Guest Mange Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Ska mönstra snart men har hört om att lumpare trakasseras??? Är det så, vilka förband ska jag akta mig för? Och är det så farligt egentligen?? SNÄLLA svara lite för man vill ju veta...... ///Mange Quote
Rickard N Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Jag blev inte trakasserad under mina 15 månader. Nej, jag tror inte att det hör till vanligheterna. Quote
Ing Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Det får vi väl verkligen hoppas att du inte ska bli. Å andra sidan är det väl lite av en tolkningsfråga, idag kan det nog tolkas som trakasserier att gå upp tidigt på morgonen och ha kvällstjänst samma dag. Befälen kan säkerligen komma att skrika på er, men trakassera? Nej, då har det blivit fel. Quote
Born Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 (edited) Ta det du läser i tidningar och övriga meider med en nypa salt. Det finns säkert de som anser sig trakasserade, men då rör det sig i de flesta fallen om pojkar som just lämnat mamma för första gången i sitt liv, och plötsligt så börjar någon ställa krav på dom. Men det släpper efter ett par veckor när man inser varför man är där man är. I de mån verkliga trakasserier förekommer skall det anmälas. Edit, toktrea. Edited January 20, 2005 by Born Quote
rill3e Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Läste nånstans att runt hälften av alla värnpliktiga på något sett kände sig felaktigt behandlade. Om du nu har blivit felaktigt behandlade på juridiskt sett (befäl har brytit mot reglerna motsv.) eller bara tycker att dom skriker mycket el nåt kan man bara spekulera i. mvh rille Quote
Krook Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Om du med trakasserad menar att andra: -talar om för dig vad du ska göra, -talar högt till dig, -inte låter dig göra det du vill när du vill, -utsätter dig för jobbiga övningar, -manar på dig för att du ska jobba ännu bättre, -tillrättavisar dig när du har gjort fel, -säger åt dig att stänga fickorna och ta på dig huvudbonad, -säger åt dig att hålla tyst när chefen pratar, -säger åt dig att inte bjäbba emot eller prata strunt, -inte tillåter att du har din egen ambitionsnivå utan även måste se till gruppens bästa, -mm, mm, så är svaret JA! Men det är ju inte trakasserier. Du kan känna dig lugn. Trakasserier är inte särskilt vanliga, oftast är det någon som inte gjort så bra ifrån sig som anmäler befäl för trakasserier för att försöka få upprättelse. /Krook Quote
Jända Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Något som däremot bör nämnas är ju att det kan vara lite "hårdare" vissa förband men det är ju en högst subjektiv åsikt. Jag upplevde inte heller att vi blev trakaserade eller felaktigt behandlade och jag känner inte heller någon som uttryckte något liknande heller och aldrig någonsin tog vi upp något fall på plutonstimmen eller så. Men det man kanske skall nämna är väl att i det civila så kan folk vara mer eller mindre inställsamma mot lumpare. Då jag gjorde min värnplikt på Livgardet så hände det ju att delar av plutonen begav sig upp på kvällsliga utflykter till "människobyn" stockholm. När man där skulle in på pubar och krogar var det inte alltid det var så lätt för ettt helt gäng med lumpande grabbar att ta sig in, men det löste vi förstås med onda taktiker för att ta oss in iaf. Tänkte mest nämna det då människro inte alltid gillar stora grupper med tät sammansvettsade grabbar som har en förmåga att vara högljuda och att hetsa varandra till upptåg. Dock så kan man ju knappast anklaga någon för att ha trakaserat oss. Quote
imint Posted January 20, 2005 Report Posted January 20, 2005 Om du har duktiga, uppfinngsrika och kompetenta befäl så kommer du överhuvudtaget inte att märka av att du blir trakasserad, du blir det utan att veta om det. B) Quote
Guest Mange Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Jag vet inte riktigt vad som är trakasserier, men min bror fick flera gånger springa runt kasernen och göra 150 armhävningar när han hade glömt något i utrustningen. Dessutom korades han till plutonens fjolla och kallades hora. Men det kanske man får ta som artellerist. Inte så farligt kanske, men inte så kul. Jag vill göra riktig lumpen och ser fram mot det. Hoppas att ni har rätt och att det inte är värre än så. Är det vanligt men såna grejer och är det fler som har vart med om att kallas hora eller är det bara en gång det händer? ps. brorsan har inte anmält fast han mår dåligt efteråt så tycker han mest att det var hans eget fel och det var det väl. ds Quote
