Jump to content

Recommended Posts

Posted
Men många ser ju likadana ut, sätter man på flera medaljer som liksom är av samma "modell"? Kan man överhuvudtaget få samma slags medalj två gånger? ,O

Ja, man kan få samma slags medalj flera gånger.

I Sverige kan man t.ex få försvarets medalj för internationella insatser flera gånger.

Hur reglerna i Nordkorea ser ut vet jag inte men titta på gamla ryssar t.ex så hittar du även där samma medalj i flera upplagor.

The Swede :D

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

FMintBM är väl snarast att betrakta som ett undantag, normalt sett tilldelas man en högre valör om man förlänas "samma" medalj flera gånger.

Från hem.passagen.se/jonar242/ angående FMintBM:

Information: FMintBM är den enda svenska medalj som kan tilldelas flera gånger, vilket lett till osäkerhet om bärande vid innehav av flera FMintBM.

HKV Prot 2004: Man kan som original eller miniatyr bära antingen alla medaljer eller endast en medalj med siffra. Det senare är mer estetiskt om man har större antal FMintBM och/eller andra utmärkelser.

• 10 months later...
Posted (edited)
Ok. Studera den här bilden:

http://stage.sthlmsfinest.com/images/userImages/35853.jpg

Bär man verkligen medaljer på detta sätt till högtidsdräkt? Vad är det för kors?

Nej det gör man inte. Fotot är uppenbarligen taget på Innocenseordens bal och då bär man ordenssällskapets dekorationer. Dock skall inte miniatyrer och original blandas på det sättet.

RÄTTNING! Hjärnsläpp. Det är förstås Amarantherordens dekoration, och förmodligen deras bal. Skäms vänster!

Edited by Lt P
Posted
Det brukar vara rätt mycket 'osnyggt' på den tillställning ur etikettsynpunkt rent allmänt...

Det kan jag hålla med om efter att sett det lite på avstånd från sidan s.a.s. Östermalmsk fläskkotlettfrillebackslick och ring i örat är också klart IG till uniform enligt min uppfattning.

Posted (edited)

Jag lämnade tillställningen den enda gång jag varit bjuden när jag ansåg att nivån på konversationen (samt diverse agerande) inte lämpade sig i blandat sällskap. Att vissa uppvisade detta beteende i uniform gjorde mig än mer förbannad.

Rent allmänt har folk dåligt vett i hur man krökar snyggt anser jag.

Ooops, lite mycket OT det här.

Edited by Hans Engström
Posted

Enda ursäkten till detta bärande av utmärkelser som jag kan se är om originalmedaljen just har erhållits. Och då bör miniatyrerna avlägsnas och originalmedaljen placeras rätt.

/Krook

Posted
Enda ursäkten till detta bärande av utmärkelser som jag kan se är om originalmedaljen just har erhållits. Och då bör miniatyrerna avlägsnas och originalmedaljen placeras rätt.

/Krook

Vilket just förmodligen är fallet då alla (hundratals) recepiender blir behängda på plats på Innocenceordens Solemna dag.

Posted

/Krook

Vilket just förmodligen är fallet då alla (hundratals) recepiender blir behängda på plats på Innocenceordens Solemna dag.

Jag korrigerar mig själv. Bilderna och dekorationerna är från Amarantherorden. Same, same but different :P

Posted
Får någondera av ordnarnas ordnar :P egentligen bäras till uniform? Orkar inte kolla just nu.

Nej, de svenska ordnar som har bärandetillstånd är följande:

Serafimerorden

Svärdsorden

Nordstjärneorden

Vasaorden

Carl XIII orden

Johanniterorden i Sverige

Posted (edited)

Får någondera av ordnarnas ordnar :P egentligen bäras till uniform? Orkar inte kolla just nu.

Nej, de svenska ordnar som har bärandetillstånd är följande:

Serafimerorden

Svärdsorden

Nordstjärneorden

Vasaorden

Carl XIII orden

Johanniterorden i Sverige

Sedan har ju de "internationella ordnarna" THO och S:t Laz bärandetillstånd.

