Jump to content

Recommended Posts

• 2 months later...
Posted

BevB 67 ligger upplagd vid Flintrännegatan i Malmö. Där kan ni se hur Typ 60 såg ut i orginal, den enda yttre synliga modden(?) är den påsvetsade kant man kan se på akterspegeln. Beväpningen var en 20/40 akan och 5 SjB, den hade även en kombi ekolod/aktiv sonar.

bevb6717za.th.jpg

bevb6721za.th.jpg

bevb6731dd.th.jpg

bevb6745fc.th.jpg

bevb6752hv.th.jpg

bevb6765me.th.jpg

:D

• 1 month later...
Posted

Det verkar som att det finns lite bevakningsbåtar kvar i livet. Den som såldes på Djurgårdsvavet var den första prototypen (72 Flaggskär). Om man tänker på det så är masten annorlunda mot de senare som blev ombyggda. Jag har för mig att 72+63 fanns vid ubåtsjakt KA2 och att 67 som tråkigt nog står på landbacken fanns hos MULDIV KA2.

Nu i livet finns det även en (70 Hojskär) ute på Gotland som sjövärnskåren har.

Posted

När jag gick GK på Märsgarn i Juli 2004, så låg det två fartyg där som hade numren 68 och 72 eller 73, så jag antar att de var BevB modell Ä. De måste "avhyst" någon gång under vintern, för de var borta följande sommar.

• 2 months later...
Posted

BEVB 65, "HMS Gråskär", Finns numera i Södermanlands Sjövärnskårs ägo. Någon här som har erfarenhet ifrån just den? :Malaj: Skulle vara kul och veta då man själv numera brukar vara ute och åka med den :navy:

Posted
BevB 67 ligger upplagd vid Flintrännegatan i Malmö. Där kan ni se hur Typ 60 såg ut i orginal, den enda yttre synliga modden(?) är den påsvetsade kant man kan se på akterspegeln. Beväpningen var en 20/40 akan och 5 SjB, den hade även en kombi ekolod/aktiv sonar.

:Malaj:

Har nån koll på vems båten är å vad den gör där. den har stått där i urminnes tider, brukar vara på den kajen å öva så brukarse den å alltid undrat över den.

• 3 weeks later...
  • 2 years later...
Posted

tjenis vad kul att höra om hsd båtar,jag är med i västernorrlands sjövärnskår o så här ligger det till i båt parken,vi har 74 an bredskär

,701 an som nu heter elon 652 som kommer från muskö döpt till lungö o gamla 403an som vi funderar på att sälja till en träbåtsfantast som kan ge henne lite kärlek,,surfa in på www.lungo.se 76 an hamnskär är inte våran den + 4 st 200 båtar är såld till något aktuionsföretag
  • 9 years later...
Posted

Hej! Vi har köpt HMS Skifteskär, bev60, och renoverar nu. Det var nog i grevens tid då inte ens några offeranoder fanns kvar osv.

Skifteskär var stationerad på västkusten. På Skifteskär har vi hittat en del dokument - namn på VPL osv.
Jag vet inte om det är OK här att lägga ut namn osv?

Det skulle vara kul att höra lite om dessa båtar. Vi hittade bl.a skrivet på insidan av en låda i styrhytten någon som inte alls var glad åt sin militärtjänst.
Det satt en sonar i dem, förmodligen en ganska avancerad sådan. I skrovet midskepps sitter ett kraftigt byggt stativ, förmodligen för själva sonaren. Ovanför satt ett sonarskåp om jag förstått rätt.

• Like 2
Posted (edited)

Roligt att se när FM:s båtar får leva vidare. Ja hon totalrenoverades och byggdes om för ubåtsspaning 1988 med en större styrhytt och en hydrofon. Efter denna så benämndes de som BevB 70, åtminstone om man får tro wikipedia. Enligt wiki så är hon byggd av Kristinehamns Mekaniska Verkstad 1960 [ HMS Skifteskär (64) ]. Boken Örlogsfartyg säger dock att hon är byggd av Br Larsson. Enligt kustartilleriet.se så är det tydligen ändå samma varv vi talar om ( http://kustartilleriet.gearhead.se/ship.html ) Där finns också flera foton på Skifteskär från 1979 både utvändigt och invändigt.

/Per

Edited by Perman
  • Like 2
Posted (edited)
3 hours ago, Ola Ljungberg said:

Hej Perman - tack för svar. 
Din intressanta länk funkar tyvärr inte.

Testa den här i stället. Verkar i detta fall som att en del av webbadressen försvinner när man använder länkverktyget(?) Tyvärr ganska dålig upplösning på bilderna.

https://web.archive.org/web/20160304043747/http://kustartilleriet.gearhead.se/ship.html

/Per

Edited by Perman
  • Like 2
  • 4 years later...
Posted
On 11/6/2018 at 11:07 AM, Ola Ljungberg said:

Hej! Vi har köpt HMS Skifteskär, bev60, och renoverar nu. Det var nog i grevens tid då inte ens några offeranoder fanns kvar osv.

Skifteskär var stationerad på västkusten. På Skifteskär har vi hittat en del dokument - namn på VPL osv.

Det skulle vara kul att höra lite om dessa båtar. Vi hittade bl.a skrivet på insidan av en låda i styrhytten någon som inte alls var glad åt sin militärtjänst.
Det satt en sonar i dem, förmodligen en ganska avancerad sådan. I skrovet midskepps sitter ett byggt stativ, förmodligen kraftigt för själva sonaren. Ovanför satt ett sonarskåp om jag förstått rätt.

On 11/6/2018 at 11:07 AM, Ola Ljungberg said:

Skifteskär var stationerad på västkusten. På Skifteskär har vi hittat en del dokument - namn på VPL osv.

Det skulle vara kul att höra lite om dessa båtar. Vi hittade bl.a skrivet på insidan av en låda i styrhytten någon som inte alls var glad åt sin militärtjänst.
Det satt en sonar i dem, förmodligen en ganska avancerad sådan. I skrovet midskepps sitter ett byggt stativ, förmodligen kraftigt för själva sonaren. Ovanför satt ett sonarskåp om jag förstått rätt.

Hej jag låg på denna båt ett år med muck 1991. Ka4 Göteborg 

Med vänlig hälsning, 

tord återkom gärna med frågor! [email protected]