Jump to content

Recommended Posts

Posted

Misstänker att ämnet tagits upp förut men har trots sökande inte hittar något som riktigt tar upp min frågeställning men är det något jag missat är jag tacksam om det påpekas. Gissar att andelen tekniker (åtminstone bland de aktiva medlemmarna) inte är slående stor, inte heller flottister eller som i mitt fall, tekniker inom flottan men jag gör ett försök i alla fall. Till min undran:

Ligger för närvarande inne som Syte och som skapligt ny inom tjänsten (åtminstone sett till det praktiska) och även om en inventering av de mindre verkstäder och andra skrymslen ombord är planerad ASAP vore det ändå intressant att höra med er andra vad som kan tänkas behövas/kompletteras och vilka verktyg/vilken utrustning ni funnit oumbärliga i tjänsten. Blir förhoppningsvis ett besök på "Båttema" vid tillfälle.

En hel del finns förstås redan i form av lödutrustning, skruvmejslar och skiftnycklar av diverse storlekar och en del annat (universalverktyget även känt som namnbrickehållare någon? ;) ) men det känns ändå som det borde finnas mer? Ett personligt multiverktyg av något slag (förlsag på lämpliga?) känns t ex som det skulle underlätta en del, det är tillräckligt med springande upp och ner i lejdare ändå när man upptäcker att man behöver något man inte har på sig just då...

Närmast till hands ligger förstås tips från flottister och/eller tekniker av något slag men alla förslag är uppskattade!

Posted (edited)

Ptja en lagom stor ficklampa + en multitång kommer man ju rätt långt med

vilken tång du behöver får du nästan själv avgöra eftersopm det är du som vet vilka verktyg som behövs oftast ;)

min personliga favorit är Leatherman Wave, har det mesta man behöver

Edited by rhdf
Posted
Ptja en lagom stor ficklampa + en multitång kommer man ju rätt långt med

vilken tång tu behöver får du nästan själv avgöra eftersopm det är du som vet vilka verktyg som behövs oftast ;)

min personliga favorit är Leatherman Wave

Mag-Lite Mini Svart och Mag-Lite Accessory kit AA har alla vpl redan fått samt förstås en vanlig morakniv vilket funkat helt okej hittills.

Självklart är det något man får upptäcka själv, har inte varit ute och svirat så mycket än men det är förstås något som ska kollas upp vid tillfälle, är dock ledig i 3v nu framöver så tanken var att ha lite framförhållning. ;)

Frågan är som sagt vad som behövs då det ändå är en viss spännvidd på saker att göra på ett ftg då det mesta rörande samband, utrustning på bryggan och tekniken i största allmänhet.

Angående multiverktyg, är det något FM kan tänkas stå för och är det i så fall något man hittar inom FM:s sortiment (i mitt fall Båttema på Muskö) eller är det något man får fixa själv och/eller köpa civilt? En Leatherman Wave t ex kostar ju några kronor...

Typiskt att Båttema inte har någon katalog att kolla i.

Inga andra förslag på saker som kan komma till användning förutom multiverktyg?

Posted

troligen så är det enda multiverktyg kronan kommer att bidra med det du redan har, dvs namnbrickan

om det skulle dyka upp något som liknar en multitång så är det säkert nån 150:- pryl från Clas Ohlson :/

Fördelen med att köpa sig en vettig tång är ju att den har en "ovana" att komma till användning i det civila mörkret, använder min minst 5 ggr /dag

Posted
troligen så är det enda multiverktyg kronan kommer att bidra med det du redan har, dvs namnbrickan

om det skulle dyka upp något som liknar en multitång så är det säkert nån 150:- pryl från Clas Ohlson :/

Fördelen med att köpa sig en vettig tång är ju att den har en "ovana" att komma till användning i det civila mörkret, använder min minst 5 ggr /dag

Inte helt oväntat förstås men ändock, trist. Blir i och för sig lite tveksam då jag så sent som i fredags cyklade förbi Båttema och hämtade ut ett 512MB-fickminne som kockarna skulle ha till sina menyer som de tidigare sparat på disketter... :D

Förhoppningsvis finns det en del på båten redan men jag antar att det är något tiden får utvisa, vet att en del av befälen har just Leatherman men det vore förstås inte direkt otroligt om det är saker de köpt för egna pengar.

