GrodanBoll Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Får man gissa att Machadov dödades högst medvetet av de ryska trupperna? Han hade säkert bara blivit en politisk belastning om han tagits till fånga. Men om han var medskyldig till terrordåden i Beslan etc så fick han kanske ändå vad han förtjänade. Den fulaste fisken, Sjamil Bassajev, går dock fortfarande fri. OT: Jag har hört rykten om att en hel del stridserfarna tjetjener har begett sig till Irak för att slåss mot amerikanerna (skall bland annat ha deltagit i hårda strider i Fallujah). Nån som vet om det stämmer eller ej? Quote
OBRON Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Jepp Basaev är fortfarande fri, och det kommer han att vara ett bra tag till... tror jag. Tjetjener i Irak? Skumm historia - först kom det från ryska sidan att Basaev och Al Qaida skulle skicka 1000 pers till Irak. Det kritiserades väldigt hårt av KavkazCenter, men sen kom det roliga - den där US generalen som var ansvarig i början (tror de har bytt nu) sa att det fanns spår av tjetjenska "livvakter" i Irak, dock inga bevis förutom ett uttalande. Det fanns en nyhet ute för ett tag sen. 25 tjetjenska rebeller har korsat gränsen mellan Mexico och USA, typ att de var i Arizona. Här är den: http://vistaonevents.blogspot.com/2004/10/...icoarizona.html Det du! Flumm med mera. Jag gissar på att det var en gammal farbror som har tittat för mycket på CNN som såg några människor med ryggsäckar och drog en snabb slutsats. Quote
GrodanBoll Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Tjetjener i Mexico? Ja, det blev nästan för mycket konspirationsteori på en gång... Vad skulle dom göra där? Äta mexmat och köpa billiga sombreros? Quote
Stella-Polaris Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Vilka ord används i dag av ryssarna för att beskriva deras fiender i Tjetjenien? Har de gått ifrån det klassiska "banditer"? Jag blev nyfiken då texten på Yahoo använder ordet "rebell" och det verkar vara ett ordagrant, men förmodat översatt, citat från armétalesmannen. Terrorister används flitigt. Även fundementalister används dock flitigare utanför media. Quote
Stella-Polaris Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Hur översätts ordet "banda"? Gäng kanske? Banda översätts till band. Tex rövarband Quote
Yxgubbe Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 via Hallandsgruppens Undsäk info 03-09 Tjetjenerna fortsätter sin frihetskamp? Mordet på den tjetjenska separatistledaren Aslan Maschadov är ett stort bakslag, men stoppar inte frihetskampen säger Maschadovs sändebud Ahmed Zakajev i London. Enligt Zakajev utses det en efterföljare till Maschadov inom några dagar. Zakajev anser att Aslan Maschadov som död kommer att bli mycket mer farlig för ledningen i Kreml än vad han kunde ha varit som levande. Enligt ryska uppgifter dödades Aslan Maschadov av ryska specialstyrkor i "en specialoperation" i byn Tolstoj-Jurt i norra Tjetjenien i går. Maschadov en svag president Maschadov stoppade den ryska offensiven i Tjetjenien i medlet av 1990-talet. I januari 1997 valdes Maschadov med klar majoritet till Tjetjeniens president. Valet betecknades även internationellt som fritt och rättvist. Maschadov var ingen skicklig president, och läget i Tjetjenien präglades av laglöshet och stridigheter. Maschadov förlorade småningom makten till rebelledaren Sjamil Basajev. Maschadov var efterspanad för terrorism Maschadov har betecknats som en av de moderatare tjetjenska rebelledarna. Ryssland har betraktat Maschadov som terrorist och har utlovat en miljonbelöning till den som fångar in honom. Maschadov levde under de senaste åren under jorden. Ryssland har hävdat att Basajev och Maschadov var skyldiga till terrordådet i Beslan för ett år sedan. Maschadov förnekade sin skuld medan Basajev erkände att han stod bakom terrordådet. Maschadov anses ha varit en av de få tjetjenledare som kunde ha deltagit i fredsförhandlingar, och han försökte få till stånd en dialog med Ryssland. Den ryska ledningen har meddelat att den inte förhandlar med terrorister. Tusentals människor - många av dem civila - har dödats under det tio år långa kriget mellan ryska styrkor och tjetjenska separatister. YLE Quote
