Nattsork Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Fick tips om en sida med en hel del bilder från tjetjenienkriget. http://www.pbase.com/igor01/chechnya&page=all *OBS* Varning utfärdas, vissa bilder är blodiga *OBS* Quote
4425 Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 de e så skumt med ryssarna! vissa förband ser ut att vara väl utrustade o vissa har inget! e det någon som vet standarden på rysslands förband? Quote
GrodanBoll Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Vad ska blå-spräckliga kamouflageuniformer vara bra till egentligen? Quote
4425 Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Vad ska blå-spräckliga kamouflageuniformer vara bra till egentligen? tufft!!!!! urban warfare. Quote
GrodanBoll Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Tja... lite tufft kanske det är. Men urban-warfare? Jag har iaf alldrig sett någon blå stad någon gång... Är det nån som vet vad det är för skumma vapen på bild 6466, förresten? Ngn slags granatspruta o ett psg? Quote
A2Keltainen Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Här finns filmer från Tjetjenien: http://www.thenausea.com/chechenya.html Quote
A2Keltainen Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Är det nån som vet vad det är för skumma vapen på bild 6466, förresten? Ngn slags granatspruta o ett psg? Jag instämmer i kommentaren under bilden i att granatsprutan ser ut att vara en AGS-17 Plamya, även om pipan ser annorlunda ut än de andra AGS-17 jag sett. AGS-17 är en äldre rysk/sovjetisk granatspruta som i modernare förband ersatts av AGS-30. Vad gäller det tunga prickskyttegeväret, så känner jag inte igen det och är inte heller bekant med beteckningen OSv-18 som nämns i kommentaren. Kulsprutan ser, som kommentaren säger, ut att vara en PKM. Automatkarbinen ser, som kommentaren säger, ut att vara en AK-74. Här är en direktlänk till den aktuella bilden: http://www.pbase.com/igor01/image/1797996 Quote
OBRON Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Ååå.... ..kvällen kommer, bas-säk kommer "hem", rebeller skjuter lite och får igen :P , spetsnaz far ut på spaning... KJ-span kommer tillbaka med alltid lika skitiga kängor.. fulla poliser åker runt på BTR i Gudermes :D . Не свами я братишки, ой не свами, но скоро увидимся! Quote
GrodanBoll Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Tack för svaren, nu har jag åt minstonne blivit lite klokare. (Men dom blå-spräckliga overallerna köper jag fortfarande inte). Za´Rodina!! Quote
caridon Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Tack för svaren, nu har jag åt minstonne blivit lite klokare. (Men dom blå-spräckliga overallerna köper jag fortfarande inte). Za´Rodina!! Jag har för mig att som fungerar väldigt bra i dåliga ljusförhållanden. Svarta uniformer i all ära men som syns genom att man är "mörkare" än omgivningen. medan blå/grå/bruna nyanser smälter in bra med skuggor så man inte syns. men verifiera detta med den allvetande skräphögen innan ni tar det som gospel. /C Quote
Fenrir Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Tack för svaren, nu har jag åt minstonne blivit lite klokare. (Men dom blå-spräckliga overallerna köper jag fortfarande inte). Za´Rodina!! Jag har för mig att som fungerar väldigt bra i dåliga ljusförhållanden. Svarta uniformer i all ära men som syns genom att man är "mörkare" än omgivningen. medan blå/grå/bruna nyanser smälter in bra med skuggor så man inte syns. men verifiera detta med den allvetande skräphögen innan ni tar det som gospel. /C Den allvetande skräphögen! lol Det är Fragglarna, va Quote
Snauhi Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 (edited) de e så skumt med ryssarna! vissa förband ser ut att vara väl utrustade o vissa har inget! e det någon som vet standarden på rysslands förband? darför att många bilder är tagna från olika tidsperioder. På denna bild står det "välkomna till helvetet spöken(ryska soldater kaller de för spöken) Edited February 16, 2005 by Snauhi Quote