Absolut, det är inte omöjligt att jag investerar i prylar för tjänsten förutsatt att jag kan ha användning för det själv också men det vore ju helt klart behändigt om det var något FM skulle stå för.

Posted

Gerber finns som s k Multitool och finns på F/M-nummer, och även en bits-sats tillhörande detta finns (om dom inte tagit bort det av någon anledning).

Har tyvärr inte F/M-numret.

Posted
Gerber finns som s k Multitool och finns på F/M-nummer, och även en bits-sats tillhörande detta finns (om dom inte tagit bort det av någon anledning).

Har tyvärr inte F/M-numret.

Det underlättar ju en del förstås, ska kolla upp det. :)

Finns det inom FM:s sortiment bör det inte vara något större problem att kolla upp F/M-numret, ska som sagt försöka ta en runda på Båttema för att kolla upp vad som finns när jag kommer tillbaka. Tyckte mig se en del multiverktyg när jag var där förra veckan nämligen, minns dock inte märket.

Posted

Som tekniker har du nog redan märkt att du behöver minst två händer och det som går sönder alltid finns i det mörkaste hörnet. ;)

Skaffa en liten diodpannlampa så kommer saker och ting att bli lite lättare.

Posted

Tjena!

Jag låg själv inne som PB SYTE på 3:e Ysflj 02/03 :wub: . Och vi fick ut var sin Gerber multitool från "gulan", så det ska finnas - fråga ditt befäl (se till att få "tekniker versionen" och inte "mekanikerversionen" som har bredare tång). Sytarna på Orion fick tillochmed ut ngn monsterversion av gerbern - med alla möjliga prylar på. :P

Magliten är oumbärlig när man mekar i alla "konstiga" skrymslen och vrår ombord.

Personligen hade jag ganska stor nytta av den justermejsel som jag alltid hade i benfickan, sedan är det alltid bra med en tändare (t.ex till krympslangen). I övrigt kan ett litet skrivblock (+penna) vara bra att ha i fickan - så man kan skriva/rita kopplingscheman o dyl. i, skriva upp order/uppgifter m.m. Kan rekomendera den lilla fickan (avsed till första förband) som sittar i höger benficka på den "nya" modellen av SSD byxorna - passar perfekt till att ha blocket i.

Angående alla prylar man inte kan ha i SSD:n, så hade vi en väska model "doktor" som vi hade dom viktigaste verktygen i (Fluke, mejslar, enkel lödkolv, ESD armband kniv, m.m).

Om du har några andra frågor så tveka inte.....

"Friskt kopplat, Hälften brunnit" :)

Posted
Som tekniker har du nog redan märkt att du behöver minst två händer och det som går sönder alltid finns i det mörkaste hörnet.  ;)

Skaffa en liten diodpannlampa så kommer saker och ting att bli lite lättare.

För att inte tala om hur trångt det är och hur smidigt det kan vara med minst tre händer. ;)

Pannlampa har jag faktiskt funderat lite på, har hittills jobbat med magliten mellan tänderna vilket kanske inte är det ultimata.

Tjena!

Jag låg själv inne som PB SYTE på 3:e Ysflj 02/03  :wub: . Och vi fick ut var sin Gerber multitool från "gulan", så det ska finnas - fråga ditt befäl (se till att få "tekniker versionen" och inte "mekanikerversionen" som har bredare tång). Sytarna på Orion fick tillochmed ut ngn monsterversion av gerbern - med alla möjliga prylar på.  :P

Magliten är oumbärlig när man mekar i alla "konstiga" skrymslen och vrår ombord.