Gunn0r Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 1. Tjetjeniska separatister/terrorister leddes av Djokhar Dudajev, inte av Aslan Mashadov, när själva kriget var igång. 2. Var det samma internationella myndigheterna som påstod att valet var fritt och rättvist som påstod att senaste valet i Afghanistan gjordes enligt demokratiska principer? I så fall har jag rätt så lågt förtroende för såna "international bodies". 3. Under Maskhadovs tid som president försörjde sig de tjetjeniska krigsherrarna på kidnappning, drog- och vapenförsäljing och smuggling. De i princip var regerande i landet och senare invaderat Dagestan, en gränsrepublik. Om allt detta gjordes mot Maskhadovs vilja skulle jag inte använda orden "ingen skicking", utan totalt okapabel av att agera i enlighet med sin position. 4. Kanske har inte Maskhadov något att göra med terrordådet i Beslan, men jag kommer inte ihåg att han sade att han inte var inblandade i gisslantagning i Moskvas Nord-Ost teater. 5. Själva upproret börjades på slutet av 80-talet. Då förekom det enstaka fall av kidnappning av människor i Tjetjenien för slavarbete (oftast i små byar i berg). Efter att Moskva förlorade kontroll över Tjetjenien i början av 90-talet så börjades det etniska rensningar och förtryck mot alla som inte var tjetjener/ingushier. Uppskattningsvis har 50 000 dödats och 400 000 fick fly från Tjetjenien, mestadels etniska ryssar och cossacker. Quote
OBRON Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 (edited) Jag tror att Mashadov inte behövdes längre i Tjetjenien, därför tog man bort honom. De senaste två månaderna har han bett, rent av bönfallit Moskva att ta upp fredsförhandlingar för att stoppa kriget. I en intervju till "Eho Moskvi" sa han att han behöver bara en 30 minuters dialog med Putin för att kriget ska få en fredlig utgång. Men tyvärr blev det inte så. Ett uttalande av Movladi Udugov, propagandaminister för Tjetjenien, två månader före Mashadovs död väcker nu stor uppmärksamhet. "Det handlar inte längre bara om Tjetjeniens frihet.." sa Udugov och hänvisade till alla grannrepubliker där det förekommer stridigheter. Mashadov var den ende personen "från andra sidan" som man kunde förhandla med, menar många politologer. Mashadov och islamisternas åsikter har glidit ifrån varandra det senaste halvåret, de ena vill ha fred, de andra vill fortsätta kriget. Så, FSB i all ära men erfarenhet visar att personer kan gripas/dödas på grund av skilda åsikter i Tjetjenien. Detta hände med t.ex. krigsherren Salman Raduev som greps 2001. Det sägs även att Mashadov blev dödad redan 6 mars av Ramzan Kadyrovs gäng, men eftersom Kadyrov ville slippa skam och blodshämnd sökte han hjälp hos FSB. Kadyrovs gäng fick uppgift om var Mashadov befann sig av en civil person. Kadyrov säger att Mashadov blev dödad för "hans livvakts vårdslöshet med vapen". Edited March 9, 2005 by OBRON Quote
Snauhi Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Jag vet inte om Tjetjenerna kan fortsätta kriga efter alla dessa förluster... Quote
Stella-Polaris Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Är det någon som kan nuvarande adress på Kavkaz siten? Quote
Gunn0r Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Propagandacentralen (BS-generatorn) finns här: http://www.kavkazcenter.com/ Eller menar du någon annan sajt? Quote
A2Keltainen Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Propagandacentralen (BS-generatorn) finns här:http://www.kavkazcenter.com/ Eller menar du någon annan sajt? Jag möts av; "Forbidden You don't have permission to access / on this server." när jag försöker nå sidan. Quote
Stella-Polaris Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Propagandacentralen (BS-generatorn) finns här:http://www.kavkazcenter.com/ Eller menar du någon annan sajt? Jag möts av; "Forbidden You don't have permission to access / on this server." när jag försöker nå sidan. De har blivit tvingade att flytta mellan olika servrar ett antal ggr. USA har ju gjort en helomvändning från att ge dem pängar till att i tysthet sagt ok till terroriststämplen. Ni vet fundamentalister, frivilliga Araber mm får bekämpas efter vissa terrordåd i USA Quote
Johnnie Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Har nu på morgonen suttit och kollat igenom alla bilder! Har en fråga , jag känner inte igen vad det är för vapen dom har på bild "6313" , någon som vet! Quote
albizona Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 skulle tippa på en sån här http://www.world.guns.ru/sniper/sn58-e.htm Quote
OBRON Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 (edited) KavkazCenter har bara ett gott syfte ibland - den andra sidan gör direkta uttalanden som inte berörs av någon "mellanhand". Tycker ändå att det inte finns nåt vettigt att läsa om det inte är på tjetjenska. Edited March 10, 2005 by OBRON Quote
GrodanBoll Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 USA har ju gjort en helomvändning från att ge dem pängar till att i tysthet sagt ok till terroriststämplen. Vilka har USA stött? Tjenerna eller Kavkaz-sighten? Och varför? Ingår den strategin i spelet om oljan i Kaukasus möjligen? Quote
