Jump to content

Bevakningsbåtarna av Tapperklassen får ny navigeringsradar


Perman

Recommended Posts

Northrop Grumman to Supply Radar Upgrades for Swedish Navy Patrol Boats

 

Intressant men man kan inte låta bli att undra om detta också betyder att det bara blir fem av bevakningsbåtarna som kommer att finnas kvar om några år? Visserligen verkar det finnas en option på modernisering av ytterligare sex båtar, men vi har ju sett hur det brukar bli med optioner. Dom brukar ju inte utnyttjas.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är korrekt att flottans bevakningsbåtar kommer att fasas ut i närtid då man äntligen har insett att en bevakningsbåt inte är lämplig att bedriva STC med. Så de fem båtar som ska få den nya radarinstallationen är de som tillhör amfibie och är stationerade i Gbg. Enligt plan ska dessa 5 båtar livstidsförlängas inom 5 år.

 

De skrov som ska överta STC är de två göteborgsskrov som är avrustade idag, HMS Göteborg och HMS Kalmar om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Det är korrekt att flottans bevakningsbåtar kommer att fasas ut i närtid då man äntligen har insett att en bevakningsbåt inte är lämplig att bedriva STC med. Så de fem båtar som ska få den nya radarinstallationen är de som tillhör amfibie och är stationerade i Gbg. Enligt plan ska dessa 5 båtar livstidsförlängas inom 5 år.

 

De skrov som ska överta STC är de två göteborgsskrov som är avrustade idag, HMS Göteborg och HMS Kalmar om jag inte minns fel.

 

Ok, tack för infon! Kul att några bevakningsbåtar får leva kvar i alla fall.

 

(GBG och KMR är nog tyvärr mer än bara avrustade. Kannibaliserade är nog närmare sanningen. :-()

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för infon! Kul att några bevakningsbåtar får leva kvar i alla fall.

 

Nu vet man ju aldrig hur det blir, men 2020 har ryktats om att vara end-of-life för BevB. Om det gäller före eller efter LTF:en vet jag dock inte. Problemet man har med båtarna är att de fortfarande saknar det vattentäta skottet mellan skans och inredning vilket har resulterat i begränsningar gällande fartområde. Och om man skulle bygga om skottet kan det komma att klassas som en "stor" ändring på fartyget och måste då klassas om enligt dagens standard. Och det är väl där det står idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ok, tack för infon! Kul att några bevakningsbåtar får leva kvar i alla fall.

 

Nu vet man ju aldrig hur det blir, men 2020 har ryktats om att vara end-of-life för BevB. Om det gäller före eller efter LTF:en vet jag dock inte. Problemet man har med båtarna är att de fortfarande saknar det vattentäta skottet mellan skans och inredning vilket har resulterat i begränsningar gällande fartområde. Och om man skulle bygga om skottet kan det komma att klassas som en "stor" ändring på fartyget och måste då klassas om enligt dagens standard. Och det är väl där det står idag.

 

Följderna av att inte sätta in det vattentäta skottet på AMF1 båtar skulle inte vara förödande. Eftersom fartygen huvuduppdrag är inomskärs ubåtsjakt. För flottiljernas bevb blir det dock ett problem vid havsövervakningen. Största problemet för de fem båtar (batch2 fartygen) som skall in på LTF blir som vanligt stabiliteten eftersom ny utrustning skall in och vikten kommer därtill att öka.

Link to comment
Share on other sites

Intressant info! Hade inte en susning om att det fanns batch 1 och 2 av BevB typ 80. Vad skiljer dessa i övrigt?

 

/Per

 

I dagsläget ingenting (förutom lite lull-lull som flottiljerna satt in :/). Jag tror att mexarn menade att de 5 Amf-båtarna kommer bli batch 2. Det vill säga att de får sitt vattentäta skott i ett senare läge.