Personligen hade jag ganska stor nytta av den justermejsel som jag alltid hade i benfickan, sedan är det alltid bra med en tändare (t.ex till krympslangen). I övrigt kan ett litet skrivblock (+penna) vara bra att ha i fickan - så man kan skriva/rita kopplingscheman o dyl. i, skriva upp order/uppgifter m.m. Kan rekomendera den lilla fickan (avsed till första förband) som sittar i höger benficka på den "nya" modellen av SSD byxorna - passar perfekt till att ha blocket i.

Angående alla prylar man inte kan ha i SSD:n, så hade vi en väska model "doktor" som vi hade dom viktigaste verktygen i (Fluke, mejslar, enkel lödkolv, ESD armband kniv, m.m).

Om du har några andra frågor så tveka inte.....

"Friskt kopplat, Hälften brunnit" :)

Det låter ju betryggande att höra åtminstone, då borde det gå att fixa på Muskö när vi kommer tillbaka eller när vi drar ner till Karlskrona. Inte helt fel med lite spec-grejer heller, prylar är kul! :P

Mejslar av lite olika slag brukar få följa med i benfickan även om det är lite svårt hittills att veta riktigt vilka man bör ha med sig, tändare ligger alltid i SSD:n. Anteckningsblock bars alltid under GSU:n och det har visat sig riktigt smidigt, det och penna medföljer alltid då det alltid är något man behöver minnas, redan antecknats flitigt där. 8-/

En väska med "bra-att-ha"-saker låter vettigt, dock inte sett skymten av någon än men det kanske är något man kan komplettera med, kan ju vara smidigt att lämna till nästa årskull (om det blir någon) om inte annat, allt kan ju förbättras.

Angående "Friskt kopplat, Hälften brunnit" vetefasen om varken befäl eller övriga vpl håller med om det om tv/satelit/tele/radio skulle sluta fungera... ;)

Inget annat du/ni kommer på förutom multiverktyg (vilket verkar bli Gerber i och med att det finns inom firman?) som kan tänkas vara vettigt att ha?

För övrigt är tips på allt som rör tjänsten förstås uppskattat, här i tråden, via PM eller MSN/ICQ, hör gärna av dig, alltid bra att ha någon att bolla idéer med! :)

Posted

Om man verkligen ska in och titta i de trångaste utrymmena finns ju alltid alternativet "bombspegel" (finns en sämre variant på Kjell & Company, art nr 40462). Eventuellt kompleterat med fiberoptikkabel (Passar till Maglite Mini, 18 eller 51 cm lång).

Har iof bara använt spegeln någon gång men jag brukar inte mecka med prylar... Fiberoptikkabeln vet jag inte heller någonting om, har ej provat den.

MVH /Mannen med tummen mitt i handen

Posted
Om man verkligen ska in och titta i de trångaste utrymmena finns ju alltid alternativet "bombspegel" (finns en sämre variant på Kjell & Company, art nr 40462). Eventuellt kompleterat med fiberoptikkabel (Passar till Maglite Mini, 18 eller 51 cm lång).

Har iof bara använt spegeln någon gång men jag brukar inte mecka med prylar... Fiberoptikkabeln vet jag inte heller någonting om, har ej provat den.

MVH /Mannen med tummen mitt i handen

Får se om det behövs men som sagt, alla tips är uppskattade! :)

Var ju inte speciellt dyra prylar om man skulle vilja införskaffa något liknande.

Posted

Äh... ni har ju missat det viktigaste. På varje fartyg så måste det finnas mängder med 5-56! Kan användas till allt

Posted

5-56 är fin dock har jag hört illasinnade rykten om att FM:s svar 042:an skulle vara indragen.

Eltejp och vulktejp är altid bra att ha samt några kattstrypare.

Själv föredrar jag min swiss champ före tänger för finlir i närheten av elektronik men det är min hjärna det

Posted
Äh... ni har ju missat det viktigaste. På varje fartyg så måste det finnas mängder med 5-56! Kan användas till allt

5-56 eller motsvarande misstänker jag redan finns ombord men det ska undersökas. :navy:

5-56 är fin dock har jag hört illasinnade rykten om att FM:s svar 042:an skulle vara indragen.

