Lt P Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Studera denna bild av en för de allra flesta känd överste. Nu till frågan: Vilka medaljer bär han i band runt halsen, och hur många är det? Bilden är av dålig kvalitet, men det gör ju bara frågan svårare. Quote
"Insats Hv" nisse Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Låt mig se... Simborgarmärket till höger, medajlen från Fru Bertilssons dansskola till höger, vårruset i mitten... Quote
Malaj Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Mina ögon börjar bli dåliga. Känner knappt igen översten... Men nog verkar det vara tre kommendörskors han har om halsen, men banden ser man inte. Det flimrar lite rött: kan vara S:t Olav. Eller också e' det Simborgarmärket. Quote
JohanErik Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Ett torde vara den Franska Hederslegionen sedan gissar jag på att ett av de andra är tyskt... Det tredje kan jag inte se tydligt. Bra gissat? Quote
106 Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Den orden som bärs överst är den isländska falkorden, övriga har jag svårt att se. Medaljen längst till vänster (bärarens vänster alltså) med det blå bandet verkar vara en grad av finlands vita ros. Quote
IIHF Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 (edited) Överste L U***r Han bär inga medaljer runt halsen, dock bär han ordenstecken. Tre kommendörstecken runt halsen. Mittersta är Isländska Falkorden, den har blått band. Värdighet torde vara kommendör eftersom inga kraschaner bärs. Orden till höger på bilden är den Estniska Vita Stjärnorden. Rött band. Också där med Kommendörs värdighet. Orden till vänster (från betraktaren sett) är den som vållar mest huvudbry. Det ser ut att vara ett blått band till den också, men sen blir det svårt att med säkerhet avgöra. Det är inte Finska Vita Rosorden, det kan jag med säkerhet säga. Jag gissar på den Nederländska Lejonorden bara för att dra till med något. Den har blått band med orange streck mot kanterna. IIHF EDIT: Lite bokstäver Edited March 18, 2005 by IIHF Quote
Kn Glock Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Är det bara jag som anar ett fjärde kors under/nedanför det mittersta? Svart med vitt i mitten och röda kanter. Som sagt bilden kunde ha varit skarpare. Quote
IIHF Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Är det bara jag som anar ett fjärde kors under/nedanför det mittersta?Svart med vitt i mitten och röda kanter. Som sagt bilden kunde ha varit skarpare. Det är inte slipsen som du tycker dig se?? IIHF Quote
Fanjunkar´n Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Är det bara jag som anar ett fjärde kors under/nedanför det mittersta?Svart med vitt i mitten och röda kanter. Som sagt bilden kunde ha varit skarpare. Jo, jag tycker mej se en medalj till där. Skulle kunna vara Förbundsrepubliken Tysklands förtjänstkors... men riktigt svårt att se. Quote
IIHF Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 (edited) Är det bara jag som anar ett fjärde kors under/nedanför det mittersta?Svart med vitt i mitten och röda kanter. Som sagt bilden kunde ha varit skarpare. Jo, jag tycker mej se en medalj till där. Skulle kunna vara Förbundsrepubliken Tysklands förtjänstkors... men riktigt svårt att se. Om översten skulle ha något mer ordenstecken runt halsen så är det nog Tempelherreorden alt. Johanniterorden. Troligtvis den förstnämnda. IIHF Edited March 18, 2005 by IIHF Quote
Lt P Posted March 18, 2005 Author Report Posted March 18, 2005 Inte kan han ha fyra tecken om halsen. Det går ju inte för sig. Quote
IIHF Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 (edited) Inte kan han ha fyra tecken om halsen. Det går ju inte för sig. Lt P Vi förutsätter ju att Översten har läst UniR FM Utmärkelser och följer den strikt avseende antal ordenstecken/medaljer att bära runt halsen. IIHF Edited March 18, 2005 by IIHF Quote
106 Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Det är inte Finska Vita Rosorden, det kan jag med säkerhet säga. Jag menade alltså att den medalj/ordenstecken/whatever med blått band längst till (bärarens) vänster på bröstet, men det kanske var den du menade var fel. Quote
