Jump to content

FBUs nya namn


Kulsprutejojjo

Recommended Posts

Varumärkesvård är en hel vetenskap..

Man måste vara beredd att "rebranda" för att nå nya målgrupper, satsa på "good-to-go" merchandise och våga "front-linea" sina prospects. Utan visioner och "go-getters" riskerar verksamheten att backlasha !!

 

/Magnus B

Låter som direkt från PR-Konsulten( dvs samma kille som till ett annart företag säger att man måste bevaka sitt goodwill i sitt märkesnamn) ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur många FBUare här vet hur man kommer i Centralförbundets styrelse?

Man föreslås av valberedningen och väljs in i överstyrelsen av riksstämman. Det svåra i kråksången är att bli uppmärksammad av valberedningen.

 

Jag har under några års tid varit aktiv som sekreterare i en förbundsstyrelse och därigenom haft förmånen att få delta i såväl riksstämmor som höstkonferenser och på alla sådana centrala sammankomster har frågan om "framtida grafisk profil" och ett eventuellt namnbyte varit på tapeten och varje gång har det slutat med att en majoritet av deltagarna har sagt nej till förändringar. Det senaste jag personligen var med och hörde var att centralförbundet (CFB) skulle byta namn till något (då inte preciserat) som bättre skulle representera den nya tidens verksamhet. FBU skulle fortsätta heta FBU precis som Fältartisterna skulle fortsätta heta Fältartisterna och så vidare. Den grafiska profilen skulle överhuvudtaget inte röras utan alla specialförbunden skulle ha kvar sina respektive märken. Inte heller FBU-skölden skulle få ändras (det förelåg ett förslag om att ändra den lite grann). Någonstans på vägen har det här nästan omärkligt ändrat sig till att såväl CFB som FBU ska byta namn till Försvarsutbildarna och alla ska använda den nya grafiska profilen, även specialförbunden. I all skriven text från CFB uttrycker man sig nu som om namnbytet redan är klart och att alla förbund ska byta namn. I själva verket är det upp till varje förbunds årsstämma att besluta om namnbyte etersom det kräver en ändring av varje förbunds stadgar, för att sedan inte tala om alla föreningar under förbunden.

 

Sammanfattningsvis är det min personliga uppfattning att ett antal personer i överstyrelsen gett sig f-n på att genomdriva namnbytet till varje pris och nu äntligen lyckats tjata igenom en förändring genom att ta upp frågan till diskussion i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Sammanfattningsvis är det min personliga uppfattning att ett antal personer i överstyrelsen gett sig f-n på att genomdriva namnbytet till varje pris och nu äntligen lyckats tjata igenom en förändring genom att ta upp frågan till diskussion i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Kanske är det så att man efter nya försvarsbeslutet har så mycket pengar över att man måste hitta på lite grejor att spendera på.

 

Jag är inte speciellt förvånad att man kör över stämmor och liknande. Troligen har ett flertal i överstyrelsen suttit där för länge och fått den farliga känslan att de "äger" organisationen. I brist på verklighetsförankring brukar just sådana ider som namnbyten , loggobyten mm komma upp.

 

Betänk att man då, i överstyrelsen, får anledning till en alldeles extra fin fest att fira tilldragelsen med.. B)

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som känner att FBU inte är ett speciellt representativt namn för organisationen? Är det fel på "Försvarsutbildarna"? Förkortningen blir ju kvar.

Nu talar du med kluven tunga.

 

FörsvarsBUtbildarna funkar inte riktigt. Förkortningen bör bli FUB. Kan nog redan nu säga vad för öknamn det blir på medlemmarna..

Träskallarna...

Detta då FUB kanöversättad Fast under Bark, dvs ren vedvolym....

Link to comment
Share on other sites

Alltså....är jag ute och cyklar nu?

 

Alla FBU-förbund är väl medelmmar i CFB, men det är CFB och inte FBU som kommer byta namn till Försvarsutbildarna?