Link to comment
Share on other sites

@Jomini: Ja och nej när det gäller batch 1 och batch 2. Man kallar fartygen med bognummer 88-92 för batch 2 eftersom man gjorde förändringar i vapenfästen på däck förstärkte delar av skrovet (ingen stor förändring), ändrade viss antenn installation i masten och bytte ut en del tekniska lösningar i 24v systemet. Men det kommer att bli en mycket klarare skillnad mellan batch1 och batch2 efter LTF. Nya vapensystem och ROV-system och kanske även ny sonar enl vissa rykten kommer installeras 2013-2014.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

http://navyskipper.blogspot.se/2014/08/intervju-med-ewa-skoog-haslum-chef-for.html

 

En mycket liten ljusglimt i det annars nästan totala mörker som är på väg att lägga sig över den svenska sjöbevakningen och dess framtid. Samtliga tre bevakningsbåtar vid 4. Sjöstridsflottiljen var planerade att tas ur tjänst vid det kommande årsskiftet, men enligt chefen för 4. Sjöstridsflottiljen så har nu två av dessa fått en liten respit och ska köras även nästa år. Jag gissar att detta beror på att man inte hinner konvertera Stockholmsklassens korvetter till vedettbåtar i tid för nästa säsong. Hoppas att samma sak även gäller några av 3. sjöstridsflottiljens bevakningsbåtar.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

http://blogg.forsvarsmakten.se/marinbloggen/

 

Tyvärr verkar det inte som om mina förhoppningar, att man skulle skjuta upp avvecklingen av bevakningsbåtarna vid 3. Sjöstridsflottiljen, kommer att infrias. Möjligen då att man kör vidare nästa år med den tredje och sista båten, men det återstår att se. Faktum är dock att NÄRVARON av svenska marina enheter i våra farvatten kommer att minska nästa år, trots försvarsministerns löfte om satsningar och om att närvaron kommer att öka som en följd av det oroliga världsläget.

 

Om det verkligen fanns en vilja att snabbt stärka försvaret och speciellt marinen med anledning av världsläget så vore det väl en god idé som inte kostar så väldigt mycket att inte avveckla de flesta bevakningsbåtar nu? Klassnamnen Tapper lär vara bortom räddning redan, men de flesta av bevbåtarna torde ha åtskilliga sjömil kvar i skroven. Om de inte kan utföra sjöbevakning utomskärs längre beroende på säkerhetsbestämmelser och bristande uthållighet så finns det många viktiga uppgifter inomskärs som de fortfarande kan fylla.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vad sägs som dem här båtarna som ersättare?

 

http://www.swedeship.se/?portfolio=patrol-27

 

Lite större än Tapper, tyngre beväpning, dubbla hastigheten, byggs i Sverige så det är ju jobb skapande. Ser ju inte särskilt dyra ut heller.

Edited by Kimsan
Link to comment
Share on other sites

Vad sägs som dem här båtarna som ersättare?

 

http://www.swedeship.se/?portfolio=patrol-27

 

Lite större än Tapper, tyngre beväpning, dubbla hastigheten, byggs i Sverige så det är ju jobb skapande. Ser ju inte särskilt dyra ut heller.

 

Ser trevliga ut, men om du menar att vi skulle bygga dessa för sjötrafikövervakningen så kan vi nog glömma det. MI har flera gånger uttryckt att det behövs stora och uthålliga fartyg för detta (läs: ombyggda korvetter). Som ersättning för bevakningsbåtarna i inomskärs ubåtsjakt? Kan knappast se att dessa skulle kunna utrustas med skrovhydrofon, ELMA kastare, ROV och räls för minor och sjunkbomber. Det behövs "sturdy" deplacerande fartyg för detta, inte 45 knops aluminiumracerbåtar. Ett helplanande skrov som detta för en massa oväsen i lågfart om det blåser (s.k. "slamming", har inget svenskt ord), och passar dåligt till ubåtsjakt. Som tulljagare skulle de förmodligen passa utmärkt.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

 

Vad sägs som dem här båtarna som ersättare?

 

http://www.swedeship.se/?portfolio=patrol-27

 

Lite större än Tapper, tyngre beväpning, dubbla hastigheten, byggs i Sverige så det är ju jobb skapande. Ser ju inte särskilt dyra ut heller.