A2Keltainen Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 de e så skumt med ryssarna! vissa förband ser ut att vara väl utrustade o vissa har inget! e det någon som vet standarden på rysslands förband? darför att många bilder är tagna från olika tidsperioder. Tillägg: Som i de flesta försvarsmakter, så har även den ryska försvarsmakten mer respektive mindre prioriterade förband. På motsvarande sätt som exempelvis SSG här i Sverige har betydligt bättre materiel än ett vanligt hemvärnskompani, så har även exempelvis en infanteribataljon från en högprioriterad VDV-gardesdivision bättre materiel än en reducerad, motoriserad och okänd infanteribataljon från någon byhåla långt borta i Sibirien. Quote
caridon Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 men verifiera detta med den allvetande skräphögen innan ni tar det som gospel. /C Den allvetande skräphögen! lol Det är Fragglarna, va Jup fraglarna. men jag (och många i min omgivning) tycker att det är en perfekt beskrivning på internet. den vet allt (om man bara kan hitta) men är full av skräp. /C Quote
facit Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 Vad ska blå-spräckliga kamouflageuniformer vara bra till egentligen? Blå färg för SIB uniformer har varit någon form av standard lite överallt. Har sett amerikanska franska och ryska blåa cqb uniformer. Tror det var fransmänn som först kom på att det var en bra ide. Vad gäller uniformer på ryska soldater så ser det förskräckligt ut. I vissa grupper så kan alla ha olika camouflage. Men som sagt, det ser försskräckligt ut, de kan säkert utföra sina uppgifter i vilket fall som helst. Quote
Lama Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 Uniformerna torde iallafall funka i http://www.blastaden.se/main.htm Quote
GrodanBoll Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Uniformerna torde iallafall funka i http://www.blastaden.se/main.htm Ja, äntligen en blå stad! Då förstår jag poängen med dessa uniformer... Nejdå, skämt åsido, efter att ha läst lite i chatten på den där sidan och efter era upplysande svar köper jag att blå uniformer är bra vid dåliga ljusförhållanden. Vet att SAS har användt rosa-färgade landrovers i sina ökenoperationer, tydligen skall det bero på att den höga temperaturen ansamlar blod i ögonen (eller något liknande) vilket får terrängen att verka vara mer rödaktig/rosa än vad den egentligen är. (Tor att det var nån på här på forumet som skrev något om det för ett tag sen). Vet någon om man, enligt samma logik, även har prövat rosa uniformer i ökenförhållanden? (Ribban Fylkings träningsoverall kanske kunde vara utgångspunkten för en sån mundering?) Eller har det ansets för fagigt på hårda ökenkrigare? Skulle iaf vara kul att se! Ja, på många av fotona ser det bedrövligt ut med ryska soldater i helt olika uniformer överallt, till och med inom samma grupp. Men det verkar samtidigt vara en väldig skillnad i kvalitén på utrustning och vapen mellan förstra och andra tjetjenienkrigen. På de sista bilderna ser soldaterna mycket välutrustade och proffisionella ut. Hörde förresten att gerillan har förislagit en vapenvila nu i veckan och velat sätta sig vid förhandlingsbordet. Tror iofs inte att ryssarna kommer att gå med på det förrän Sjamil Bassajev och Omar Khattab (om han inte redan är död, vilket jag hört rykten om) befinner sig fastsurrade vid larvbanden på en rysk stridsvagn... Quote
Womack Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Det roligaste är nästan att läsa alla kommentarer till bilderna. Så fort någon soldat har kavlat upp ärmarna och/eller har maskerat ansiktet skriker alla Spetznas!! Speznas!! :P Quote
OBRON Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 :P ;) Lite OT men men.. handlar ju om spetsnaz! RIAN news: Idag har OMON förstört ett 10 hektar stort cannabis-fält. Därefter lovade de att ta itu med de där ondskefulla pokemoner i rymden. Quote
GrodanBoll Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 :P ;) Lite OT men men.. handlar ju om spetsnaz! RIAN news: Idag har OMON förstört ett 10 hektar stort cannabis-fält. Därefter lovade de att ta itu med de där ondskefulla pokemoner i rymden. jag tror nog dom glada gossarna rökte shitten själva... och efter det så blev det snack om att arrestera lite pokemons i rymden. Man har ju hört vilka party-animals som OMON är!? Quote
