SweZo0 Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 Tja killar!!!... Jag ska rycka in som Flygbassäksgruppchef på F17 i januari 2006 men fick precis höra att befattningen har ändrats till Flygbasskydd. Någon som vet om detta stämmer? Eller det är bara ett rykte? Sen tänkte jag även höra om det var någon som vet om det blir någon informationsdag innan vi rycker in? Tack på förhand // SweZo0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenny Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 Jag har fått den premilinära befattningen Flygbassäkgruppchef, jag undrar samma sak, är det helt säkert på att det kommer att ändras, varför ändrar dem det osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 Ni kan ta det lugnt. Det är förrändringar på gång men om de hinner verkställas innan ni rycker in är osäkert. Oroa er inte i onödan. Ring och fråga F17 istället för att lyssna på rykten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 Flygbassäk kommer att heta Flygbasskydd vid inryck v504. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 9, 2005 Author Report Share Posted April 9, 2005 Schysst av er att svara så snabbt.. det verkar som jag får ta å ringa till F17 å fråga för att vara helt säker.. Är det någon av er som vet vad ändringen innebär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 Om det är som jag misstänker så innebär det bara att Flygvapnet har sagt upp bekantskapen med Säkbat och därför inte vill kalla förbandstypen för något med "säk" i namnet. Så du kan nog ställa in dig på att få en likadan utbildning som de som hette "flygbassäk". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huf Nsky F4 Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 Hej! Jag tycker det är så typiskt att när Flygvapnet för några år sedan bytte namn på Närskydd (gamla Bas 90)till flygbassäk(Bas 2000) var det för att Närskyddsnamnet kunde förknippas med Armens Närskydd.. Och nu ska detta förband byta namn igen till Flygbasskydd. Helt otroligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 Flygbasskydd verkar dessutom fungera bättre som namn på markförsvarsfunktionen i basbat08. Om det jag läst på forumet stämmer så kommer det i framtiden mer likna vakt/eskort eller arméns närskydd än markförsvarskompaniet i basbat85. Den säkpluton som finns i Swafrap är i praktiken en vaktpluton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 106: Korrekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 9, 2005 Author Report Share Posted April 9, 2005 Det var ju riktigt skönt att få reda på att man får samma utbildning iaf.. Men det är ju riktigt tråkigt med alla namnbyten.. för när jag mönstrade fick jag Närskyddsgruppchef. sen ett litet brev där det stog att det ändrats till Bas/strilsäksgruppchef å nu att det ändrats till Flygbasskydd.. hehe.. vad är meningen igentligen.. känns som att informationen är rätt indirekt.. Föresten vet ni om omstrukturationen till år 2006 kmr göra någon skillnad i upplägget och innehållet på utbildningen? vad jag har förstått så rycker menig/GB/PB in samtidigt.. Någon som vet om det blir någon informationsdag detta året eller dom har skippat det?.. hade varit rätt roligt att veta.. Väldigt många frågetecken när det gäller detta.. Man får höra något nytt varje dag känns det som.. vill bara tacka för den hjälpen man får.. Thx alot // SweZo0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 Föresten vet ni om omstrukturationen till år 2006 kmr göra någon skillnad i upplägget och innehållet på utbildningen? vad jag har förstått så rycker menig/GB/PB in samtidigt.. I det nya värnpliktssystemet kommer det inte att finnas några PB. Sådana befattningar kommer alltså att bemannas av yo/ro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 9, 2005 Author Report Share Posted April 9, 2005 Åfan.. e det så illa.. Blir alla som varit uttagna PB automatiskt GB då?