Sytare Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Tjena! Har sett en del löst folk här uppe (läs: Befäl) som haft icke M-numrerade liggunderlag med våffelrutor och som man sen bara viker ihop till en cigarettlimpa. Thermarest Z-lite överinstämmer ju med den beskrivningen, förutom det faktum att Z-lite'n man hittar (bl.a. på naturkompaniet) är röd/orange. De som jag sett IRL är gröna. Någon som kan tänkas veta vad dessa andra liggunderlag är för några? Behöver ju inte vara Thermarest, det kan ju mycket väl vara något annat märke. Please please with somne sugar on it... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Jag har iaf sett thermarest i grön.. Var de säljs kommer jag inte ihåg men jag tror det var någon stadium (motsvarande) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Jag äger en grön Z-rest, köpte min på Team Sportia men har sett såna på Intersport också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Jag har ett grönt, så det bör ju finnas? Alt. kanske de har slutat tillverka den färgen? Synd, de är förvånandsvärt bekväma för sin storlek/volym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Personligen är jag mer förtjust i TR RidgeRest än Z-Rest; både avs. bekvämlighet och färg. Rullar man det riktigt tight så blir det nästan lika kompakt som Z. Mina 2.50 SEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted January 27, 2005 Author Report Share Posted January 27, 2005 Sir Vival: Dina 2.50 SEK brukar vara förbaskat mycket värda (t.ex. hur ett av dina 1 öres inlägg kan resultera i en kniv för 1.500:- ) Fan att Intersport-butiken här i Auswitchjaur har stängt nu. Får väl ta och kliva dit efter tjänsten i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 (edited) Sir Vival: Dina 2.50 SEK brukar vara förbaskat mycket värda (t.ex. hur ett av dina 1 öres inlägg kan resultera i en kniv för 1.500:- ) Fan att Intersport-butiken här i Auswitchjaur har stängt nu. Får väl ta och kliva dit efter tjänsten i morgon. Provligg!!! (Får du inte tag i ett så hör av dig via PM) Edited January 27, 2005 by Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Annars har ju tyskarna sina ISOmatte de blir kompakta och bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 (edited) Har du sovit på ett sådant? Om inte så har du ingen aning om hur obekvämt det är! Edited January 27, 2005 by Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted February 1, 2005 Report Share Posted February 1, 2005 Z-rest finns i grått. Lätt och bekväm. Fanns på Naturkompaniet i Gbg sommaren 2003. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted February 1, 2005 Report Share Posted February 1, 2005 Z-rest finns i grått. Lätt och bekväm. Fanns på Naturkompaniet i Gbg sommaren 2003. B) Och finns fortfarande: http://www.naturkompaniet.se/naturkompanie...&SectionId=1084 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted February 1, 2005 Report Share Posted February 1, 2005 (edited) Finns grå färg både som 6 segment eller 8 segment att beställa ifrån http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossam...ping/index.html Som för övrigt är en bra sajt när det handlar om Innovativ & Ultra light utr. Angående bekvämlighet och Sir Vival's inlägg så håller jag med om att de Tyska & Holländska liggunderlagen är tunna och inte speciellt bekväma. Dock så föredrar jag själv att minimera volymen på min utr. både civilt och militärt. Det primära för mig med liggunderlaget är inte bekvämligheten utan isolerings effekten den ger. Dvs. att den håller mig varm & torr genom att blockera bort så mycket markkyla som möjligt. Komforten löser man ju själv genom att finna en mjuk plats att ligga på. Tillåter inte marken detta så är det bara att samla löv , björk/granris eller motsv. för att få till ett mjukare underlag. Men som sagt vi har alla olika sätt att nyttja och prioritera våran utr. Själv bär jag hellre med mig mer mat & vatten civilt , eller xtra ammo militärt , då jag försöker banta ner på övrig utr. Edited February 1, 2005 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B.A Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Låt liggunderlaget stanna hemma. Granris funkar alltid. Och man behöver inte bära det med sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Låt liggunderlaget stanna hemma. Granris funkar alltid. Och man behöver inte bära det med sig. Och man får alltid ta granris var man vill och granris finns överallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 För civilt bruk med hyfsad bekvämlighet i skog och mark: Ett självuppblåsande liggunderlag eller ett Z-rest/Ridgerest? Rekommendationer på märken och modeller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Låt liggunderlaget stanna hemma. Granris funkar alltid. Och man behöver inte bära det med sig. Och man får alltid ta granris var man vill och granris finns överallt. Möjligt att man får göra vissa undantag borta på västkusten.... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 (edited) Volodja: Ett självuppblåsande liggunderlag har väldigt hög marginalnytta. Jag kan faktiskt inte tänka mig någon alternativ användning av dina resurser som ger en bättre marginalnytta, möjligen undantaget Springsteenbiljetter... Modellrekommendation: jag är helnöjd med mitt T-rest som jag inte kommer ihåg namnet på men är cirka 185x61x3,5 cm och ljusgrönt på ovansidan. Edited July 1, 2005 by EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 I stort är jag nöjd med mitt Thermarest (inköpt någongång i början av 90-talet). Det jag inte är nöjd med är att: - Ytan på min madrass är väldig glatt och man lätt glider av om man inte har gummerad sovsäck :P (Kan dock ha ändrat sig.) - Självuppblåsiningen fungerade inte riktigt som det var tänkt. Efter att madrassen, efter 20 minuter i "selfinflating mode", fortfarande var mjuk som en ryggsäcksmosad banan gav jag upp och blåste upp den själv. (Tar dock högst 60 sekunder - det är ingen gammaldags luftmadrass som blåsas upp.) - Min madrass är inte riktigt tät och "indikerar" efter några timmar att det är dags att vakna. (SKulle säkert kunna åtgärdats med den medfäljande lägningsatsen... ) I stort så är jag dock nöjd den och jämfört med ett vanligt liggunderlag har den gett mig ett antal välbehövliga och sköna timmars sömn på de mest udda platser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Volodja: Ett självuppblåsande liggunderlag har väldigt hög marginalnytta. Jag kan faktiskt inte tänka mig någon alternativ användning av dina resurser som ger en bättre marginalnytta, möjligen undantaget Springsteenbiljetter... Ja, en natt ute och 575 spänn var billigt för att få höra Point Blank och Lucky Town i de versionerna... B) Har varit lite skeptisk till mitt hittillsvarande liggunderlag (självuppblåsande av något fulmärke anno 1994), men det kan ju hänt något med vikt och bekvämlighet sen dess framtagande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Framförallt så har väl T-rests patentskydd gått ut nu, tror det var runt milennieskiftet eller något år efter, vilket gör att "fulmärkena" inte är lika "fula" längre nu nu när de kan kopiera T-resttekninken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Therma är bra, men inte på "kottätarkurser".. Gnistor=pyspunka=hårt, kallt=lapptäckesslöjd.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
målobs Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Therma är bra, men inte på "kottätarkurser"..Gnistor=pyspunka=hårt, kallt=lapptäckesslöjd.. Och därför har man med sig lagningssats. Tycker det är ganska självklart, har jag med mig utr som kan gå sönder försöker jag i möjligaste mån ha med mig material att laga det. Silvertejp funkar till det mesta sen måste man ha med sig lite specialgrejer till kök mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Vysotskijs fråga rör civilt bruk och inte "köttätarkurser". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Man kanske brukar öppen eld även civilt..? ;) Med det vill jag ha sagt att Therma är bra, men pass upp för gnistorna bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts