Jump to content
Sign in to follow this  
lilleobelix

Sudan?

Recommended Posts

:) Om FN nu får tummen ur och skickar trupp till Södra/västra sudan, hur ska man lösa logistik då det inte direkt är motorväg de milen till darfur från närmaste hamn... Och enligt rykten är det 10 ggr värre med sjukdomar i området än i tex Liberia. Och vad ska sverige ställa upp med???? Dessa frågor finns det en del att klura om! ,O

Sudan är ett jätteland; 5 ggr större än Frankrike t ex! Bara Darfur är lika stort som Frankrike.

Planeringen i nuläget är att varje sektor skall vara i det närmaste självförsörjande. Egen log-base etc. FN-styrkan kommer att få lita på flygtransporter men även en del landtransporter på järnväg från Port Sudan. Antagligen måste även Nilen användas för transporter. Logistiken är ett gigantiskt problem för FN.

Som det ser ut nu så kommer Sverige endast ställa upp med stabsfolk (5 st) samt civilpolis (1 st?) samt observatörer (?st). Tydligen pågår en del planeringsarbete för EVENTUELLT fler svenska soldater. Vakt/eskortpluton på NHC har nämnts.

Inget går väl igång förrän mandatet är i hamn dvs tidigast på torsdag i nästa vecka.

:)

För att komma i fas med ämnet så övergår jag till att snacka "Sudan" i den här tråden (hellre än att börja en helt "ny"). Jag lovade Blackadder sitreps när jag väl kommit ner till Sudan o det skall jag försöka uppfylla. Ni som vill kan ju tills dess gå till: UNMIS o kolla "UNMIS Media Center" där de lägger ut sitreps.

Mer ur "svensk" synvinkel ber jag att få återkomma till. :baskerHV:

Kolla gärna lokalmedia:

UN troops move into Sudan to enforce peace deal

SHIRBRIGs webbsida har uppdaterats! :baskerHV::banana:banana

Deployment to Sudan

Samt danska HQ Coy´s:

Søndag den 10 april drog 3 danske soldater fra HQCOY/SHIRBRIG ...

B)

Edited by Fanjunkar´n

@Fanjunkar'n

Jag antar att du tillhör stabsdelen, så jag blir lite nyfiken på vad ni har fått för uppgifter och vilka ni ska jobba tillsammans med. Har ni fått några starka indikationer på om mer folk ska ner någorlunda snabbt när nu FN mandatet kommer och i så fall vilka förutom V/E.

Det var ju på G med en del folk från NHC men av det vart det intet pga av att FN tyckte det var för lite Sverige kunde tänka sej ställa upp med. Av trupp blir det nog tyvärr inget. Regeringens beslut gäller enbart för oss 6 svenskar som är placerade på SHIRBRIG. Tillkommit har beslut om en del poliser till men vad gäller militär personal är det nog kört.

Jag skall jobba som stabsass på G3, vi har 2 off som är på G1, 1 på G4, 1 på G3 Mines samt 1 på liaison. Ytterligare 3 off jobbar som observatörer i en tidigare mission (JMC) som skall integereras i UNMIS.

UNMIS leds till stor del av officerare från Indien, Pakistan och Bangladesh. På G3 är chefen indisk överste och hans stf engelsk övlt. Vi har danska stabsass förutom jag och en från Pakistan.

Det har varit en del luckor bland stabsassar pga att holländarna drog sej ur. Jag har lobbat en del för NHC men fått svaret att Sverige bara tänker skicka oss 6 som tidigare beslutats. Tyvärr.

Kolla gärna på UNMIS där framgår missionsstrukturen och vilka andra länder som tänker delta. :camo:

Det finns ju en del feta byggnader att gruppera i alldeles i anslutning till övriga förläggningsplatsen. Är dom så urblåsta som dom ser ut, alternativt inte färdigbyggda? Och nära till tivolit är det också!

Det skulle tydligen blivit ett sjukhus för polisen men byggdes aldrig klart. Dvs allt bärande finns på plats men inga fler väggar eller fönster. Så OM FN bestämmer sej för den här förläggningsplatsen så kommer Sudan att få överta det hela gratis och färdigbyggt när FN-insatsen är över. Jag gissar på att Sudan inte kommer att krångla allt för mycket... ;)

Det finns ju en del feta byggnader att gruppera i alldeles i anslutning till övriga förläggningsplatsen.

Den stora byggnaden skall inhysa olika FN-organ (UNHCR t ex) och den låga byggnaden skall bli logi för stabsofficerare.

Och tivolit då, vem ska bo där? Man kanske kan ha det där pariserhjulet som OP. Smidigt vid avlösning - in med nya gubbar och snurra upp dom. Snacka om rotation...

Det finns en hel del att läsa på www.unmis.org men som den väloljade stabsass. jag är så ombesörjer jag gärna länkar. När jag väl kommer ner skall jag väl kunna komplettera med mer ur svensk horisont.

Halva styrkan är nu nere i missionsområdet. Nästa rotation beräknas till nästa måndag. Får se om jag är med på den flighten... Senaste nytt är att min placering på det dansk-kanadensisk-österrikiska HQ-coy innebär en avsevärd fördröjning.

Insh´allah... ;)

Intressant läsning... låter som om läget inte är som man kunde hoppats och att behovet av fredsbevarande trupp är stort!

Inga officiella sitrep´s idag men lite nyhetsinfo från UN News Center:

UN endeavours on political and humanitarian fronts in Sudan. :baskerFN:

Ur svensk horisont är det lugnt så här långt. Hörde från dem därnere igår och då var de OK men uppbyggnaden av UNMIS var rörig (som brukligt när det skall sättas upp en stor mission från noll). Temporärt är svenskarna inhysta på ett hotell i Khartoum och kommer väl så att förbli tills dess att en camp färdigställts.

Takten på den fortsatta rotationen av svenskar och övrig personal avgörs på måndag när admin-gänget sätter sej ner för att försöka styra upp saker o ting. Ser ut som en vecka till i gamla Sverige. :/

Edited by Fanjunkar´n

Läget i Khartoum lugnt nu på morgonen. "Söndag" därnere så de civilanställda har "day-off".

:Malaj:

@ Fanjunkaren...

Från en VBGare till en ex VBGare....

Gediget med info du delar med dig av, de blir ju nästan dagliga sitreps .. klockrent. Hoppas att allt är bra i övrigt där nere i solen.. B)

GMY

Rokare

ps.. Kommer du inte på vem jag är, så får du PMa.. ds

Transport av svensk personal fortskrider (om än i lååångsamt tempo). Nu återstår jag och minkillen som än inte fått reseorder från FN. :lol:

First Meeting of the Ceasefire Joint Military Committee.

Canada to send 150 peacekeepers to Sudan: report.

Från svensk horisont i Sudan intet nytt. :lol:

Sitrep 12 maj.

Vädret i Khartoum är varmt, just nu ca 38-39 grader och vid 14-tiden brukar det ligga på ca 45-47. Sandstormarna har börjat ge sig tillkänna och då är det dammigt... :=o

Som siste svensk har jag fått klartecken att åka ner snarast. Skall bara vänta tills helgen är över och personalen är tillbaka på J1 så de kan boka in mej på nå´n flight. B) :D:o

Edited by Fanjunkar´n

Sitrep 12 maj.

Vädret i Khartoum är varmt, just nu ca 38-39 grader och vid 14-tiden brukar det ligga på ca 45-47. Sandstormarna har börjat ge sig tillkänna och då är det dammigt... :=o

Som siste svensk har jag fått klartecken att åka ner snarast. Skall bara vänta tills helgen är över och personalen är tillbaka på J1 så de kan boka in mej på nå´n flight. B) :}:sniper:

Grattis Fanjunkar´n!

Äntligen bär det av!

/Krook

Saxat från GP.se:

Strider utanför Sudans huvudstad

KHARTUM

Minst 17 personer dödades och ett 20-tal skadades i sammandrabbningar vid ett flyktingläger nära den sudanesiska huvudstaden Khartum på onsdagen, meddelade regeringsföreträdare.

Khartumpolisen sade att 14 av de döda var poliser och att våldet utbrutit när en folkmassa inringat en polisstation och stuckit den i brand.

- Av de civila dödades tre och elva skadades, sade polischef Tariq Osman al-Tahir.

Hans uppgifter bestreds av ögonvittnen i flyktinglägret.

- Trupperna - armén och polisen - kom i morse och de sköt på civila, sade Majak Machar, bosatt i lägret.

Han sade också att säkerhetsstyrkorna försökt transportera internflyktingar till ett annat område. Flyktingarna, som motsatte sig förflyttningen, gjorde motstånd, vilket ledde till sammandrabbningarna.

Enligt Machar hade polis dödat sju eller åtta civila.

Sjukhus i Khartum var omringade av polis efteråt och journalister fick inte besöka de mottagningar dit döda och skadade hade förts.