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Huf Nsky F4 Posted den Apr 9 2005, 14:36 Hej! Jag tycker det är så typiskt att när Flygvapnet för några år sedan bytte namn på Närskydd (gamla Bas 90)till flygbassäk(Bas 2000) var det för att Närskyddsnamnet kunde förknippas med Armens Närskydd.. Och nu ska detta förband byta namn igen till Flygbasskydd. Nu var det ju så att organisationen ochuppgifterna förändrades ganska så duktigt också i det förra namnbytet. Hurvida uppgifterna kommer ändras nu har jag fått 2 kontrabud på. Har dels hört att det kommer vara exakt samma utb från ett håll medan jag även fått höra att det kommer bli mer bevakning och dyl. än vad det kommer vara stridsspaning/patrullering. Samt även att stridande biten skulle klinga av lite.. Båda buden kommer från den gröna zonen innanför grindarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Nu var det ju så att organisationen ochuppgifterna förändrades ganska så duktigt också i det förra namnbytet. Det kan ju diskuteras, i alla fall när det gäller uppgifterna. Skulle säga att de ändrades mer för flygbasjägarna och de behöll sitt namn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 10, 2005 Author Report Share Posted April 10, 2005 Jag hörde oxå den versionen att dom skulle dra ner på stridsspaning och patrullering och ersätta detta med mer bevakning.. innebär det mindre tid i fält? För fältvanan är ju en del av varför jag valde Flygbassäk. Hade varit mkt synd.. jag tkr Pliktverket kan komma ut med lite konkret information så man vet lite vad som ska hända för allt jag vet nu är "att det kommer ändras" typ.. lite tråkigt att svara på frågan "vad ska du göra i lumpen?" -INGEN ANING!.. men men.. alla som vill å känner sig manade får hemskt gärna lägga in allt de vet.. hade varit riktigt schysst.. :P // SweZo0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 lite OT men men: Alla vi som liggre inne på FBS nu mönstrade in som Närskydd***, och då är vi tredje årets FBSpluton. Men nu har pliktverket ändrat sin befattningsbeskrivning till bas/strilsäk***, men men... då finns inte det heller längre utan nu är det flygbasskydd.. Känns bra att pliktverket är så uppdaterade...=// Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 10, 2005 Author Report Share Posted April 10, 2005 Nimitz Posted den Apr 10 2005, 17:56 lite OT men men: Alla vi som liggre inne på FBS nu mönstrade in som Närskydd***, och då är vi tredje årets FBSpluton. Men nu har pliktverket ändrat sin befattningsbeskrivning till bas/strilsäk***, men men... då finns inte det heller längre utan nu är det flygbasskydd.. Känns bra att pliktverket är så uppdaterade...=// Jag mönstrade oxå in till närskydd.. men fick brev om att det blivit ändrat till bas/strilsäk.. men nu får dom fan ge sig tkr jag.. Enligt min egen åsikt anser jag att de inte ska få ändra befattningen 3 ggr mellan mönstring å inryck.. pinsamt för FM tkr jag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Åja...Strilsäk finns fortfarande och än är inget namnbyte på gång. De som rycker in på LSS i januari 2006 kommer heta Strilsäk och inget annat. Vad det sedan blir för namn i framtiden...det vet ingen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 10, 2005 Author Report Share Posted April 10, 2005 matte Posted den Apr 10 2005, 18:26 Åja...Strilsäk finns fortfarande och än är inget namnbyte på gång. De som rycker in på LSS i januari 2006 kommer heta Strilsäk och inget annat. Vad det sedan blir för namn i framtiden...det vet ingen... Det är dock skillnad på Strilsäk å Flygbassäk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Det är dock skillnad på Strilsäk å Flygbassäk.. ... Enda skillnaden mellan Stril och Flygbassäk är att Stril skyddar master och att Flygbas skyddar flygplatser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 10, 2005 Author Report Share Posted April 10, 2005 mja då är det ju skillnad.. lr? bara jag som e ute å vandrar??.. hehe :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benga Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Vad jag har hört kommer det inte utbildas några meninga fbsare på f17 nästa år, någon som kan kommentera detta? För övrigt rycker jag också in som flygbassäkgb på f17 så vi ses väl där den 16e jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 10, 2005 Author Report Share Posted April 10, 2005 Benga Posted den Apr 10 2005, 19:04 Vad jag har hört kommer det inte utbildas några meninga fbsare på f17 nästa år, någon som kan kommentera detta? För övrigt rycker jag också in som flygbassäkgb på f17 så vi ses väl där den 16e jan Allt jag fått reda på är att jag fått tjänsten.. sen om det kmr att kallas Flygbassäk är en fråga ingen verkar ha ett 100% säkert svar på.. så det blir nog bara att vänta å se.. hehe fan vad najs.. vi lär ses där ja.