Jända Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Jag kan tänka mig att om man inte klarar av tjänsten, eller rättare sagt ens "kamrater" i plutonen inte tycker att man gör det så kan man få det riktigt svårt om samma kamrater är inställda på att jävlas. Men det beror också mycket på befäl och andra kamrater reagerar på behandlingen. Har de lite kurage så säger de ju ifrån. Har de fullt upp med annat märker de det inte ens eller finnes det lämpligast att vara tyst. En del reagerar ju med att uppmuntra och kanske delta i behandlingen. Det är inte så kul att bli kallad för plutonens XXXXX vad det nu må vara. Ibland kan det vara helt på skoj förstås, men det betyder inte att personen i fråga kan ta väldigt illa upp. Man kanske ska nämna att en många befäl har en tendens att "se ner" på värnpliktiga som de tycker inte tar hand om sig själva fysiskt. Vårt befälslag fick för sig att de skulle träna upp de som var in sämre fysisk kondition. Det handlade om särskilt träning och ibland om lite extra motiviationstal på övningar. Kan nog tänka mig att sådant kan uppfattas som trakasserier av berörda värnpliktiga. Men som sagt, själv tror jag inte särskilt många har känt sig så trakasserade att de mår dåligt av det. Men det finns ju alldeles klart också de som har blivit det. Det jag menar är man inte behöver gå och gräma sig över det innan man ryckt in. Quote
Forumsledning Kimster Posted January 21, 2005 Forumsledning Report Posted January 21, 2005 Jag vet inte riktigt vad som är trakasserier, men min bror fick flera gånger springa runt kasernen och göra 150 armhävningar när han hade glömt något i utrustningen. Dessutom korades han till plutonens fjolla och kallades hora. Men det kanske man får ta som artellerist.... Du får ursäkta men 150 armhävningar ? per gång ? .. det där tror jag så mycket jag vill på. Quote
Ezaey Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Du får ursäkta men 150 armhävningar ? per gång ? .. det där tror jag så mycket jag vill på. Underskatta inte elitsoldaterna i artilleriet. ;) Quote
AnimalMother Posted January 22, 2005 Report Posted January 22, 2005 Definera ordet trakasseri. I lumpen finns inget som heter trakasseri, det heter istället. Gilla läget! Quote
Witnick Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 Att inte få avbryta lumpen om ens permanenta hälsa står på spel?? Quote
Born Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 Att inte få avbryta lumpen om ens permanenta hälsa står på spel?? Vill minnas att du visst fick avbryta. Men att du inte är vidare ledsen över det, så. Even. Quote
Witnick Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 Hrmf? "Avbryta"? Jag hade kunnat skriva en novell här.. men föredrar att inte göra det då den hade innehållit hat mot fana, land och ja allt. Quote
Born Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 Hrmf? "Avbryta"? Jag hade kunnat skriva en novell här.. men föredrar att inte göra det då den hade innehållit hat mot fana, land och ja allt. Ja? Avbryta, eller fick du inte det? Kanske skulle ta det i din andra tråd förvisso. Quote
Witnick Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 Näää, jag fick inte avbryta. Istället tvingades jag göra diverse övningar? I'll do you one better... i'll shut the frell up... Hejdå Counter-Strike. Quote
Ing Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 I lumpen finns inget som heter trakasseri, det heter istället. Gilla läget! Fel. Det ska anmälas om det är någonting som faktiskt ÄR fel... för någon form av trakasserier förekommer garanterat mer eller mindre på en del ställen. Och Witnick, du har din tråd redan. Håll dina trakasserier i den. Punkt. Quote
Karin Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Var tredje värnpliktig kränks. Enligt aftonbladets källa värnpliktsrådet anser sig en av tre värnpliktiga ha blivit trakasserad genom att ha utsatts för hot eller utskällningar. Så länge som aftonblaskan skriver att värnpliktiga kränks av utskällningar har iaf jag svårt att ta det på allvar. När man läser pliktverkets rapport ser dock verkligheten för de värnpliktiga minst sagt skrämmande ut. Jag kan inte själv säga att jag känner igen bilden som målas upp till hundra procent. Vad säger ni, är det verkligen så illa som det framställs i rapporten? Läs rapporten här. Quote
Kanna Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Baserat på mina personliga erfarenheter så känner jag inte igen mig överhuvudtaget. När jag låg inne 93-94 så förekom det inga trakasserier på mitt förband så vitt jag vet. I sammanfattningen står det att kvinnliga vpl utsätts för kränkande och nedsättande kommentarer, om detta beror på deras kön så är det för djävligt. Jag hoppades verkligen att både officerskåren och de andra värnpliktiga hade kommit ifrån grottstadiet särskilt med tanke på att antalet kvinnliga befäl inom FM ökat de senaste åren. En hypotes jag har angående det hela är att kvinnliga vpl inte är rädda för att att anmäla det de uppfattar som trakasserier medan killarna tycker det är OK att få lite hårda ord emot sig ibland "för så är det i lumpen." Därmed inte sagt att tjejerna tål att ta mindre skit, de är bara bättre pålästa när det gäller de rättigheter de har som vpl. Quote
