Jump to content

Kustjägarutbildning 2005?


Recommended Posts

Det är inte många som är krigsplacerade på KJ längre alla jag känner har fått riva sin krigsplacerings order iom skrotningen av KJ/90 och som Kj ingick i amfbat med två kj komp per amfbat.. de som utbildas nu krigsplaceras säkert iof.

 

klart man ni är välkommen att följa med hör av er till mig med kontakt info så lägger jag in dig i maillistan.

 

/Jake

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 301
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Känner mig ungefär samma som dig. Ser nu till att benen får vila, ska köra en eller två vattefyspass under veckan, lite styrka, och sedan vila fr.o.m. torsdag.

 

Edit: vi syns om en vecka på Vaxholm. :clap:

Edited by Gunn0r
Link to comment
Share on other sites

Ska ni inte till Berga?

 

Vi rycker in på nuvarande Vaxholms Amfibieregemente, bussas till Berga där vi får utrustningen, därefter tillbaka till Vaxholm där vi inkvarteras i 14 dagar. Nästa anhalt blir Väddö skjutfält fram tills 1 januari.

 

Är det någon gammal KJ som vet hur det ligger till med kängor när man ligger inne? Måste alla använda kronans m90-kängor tills efter gsu eller något i den stilen? Eller får man köpa och använda egna, bättre kängor direkt? Och i så fall måste man betala dem själv eller räcker det med att få intyg om att de inte är bra på ens fötter?

 

/Danne

Link to comment
Share on other sites

Tror att man måste använda m90 tills gsun är klar. Sen får man nog köpa ett par egna, tror inte att fm betalar om du inte skulle ha problem med knän eller dyligt.

 

Har funderat på om man skulle köpa ett par inlägg till kängorna. Men får man ha det under gsun? Är det någon annan som gjort det?

 

 

Syns om en vecka då :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Börja använda det ni blir tilldelade först och främst. Efter ett tag så brukar man kunna fråga befälen om tillstånd om att använda egna kängor, det brukar inte vara några problem med det, men som sagt, fråga först. Inlägg i kängorna brukar man få använda direkt. Fötterna ska ju hålla så länge som möjligt.

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

Guest 241 Magnusson
All packning ska alltid med , bara en fråga om hur hård man är mot sig själv. Det man har , det har man. upp till en själv om man är en lat människa eller en olat människa.  Skulle inte gå nånstans utan min sköna med gediget sköna packning. Mumms! :baskerHV:

 

Eller hur Mange?!

 

NU gämt på

 

Självklart Lundqvist!!!!

Skulle inte gå en meter utan min NU med absolut inte su:n den är såååååååååååååååå skön att ha på sig. Alltid lika kul...... Eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa tipset jag kan ge är att mygla till sig ett par kängor av sjukan så fort som möjligt, tyvärr lyckades jag aldrig så jag fick dras med m90 hela utbildningen vilket är en pina, framför allt under dem längre marscherna. Fötterna går sönder i vilka kängor du än har, men dem håller längre med ett par Meindl än ett par m90.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa tipset jag kan ge är att mygla till sig ett par kängor av sjukan så fort som möjligt, tyvärr lyckades jag aldrig så jag fick dras med m90 hela utbildningen vilket är en pina, framför allt under dem längre marscherna. Fötterna går sönder i vilka kängor du än har, men dem håller längre med ett par Meindl än ett par m90.

[/quote

 

Mitt vänsterknä knäpper lite när jag böjer benet pga ostretchad quadriceps, tror ni att det ett rimligt skäl att gå till sjukan och hävda att detta beror på m90 kängorna för att de är stela och saggiga och få köpa ett par Meindl ist?

Link to comment
Share on other sites

Låter som ni behöver råd av en "käng-veteran". :)

 

Jag hade problem (som många har) med m90 kängorna. Mina fötter är som ankfötter, dvs breda som as vid tårna. Sen har jag en rätt hög vrist också. Jag sjukmönstrade för fotsvamp under GSUn (i fält) och sjuksyrran såg irritationer på mina fötter och fick ett par nya och andra inlägg direkt! (alla amf soldater får silikonsulor när man får sitt gear första/andra dagen, m/rehband) Sedan sade hon att jag skulle ta och gå till doktorn någon dag då jag verkade vara ett "käng fall".

