Jump to content

Kustjägarutbildning 2005?


Recommended Posts

Guest Elstot
@Kulan: När jag tränade inför röjdyk simmade jag 2 timmar om dagen, sprang en timme och styrketränade en timme, 6 dagar i veckan, plus att jag så fort jag inte tränade bar en 35 kg tung ryggsäck. Jag bör tillägga att jag var besatt av träning sedan tidigare. Det låter extremt mycket men det blir en del av vardagen efter några veckor. Du behöver inte träna som mig men om du visste vad som väntade dig skulle du nog gjort det.

 

Jeeeezyy creezzzy!

 

Hur reagerade din omgivning på att du bar omkring på en stor rygga? Vad gjorde du innan? Du kan ju inte ha haft något annat liv än träningen. Skola? Jobb?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 301
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag var helute hos alla "innefolk", men det gjorde bara att jag blev mer beslutsam och extrem. Jag fick också en speciell umgängeskrets som jag nu 30 år senare fortfarande håller kontakten med! Skolan gick bra, då jag läste alla läxor på morgonen, då jag var lite trött på kvällen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Till alla er KJ samt span som ligger inne nu;

 

Det var riktigt skoj att se er under regementets dag...Fan vad ni öste vid tagandet av "brohuvudet" :P Var det öht någon av er som körde enkelskott? Kändes lite som att temat var "mest bly i luften vinner" :-( Tack för en bra show och ett mycket trevligt bemötande vid era stationer (Adyk/span samt waffen + övrig utr) :wub:

 

Slut

Edited by Max
Link to comment
Share on other sites

Ang träning innan inryck..

 

Jaha nu när man tänker på det så var det över 20 år sedan man vände och vred, på inryckningsordern, ett par gånger om dan.

 

Själv övertränade jag mig själv i början och åkte på hälseneinflamation. Detta löste jag genom att börja cykla till jobbet varje dag. Då jag hadde 3,5 mil dit blev det 7 mil cykel var dag..

 

Gick och köpte mig en racer, med halvsmala däck, i Halmstad och cyklade till Falkenberg. Alldrig suttit på liknande cykel innan och när jag skulle hem på kvällen upptäckte jag att det gjorde så jävla ont i röven att jag fick cykla de 3,5 milen hem ståendes :D

 

På mornarna var takten lugn men på kvällen så gick det på max hela vägen. Ibland kunde jag knappt gå när man stigit av. Spädde även på med simning en timme i FBG:s utmärkta bassäng innan jag cyklade hem. Detta 2-3 dagar i veckan. När hälsenan återhämtat sig utökade jag med löppass med kängor 6km en dag i veckan och milen en dag i veckan. Fredagar körde jag ett march pass, med ryggsäck, i 2-4 timmar innan ölen plockades fram. Lördag o Söndag var det vila...

 

Så i princip såg mitt program i slutet ut så här:

M: cykel 7mil, löpning med kängor 6km

T: cykel 7mil, simning 1 tim

O: cykel 7mil, löpning 10km

T: cykel 7mil, simning 1tim

F: cykel 7mil, march pass m rygga 2-4 tim

 

utöver detta körde jag styrketräning typ armhävningar, situps mm varje dag.

lätt styrke pass med vikter 20 min varje lunch

Löpning och march pass direkt efter 3,5 mil cykel.

 

Om nu någon, i trakten av H-stad, går i väntans tider på KJS eller FJS så har jag ett par extra kilo jag kan offra på några marchpass. PMa i så fall

Link to comment
Share on other sites

Sen undrar jag om vattenkonsumtion under marscherna. Nu när jag marschtränar så går det ca. 0,5l vatten per en timmes marsch. Min uppfattning är att vi kommer inte ha tillgång till lika mkt vatten under marscherna efter inryck. Hur mkt vatten (i snitt) får man under marsch när man ligger inne?

 

Edit: korvfingrar

 

 

Vattenkonsumtionen är alldrig tillräcklig....

1: Glöm alla vätskesystem mm. De riktigt tuffa marcherna gås enbart med tilldelad utrustning och med kontroll att inga otillåtna hjälpmedel finnes.......