IIHF Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 (edited) Det är inte Finska Vita Rosorden, det kan jag med säkerhet säga. Jag menade alltså att den medalj/ordenstecken/whatever med blått band längst till (bärarens) vänster på bröstet, men det kanske var den du menade var fel. @106 Läs hela inlägget. Jag har delat upp det i tre delar del tre handlar om ordenstecknet längst till vänster runt halsen för betraktaren. Den som sitter på överstens bröst längst till höger för betraktaren och hänger i blått ban ÄR Finländska Vita Ros orden. Orden till vänster (från betraktaren sett) är den som vållar mest huvudbry. Det ser ut att vara ett blått band till den också, men sen blir det svårt att med säkerhet avgöra.Det är inte Finska Vita Rosorden, det kan jag med säkerhet säga. IIHF Edited March 18, 2005 by IIHF Quote
106 Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Då är jag med. Trodde du missuppfattat mitt inlägg eftersom du också nämnde vita ros orden, men det var bara jag som hade pizzadeg till hjärna. Eftersom det är andra inlägget jag missuppfattat på bara några minuter är det nog bäst att jag kommer tillbaka till forumet någon annan dag, när jag är utvilad. Quote
Kulsprutejojjo Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Jag kan se att det är fem kryss, oavsett om jag har lite taskig syn... Ni förstår, jag är bra på att lägga märke till smådetaljer som andra inte skulle upptäcka, jag har bara dålig bokstavssyn! Quote
IIHF Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Jag kan se att det är fem kryss, oavsett om jag har lite taskig syn... Ni förstår, jag är bra på att lägga märke till smådetaljer som andra inte skulle upptäcka, jag har bara dålig bokstavssyn! Fem kryss??? Utveckla gärna vad du ser som vi andra inte upptäcker. IIHF Quote
Skuggan Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 Jag kan se att det är fem kryss, oavsett om jag har lite taskig syn... Ni förstår, jag är bra på att lägga märke till smådetaljer som andra inte skulle upptäcka, jag har bara dålig bokstavssyn! Fem kryss??? Utveckla gärna vad du ser som vi andra inte upptäcker. IIHF han ser väl dubbelt jag ser iaf bara 3.... men kanske är det 4, men INTE 5 iaf.. Quote
IIHF Posted March 24, 2005 Report Posted March 24, 2005 LtP dags att rätta quizzen snart?? IIHF Quote
Kulsprutejojjo Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 3 kryss? Du måste se förbannat suddigt, för jag kan till och med urskilja fem medaljband! Men isåfall e du väl färgblind också! Men för all del, jag kan ha fel! :P Quote
IIHF Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 (edited) 3 kryss? Du måste se förbannat suddigt, för jag kan till och med urskilja fem medaljband! Men isåfall e du väl färgblind också! Men för all del, jag kan ha fel! :P Vilka medaljer bär han i band runt halsen, och hur många är det? Ser du fem medaljband runt halsen?? Jag kan bara se tre, och reglementet UniR FM Utmärkelser tillåter bara tre runt halsen. Jag förmodar att Översten följer reglementet. På bröstet bär han 7-8 utmärkelsetecken, lite svårt att urskilja. IIHF Edited March 26, 2005 by IIHF Quote
IIHF Posted March 29, 2005 Report Posted March 29, 2005 @ LTP Har du något svar på frågan du ställde?? IIHF Quote
Kn Glock Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 Gissa på dessa medaljerna. http://new.picasa.hu/1119356629-Heavy-metal.jpg Nordkorea? Det verkar som om alla /generaler/marsalkarna har gått sina soldatprov varje år. Quote
Coqrouge Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 Japp och de har även ätis sin spenat varje dag :-D Snubben längst till höger får nog byta ut sin kavaj mot långrock om han ska få på fler krimskrams. Quote
C DK012 Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 Gissa på dessa medaljerna. http://new.picasa.hu/1119356629-Heavy-metal.jpg Nordkorea? Det verkar som om alla /generaler/marsalkarna har gått sina soldatprov varje år. Fungerar i krissituation även som kroppskydd. Quote
CybTex Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Moderniserad form av nitäder kanske, de är ju lite medeltida i utvecklingen där borta :P Quote
Hotel Charlie One Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Snacka om att bära medaljer i original... Quote
DBH Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Men många ser ju likadana ut, sätter man på flera medaljer som liksom är av samma "modell"? Kan man överhuvudtaget få samma slags medalj två gånger? Quote
Recommended Posts