 

Sagt och gjort jag gick till doktorn nästa vecka och han tyckte att jag verkade ha såpass problem med fötterna att jag kunde få ett par kängor av sjukan. Detta eftersom jag uppvisade en hyffsat stor irritation på vristen (tilläggas ska att jag även fick ett myggbett som jag kliade sönder där med, vet inte vad som avgjordet det :lol:)

 

Jag gick då med en rekvisition till Militaryshop (motsv.) och testade ett par kängor som passade mig bra och valet föll på ett par Haglöfs Ursus, vilka jag STARKT kan rekommendera. Minns än idag minerna på polarna när vi va ute och gjorde lite "jägar övningar" en vecka efter GSUn och alla jämrade sig om våta fötter. Själv var jag snustorr om fötterna, vilket inte var så uppskattat hos kamraterna då 0:)

 

Angående "privata kängor" så är det nog inget problem EFTER GSUn. Vet många på dom andra plutonerna i kompaniet som köpte egna och det va helt ok.

 

Fler frågor? ta det via PM

 

 

// AMFvrak, :D

Link to comment
Share on other sites

Ni killar som rycker in på Måndag:

 

Ni har en hård tid framför er , speciellt i början. Men ack så kul ni kommer ha. Det tar ett tag att inse att det är roligt ni har och inte jobbigt. Ska tänka på er på Måndag , är nämligen i Turkiet på det där sköna 4stjärniga hotelet med AllInclusice , ska ta en öl för er då :P

 

Rapportera in vid första permiss hur det har gått när den nu dyker upp...

 

 

 

"... I VÄNSTER HAND VINTERKÄNGA OCH GUMMISTÖVLAR , I HÖGERHAND KONSERVBRYTARE , HÅLLUPP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...RAKA ARMAR , HUR SVÅRT SKA DET VA? JAG SER JU KNAPPT VAD NI HÅLLER I!!!!!!!!!!!!!!!!" :):rockon::lala::rockon:

 

 

 

Ha så kul

 

 

//209 Lundqvist

Link to comment
Share on other sites

Ni killar som rycker in på Måndag:

 

Ni har en hård tid framför er , speciellt i början. Men ack så kul ni kommer ha. Det tar ett tag att inse att det är roligt ni har och inte jobbigt. Ska tänka på er på Måndag , är nämligen i Turkiet på det där sköna 4stjärniga hotelet med AllInclusice , ska ta en öl för er då :P

 

Rapportera in vid första permiss hur det har gått när den nu dyker upp...

 

 

 

"... I VÄNSTER HAND VINTERKÄNGA OCH GUMMISTÖVLAR , I HÖGERHAND KONSERVBRYTARE , HÅLLUPP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...RAKA ARMAR , HUR SVÅRT SKA DET VA? JAG SER JU KNAPPT VAD NI HÅLLER I!!!!!!!!!!!!!!!!"  :)  :rockon:  :lala:  :rockon:

 

 

 

Ha så kul

 

 

//209 Lundqvist

 

 

:rockon: hehe gud så underbart! lite flashbacks.. jag kommer ihåg.. man hade inte en aning om vad grejerna hette.. fan man fick ju springa fram och tillbaka fler gånger för att hitta rätt och den gången man själv hittade rätt fick de andra springa fram och tillbaka medan man själv stod där med tunga armar och mjöksyran sprutandes ur öronen... Hehe

 

Underbart!

 

Ja lite rapporter om vad ni gör vill vi allt ha! fast det är eg. fusk för blivande KJ's. Det ska ju vara som en käftsmäll när man rycker in....

Fast det kvittar hur mkt man vet det kommer ändå bli jobbigt.

 

Jakobsson

Link to comment
Share on other sites

Guest 241 Magnusson

Ja men va kuul!! Nu på Måndag. Då skall även jag tänka på er.

Persedelmönstringen ja, inte så farlig den var ju bara si så där 3 timmar eller va den 4? :D

Lycka till nu gubbar, kommer att ses under någon övning.