2: Alltså bäst att vänja sig vid att gå med tilldelad utrustning.

3: En petflaska med extra vatten är ok att ha vid vanliga övningar...

4: Ofta får du inget vatten. Du får fixa det själv. Detta är ibland svårt för tex KJ som ibland befinner sig på öar utan färskvatten

Link to comment
Share on other sites

Sen undrar jag om vattenkonsumtion under marscherna. Nu när jag marschtränar så går det ca. 0,5l vatten per en timmes marsch. Min uppfattning är att vi kommer inte ha tillgång till lika mkt vatten under marscherna efter inryck. Hur mkt vatten (i snitt) får man under marsch när man ligger inne?

 

Edit: korvfingrar

 

 

Vattenkonsumtionen är alldrig tillräcklig....

1: Glöm alla vätskesystem mm. De riktigt tuffa marcherna gås enbart med tilldelad utrustning och med kontroll att inga otillåtna hjälpmedel finnes.......

2: Alltså bäst att vänja sig vid att gå med tilldelad utrustning.

3: En petflaska med extra vatten är ok att ha vid vanliga övningar...

4: Ofta får du inget vatten. Du får fixa det själv. Detta är ibland svårt för tex KJ som ibland befinner sig på öar utan färskvatten

 

 

 

Vatten finns , bara man vet vart man ska leta

 

Blue52 (KJ).... :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Vatten finns , bara man vet vart man ska leta

 

Blue52 (KJ).... :wub::wub::D:D

 

 

Vilka lyxöar ni måste varit på. :)

OT med en liten anekdot.

En gång på det glada 80 talet var vi i Karlskrona skärgård och letade efter konstiga saker i vattnet... Som en slags beredskapsgrupp fick vi plötsligt order att upprätta oplats på en ö. Då detta innebar en omgruppering genom halva Blekinge fick vi lyxåka helikopter dit. Nåväl, helikoptern lyfte direkt och vi fick åka som vi stod med normalutrustningen..Ryggorna fick inte plats.. Då det var ganska ruggit med kuling och snöblandat regn blev vi lovade ett patrulltält som vi skulle hämta på vägen dit. Hurra ett patrulltält!! Vi hade bara hört ryktas om dessa än mindre sett ett innan, men bra skulle de vara. HKP:n landar och någon slänger in en säck med tältet och så bär det iväg igen.

 

Väl framme vid ön, som visade sig vara ett skär, så vågar HKP:n inte landa så vi får slänga ut tälten och oss själva på skäret. Skäret var väl en 150m3 och vågorna stänkte över hela tiden. Jävla tur, att vi fått ett patrulltält, tänkte vi och började packa upp tingersten. Vaddå? Det är ju inga jävla pinnar med!!!!! Snabb koll på radion. Pinnarna skall man tillverka själv.. Visst, vi står på ett skär där det växer en enda förkrympt björk på ca en meter. HKP:n är ej tillgänglig mer och det är bara att gilla läget. Dag två finns ihuvudtaget ingen HKP pga hård vind samt att de har förmånga flygtimmar och måste vila. Båt kan ej komma till i den styva kuling som nu råder.

 

Det regnar nästan hela tiden och vinden kommer naturligtvis just ifrån vår o-riktning. Vattnet är salt och odrickbart. Vi tvingas dock att använda det till matlagningen då vi bara har fältflaskorna med söt vatten. Dag 3 tar batterierna till blidförstärkaren slut och vi meddelar detta samt att vi måste ha vatten och batterier för att kunna fortsätta. Dag 4 mojnar det och vi blir upplockade av en HKP.

 

Plaskblöt på ett skär i 3 1/2 dygn och en liter vatten. Visst är det kul att vara KJ :wub:

Link to comment
Share on other sites

He he stella, det där är ju det där som är såååå tufft och coolt och som alla hårdingar som vet allt och kan allt tycker är kul och vill uppleva..... i 3 minuter och sedan bryter ihop.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

He he stella, det där är ju det där som är såååå tufft och coolt och som alla hårdingar som vet allt och kan allt tycker är kul och vill uppleva.....  i 3 minuter och sedan bryter ihop.

 

;)

 

 

Vi hadde en som deseterade under o-platstjänst på myttinge. Han pallade inte att ligga i sluten o-plats och glo på en väg i två dygn. Nåväl han sprang i väg mitt i natten. Senare fick vi höra att han tog sig till värmestugan och när vi kom tillbaka till kasern var hans skåp tomt och vi såg han aldrig mer..

Link to comment
Share on other sites

Plaskblöt på ett skär i 3 1/2 dygn och en liter vatten.

 

Skulle man inte kunna samla in regnvattnet på något sätt?

 

 

Problemet var att det mesta som ramlade ner var saltvatten från vågstänket. Vi försökte avskärma stänket och samla upp enbart regnvattnet men det funkade inget vidare 8-/

 

Vi använde detta vattnet till matlagning med ville inte dricka för mycket av det.

Tilläggas kan att vi försökte destillera saltvattnet. Det gick men kostade för mycket rödsprit. Vi tog helt enkelt och la en gryta, lite snett, som lock. Sedan samlade vi upp dropparna i en annan gryta. Hadde funkat om vi haft tillgång till tex ved som bränslekälla.

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Till alla er KJ samt span som ligger inne nu;

 

Det var riktigt skoj att se er under regementets dag...Fan vad ni öste vid tagandet av "brohuvudet" :P Var det öht någon av er som körde enkelskott? Kändes lite som att temat var "mest bly i luften vinner" :D Tack för en bra show och ett mycket trevligt bemötande vid era stationer (Adyk/span samt waffen + övrig utr) :)

 

Slut

 

Hehe

 

finns det något som heter singel/enkelskott när man skall ta terräng som består utav 2 hus på mindre än 50 meter från strandkanten. :camo:

 

Ne men det var riktigt roligt, speciellt när det var uppskattat. NU har man muckat o allt, så man får väll se när man kör nästa övning, man tackar fkj att dom finns, hoppas man kan vara med på samarin nästa år, eller vad säger övriga från hårda andra? :D

Link to comment
Share on other sites

Guest 241 Magnusson

Hårda Hårda Magnusson anmäler sig fast lite hårdare en alla andra :bash:

 

Faan va gött att ha muckat men otroligt nog så saknar man det lite nu en då :wub:

 

Ha det bra gubbar ses snart igen

 

Lycka till nu till er som rycker in den 19 september. Kämpa på bara och va ödmjuk så kommer det att gå bra...

Link to comment
Share on other sites

Gör ni 14 månader?? Varför får vi bara 11?  :Malaj:

Det är lite konstigt, på extramönstringen var mitt intryck att vi skulle ligga inne i 15 månader. Så nu har jag hört lite olika siffror - 13 månader ursprungligen, 14 månader från Pliktverket när de behandlade min ansökan till extramönstringen, 15 månader under själva extramönstringen. Jag antar att det är de på Amf1 som har bästa koll.

 

Nåja, nu är det bara att träna, träna och åter träna innan inryck.

 

Hur ser ditt träningsprogram ut, Gunn0r? :D

Link to comment
Share on other sites

,O Ojoj. :) . nu var jag påväg att berätta nått väldigt viktigt om utbildningen , men jag hejdade mig i sissta sekund. Det är ju inte meningen att man ska veta allt innan inryck , allt blir så mycket skönare om det kommer som en härlig örfil sekunderna innan. Så... Den som lever får se. :P :P :P
Link to comment
Share on other sites

:wub: Ojoj. :wub: . nu var jag påväg att berätta nått väldigt viktigt om utbildningen , men jag hejdade mig i sissta sekund. Det är ju inte meningen att man ska veta allt innan inryck , allt blir så mycket skönare om det kommer som en härlig örfil sekunderna innan.   Så... Den som lever får se. :P  :P  :P

 

Vilken utbildning syftar du då på? :}

 

Oj, hur kan jag vara så korkad när tråden heter "Kustjägarutbildning 2005?"... :banghead:

Edited by bartil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...