 

Ser trevliga ut, men om du menar att vi skulle bygga dessa för sjötrafikövervakningen så kan vi nog glömma det. MI har flera gånger uttryckt att det behövs stora och uthålliga fartyg för detta (läs: ombyggda korvetter). Som ersättning för bevakningsbåtarna i inomskärs ubåtsjakt? Kan knappast se att dessa skulle kunna utrustas med skrovhydrofon, ELMA kastare, ROV och räls för minor och sjunkbomber. Det behövs "sturdy" deplacerande fartyg för detta, inte 45 knops aluminiumracerbåtar. Ett helplanande skrov som detta för en massa oväsen i lågfart om det blåser (s.k. "slamming", har inget svenskt ord), och passar dåligt till ubåtsjakt. Som tulljagare skulle de förmodligen passa utmärkt.

 

/Per

 

 

 

Du har helt rätt Per att dessa skulle nog inte passa som ubåtsjakt men som lättare patrullbåtar med tyngdpunkt nära kust och mot ytfartyg, dem hade kapacitet till både lättare lv akan och kort räckviddig sjömålsrobot. Istället för lång uthållighet så kunde man anskaffa fler och ha styrka genom numerär.

 

Annars har MI helt rätt att det behövs lite större fartyg typ Knud Rasmussen- klass från DanmarkP570_Knud_Rasmussen.jpg

 

 

eller Fearless-klass från Singapore

Ship_from_the_VK35_navy_attempting_to_ra

Men då vi inte har dem förnuftigaste politikerna så får man försöka anpassa sig efter situationen, marinen behöver skrov, akut.

Link to comment
Share on other sites

Nytt bud: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMS_Diana_(P520) . Från Danmark, storlek ungefär som Norrköping-klass, byggd i Danmark med sensorer och liknande från Kockums. Borde inte vara några problem att sätta varken "Tappers" beväpning och sensorer eller dem gamla patrullbåtarna Hugin/Kaparen diton. Har kapacitet att färdas genom 10cm is.

 

557501.paintjpeg.jpg

 

Ser inte heller dyr ut, verkar som det finns gott om lämpliga patrullfartyg på marknaden. Synd att vi inte "satsar" på riktigt

Edited by Kimsan
Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att den danska marinen har fartygsklasser som skulle kunna vara intressanta för den svenska marinen. Du nämner Knud Rasmussen och Diana-klasserna, men du nämner inte det viktigaste. Nämligen att samtliga danska örlogsfartyg är förberedda för eller är utrustade med Stanflex kontainersystem, och detta kontainersystem har hittills inte anammats av den svenska marinen. Med ett undantag ska jag säga, och det var minröjningsdronen Sökaren som kunde ta en minröjningskontainer, men hon ska tydligen vara ute för försäljning nu. Inga svenska vapensystem som t ex Bofors 40 och 57 mm pjäser har modifierats för att kunna användas i Stanflex systemet. M.a.o. så skulle vi kanske bli tvungna att anamma också samma vapen- och sensorsystem som finns i den danska marinen.

 

Detta hindrar inte att fartygsklasserna som du nämner är intressanta som sagt, men Kund Rasmussen är ju framtagen framför allt för arktiska förhållanden som ersättning för de gamla örlogskuttrarna och torde vara något undermotoriserat för ev. svenskt bruk som OPV. Dianaklassen är också intressant, men i dagsläget är dessa patrullbåtar nästan obestyckade. Bägge dessa klasser verkar vara robusta patrullfartyg, men i dagsläget med den allt mer krympande försvarsbudgeten i Sverige så gäller det i första hand att renovera och modernisera och försöka behålla det som har.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att den danska marinen har fartygsklasser som skulle kunna vara intressanta för den svenska marinen. Du nämner Knud Rasmussen och Diana-klasserna, men du nämner inte det viktigaste. Nämligen att samtliga danska örlogsfartyg är förberedda för eller är utrustade med Stanflex kontainersystem, och detta kontainersystem har hittills inte anammats av den svenska marinen. Med ett undantag ska jag säga, och det var minröjningsdronen Sökaren som kunde ta en minröjningskontainer, men hon ska tydligen vara ute för försäljning nu. Inga svenska vapensystem som t ex Bofors 40 och 57 mm pjäser har modifierats för att kunna användas i Stanflex systemet. M.a.o. så skulle vi kanske bli tvungna att anamma också samma vapen- och sensorsystem som finns i den danska marinen.

