptäcker att FBS benämns som Flygbasskydd. Måste kolla upp detta när jag är tillbaka på K25 igen eftersom vi hela tiden har benämnts som flybassäk. Inte för att ett namn egentligen spelar så stor roll, men "ordning skapar säkerhet"... Vet inte riktigt om det är för tidigt i eran utb - men nu undrar jag (mycket rykten i tråden): Enligt den sida du länkar till utbildas två plutoner - ca 100 soldater? Känner du till antal soldater/ptrl samt antal ptrl/plut man räknar på? Även om man lägger till alla förbannade avhopp var vi nämligen inte ens i närheten av nämnda personalstyrka. Bara lite nyfiken sådär. Edit: Toll - snäpp till dig! Stor skillnad på punkt och frågetecken. Edited March 3, 2006 by Toll Quote
SnowFlax Posted March 4, 2006 Report Posted March 4, 2006 Har gått i tankarna ett tag nu.. Såvitt jag förstår så har FlygBasSäk på F17 genomfört namnbyte till FlygBasSkydd, samt även bytt viss verksamhet sedan namnbytet. Av vad jag har hört har det inte genomförts något namnbyte eller byte av verksamhet på F21 på FlygBasSäk. Någon som kan förklara varför inte F21 genomfört namnbytet? Tydligen skulle inte FlygBasSäk inte längre tillhöra Säkbat, därför skedde namnbytet. Skulle vara skönt att rätta till det hela i mitt huvud Någon som vet? Surfade runt på F21 hemsida och upptäcker att FBS benämns som Flygbasskydd. Måste kolla upp detta när jag är tillbaka på K25 igen eftersom vi hela tiden har benämnts som flybassäk. Inte för att ett namn egentligen spelar så stor roll, men "ordning skapar säkerhet"... Vet inte riktigt om det är för tidigt i eran utb - men nu undrar jag (mycket rykten i tråden): Enligt den sida du länkar till utbildas två plutoner - ca 100 soldater? Känner du till antal soldater/ptrl samt antal ptrl/plut man räknar på? Även om man lägger till alla förbannade avhopp var vi nämligen inte ens i närheten av nämnda personalstyrka. Bara lite nyfiken sådär. Edit: Toll - snäpp till dig! Stor skillnad på punkt och frågetecken. Det stämmer att ca 100 soldater utbildas. Det var ca 50-55 soldater som ryckte in på 1. FBS resp 2. FBS och med det sedvanliga "tappet" blir vi nog ett hundratal soldater som utbildas. Jag har inte koll på hur organisationen ser ut på 2. FBS, men i 1. FBS ser den ut som följer: Patrullen (4 st/plut) GrpCh (GB) Stf GrpCh (GB) US (KSP 90B) US (KSP 90B) US (GRG 86) US (GRG 86) SPEC (Osäkert vad utbildningen kommer bli, tanken var först att soldaten skulle utrustas med 40mm granattillsats på AK5an, men pga am-brist blir det inte så. Förmodligen inriktad mot fältarb) SPEC (Se ovan) Hundpool Hundpoolen är en fristående enhet som består av 8 st hundekipage. Tanken är att grpch ska kunna begära in ett eller flera hundekipage från plutch för att kunna lösa en tilldelad uppgift. Fordonspool Vi genomför ett test på ptgb 203 för att se vilken nytta fbs har av splitterskyddade fordon. Totalt kommer fyra förare att utbildas på våra två vagnar. Förrutom ptgb 203 har vi en lastbil som används för att transportera den tunga utrustningen mellan F21 och övningsplatsen. Dessa två förare kommer när transporten är utförd att ingå som en "ring så krigar vi"-resurs för plutch. Om jag har räknat rätt så blir det: 4 grp á 8 sold = 32 sold 8 HF 6 FoFö Totalt 46 soldater på plutonen. I min pluton är vi när detta skrivs 47 soldater. Den personen som "blir över" har min plutch valt att utbilda till GB. Quote
Recommended Posts