A2Keltainen Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 (edited) Med tanke på att TOS-1 diskuterats i denna tråd, så kanske det finns intresse för en serie bilder av rackarn: http://armor.kiev.ua/Tanks/Modern/tos/index.php Bilder på ZSU-23-4, som också diskuterats i denna tråd: http://armor.kiev.ua/Tanks/Modern/Shilka/ En annan pjäs som diskuterats i denna tråd är ZU-23-2. Här är ett gammal djungeltrick för att öka denna pjäs (i det här fallet moderniserade finska sådana i form av 23 ItK 95) mobilitet: http://tietokannat.mil.fi/harma04/include/...id=93&width=640 http://tietokannat.mil.fi/harma04/include/...id=84&width=640 http://tietokannat.mil.fi/tuisku04/include...bnail.php?id=70 Både ryssarna och fransmännen (åtminstone främlingslegionens 2REP hos de senare) har också använt det här tricket för att få ökad mobilitet för dragna lvakan. Notera att man alltså skjuter med pjäsen från lastbilens flak. Edited March 16, 2005 by A2Keltainen Quote
Stella-Polaris Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 USA har ju gjort en helomvändning från att ge dem pängar till att i tysthet sagt ok till terroriststämplen. Vilka har USA stött? Tjenerna eller Kavkaz-sighten? Och varför? Ingår den strategin i spelet om oljan i Kaukasus möjligen? Som en slags historisk kvarleva efter kalla kriget där parterna stödde allt som slogs mot andra parten halkade tjetjenierna in på banan. USA stödde ju som bekant Talibanerna mfl. Efter Sovjet unionens fall och första tjetjenien kriget sågs tjetjenenas frihetskamp mot Ryssland som något som borde stödjas. Nu kunde man ju peka ut Ryssen som en ful fisk och vissa org kunde hävda sitt existenberättigande. Efter 7/11 började man uppmärksamma frivilliga Araber, fundementalism, kidnappningar, terrorbombningar och lite annat som vissa tjetjener sysslade med, kanske inte stämde så bra tillsammans med kriget mot terron man börjat. Allt stöd och kritik mot Rysslands insatser upphörde som genom ett trollslag.... Kavkaz siten är de fundamentalistiska tjetjenernas officiella fönster mot omvärlden. Numera med en terroriststämpel pga USAs helomvändning Quote
GrodanBoll Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Ja, amerikanerna verkar vara duktiga på att skapa/stödja sina egna fiender. Men jag har även hört uppgifter om att man ville skaffa sig kontroll över några pipelines som höklls på att byggas från kaspiska/svartahavet till Turkiet. @ A2: Används Andrejj som luftvärn eller som infanteriunderstöd mot markmål i Finland? Quote
A2Keltainen Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Används Andrejj som luftvärn eller som infanteriunderstöd mot markmål i Finland? Så vitt jag vet så har man enbart planerat att använda det som luftvärn. Quote
Tjetjenien Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 Jag är en tjetjensk kille, 24 år gammal. Jag kan inte tala så bra svenka för att uttrycka mig bra men ska försöka i alla fall ;) Det var trevligt att få veta att ni kan så mycket om Tjetjenien. Om ni itresserade av tjetjensk musik eller några krigsvideokliper från tjetjenska sida så kanske jag kan hjälpa er. Skriv era MSN till min e-mail [email protected], så ska jag försöka svara er så fort som möjligt. Annars om någon av er kan på ryska, så kan ni skriva mig på ryska, då får ni några internet sidor på ryska språket om kriget i Tjetjenien. Quote
OBRON Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 (edited) Vi bör skriva på svenska --> svenskt forum. De flesta här är svenskar, ja. Så vad säger du, vart i Tjetjenien kommer du ifrån? Skriv PM, det här är ju ändå Off Topic. Edit: Texter på andra språk än Engelska/Svenska raderas då forumsmoderatorerna ej kan validera vad som står där. /Henke Edited March 22, 2005 by henke Quote
Tjetjenien Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 Jag föds och bott i Grozny. Jag kom till Sverige sedan tre år tillbaka och nu är jag suderande på Komvux, försöker lära mig svenska, men det är inte så lätt som jag tyckte att det ska bli. Efter när jag är färdig med Komvux o Högskola ska jag återvända hem till Tjetjenien. Vad sysslar du med själv. Varför valde du just det här forum ? Quote
OBRON Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 Ett PM är skickat till dig, kolla längst upp på meddelanden. Quote
Tjetjenien Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 Jag är inte säker vad som måste göras eftersom jag är första gången skriver i ett svenskt forum. Quote
OBRON Posted April 2, 2005 Report Posted April 2, 2005 Tjetjenien Du förresten, det där pansartåget som åker från Gudermes till typ Grozny, är den kvar där nu? Quote
Tjetjenien Posted April 3, 2005 Report Posted April 3, 2005 Tjetjenien Du förresten, det där pansartåget som åker från Gudermes till typ Grozny, är den kvar där nu? Kan fråga när jag ringer hen nästa gång om du vill? Vad är det så specielt med det tåget? Quote
OBRON Posted April 3, 2005 Report Posted April 3, 2005 Jag bara tänkte, pendeltågen (электрички) var ju igång 97-99, går de nu? Går det på nåt sett för civila att åka tåg i Tjetjenien? Bara det att många personer jag talat med nämner den, men det var ett tag sen. Heter den inte "Козьма Минин"? Quote
Recommended Posts