 

Detta hindrar inte att fartygsklasserna som du nämner är intressanta som sagt, men Kund Rasmussen är ju framtagen framför allt för arktiska förhållanden som ersättning för de gamla örlogskuttrarna och torde vara något undermotoriserat för ev. svenskt bruk som OPV. Dianaklassen är också intressant, men i dagsläget är dessa patrullbåtar nästan obestyckade. Bägge dessa klasser verkar vara robusta patrullfartyg, men i dagsläget med den allt mer krympande försvarsbudgeten i Sverige så gäller det i första hand att renovera och modernisera och försöka behålla det som har.

 

/Per

 

Helt rätt om StanFlex systemet danskarna använder väldigt kostnads effektivt i jämförelse med andra länders fartyg. Detta systemet är helt outstanding när man har begränsat med fartyg. Danskarna är lika effektiva på billiga, kapabla örlogsfartyg som vi svenskar är på stridsflygplan.

 

Luftvärns fregatten Ivan Huitfeldt kostar ungefär lika mycket som Visby, om man räknar med vad Absalon som den är delvis baserad på kostar (2,5 miljarder DKK) och med tanke på kapacitet i förhållande till pris så är det bara att ta av hatten för danskarna.

 

Tror utan problem och utan mycket mer kostnad att Diana kan utrustas med ytterligare en StanFlex i fören, läste att den hade en mindre i aktern, så den kan nog utrustas för att möta våra behov och lite till.

 

Bara pengar och den politiska viljan som saknas :huh: , men du och jag kan ju alltid drömma oss bort :navy:

Edited by Kimsan
Link to comment
Share on other sites

Det är dock inte bara den svenska marinen som lider brist på pengar. Även danskarna har problem. Tydligen så har man problem att bemanna Niels Juel, den sista fregatten av Ivar Huitfeldtklassen, och det är möjligt att hon bara kommer att bemannas av en skeletonbesättning och läggas upp i reserv. Det är även tveksamt om man kommer att få råd att köpa SM2 robotar till fregatterna.

 

Efter att ha följt AIS kartan under många år, och då kanske speciellt svenska och danska örlogsfartygsrörelser, så kan man konstatera att danskarna har en övervakning av sitt havsterritorium som vi inte ens är i närheten av. Nu vet jag att många örlogsfartyg inte har AIS transpondern på hela tiden (eller överhuvudtaget) och att det svenska havsterritoriet är större än det danska, men trenden är ändå mycket tydlig. Dygnet runt och året om så finns alltid danska örlogsfartyg till havs, inte sällan upp till ett halvdussin. Fregatter, inspektionsfartyg, patrullbåtar och MHV-fartyg (speciellt de sista två är alltid ute). Den svenska marinen å andra sidan lyser oftast med sin frånvaro, och den situationen lär inte förbättras de närmaste åren när bevakningsbåtarna nu försvinner. Funnits det en ärlig vilja bakom alla politiska löften om mer pengar till försvaret som basuneras ut i media nu så skulle man se till att övervakningen av det svenska havsterritoriet förbättras och inte som det kommer att bli nu försämras. Ingen kan ju tro på att två fartyg ska kunna ge en bättre övervakning än tidigare åtta.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Danskarna Patrullerar ju även Färöarna och Grönland så jag skulle nog säga att vi har lika mycket kust att övervaka.

 

Sedan är det en pinsam situation som vi svenskar har satt oss i, kommer ta +10 miljarder i minst 10 år för att få en marin som kan lösa uppgifterna som den har fått, om ens det räcker med tanke på att dem pengarna nog äts upp någon annanstans :((

Link to comment
Share on other sites

http://www.shipsforsale.se/sv/component/pixvarvet/boat/active/navy-patrol-ships/kbv-301-46936

 

Kustbevakningen har redan börjat sälja ut tulljagare byggda i början av 90-talet (och moderniserade kring sekelskiftet). KBV 301 borde väl kunna modifieras för militärt bruk och användas i sjötrafikövervakningen som en interimslösning tillsammans med de ombyggda korvetterna? Jag vet att MI helst vill ha korvettstorlek på de fartyg som ska användas i övervakningen, men som en tillfällig lösning tills man kan få fram mer passande fartyg borde de väl ändå duga? Vill man ändå leta utomlands så finns det begagnade och relativt billiga kandidater för sjötrafikövervakning: http://www.shipsforsale.se/sv/component/pixvarvet/boat/active/navy-patrol-ships/vapper-46980 118 ton och endast 14 år gammal med väldigt få gångtimmar!