Eltejp och vulktejp är altid bra att ha samt några kattstrypare.

Själv föredrar jag min swiss champ före tänger för finlir i närheten av elektronik men det är min hjärna det

Tror detsamma gäller straps och tejp av olika slag, tror det finns men hur det är uppstyrt vet jag inte.

Vad är det för verktyg som finns på SC som inte finns/är bättre än de på Gerbers "teknikervariant"?

Posted

Fan, ni verkar ha det bra i flottan. Som SYTE på K4 är jag fan tvungen att slåss för varenda batteri jag behöver samt att förklara varför jag behöver 20 små kattstrypare istället för två stora... och vulktejp, gud förbjude... :P

Nej, riktigt så illa är det inte, men ibland känns det nästan så!

Slut OT.

Posted

Lilla mejeseln i korkskruven för att skruva små skruv och kompisarnas glasögon

Pincetten till att plocka upp de skruvar man missade ovan :navy:

sen är sc mindre vilket i min smak gör den mer lättanvänd där det är trångt.

Posted
Fan, ni verkar ha det bra i flottan. Som SYTE på K4 är jag fan tvungen att slåss för varenda batteri jag behöver samt att förklara varför jag behöver 20 små kattstrypare istället för två stora... och vulktejp, gud förbjude...  :P

Slut OT.

[OT]Den känslan slår en ibland när man sitter med en kall lättöl i bastun ombord... :P[/OT]

Du har inga bra tips utöver det som redan nämnts då?

Pincetten till att plocka upp de skruvar man missade ovan  :D

Just en riktigt liten skruvmejsel är faktiskt något jag saknat och pincett kan säkert vara behändigt men jag antar det är något man märker ifall man saknar, något att klura på.

Behändig storlek är förstås viktigt men är t ex Gerbern så klumpig?

Posted
Fan, ni verkar ha det bra i flottan. Som SYTE på K4 är jag fan tvungen att slåss för varenda batteri jag behöver samt att förklara varför jag behöver 20 små kattstrypare istället för två stora... och vulktejp, gud förbjude...  :P

Slut OT.

[OT]Den känslan slår en ibland när man sitter med en kall lättöl i bastun ombord... :P[/OT]

Du har inga bra tips utöver det som redan nämnts då?

Pincetten till att plocka upp de skruvar man missade ovan  :angry:

Just en riktigt liten skruvmejsel är faktiskt något jag saknat och pincett kan säkert vara behändigt men jag antar det är något man märker ifall man saknar, något att klura på.

Behändig storlek är förstås viktigt men är t ex Gerbern så klumpig?

Jag tycker att dom flesta gerber är lite för stora för min smak, men dom är helt ok..

Posted
Jag tycker att dom flesta gerber är lite för stora för min smak, men dom är helt ok..

Det skulle säga mig lite mer om du specificerade vad du använde prylarna till? :angry:

Posted

Andreas, jag tror inte att du i din lite mera nautiska miljö behöver kunna laga skorstenspipor till fotogenkaminer medels fanta-burkar...

Nej. Dom har ju här tagit upp detm mesta av vikt igentligen. Gerber multiverktyg, redig kniv o.s.v. o.s.v. det man liksom inte kan förmedla är lite initiativrikedom, t.ex. hur jag själv en gång impade på plutonen med hjälp av multiverktyg m/01: Namnbrickan!

I övrigt så borde du få ut det mesta du behöver, t.ex. en Fluke (inget är trasigt förens du mätt det!), utan det är just expenserna som gör det.

Kan dock nämna en kul liten anekdot:

Jag och min kollega skulle montera lite SB-mtrl i en bandvagn (lite IKEA över det hela, och helt klart en världsunik 206!) och vi gick och tiggde och bad hela tiden om att låna verktyg av några tekniska officerare. Till slut får vi dock ut en signalmekanikerlåda var som ska innehålla det mesta man kan tänkas behöva. FEEELLL! Lådorna vi fick ut var inte kompletta för fem öre och vi hade t.ex. bara en Fluke på två pers, en sats insexnycklar och gud vet vad mer vi saknade. Vi inventerade senare och när vi räknade samman vad vi saknade (samt "toppat" en låda) så landade notan någonstans runt 10.000:-

Man fick då följande 3 frågor:

1: Hur mycket har ni stulit själva egentligen?

