Born Posted March 12, 2005 Report Posted March 12, 2005 "Läget i Kosovo är lugnt men vid Armétaktiska kommandot, som leder den svenska insatsen i Kosovo, pågår förberedelser för att kunna agera snabbt om en förstärkning av den svenska styrkan blir aktuell." Säg inte att det är dags att bryta sveriges mest givna löfte för alla som någonsin varit där. http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...=26897&ncid=285 Om någon vet något så... Quote
Caprice Posted March 12, 2005 Report Posted March 12, 2005 Hmm vet ej, men jag blev uppringd av personalavdelningen idag....kunde dock inte svara och när jag fick tillfälle att ringa så hade dom gått hem. Ska ringa imorgon och kolla vad de ville, kan ju vara vad som helst men det kan ju tänkas att dom kollar upp om det finns personal från 10:an som kan ställa upp med kort varsel???!!! Quote
1540lander Posted March 12, 2005 Report Posted March 12, 2005 Min förare från IA03/KS09NY ringde mig idag & sade att OPIL hade ringt honom & frågat om han kunde åka till Kosovo. Han skulle i så fall rycka in på måndag. Han sa även att det gällde en ny 6-veckors tur till Balkan. Men beslutet är inte fattat. Min personliga uppfattning är att OPIL rekryterar förare/skyttar till PBV. VC motsv tas på plats. Det är allt jag vet. //Lander Quote
Jimbo Posted March 12, 2005 Report Posted March 12, 2005 det jag fick fram var inryck onsdag (om beslutet tas måndag) rotation slutet av veckan. hemrotation 28 april. Quote
roamster Posted March 12, 2005 Report Posted March 12, 2005 Vet någon hur det är med ens civila jobb om man hänger på på så där kort varsel? Under normala utlandstjänstgöringar lyder man ju under lagen om totalförsvarsplikt nånting och måste bli beviljad tjänstledighet...men nu då? Duger en akan-utbildning på Patgb203 för denna resa, eller vill dom ha akan-skyttar som även har pbv-förarbevis? Wallen B12 ks10 Quote
Jimbo Posted March 12, 2005 Report Posted March 12, 2005 (edited) ingen aning.. men.. jag tror inte FM har så gott om folk som vill sälja sin själ till staten.. så alla med någon form av pbv kompetens är nog välkommna.... avakta tills måndag o se om det blir nått först bara.. sen kan man ju slå en signal på tisdag o se om de behöver folk. Edited March 12, 2005 by Jimbo Quote
Born Posted March 12, 2005 Author Report Posted March 12, 2005 Du ska ha rätt att sticka iväg med kort varsel. För min del fick jag 3 dagar sist, och det räckte gott och väl enligt chef och fack. Finns nog en hel del som vill åka på en kortmission, så jag vet inte hur stor chans man har som ickepebbaperson, men kolla, ingen har dött av att ringa och fråga. Quote
BARBIE Posted March 12, 2005 Report Posted March 12, 2005 någon som vet under vilken tid de behöver personal i kosovo? Quote
Born Posted March 12, 2005 Author Report Posted March 12, 2005 någon som vet under vilken tid de behöver personal i kosovo? Läs sidan upp ett par inlägg. ;) Quote
alfie Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Känns som Brännström kraftsamlar för att ligga på förkant vid ev demonstrationer. Pebba förberedelser Måste säga att det känns knepigt att sitta här nere, lika lungt som vanligt och alla snackar om att den dagen startar kriget, och på den dagen kommer det braka loss osv. Quote
Addwiley Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Det ryktas om rekrytering av dels pbv-kompetens samt personal till någon form av vakt/eskort. Mycket som är väldigt oklart för tillfället. Quote
Born Posted March 13, 2005 Author Report Posted March 13, 2005 Jaha, där kom samtalet. Att det ska vara så jävla svårt att säga nej på en gång.... Quote
Fanjunkar´n Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Jaha, där kom samtalet. Att det ska vara så jävla svårt att säga nej på en gång.... Jagas det folk på vilodagen!? Måste vara akut. ;) Quote
Born Posted March 13, 2005 Author Report Posted March 13, 2005 Jaha, där kom samtalet. Att det ska vara så jävla svårt att säga nej på en gång.... Jagas det folk på vilodagen!? Måste vara akut. ;) Inryck Onsdag, rot. på fredag. Beslut tas imorgon, gamla nyheter, men bekräftade. 1 V/E plut, ett gäng (kompstorlek) Pebbabesättningar, en stripebba besättning, en 4012-besättning, och lite löst folk. Quote
4425 Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 (edited) Det som rekryteras är en vakt eskortpluton(verkade osäkert men de sa så) och Pbv-kompetens Tydligen har detta att gör med att krigsförbrytare ska gripas och därför gör man bataljonen plåtkompatibel igen. Man blir sugen men e det värkligen värt att åka ner i 1.5månader? man har presis blivigt tajta o så e det slut. Att tillägga är att försvaret har folk nere i kosovo nu som går igenom de förådsställda pbv,erna o gör dem körklara. så man kan väl dra en slutsats att förslaget kommer med stor sannolikhet att gå igenom imorrn o förstärkning kommer att skickas. Edited March 13, 2005 by 4425 Quote
Blackadder Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 jahapp så bröt man mot det löftet då.... Quote
AdamAdam Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Någon mer här som tänker på vad som hände för ganska exakt ett år sedan? (17:e mars). En händelse som ser ut som en tanke... Quote
Holmis Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Det är lugnt i Kosovo, men det ska ändå förstärkas i 1,5 månader. Har jag fattat det rätt?? Det känns som onödigt, om det inte finns information som säger annat. *fundersam* Quote
Jimbo Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 (edited) jag tror att det kan vara så att FM inte vill bli tagna på sängen som förra året.. och därför skickar de ner lite Pansar.... får en lugnande effekt och allt fortlöper som vanligt.. bättre förtänksam än eftertänksam.. Edited March 13, 2005 by Jimbo Quote
Blackadder Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Det är lugnt i Kosovo, men det ska ändå förstärkas i 1,5 månader. Har jag fattat det rätt?? Det känns som onödigt, om det inte finns information som säger annat. *fundersam* det finns indikationer att det är en ökad risk för nya oroligheter, att sverige bara är ett land i raden som förstärker är inte så konstigt.... förragången klagade alla på att det tog en sådan tid att komma på plats, hellre ner 1,5 mån och inte behövas än att sitta hemma o inte kunna göra något om det skulle skorpa till sig igen. /b Quote
Patrik Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 De ringde mig i lördags, de undrade ifall jag ville åka pebbaskytt. När de sa att inryck skulle vara på onsdag så svarade jag nej, och sa att jag fick exakt samma samtal för ett årsedan och hakade då på. fick ett suck till svar.Jag är inte motiverad att åka just nu, men senare kanske. men lite stolt blir man ändå när de ringer och behöver en. Lycka till ni andra om det blir något. Quote
BJK Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Man kanske skulle sätta upp ett beredskapförband med utvalda kompetenser just för såna här tillfällen? Quote
Greven Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 De ringde mig i lördags, de undrade ifall jag ville åka pebbaskytt. När de sa att inryck skulle vara på onsdag så svarade jag nej, och sa att jag fick exakt samma samtal för ett årsedan och hakade då på. fick ett suck till svar.Jag är inte motiverad att åka just nu, men senare kanske. men lite stolt blir man ändå när de ringer och behöver en. Lycka till ni andra om det blir något. hur kan du säga nej, det är la hur kul som helst å komma ner när det eventuellt händer nånting. Quote
Kn Glock Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 FM har lärt sig från förra året. Mkt bra! En eloge till C ATK Quote
FCR2 Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Så var man uppringd för en halvtimme sedan, måste svara senast 0800 imorgon Det var inte schyst att få så lite till tillförfogande. Men varför inte......? Quote
Krook Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Man kanske skulle sätta upp ett beredskapförband med utvalda kompetenser just för såna här tillfällen? Då skulle ju FM få betala för beredskapen. Det slipper man ju göra nu. Man tar bara listan och börjar ringa och får ihop folk ganska lätt. Vecka 8 förstärkte man KS11 med en skyttegrupp och en kock på det viset. Man tog helt sonika och ringde upp KS10-folk och vips så hade man en grupp att skicka. Billigt! /Krook Quote
FCR2 Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Då var man anmäld.. Dom skulle ta beslut på vem som åker i morgon. Quote
Vargas Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 (edited) FM har lärt sig från förra året. Mkt bra! En eloge till C ATK Man får ju hoppas att just C ATK plockade upp nåt från förra året. Konstigt vore annars iaf ... @FCR2: Klart du ska passa på ... hälsa lillbrorsan. Edited March 13, 2005 by Vargas Quote
Maverick Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Jaha..: Kan bara säga att just nu är man så¨sugen på att åka så man skulle kunna döda för det.. Men även om någon skulle ringa fel (enda anledningen att de ksulle ringa mig) stoppar det civila livet... Quote
Krook Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Jaha..: Kan bara säga att just nu är man så¨sugen på att åka så man skulle kunna döda för det..Men även om någon skulle ringa fel (enda anledningen att de ksulle ringa mig) stoppar det civila livet... Det civila finns kvar. Kom igen nu. Gör en tredje sväng! Jag har varit i den situationen och vet precis hur det känns så jag bara retas lite. Förlåt. "Det finns många familjer men bara en karriär" /Krook Quote
Recommended Posts