Snauhi Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 :P ;) Lite OT men men.. handlar ju om spetsnaz! RIAN news: Idag har OMON förstört ett 10 hektar stort cannabis-fält. Därefter lovade de att ta itu med de där ondskefulla pokemoner i rymden. OMON är inte Spetsnaz :P Quote
A2Keltainen Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 OMON är inte Spetsnaz :P Nu vet jag inte hur seriös ovanstående var menat, men OMON har som jag förstått det spetnazenheter. "Spetsnaz" är inte ett särskilt förband, utan en generell beteckning som betyder "förband för särskilda uppgifter", och som vanligtvis används för förband med uppgifter inom områdena fjärrspaning, sabotage, räder och antiterrorism. Det finns därför spetnazenheter inom ett flertal vapenslag och förband. Det som folk vanligtvis avser när de bara skriver "spetsnaz" är dock GRUs (den militära underrättelsetjänstens) spetsnazförband. Quote
Noname Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 OMON är inte Spetsnaz :P Nu vet jag inte hur seriös ovanstående var menat, men OMON har som jag förstått det spetnazenheter. OMON består av specialutbildade poliser med bra utrustning och träning. Ungefär som SWAT fast i större numerär. Utöver Spetsnaz GRU finns SOBR (Special Rapid Reaction Forces) som är Spetsnaz-trupper under MVD:s befäl. De är dock inte lika bra utbildade som GRU:s Spetsnaz. Quote
Snauhi Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 OMON är inte Spetsnaz :P Nu vet jag inte hur seriös ovanstående var menat, men OMON har som jag förstått det spetnazenheter. OMON består av specialutbildade poliser med bra utrustning och träning. Ungefär som SWAT fast i större numerär. Utöver Spetsnaz GRU finns SOBR (Special Rapid Reaction Forces) som är Spetsnaz-trupper under MVD:s befäl. De är dock inte lika bra utbildade som GRU:s Spetsnaz. just det. OMON betyder=Otrad Milicii osobenovo naznochenya= Polisens grupp för speciala uppdrag. Quote
A2Keltainen Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 OMON består av specialutbildade poliser med bra utrustning och träning. Ungefär som SWAT fast i större numerär. Tre skillnader mot amerikanska SWAT-förband är att OMON lyder direkt under det inrikesministeriet, att de har en betydligt mer paramilitär karaktär och dessutom finns uppsatta i större förband, som exempelvis OMON-brigader. Utöver Spetsnaz GRU finns SOBR (Special Rapid Reaction Forces) som är Spetsnaz-trupper under MVD:s befäl. De är dock inte lika bra utbildade som GRU:s Spetsnaz. Spetsnazenheter finns dessutom åtminstone inom marinen och de luftburna styrkorna. Rent allmänt så finns i väst en "spetsnazkult", där man förbiser det faktum att de luftburna styrkorna (VDV), d.v.s. vanliga VDV-förband och inte VDV-spetsnazförband, fick en hög andel av de rekryter som även hade varit lämpade för GRU-spetnaz. Många unga män valde att söka sig till VDV istället för GRU-spetsnaz, då de förstnämnda hade högre "glamour- och coolhetsfaktor" än de sistnämnda. Jämför med hur många unga svenska män dras till värnpliktsutbildningar som heter något med "jägare". Quote
GrodanBoll Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 OMON består av specialutbildade poliser med bra utrustning och träning. Ungefär som SWAT fast i större numerär. Tre skillnader mot amerikanska SWAT-förband är att OMON lyder direkt under det inrikesministeriet, att de har en betydligt mer paramilitär karaktär och dessutom finns uppsatta i större förband, som exempelvis OMON-brigader. Utöver Spetsnaz GRU finns SOBR (Special Rapid Reaction Forces) som är Spetsnaz-trupper under MVD:s befäl. De är dock inte lika bra utbildade som GRU:s Spetsnaz. Spetsnazenheter finns dessutom åtminstone inom marinen och de luftburna styrkorna. Rent allmänt så finns i väst en "spetsnazkult", där man förbiser det faktum att de luftburna styrkorna (VDV), d.v.s. vanliga VDV-förband och inte VDV-spetsnazförband, fick en hög andel av de rekryter som även hade varit lämpade för GRU-spetnaz. Många unga män valde att söka sig till