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Är det den enskilda båten 301 eller är det hela serien som nu tackar för sig? Tycker dem båtarna fortfarande verkar fräscha. Vet visserligen ingenting om skicket förutom bilder utifrån

 

Det är förmodligen hela serien som ska säljas, men det under en längre tid naturligtvis. Själva dokumentet som jag länkade till gäller dock bara KBV 301. Eftersom KBV 301 var förseriebåten så kan det dröja ytterligare ett par år kanske innan man börjar sälja ut seriebåtarna. Någon eller några kanske kommer att hamna i estländska kustbevakningen.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96vervakningsfartyg_301-serien

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På försvarets hemsida står det:

 

Bevakningsbåt typ 80, även kallad Tapperklass... är landets främsta försvarslinje mot kränkningar ovanför och under havsytan.


http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/sjo/bevakningsbat-typ-80/

 

Är det fortfarande aktuellt att skrota ut (var det två st?) bevakningsbåtar i ljuset av ubåtsracet i skärgården?
Ja menar, nu står Göteborgs hamn obevakad för alla båtar är utanför Stockholm.
Det är ganska stora hål i vårt kustförsvar...

Link to comment
Share on other sites

På försvarets hemsida står det:

 

 

Bevakningsbåt typ 80, även kallad Tapperklass... är landets främsta försvarslinje mot kränkningar ovanför och under havsytan.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/sjo/bevakningsbat-typ-80/

 

Är det fortfarande aktuellt att skrota ut (var det två st?) bevakningsbåtar i ljuset av ubåtsracet i skärgården?

Ja menar, nu står Göteborgs hamn obevakad för alla båtar är utanför Stockholm.

Det är ganska stora hål i vårt kustförsvar...

 

 

Hela serien av Bev80 eller Tapperklass omfattade tolv fartyg. Klassnamnen togs ur tjänst och las upp för flera år sedan. Efter detta beslutades att fem av fartygen (batch 2) skulle genomgå en halvtidsmodernisering med fokus på radar och sensorer, och stationeras i Göteborg med inomskärs ubåtsjakt som huvuduppgift. De övriga sex fartygen [batch 1; 3 st vid 3. Sjöstridsflj och 3 st vid 4. Sjöstridsflj; av dessa var dock 1 st fartyg stationerat vid Fårösund] som hade sjötrafikövervakning som huvuduppgift skulle fasas ut under 2014-15 och ersättas av två äldre korvetter som skulle byggas om till vedettbåtar (initialt KMR + GBG, men senare ändrat till STO + MMÖ). Även den över 40 år gamla vedettbåten Jägaren skulle ersättas av dessa två ombyggda korvetter.

 

Utfasningen av batch 1 båtarna verkar löpa på ungefär som planerat, men det som verkar ha hänt nu är att man överfört två av fartygen i Göteborg till 4. Sjöstridsflottiljen i Berga, där de kommer att förbli åtminstone över nästa år. Jag gissar att det beror på att man inte hinner (eller inte har råd) att konvertera korvetterna i tid. Resterande tre Bev80 torde vara kvar i Göteborg så vitt jag vet i alla fall (tillsammans med ett f.d. minjaktfartyg av Styrsöklass som används som stödfartyg).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så kallad svensk försvarssatsning...

 

(Niklas Wiklund aka Skipper skriver i SvD):

 

Ett exempel är Bevakningsbåt 80. Den beskrivs av försvaret som "landets främsta försvarslinje" mot kränkningar till sjöss. I dag finns elva sådana fartyg. Men under nästa år ska sex tas ur bruk för att skrotas efter att användbara reservdelar sorterats ut, uppger SVT. Kvarvarande fem kommer att renoveras de kommande åren. I dessa enheters frånvaro återstår endast kapacitet att ha tre bevakningsbåtar i tjänst åt gången, enligt SVT.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/expert-det-behovs-fler-fartyg-inte-farre_4208719.svd