 

Alla FBU-föreningar och förbund kommer fortsätta att heta "blablabla FBU-förbund" om de inte själva väljer att byta namn i samband med att CFB gör det?

Edited by Karin
Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl hur länge FBU:s ungdomsverksamhet eller HV-u finns kvar, när moderorganisionerna ligger i farozonen.....Verksamheten är bla till för att förbereda inför värnplikten - men snart får man väl börja lotta ut de fåtal värnpliktsplatser som det blir i framtiden :( .

Dock är huvuduppgiften fortfarande att skapa en meningsfull fritid, inte förbereda inför värnplikt.

 

B)

Link to comment
Share on other sites

Alltså....är jag ute och cyklar nu?

 

Alla FBU-förbund är väl medelmmar i CFB, men det är CFB och inte FBU som kommer byta namn till Försvarsutbildarna?

 

Alla FBU-föreningar och förbund kommer fortsätta att heta "blablabla FBU-förbund" om de inte själva väljer att byta namn i samband med att CFB gör det?

 

Läs den text jag citerar i mitt första inlägg i den här tråden och se hur CFB väljer att ta för givet att alla förbund ska byta namn. Formellt sett har du dock helt rätt.

Och så länge man har formellt rätt så... :angry::D

 

Är det bara jag som känner att FBU inte är ett speciellt representativt namn för organisationen? Är det fel på "Försvarsutbildarna"? Förkortningen blir ju kvar.

Det som jag ser som det stora felet med "försvarsutbildarna" (förutom allt krångel som blir av namnbytet som sådant) är att det inte bara är CFB/FBU som bedriver försvarsutbildning i det här landet.

 

CFB lät för några år sedan beställa en undersökning som visade att namnet FBU inte alls är så välkänt som man kan tro, bland annat många yrkesofficerare visste inte vad FBU är och ännu färre visste inte vad FBU sysslar med. Av de som visste så var det alltför många som hade en negativ bild av verksamheten. Det fanns även deltagare vid de centrala kurserna som inte visste vad CFB/FBU var :Malaj:

Med stöd av bland annat denna undersökning menade man att ett namnbyte var bra och av nöden och skulle öka folks kunskap om verksamheten. Det man inte har tänkt på i sitt resonemang, anser jag, är att även om endast 10% (påhittad siffra) av 9 miljoner människor vet vad FBU är för något så är det ändå fler människor än de 0,5% som vet vad Försvarsutbildarna är för något. DE pengar man lägger ned på byte av namn och marknadsföring av det nya namnet kunde man lagt ned på marknadsföring av det nuvarande. Fast vad begriper jag, dum som jag är?

Link to comment
Share on other sites

Nog tål det att diskuteras en del, men det mesta är redan beslutat av FBU-rörelsens högsta organ i demokratisk ordning.

 

Loggan = symbolen blir kvar oförändrad.

 

Namnen: förbund och föreningar måste hålla sig till grundstadgarna och "föreslås" byta namn till exvis "Mellanlands Försvarutbildningsförbund" och "Bakvattnets Försvarsutbildningsförening". Arbetsnamn blir "Försvarsutbildarna Mellanland" osv. Någon förkortning har inte beslutats och verkar inte komma heller. Det blir väl ganska naturligt att de flesta byter, eftersom man då kan dra nytta av gemensam marknadsföring mm.

 

Personligen tycker jag nog att det finns viktigare saker att ändra inom rörelsen, men OK. Någonstans ska man börja.

 

Rent oskickligt, eller rent ut sagt dumt, tycker jag CFB beter sig när man vill ha fram en ny beteckning på ungdomsavdelningarna som inte ska låta så militär. Även om jag ibland betecknar mig som pacifist i den meningen att jag aldrig strävat efter krig eller ofred, så har jag heller aldrig skämts över min försvarsvilja eller mitt intresse för Försvaret.

 

Våra elever vill definitivt ha ett namn som speglar deras försvarsintresse.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

FörsvarsBUtbildarna funkar inte riktigt. Förkortningen bör bli FUB.