 

Turkiet Lundqvist. Va kuul. Ha det så bra då!!

 

Ps KJ 2004 / 2005 anmäl er till B-styrke övningen den 21 oktober eller i ventuell helgen efter den 21 oktober. Då kommer FKJ bedriva b-styrka mot Viio:s HV gubbar i Berga

241 Magnusson anmäler sig och skall upp i gen skall bli skit kul :)

Vill se mer i från våran årskull

Kontakta Beduinen med mer information hans nummer står på FKJ:s hemsida

Link to comment
Share on other sites

Guest 241 Magnusson

Det är ingen ideé att tro så mycket.

i Regel så ligger man inne 2-3 veckor vid inryck.

vi låg bara inne 4 dagar när vi ryckte in pga att det var midsommar.

Skulle gissa att ni ligger inne i 2 veckor och efter det så har ni gröntjänst ute på Väddö.

Men men som sagt den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

21 Siegbahn anmäler sig efter första veckan i kronans tjänst avklarad.

 

Alla i 4:e PB KJ har klarat första veckan bra. Mycket exercis, marsch och rusher fram och tillbaka från skåpen. Med samarbete kan man lösa allt. Det ska även bli lite vapenträning nästa vecka.

Grymmt bra befäl. De bryr sig väldigt mycket om hur deras rekryter mår.

 

/21 Siegbahn

Link to comment
Share on other sites

Några roliga citat från en lika rolig vecka:

 

- Dahlberg, har du nånsin lyssnat på popmusik?

- Ehh, ja löjtnant!

- Det kan jag inte tänka mig...

(Under exercisträning då Dahlberg hade problem med takten)

 

- Riktkarlen, sänk takten! Men inte som en hiphopare!

(Lt ger goda råd under exercis)

 

- Nu gör du skäl för ditt namn Blomberg!

(Fk då Blomberg ställde sig längst till vänster i kolonnen - med ena foten i en av rabatterna på kasernplan)

 

- Lugna ner dig nu Eriksson. Jag kommer inte dränka dig i hamnen om du gör fel. Eller ja, förmodligen inte.

(Lt under träning i avlämningar)

Link to comment
Share on other sites

Några roliga citat från en lika rolig vecka:

 

- Dahlberg, har du nånsin lyssnat på popmusik?

- Ehh, ja löjtnant!

- Det kan jag inte tänka mig...

(Under exercisträning då Dahlberg hade problem med takten)

 

- Riktkarlen, sänk takten! Men inte som en hiphopare!

(Lt ger goda råd under exercis)

 

- Nu gör du skäl för ditt namn Blomberg!

(Fk då Blomberg ställde sig längst till vänster i kolonnen - med ena foten i en av rabatterna på kasernplan)

 

- Lugna ner dig nu Eriksson. Jag kommer inte dränka dig i hamnen om du gör fel. Eller ja, förmodligen inte.

(Lt under träning i avlämningar)

 

HAHHA var dte Lt Johansson eller???

 

han är så himla skön. :navy::banana:clap:

Vänta tills ni får bergman då, snacka om skön vård med han vi hade över 15 timmar vapenvård av en ak5 med han.... han är inte rolig att ha vård med

Link to comment
Share on other sites

Några roliga citat från en lika rolig vecka:

 

- Dahlberg, har du nånsin lyssnat på popmusik?

- Ehh, ja löjtnant!

- Det kan jag inte tänka mig...

(Under exercisträning då Dahlberg hade problem med takten)

 

- Riktkarlen, sänk takten! Men inte som en hiphopare!

(Lt ger goda råd under exercis)

 

- Nu gör du skäl för ditt namn Blomberg!

(Fk då Blomberg ställde sig längst till vänster i kolonnen - med ena foten i en av rabatterna på kasernplan)

 

- Lugna ner dig nu Eriksson. Jag kommer inte dränka dig i hamnen om du gör fel. Eller ja, förmodligen inte.

(Lt under träning i avlämningar)

 

...Det verkar som om pedagogik och attityd har förändrats/förbättrats en del på Rindö.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...