2: Har ni lämnat låddjävlarna opostade mitt i byn?

3: Vad fan tror ni att jag kan göra åt detta. Ta't mé plutån!

...och du kan ta en kall lättöl i bastun? Livet är orättvist :angry:

Posted

Förutom en SyTe:s bästa vän dvs. multimeter, kniv, multitool, lödkolv samt ficklampa, så märkte jag när jag var ute i skogen och man behövde göra en och annan BDAR

( Battle Damage Alternative Repair, som det så fint heter :angry: ), på tex diverse "skärmsplittar", förgreningsdosor, längre telekablar och annat skit som hade gått sönder.

Men eftersom man mer eller mindre är allierad med Murphy så har man självklart inte den "korrekta" ( om det nu finns några sådana ) reservdelen. :camo:

Det är då som det VERKLIGEN är bra att ha med sig är diverse tele/el/data-kablar, av ungefär 1-2 meters längd som möjliggör att du kan temporärt "haxxa" ihop den söndriga komponenten.

För att sedan invänta REP eller övningsslut!

/ Trob

Posted
Andreas, jag tror inte att du i din lite mera nautiska miljö behöver kunna laga skorstenspipor till fotogenkaminer medels fanta-burkar...

Nej. Dom har ju här tagit upp detm mesta av vikt igentligen. Gerber multiverktyg, redig kniv o.s.v. o.s.v. det man liksom inte kan förmedla är lite initiativrikedom, t.ex. hur jag själv en gång impade på plutonen med hjälp av multiverktyg m/01: Namnbrickan!

I övrigt så borde du få ut det mesta du behöver, t.ex. en Fluke (inget är trasigt förens du mätt det!), utan det är just expenserna som gör det.

Kan dock nämna en kul liten anekdot:

Jag och min kollega skulle montera lite SB-mtrl i en bandvagn (lite IKEA över det hela, och helt klart en världsunik 206!) och vi gick och tiggde och bad hela tiden om att låna verktyg av några tekniska officerare. Till slut får vi dock ut en signalmekanikerlåda var som ska innehålla det mesta man kan tänkas behöva. FEEELLL! Lådorna vi fick ut var inte kompletta för fem öre och vi hade t.ex. bara en Fluke på två pers, en sats insexnycklar och gud vet vad mer vi saknade. Vi inventerade senare och när vi räknade samman vad vi saknade (samt "toppat" en låda) så landade notan någonstans runt 10.000:-

Man fick då följande 3 frågor:

1: Hur mycket har ni stulit själva egentligen?

2: Har ni lämnat låddjävlarna opostade mitt i byn?

3: Vad fan tror ni att jag kan göra åt detta. Ta't mé plutån!

...och du kan ta en kall lättöl i bastun? Livet är orättvist :huh:

Taget, det känns som det är lite symptomatiskt för hela tjänsten, har redan blivit lite improviserande som moddande av diverse kablar och liknande. Kul med lite egna lösningar även om man får lite frågande blickar ibland... :D

Underbart när allt är uppstyrt och under kontroll inom FM...

Men det är å andra sidan lika bra att man lär sig det så tidigt som möjligt, gilla läget. ;)

Förutom en SyTe:s bästa vän dvs. multimeter, kniv, multitool, lödkolv samt ficklampa, så märkte jag när jag var ute i skogen och man behövde göra en och annan BDAR

( Battle Damage Alternative Repair, som det så fint heter  :D ), på tex diverse "skärmsplittar", förgreningsdosor, längre telekablar och annat skit som hade gått sönder.