Karin Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 @Kanna Jag tror inte att vi kvinnor har bättre vetskap om våra rättigheter, jag tror snarare att trakasserier pga kön (framförallt de med sexuella anspelningar) är lättare att identifiera. Quote
Kanna Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 @Kanna Jag tror inte att vi kvinnor har bättre vetskap om våra rättigheter, jag tror snarare att trakasserier pga kön (framförallt de med sexuella anspelningar) är lättare att identifiera. Jo, det är fullt möjligt att det är på det viset. Quote
LeadHead Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 I DN:s notis om det hela nämns uttryck i stil med "Ni springer som kärringar!!!" Quote
Karin Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 I DN:s notis om det hela nämns uttryck i stil med "Ni springer som kärringar!!!" Jag har skrivit ett svar på det i den här tråden. Quote
Guest järv Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 (edited) Ska mönstra snart men har hört om att lumpare trakasseras??? Är det så, vilka förband ska jag akta mig för? Och är det så farligt egentligen?? SNÄLLA svara lite för man vill ju veta...... ///Mange Sköter du inte dig så lär du märka av det både verbalt och fysiskt men det är ingenting jämfört med vad fienden försöker göra med dig om det blir krig. Många hundra tusen har i generationer gjort värnplikten före dig. Tror du inte att du klarar av samma sak? Fundera inte i de där banorna.. Edited February 14, 2005 by järv Quote
GRK_BOC Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Det är många som utnyttjar klimatet idag för att "sätta dit" officerare som man inte tycker om. Ett samtal till värnpliktsnytt och de sväljer allt med hull och hår. Tyvärr finns det dåliga chefer men dessa är mycket ovanliga. Som folk redan har nämnt här inne. Det kommer att vara annorlunda än det du är van vid innan. Folk kommer att skrika, det kommer att vara disciplinerat och inrutat. Men så måste det vara för att de ska fungera och ju längre tiden går desto bättre blir relationen med övre befäl så bit ihop i början så kommer allt att bli bra! Quote
Guest Elstot Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Läste detdär om att var tredje värnpliktig kränks, strax efter att jag hade kommit hem från FJS andramönstring. När jag läste om exempel på trakasserier och otillåten bestraffning så kunde jag ju tänka ut flera sådana exempel under mina 30h på FJS. Vi fick ju till exempel springa allihopa springa tillbaka från matsalen (och alltså få mindre tid att äta på) för att någon hade glömt att släcka sin lampa. Kan ju klassas som kollektiv bestraffning... Jag tänkte inte på det när jag var där, man hade ju lixom föreställt sig att det skulle vara precis så, och det va ju ändå bara skönt att få sig en liten extra löprunda, men ändå :P. Men det skiljer väl sig från förband till förband. Ju mer frivilligt det är, desto höre motivering har de värnpliktiga och desto högre sätts ribban för hur mycket skit man tar. Antar jag Quote
Ellinore Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Jag vet inte riktigt vad som är trakasserier, men min bror fick flera gånger springa runt kasernen och göra 150 armhävningar när han hade glömt något i utrustningen. Dessutom korades han till plutonens fjolla och kallades hora. Men det kanske man får ta som artellerist. Inte så farligt kanske, men inte så kul. Jag vill göra riktig lumpen och ser fram mot det. Hoppas att ni har rätt och att det inte är värre än så. Är det vanligt men såna grejer och är det fler som har vart med om att kallas hora eller är det bara en gång det händer? ps. brorsan har inte anmält fast han mår dåligt efteråt så tycker han mest att det var hans eget fel och det var det väl. ds Jag har aldrig behövt göra 150 armhävningar som straff, inte ens som artillerist. ;) Tycker detta låter mycket mysko. Och att bli utnämd till hora har inte heller med artilleriet att göra! Men som Lt säger; Det är skillnad på lumpen och ett kafferep. Vissa har bara inte insett det än. Och då får man bara ammo tills man kommer på det. Quote
BJK Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Sedan är det ju alltid så att om det är trakasseri eller inte, det avgör ju den som blir utsatt. Och vi har ju helt olika tolkningar och "smärtgränser" vad som personligen passerar den individuella gränsen och uppfattas som trakasserier. Quote
Recommended Posts