Tja, för alla er som är bevandrade i funktionsnedsättningar och dess intresseorganisationer vet ju vad FUB står för.

Inte är det FörsvarsUtBildarna i alla fall...

www.FUB.se

 

/Magnus B

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att namnbytet från CFB till Försvarsutbildarna är ett steg i en modernare riktning. Organisationen håller inte längre bara på med renodlad befälsutbildning.

 

Den nya organisationen har tre verksamhetsben;

- försvarsupplysning

- försvarsutbildning och krisberedskapsutbildning

- ungdomsverksamhet

 

I vår förening fattade vi beslut nu i slutet av februari att heta "Xxxxx försvarsutbildningsförening", som marknadsförs "Försvarsutbildarna Xxxxx".

 

Så, jag hoppas att förbund och centralförbund genomför namnändring de också.

Annars kommer vi ha en total namnanarki inom organisationen - och det vinner verkligen ingen på.

 

Ett namnförslag som jag har hört är "försvarsutbildningsungdom", förkortat FU.

Men helt ärligt, FU-ungdom känns inte rätt i munnen.

 

Nåja, fram med fler ordentliga förslag nu! =)

Link to comment
Share on other sites

SP-U, då? Svenska Patrioter-Ungdom! Vad sägs om det? :D

Skitdumt.

Det räcker med junk från dig nu. Skärp dig eller skaffa en annan sysselsättning än SoldF-forumet.

 

Nu försöker vi hålla tråden på en vettig nivå, annars stängs den.

 

/BG

Link to comment
Share on other sites

Jag har min egen syn på Ungdomsverksamhet inom FM... Men utan att låta den åsikten genomsyra namnet så tycker jag inte att det behövs ngt särskilt namn för ungdomsverksamheten under det nya namnet "Försvarsutbildarna". IFall man vill så borde det gå att skapa ngn form av försvarsutbildarnas ungdomsorganisation där ungdoms utbildningen finns.

Link to comment
Share on other sites

IFall man vill så borde det gå att skapa ngn form av försvarsutbildarnas ungdomsorganisation där ungdoms utbildningen finns.

Där sätter du pricken över i:et.

Om Försvarsutbildarna, rent organisatoriskt skiljer på vuxenutbildningen och ungdomsutbildningen, borde ungdomsorganisationen få statligt stöd från Ungdomsstyrelsen. Medel som kan användas till att förbättra verksamheten.

 

Om jag har förstått rätt så har Frivilliga Skytterörelsen gjort något liknande, som de kallar Skyttets Ungdomsorganisation. Någon mer insatt som kan bekräfta/dementera?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Försvarsutbildarna - ungdom?

Förkortning: Futbu , Fung , F2u?

 

Apropå marknadsföring: Vad FBU står för har jag känt till i tretti år men cfb? Vet att det börjar med central?

Jag misstänker att namnet kommer att bli försvarsungdom, det pratades om det på funktionärskursen i Falsterbo i somras, men så vitt jag vet har inget formellt beslut tagits ännu, dock har synpunkter och namnförslag inhämtas från FBU-förbunden.

 

Jag har fått intrycket att man inte alls kommer att förkorta Försvarsutbildarna, t.ex. är adressen till "nya" hemsidan http://www.forsvarsutbildarna.se. Min personliga teroi är att det beror på att den mest naturliga förkortningen, FUB (Försvars Utbildarna) redan är upptagen av Riksförbundet FUB - För utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått intrycket att man inte alls kommer att förkorta Försvarsutbildarna, t.ex. är adressen till "nya" hemsidan http://www.forsvarsutbildarna.se. Min personliga teroi är att det beror på att den mest naturliga förkortningen, FUB (Försvars Utbildarna) redan är upptagen av Riksförbundet FUB - För utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna

 

Samt att det, som Stella-Polaris redan sagt, är en förkortning inom skogs- och träindustrin för fastmassa under bark

Edited by 109 Eken
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...