Men eftersom man mer eller mindre är allierad med Murphy så har man självklart inte den "korrekta" ( om det nu finns några sådana ) reservdelen.  8-/

Det är då som det VERKLIGEN är bra att ha med sig är diverse tele/el/data-kablar, av ungefär 1-2 meters längd som möjliggör att du kan temporärt "haxxa" ihop den söndriga komponenten.

För att sedan invänta REP eller övningsslut!

/ Trob

Reservdelar i form av kablar och liknande verkar det vara ganska gott om i verkstan som tur var men enligt lagen om alltings jävlighet lär förstås det man verkligen behöver saknas, det ska som sagt inventeras. Då är jag mer orolig för reservdelar som saknas till diverse förstärkare eller dokumentation till nya radarppi:er etc... :/

GAFFA

Tejp av alla möjliga slag tror jag faktiskt finns men det tipset har jag fått förut att alltid bära på mig, kan användas till allt, redan fixat en del prylar så... :D

Posted

HE HE. Bara man kommer ihåg att tejpa alla spretande tåtar med 220 i andra änden så brukar det gå bra med improvisation!

Posted

Komplettera mulitverktyget med en bits-sats.

Finns både till Gerber och Leatherman.

Då får man bra skruvmejslar.

Skaffa en bra stjärnmejsel med isolerat skaft som är GODKÄNT så slipper du bli elektrisk när du råkar peta på fel ställe...

Den kan man alltid ha i fickan.

/C Repgrp NL03

Posted (edited)

Skaffa en bra stjärnmejsel med isolerat skaft som är GODKÄNT så slipper du bli elektrisk när du råkar peta på fel ställe...

/C Repgrp NL03

Ska kolla upp det när jag kommer tillbaka, borde inte vara några problem förutsatt att vi får Gerber/motsvarande kan man tycka.

Tror jag faktiskt redan finns, ska kolla runt mer i de verkstäder som finns ombord. Angående smidiga verktyg kanske vi får byta ut Moran mot en lite smidigare fällkniv i stil med den ubåtsfolket fått, inget större problem men med tanke på hur den har en tendens att fastna i saker när man rör sig upp och ner i lejdare och så kanske det kan vara något?

När knivar dessutom står för en stor del av de skador som sker i flottan, åtminstone bland de värnpliktiga, kan man ju fråga sig om det inte vore vettigast.

Edited by Andreas
Posted

/C Repgrp NL03

Brukar inte multiverktyget typ Leatherman gå sönder bara.........?! :P

Posted
När knivar dessutom står för en stor del av de skador som sker i flottan, åtminstone bland de värnpliktiga, kan man ju fråga sig om det inte vore vettigast.

Lt. F, KBS 2:a pluton:

"Våfån!!! Om ni inte ens kan hantera en kniv, hur fan skå vi då tordas ge er en ÅKfemma?"

@BJK:

Det handar nog mest då bara om s.k. 60 cm fel (användarfel). Förra helgen såg man en livs levande fänrik köra in en lethermantång i ett 24-voltsuttag. Likriktaren löste ut då vi skulle få igång batteriladdaren och han konstaterade att det såg bränt ut i ett av radiobandvagnens 24-voltare. Vet liksom inte hur han tänkte, men då det är jag som är systemteknikern så opponerade jag mig innan han började försöka lossa uttaget. En stjärna vs. en sergeantsbuckla är ju en fight som bara kan sluta på ett sätt och han började lossa. Kzaaaaap! Tången var svart.

Andra exempel är ju hur tänger av främst leatherman-modellen tenderade att landa i säkringslådorna på TS-hytterna. Ett verktyg var så illa därran att knivar och mejslar hade svetsats ihop. Tro mig: det luktade elbrand den vården!

Posted

Hörde något om att det var nästan hälften av tillbuden som var relaterade till knivar, inte sällan smidiga saker så som att sätta sig på kniven. :dong:

Lite ironiskt att vpl som till stor del hanterar ftg och vapensystem i mångmiljonklassen vägande x antal ton ändå skadar sig främst på små enkla verktyg i 50kr-klassen. :surprise: