Jump to content

vad är detta

Guest Guest_danne

Recommended Posts

Guest Guest_danne
Posted

hur lätt e de att styra LEMUR systemet som sitter på????

Posted
Mowag Piranha 2

Så heter den kanske ja... hursomhelst så tillhör den F7, Insatskompani skulle gissa på 1:a Flygbassäk

Posted
e LEMUR systemet lätt att styra???e de den nya tksp som sitter på, M3M eller vad den heter

Nä, det är i stort sett omöjligt, jag vet endast 2 som klarar av det i dagsläget.. :/

(Vad menar du, egentligen??)

/Magnus B

Posted
tksp som sitter på taket, den e väl inte manuellt styrd(nån som sitter bakom och skuter), hur styr man den, e de svårt

Okej...

Nej, TKsp:n sitter på en vapenplattform som sköts innifrån vagnen.

"Allting är svårt om man inte kan det"

Jag är själv inte utbildad på det, men:

Nej, det är inte svårt att använda systemet, det utformas för att vara så enkla som möjligt att använda, så att skytten/operatören har lite "reservförmåga" till att sköta annat.

/Magnus B

Posted

Bild på interiören

Skytten sitter alltså precis bakom vagnchefen och det han ser av omvärlden är det som visas på skärmen. Utan att ha skjutit med det systemet antar jag att riktdonet fungerar ungefär som övriga, alltså luta åt vänster för att vrida vapnet (här en Tksp eller Grsp) åt vänster, luta bakåt för att elevera och luta framåt för att dumpa, osäkra och tryck på lämplig knapp för att avfyra. Att avfyra ett vapen är sällan svårt rent tekniskt, vare sig det är en pistol eller akan på t ex JAS39, att bedöma avstånd, framförhållning mm är svårare.

Posted

SÖK.

Eller så går du helt enkelt in på en ypperlig sida med information om flera av försvarets vapensystem. Vad sidan heter? SoldF.com kanske.

• 4 weeks later...
Posted
Bild på interiören