VDV istället för GRU-spetsnaz, då de förstnämnda hade högre "glamour- och coolhetsfaktor" än de sistnämnda. Jämför med hur många unga svenska män dras till värnpliktsutbildningar som heter något med "jägare". Spetsnaz som "vi" tänker oss dem, dvs GRU spetsnaz uppträder ofta i luftlandsättningsstyrkornas (och ingenjörsförbandens) uniform för att inte avslöjja sin sanna identitet. (GRU-spetsnaz har ingen egen uniform eller förbandsmärken för att försöka uppnå maximal annonymitet). Även detta kan bidra till förvirringen kring spetsnaz begreppet. GRU spetsnaz verkar för övrigt vara ganska otrevliga människor. I grundutbildningen lär regelbundna besök vid obduktioner tex vara ett vanligt inslag, för att skapa en likgiltig och avdramatiserad inställning till döden. Sin egen eller motståndarens. Alla moraliska och teologiska betänkligheter skall tränas bort. I utrustningen lär tex en liten fil ingå som används för att fila ner tandhalsarna på tillfångatagna fiender för att snabbt kunna få fram information på stället. Om någon i gruppen skadas har gruppchefen order att döda vederbörande för att minska risken för upptäckt. Utför inte gruppchefen denna order skall näst högste befäl (underofficer antagligen) döda både gruppchefen och den sårade. Undrar hur sådana människor fungerar i det civila samhället förresten? Quote
A2Keltainen Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 Spetsnaz som "vi" tänker oss dem, dvs GRU spetsnaz uppträder ofta i luftlandsättningsstyrkornas (och ingenjörsförbandens) uniform för att inte avslöjja sin sanna identitet. (GRU-spetsnaz har ingen egen uniform eller förbandsmärken för att försöka uppnå maximal annonymitet). Jag har sett bilder på flera GRU-spetsnazförbands märken. De innehåller ofta en stiliserad fladdermus som påminner lite om den som Batman har. Däremot så stämmer det som du skriver att GRU:s spetsnazförband ofta uppträder i VDV:s uniform. Marinens spetsnazförband uppträder av samma skäl oftast i marinkårens uniform. Även detta kan bidra till förvirringen kring spetsnaz begreppet. GRU spetsnaz verkar för övrigt vara ganska otrevliga människor. I grundutbildningen lär regelbundna besök vid obduktioner tex vara ett vanligt inslag, för att skapa en likgiltig och avdramatiserad inställning till döden. Sin egen eller motståndarens. Alla moraliska och teologiska betänkligheter skall tränas bort. I utrustningen lär tex en liten fil ingå som används för att fila ner tandhalsarna på tillfångatagna fiender för att snabbt kunna få fram information på stället. Om någon i gruppen skadas har gruppchefen order att döda vederbörande för att minska risken för upptäckt. Utför inte gruppchefen denna order skall näst högste befäl (underofficer antagligen) döda både gruppchefen och den sårade. Undrar hur sådana människor fungerar i det civila samhället förresten? Var har du läst detta? Är det något som står i Suvorovs bok? Den boken är inte direkt något att hänga i julgranen vad gäller referensvärde. Om du vill veta mer om GRU:s spetsnazförband och VDV:s luftlandsättningsförband, så rekommenderar jag att du skaffar: The Russian Elite: Inside Spetsnaz and the Airborne Forces Carey Schofield Greenhill Press 1993 ASIN: 185367155X Boken har några år på nacken, men är något av ett referensverk inom området och mycket välansedd. Quote
GrodanBoll Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 Tack för tippset! Mycket möjligt att jag läste det där i Surov... ,vad han nu hettes, bok... Hade förövrigt en löjtnant i min pluton som hade varit på kampsportstävling med gossarna i Ryssland. Kom hem med en bruten arm och några smashade revben, men hade gjort bra ifrån sig. Tror han kom fyra... Quote
Pansardvärg Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 (edited) Ååå.... ..kvällen kommer, bas-säk kommer "hem", rebeller skjuter lite och får igen :P , spetsnaz far ut på spaning... KJ-span kommer tillbaka med alltid lika skitiga kängor.. fulla poliser åker runt på BTR i Gudermes . Не свами я братишки, ой не свами, но скоро увидимся! Något du upplevt? Edited February 20, 2005 by Pansardvärg Quote
Recommended Posts