Link to comment
Share on other sites

Materielläget i Marinen de närmaste två åren kommer tydligen att bli värre än vad jag trodde det skulle bli. M.a.o. så kommer t ex antalet bevakningsbåtar som är stationerade i Göteborg att drastiskt reduceras nu, samtidigt som vedettbåten Jägaren tas ur tjänst det kommande årsskiftet (enl. Patrullbåtsboken). Har man tänkt lämna västkusten i det närmaste obevakad de närmaste två åren? Det borde vara lätt för regeringen att fatta ett politiskt beslut om att vidmakthålla åtminstone fem operativa bevbåtar under övergångsperioden när fem st ska livstidsförlängas, samt att skjuta på avrustningen av Jägaren ett par år (dvs. tills de nygamla vedettbåtarna av Stockholmsklassen kommit i tjänst). Jag kan inte se att det skulle vara svårt för regeringen att få majoritet för ett sådant beslut, och skjuta till några hundra miljoner för detta.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tydligen (om jag har förstått rätt) så skedde ingen avrustning av Jägaren vid årsskiftet som väl var, så vi får väl hoppas att hon får ett par års respit. Lite märkligt att sitta och hoppas att en över 40 år gammal vedettbåt inte ska avrustas, men alternativet är ju en i det närmaste total avmilitarisering av västkusten de närmaste två åren.

 

Enligt SVD:s nätupplaga http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-bud-om-forsvarspengar-vantar_4238703.svd så vill försvaret bl a "renovera marinens mindre båtar", och man undrar ju exakt vilka båtar man menar här. Om det är dom fem bevakningsbåtar som planeras livstidsförlängas så trodde jag att man redan hade avsatt pengar till detta. Eller är det möjligen frågan om att man har backat om de övriga bevakningsbåtarna (som ska avrustas) nu och försöker hitta medel att renovera även några av dessa? I det senare fallet så är det bara att tacka och ta emot, men tyvärr är väl inte chansen att det är så särskilt stor.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-satsar-pa-ubatsjakt/

 

Om detta blir verklighet (vilket återstår att se efter den politiska processen) så betyder det att alla bevakningsbåtar räddas på nåt sätt, utom själva klassnamnen HMS Tapper som tydligen redan är bortom räddning. Sju av bevakningsbåtarna ska modifieras (vilket är två fler än vad som tidigare har beslutats), medan fyra byggs om till bojbåtar. En bra kompromiss kan man tycka, men jag hade helst sett att man modifierat och renoverat alla Bev80 och köpt tillbaka de bojbåtar som avvecklats. Det har förmodligen visat sig omöjligt.

 

Med sju renoverade bevakningsbåtar borde man dock kunna stationera båtar både vid Karlskrona, Berga liksom på västkusten. De fyra bevakningsbåtarna som ska byggas om blir nog bra bojbåtar, eftersom de är välbyggda och stadiga fartyg för sin storlek och med en god fartförmåga. Med de fem skolfartygen så borde det sedan finnas nio bojbåtar tillgängliga om det skulle hetta till ordentligt. Positivt att det äntligen verkar som om det händer nånting som sagt.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-satsar-pa-ubatsjakt/

 

Om detta blir verklighet (vilket återstår att se efter den politiska processen) så betyder det att alla bevakningsbåtar räddas på nåt sätt, utom själva klassnamnen HMS Tapper som tydligen redan är bortom räddning. Sju av bevakningsbåtarna ska modifieras (vilket är två fler än vad som tidigare har beslutats), medan fyra byggs om till bojbåtar. En bra kompromiss kan man tycka, men jag hade helst sett att man modifierat och renoverat alla Bev80 och köpt tillbaka de bojbåtar som avvecklats. Det har förmodligen visat sig omöjligt.

 

Med sju renoverade bevakningsbåtar borde man dock kunna stationera båtar både vid Karlskrona, Berga liksom på västkusten. De fyra bevakningsbåtarna som ska byggas om blir nog bra bojbåtar, eftersom de är välbyggda och stadiga fartyg för sin storlek och med en god fartförmåga. Med de fem skolfartygen så borde det sedan finnas nio bojbåtar tillgängliga om det skulle hetta till ordentligt. Positivt att det äntligen verkar som om det händer nånting som sagt.

 

/Per

 

Vad används en bojbåt till förutom att lägga ut bojar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...