Insignier från ordenssällskap må dock bäras til uniform vid slutna sammankomster, således inte på efterfesten på Café Opera...

Edited by Lt P
Posted

@Lt P: Du verkar ha koll på det här, kan du förklara för oss varför man får bära St Laz i FM trots att den klassas som illegitim riddarorden? Förlåt Blågul för OT och förlåt Riddare av St Laz om jag kränker er, men jag tänker mest på Vatikanens upprepade avståndstaganden...

Posted
@Lt P: Du verkar ha koll på det här, kan du förklara för oss varför man får bära St Laz i FM trots att den klassas som illegitim riddarorden? Förlåt Blågul för OT och förlåt Riddare av St Laz om jag kränker er, men jag tänker mest på Vatikanens upprepade avståndstaganden...

Inga problem. Defenitionen av "illegitim" är ju väldigt svår och ingen fast regel som stater gemensamt beslutat om. Vatikanen i sig har ju inget formellt att säga som vi behöver rätta oss efter i Sverige, om man nu inte råkar vara katolik det vill säga.

Både S:t Lazarusorden och Tempelherreorden sysslar med karitativ hjälpverksamhet och samlar årligen in stora mängder pengar till behövande. Detta i kombination med den stora andelen officerare bland medlemmarna har sannolikt i kombination med avsaknaden av ett svenskt ordensväsende, och upp till ett par år sedan när medaljfloran plötsigt ökade med alla minnesmedaljer och förbandsanknutna förtjänstmedaljer även det tidigare mycket sparsamma utdelandet av utmärkelser i Sverige, lett till att dekorationerna tillåtits till uniform.

Det är alls inget unikt med bärandetillstånd i Sverige på dessa insignier, även i flertalet andra länder är de tillåtna att bära, men oftast tar man bara upp att de inte är tillåtna i Frankrike och Italien.

Det finns många andra organisationer med viss försvarsanknutning, eller ingen alls, som också har medaljer tillåtna att bära till uniform.

/P

Posted (edited)
Föregriper LtP och skyller det i mina ögon märkliga bärandetillståndet för THO och S:t Laz på att tillräckligt många på HKV har dem.

Jag tror att detta i sin tur till största delen beror på att de legitima tråkigt nog inte längre delas ut till svenskar...

[edit]... 2:a... [/edit]

Edited by tgb1116
Posted

Tackar för de klargörandena!

Att de svenska ordnarna inte längre delas ut är i mina ögon helt förkastligt. Kan på rak arm tänka mig ett flertal svenskar som har gjort sig förtjänta av en sådan utmärkelse.

/Bazooka, endast riddare af mycket oseriösa kalasordnar... :)

Posted
Tackar för de klargörandena!

Att de svenska ordnarna inte längre delas ut är i mina ögon helt förkastligt. Kan på rak arm tänka mig ett flertal svenskar som har gjort sig förtjänta av en sådan utmärkelse.

/Bazooka, endast riddare af mycket oseriösa kalasordnar... :D

Fast konungens medalj och liknande utmärkelser fyller ju en liknande funktion idag. Dock slår en ordensförläning betydligt högre och har en mer varaktig karaktär.

Sedan delas ordnarna visst fortfarande ut, men bara till utlänningar av någon underlig orsak, och svärdsorden är numera reseverad enbart för krigstid. Men det visste du förmodligen redan.

/P

Posted
Hur ser S:t Lazarusorden ut när man bär den till uniform? Är det ett vanligt släpspänne?

Ja. Grönt, med rosett på bandet beroende på grad.

• 1 month later...
Posted (edited)

Hej!

Normalt sett så räknas som legitima ordnar:

- statsordnar, d.v.s. ordnar som förlänas av statscheferna. Sådana ordnar är mindre av arbetande sällskap och mer av "en annan sorts medaljer".

- husordnar, d.v.s. ordnar som förlänas av huvudmannen för ett kungahus. Huvudmannen kan vara en regerande kung (drottning, furste, prins m.m.) eller icke-regerande (som franska eller italienska kungahuset). Antingen är huvudmannen stormäste själv eller beskyddare (det senare är fallet med svenska Johanniterorden, endast Gustav V har varit stormästare 1946-50, därefter kungl. beskyddare).

Försvarsmakten valde att vända på definitionerna i någon mening, i det att man klassade ThO och S:tLazO som "internationella ordnar" och på så sätt kom runt problemet att de egentligen saknade koppling till ett kungahus och därmed möjligen ska ses som illegitima riddarordnar, dvs ordnar som inte har riktigt berättigade skäl att kalla sig riddarorden.

Vatikanens problem gäller i första hand Tempelherreorden, eftersom den orden - medan den fanns som äkta riddarorden - var en katolsk orden. Olika ThO försöker med jämna mellanrum få Vatikanens erkännande för att på så sätt bli legitim. Bl.a. under de senaste månaderna eller så har det cirkulerat ett rykte att en kardinal inom Vatikanen skulle erkänt någan av alla hundratals varianter av ThO som finns, vilket nyligen fått Vatikanen att gå ut med dementier enligt samma linjer som tidigare.

Läget har under det sista året utvecklats positivt för S:t Lazarusorden, sedan greven av Paris (som av vissa ses som den riktigaste huvudmannen för den franska kungafamiljen, medan andra stödjer hertigen av Anjou) valt att ställa sig som beskyddare för S:t Lazarusorden, efter det att hans brorsbarn(?) blivit vald till stormästare.

Av de tre huvudgrenar som verkar finnas inom S:t Lazarusorden är två trogna det franska kungahuset. Den tredje grenen har som stormästare en spansk medlem av Borbon-familjen, också medlem i spanska kungahuset, men det känns ur legitimitetshänseende mer som en återvändsgränd.

Ännu verkar greven av Paris stöd för en illegitim orden inte vunnit full acceptans i alla läger, men fallet liknar ganska väl den Storbritanniska Johanniterorden, som var illegitim från 1826 till 1888 då man knöt orden till det brittiska kungahuset.

Burke's, som ger ut brittiska motsvarigheten till adelskalendern, kommer i sommar ut med en tegelsten kallad "Burke's World Orders of Knighthood & Merit" har vad jag förstår lite motvilligt tagit med S:t Lazarusorden. Det som ska bli intressant att följa är om ICOC (International Commission för Orders of Chivalry) än en gång kommer att inkludera S:t LazO i sina listor.

Allt gott,

Jonas

EDIT: stycket om Vatikanen

Edited by jonar242
  • 5 weeks later...
Posted (edited)
Är det någon som vet vad detta är för släpspännen? Själv gissar jag på någon form av skytte medlajer.

Länk till bild

/J

Skyttemedaljer i band är det rätt så ont om.

Jag skulle chansa på att den med renen på är Artbat:s nedläggningsmedalj från i fjol. De övriga har jag inte sett tidigare.

/Krook

Edited by Krook
Posted
Är det någon som vet vad detta är för släpspännen? Själv gissar jag på någon form av skytte medlajer.

Länk till bild

/J

Nu är ju detta iofs ingen quiz-fråga men men.

Den vänstra härifrån sett är Bodens artilleriregementes hedersmedalj.

De övriga två har jag inte hittat i UniR FM Utmärkelser 1996.

The Swede :eeh:

Posted

Länk till bild

/J

Skyttemedaljer i band är det rätt så ont om.

Jag skulle chansa på att den med renen på är Artbat:s nedläggningsmedalj från i fjol. De övriga har jag inte sett tidigare.

/Krook

Vet i katten du. Den medaljen har ett helrött band i orginal och släpspännet borde väl likna medaljens band.