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted April 13, 2005 Report Share Posted April 13, 2005 Ang namnbytet är det 100%. @Matte: Är du säker på att Strilsäk inte ska byta? Det jag fick höra var att säkbat sakll vara ensamma om att ha SÄK i namnet. Sen så har det vad jag fått veta utvecklats lite åt olika håll på FBS och SS( ;) ) (Strilsäk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 13, 2005 Author Report Share Posted April 13, 2005 @Nimitz Vet du något mer vad ändringarna innebär eller hur utbildning osv kommer att läggas upp? hade varit skoj att veta något mer koncist än det man vet idag.. Befattningsbeskrivningen är ju helt värdelös.. står ju om flygbassäk sen längst ner "utbildningen kommer ändras till 2006".. skoj sånt.. tack på förhand // SweZo0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted April 13, 2005 Report Share Posted April 13, 2005 Nimitz: Det du skriver är helt rätt. Det är bara Säkbat som får kalla sig "Säk" i framtiden. Och helt 100 % säker på att ett namnbyte inte kommer att ske på Strilsäk till inryck 2006 det är jag inte. Precis som ni skriver så är det redan idag skillnader mellan Strilsäk och Flygbassäk. Olika plutonsorganisationer. Tillhör helt olika typer av kompanier. Ex Strilsäkkompani har till uppgift att skydda Strilbataljon mot säkerhetshotande verksamhet. Insatskompaniet har till uppgift att få upp flygplan i luften Strilsäkpluton har större plutonsområden än Flygbassäk och ingen jägarpluton som verkar utanför plutonsområdet. Stridsteknikerna är dock ganska lika. I framtiden blir det mer skillnader enligt den infon vi har fått av våra befäl. Strilsäk (motsv) fortsätter som vanligt medan Fbasskydd blir liter mer eskortförband typ som jobbar nära själva flygbasen. Men framtiden är som den är. Kaos så ingen vet nog i dagsläget hur det verkligen kommer att bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenny Posted April 13, 2005 Report Share Posted April 13, 2005 Enligt en löjtnant jag pratat med på F17 så skulle endast namnet ändras, samma uppgifter osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted April 14, 2005 Author Report Share Posted April 14, 2005 Tjuu!!! Jag får hoppas det är som Kenny säger men det verkar ju vara så att även utbildningsdelen kommer ändras.. vi får hoppas att det blir lite tuffare utbildning.. hehe hade vatt skoj.. verkar vara rätt hårt som det är men man måste ju ha något att träna för.. // SweZo0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerberusz Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 Hej!Jag tycker det är så typiskt att när Flygvapnet för några år sedan bytte namn på Närskydd (gamla Bas 90)till flygbassäk(Bas 2000) var det för att Närskyddsnamnet kunde förknippas med Armens Närskydd.. Och nu ska detta förband byta namn igen till Flygbasskydd. Helt otroligt Förvisso... Särskilt som "skydd" enligt NomenF bl a kan betyda förband som har NBC-uppgifter... Men det händer värre grejor än så i Försvarsmakten, eller vad man ska kalla den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 (edited) När jag mönstra vart jag inskriven som bas/strilsäkman, F21. Jag har dock inte fått nåt papper om att tjänsten(namnet iaf) skulle ändrats till att heta Basskydd. Betyder detta att jag kommer hamna på strilsäk o inte fbs, eller har pliktverket bara glömt bort mig? Kanske skiljer mellan olika flottiljer...? Edited May 13, 2005 by Speedster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts