Jump to content

Recommended Posts

• Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag skulle vilja ha lite klarhet i det där med utlandstjänstgöringen.

Jag var ju inte på info träffen så jag missade ju en massa fakta. Men hörde att vi skulle välja om vi ville göra utlandstjänst innan vecka 16. Är detta för att vi ska delas in grupper efter det som sedan ska vara tillsammans under utlanstjänsten? Vore ju rätt gött att bli riktigt indrillade med varandra. :banana

Så det blir ytterligare ett antal månader av träning efter de ordinarie 11mån och sen sticker vi direkt ut på ulandstjänst?? :baskerFN:

Posted (edited)

Såg en annan sak som gjorde mig lite fundersam. :banana

På f17 hemsida där de beskriver vad som krävs för att blir flygbassäksoldat så står det b la: God allmänbegåvning.

Vad innefattar detta? Ska man kunna baka bullar och sticka eller är det bra om man kan alla ätliga växter i den svenska faunan? :baskerFN:

Tycker det var lite flycktig beskrivning av vilken kunskap man behöver.

Edited by Eire
Posted (edited)

ALLMÄN(!) BEGÅVNING 8-/

Skulle anta att de menar att du inte ska vara helt bakom flötet. Lite allmänkännedom och inte så värst svårt för att lära och förstå samanhang

Edited by Nimitz
Posted

Tjenna gubbar...trevligt att läsa om alla som ska in på F17...tror helt klart på ett gött gäng....själv kommer man upp runt 11 på måndagen....hoppas på ett trevligt välkomnade...

jag hoppas vi får ut AK5C lagom till termin 2....tror man fåt stor nytta av att fler inom gruppen har tillgång till optiska riktmedel....inte minst i spaningssyfte :tveka:

Posted

Hallå grabbar/flickor!

Någon av er som vill byta med mig? Jobba på Ica, mot 11 månader i grönkläder gärna som "Grp C"

/Gammal NSKY Grp C ;D

Posted

Jag var ju inte på info träffen så jag missade ju en massa fakta. Men hörde att vi skulle välja om vi ville göra utlandstjänst innan vecka 16. Är detta för att vi ska delas in grupper efter det som sedan ska vara tillsammans under utlanstjänsten? Vore ju rätt gött att bli riktigt indrillade med varandra. :)

Så det blir ytterligare ett antal månader av träning efter de ordinarie 11mån och sen sticker vi direkt ut på ulandstjänst?? :banana

vi bör väl bli indelade i grupper innan tre månader har gått, eller :huh:

men tanken är god, bara hoppas att vi blir många som anmäler intresse :D

Posted

Jag var ju inte på info träffen så jag missade ju en massa fakta. Men hörde att vi skulle välja om vi ville göra utlandstjänst innan vecka 16. Är detta för att vi ska delas in grupper efter det som sedan ska vara tillsammans under utlanstjänsten? Vore ju rätt gött att bli riktigt indrillade med varandra. :dong:

Så det blir ytterligare ett antal månader av träning efter de ordinarie 11mån och sen sticker vi direkt ut på ulandstjänst?? :lala:

men tanken är god, bara hoppas att vi blir många som anmäler intresse :)

ja jag ska göra de iallafall...men jag undrar mest om de nu ska ha en pluton i NBG och vi är ju bara en pluton på F17, kommer du plocka in folk från andra flottiljer för att fylla ut för dem som inte väljer att göra den 3:e terminen?

Posted

Jag var ju inte på info träffen så jag missade ju en massa fakta. Men hörde att vi skulle välja om vi ville göra utlandstjänst innan vecka 16. Är detta för att vi ska delas in grupper efter det som sedan ska vara tillsammans under utlanstjänsten? Vore ju rätt gött att bli riktigt indrillade med varandra. :dong:

Så det blir ytterligare ett antal månader av träning efter de ordinarie 11mån och sen sticker vi direkt ut på ulandstjänst?? :lala:

men tanken är god, bara hoppas att vi blir många som anmäler intresse :)

ja jag ska göra de iallafall...men jag undrar mest om de nu ska ha en pluton i NBG och vi är ju bara en pluton på F17, kommer du plocka in folk från andra flottiljer för att fylla ut för dem som inte väljer att göra den 3:e terminen?

jag ska anmäla mig, givet... nbg ska väl inte stå klart förrän 2008? :huh:

det finns ju ett antal fbj också som kanske kan fylla upp luckorna om man inte tar in folk från andra flottiljer, men det hoppas jag vi får klarhet i innan vecka 16

32 dagar kvar killar o tjejer :dong:

Posted
jag hoppas vi får ut AK5C lagom till termin 2....tror man fåt stor nytta av att fler inom gruppen har tillgång till optiska riktmedel....inte minst i spaningssyfte

Sen är kanske inte riktmedlen på ak5c någon hjälp vid spaning...

Är det sagt att en pluton Fbasskydd skall ingå i NBG??

Låter lite malplacerat i mina öron men vad vet jag..

Posted (edited)
jag hoppas vi får ut AK5C lagom till termin 2....tror man fåt stor nytta av att fler inom gruppen har tillgång till optiska riktmedel....inte minst i spaningssyfte

Sen är kanske inte riktmedlen på ak5c någon hjälp vid spaning...

Är det sagt att en pluton Fbasskydd skall ingå i NBG??

Låter lite malplacerat i mina öron men vad vet jag..

F17 ska ju ställa upp med en flygbassektion typ SWAFRAP och i den organisationen ingår en flygbasskyddspluton...de va så jag uppfattade de när Major Marsch stod och talade på infodagen, men som sagt jag kan ha uppfattat de fel, ngn mer som va där som har en annan tanke om denna APOD tror jag de hette

Edited by Tengis
Posted

Swafrap är jag med på helt och hållet, det är inget nytt under solen. Det var att ni pratade om NBG som jag reagerade mot. För vad jag vet så är det skilda saker

Posted
Swafrap är jag med på helt och hållet, det är inget nytt under solen. Det var att ni pratade om NBG som jag reagerade mot. För vad jag vet så är det skilda saker

ja men de va inte så jag menade, att vi kan ingå i SWAFRAP de vet jag men i den nya NBG ska de ingå en snabbinsattsbas för transport och jaktflyg, och det är denna F17 ska sätta upp, jag uppfattade de då som att den organisationen ska likna SWAFRAP, men som sagt jag hittar ingen mer info om detta på nätet och det är svårt att få tydliga svar från FM

Posted
nu tycker jag att de e lite dåligt med inlägg här.....de e ju nära nu e alla lite nervösa eller....hehe

Ja men de e faktiskt så... biljetterna e fixade, nu e d bara o sitta av tiden tills inryck :huh:

Man kommer ju ganska så tidigt på söndan, 10 i 4 landar man i ronneby, ses på stationen Odman!

Hur är det nu första natten, har hört att vi ska upp på nån persedel kontroll runt två på natten? Annars brukar det vara brandalarmet som kör igång, iaf på p7.

Mycket snack om att alla ska göra utlandstjänst, man ska nog börja med att komma in i lumpen, har många polare som ryckte in bombsäkra på att söka utland, ingen av dem vill göra det i dagsläget! :clap: = :/

I dagsläget skulle jag inget hellre än göra nån/några missoner alt. stå i beredskap i insatsflyget eller Apod, men det kanske ändrar sig.

PASSU ANTE

""Många äro kallade men få äro uttagna"

Posted

nu tycker jag att de e lite dåligt med inlägg här.....de e ju nära nu e alla lite nervösa eller....hehe

Ja men de e faktiskt så... biljetterna e fixade, nu e d bara o sitta av tiden tills inryck :o

Man kommer ju ganska så tidigt på söndan, 10 i 4 landar man i ronneby, ses på stationen Odman!

Hur är det nu första natten, har hört att vi ska upp på nån persedel kontroll runt två på natten? Annars brukar det vara brandalarmet som kör igång, iaf på p7.

Mycket snack om att alla ska göra utlandstjänst, man ska nog börja med att komma in i lumpen, har många polare som ryckte in bombsäkra på att söka utland, ingen av dem vill göra det i dagsläget! :D = :/

I dagsläget skulle jag inget hellre än göra nån/några missoner alt. stå i beredskap i insatsflyget eller Apod, men det kanske ändrar sig.

PASSU ANTE

menar du natten mellan måndag och tisdag, ja dem kommer säkert att jävlas lite med oss

men undra hur dem delar upp oss i logementen, för vissa kommer ju upp på söndagen som du då, men det är många som jag, som tänker dyka upp runt 10 på måndagen...

de e ju svårt att veta nu hur militärlivet passar en själv....det är ju väldigt olikt allt man gjort innan

Posted
men undra hur dem delar upp oss i logementen, för vissa kommer ju upp på söndagen som du då, men det är många som jag, som tänker dyka upp runt 10 på måndagen...

Du kan nog räkna med att det kommer att sitta fina logementslistor på dörren som talar om vem som ska sova i logementet. Dessa brukar inte var uppgjorda utifrån vilken tid på dagen man rycker in...

Posted

Ja men de e faktiskt så... biljetterna e fixade, nu e d bara o sitta av tiden tills inryck :/

Mycket snack om att alla ska göra utlandstjänst, man ska nog börja med att komma in i lumpen, har många polare som ryckte in bombsäkra på att söka utland, ingen av dem vill göra det i dagsläget! :baskerFN: = :/

PASSU ANTE

ja bara en kort väntan, kändes så jävla avlägset för ett tag sen... jag vänta på station, den vilsna killen är jag

:lala:

näe man ska väl inte säga att -jag kommer söka till US- mycket hinner väl ändra sig men det är en ambition

Posted

Du kan nog räkna med att det kommer att sitta fina logementslistor på dörren som talar om vem som ska sova i logementet. Dessa brukar inte var uppgjorda utifrån vilken tid på dagen man rycker in...

nja enligt kaptenen skulle de som kom på söndagen fylla på efterhand i logement 1...men det blir nog ny uppdelning på samlingen runt middag på måndagen

Posted

Jag känner en kille som gissade ihjäl sin innan inryck. Han dog... :-(

Btw: Passu Ante finns inte längre vad jag har förstått. Tillhörde insatsutbkomp. Nu är det uppdelat.

:banghead:

Posted
Jag känner en kille som gissade ihjäl sin innan inryck. Han dog... :banana

usch då stackars honom :banana

men halva nöjet är ju att sitta och spekulera vad som kommer hända, och framförallt snacka lite med de man kommer rycka in tsm med

Posted

Jag känner en kille som gissade ihjäl sin innan inryck. Han dog... :)

usch då stackars honom :o

men halva nöjet är ju att sitta och spekulera vad som kommer hända, och framförallt snacka lite med de man kommer rycka in tsm med

Precis, hela grejen med forum är att om man har funderingar/spekulationer/händelser kan man dela med sig och få åsikter. Aja, GodJul på er...

Posted

[

Precis, hela grejen med forum är att om man har funderingar/spekulationer/händelser kan man dela med sig och få åsikter. Aja, GodJul på er...

trevligt med folk av samma åsikt.....god jul och gott nytt år på er alla

Posted

jul nu ju snart nyår och sen är de visst 2006....det är inte långt kvar nu....

hoppas f17 får en julklapp från FM som gör att vi slipper Sprintern som transportmedel...så som alla klagar här måste den vara fruktansvärt dålig....sen AK5C efter sommarlovet så kommer iallafall inte jag klaga

Posted

hoppas f17 får en julklapp från FM som gör att vi slipper Sprintern som transportmedel...så som alla klagar här måste den vara fruktansvärt dålig....sen AK5C efter sommarlovet så kommer iallafall inte jag klaga

sprintern verkar totalt värdelös, iaf om man hör åsikterna inom forumet så den hoppas jag att vi skulle kunna slippa (hade inte F4 pirania på prov? kan vi inte fortsätta de proven)

:D

Posted

sprintern verkar totalt värdelös, iaf om man hör åsikterna inom forumet så den hoppas jag att vi skulle kunna slippa (hade inte F4 pirania på prov? kan vi inte fortsätta de proven)

0:)

uuhh ja de hade varit fint....jag blir gärna skytt då.....12,7:an...mmmmmakt ,O

Posted (edited)
Källa på att vi använder sprinter? Ja kommentarerna e nt nådiga iaf!

Bra att informationen gav dig något. Gruppcheferna nyttjar Ak5. Fordonen som vi kommer att använda är Mercedes sprint

Mvh

Kn Foleby

Edited by Tengis