Jump to content

Recommended Posts

Posted
Har för mig att det fanns lyran på 90vagnarna när dom först kom.

En skyttepluton är ingen egen enhet, den strider inom en bataljon, inom bataljonen finns två GRK-plutoner som kan lösa detta med grövre smällare.

Ska vi ha GRK på alla vagnar måste vi också utbilda vagnbesättningar till att använde denna, vi måste ha PPE,SKER, DART, tillgång till manuellt beräkna värden. Detta tar inte bara plats det tar också fokus från besättningens huvudtjänst. Framför allt tar det utbildningstid. Det är inte bara att börja lobba granater, det är en vetenskap att få dom dit man vill..

Så avancerat behöver det inte vara att skjuta grk I PB org 49 så hade följeinfanteriet 8cm Grk som kunde monteras på bakpansaret på plutonchefens vagn för att kunna ge extra understöd under anfallet.

Posted

Nu är kommer förbanant sent in i det här forumet.

Men, när jag var i libanon sommaren -93 åkte SLA (den libanes israeliska armen) runt i gamla halvbandare där dom hade en 12 cm GRk monterad.

Det såg rätt så fräckt ut. Om det sedan fungerade, det har jag ingen aning om.

Posted

Men, när jag var i libanon sommaren -93 åkte SLA (den libanes israeliska armen) runt i gamla halvbandare där dom hade en 12 cm GRk monterad.

Klart det funkade, det användes redan under VKII av amerikanarna, tror dock inte att det var 12 cm utan snarare 81 mm.

The Swede :D

Posted
Klart det funkade, det användes redan under VKII av amerikanarna, tror dock inte att det var 12 cm utan snarare 81 mm.

The Swede :)

Tyskarna hadde ett par modeller baserade pa halvbandaren. 81mm

Har inte hort att Amerikanana hadde det. Kanske misstagit dig. Om inte ar jag intresserad var info finnes..

Posted

För en stridsvagn bör väl granater som angriper pansar genom egen sökning vara ett utmärkt komplement, om man nu får för sig att utrusta stridsvagnar med granatkastare?

Bekämpa allt som vanligt kanonen men lobba även iväg någon/några granater från granatkastaren över skogsdungen (Eller vad det nu må vara.) som skymmer sikten. Finns det pansar där så blir de förvånade och finns det inte pansar har man i alla fall bara slösat bort några kronor.

Drar man sig sen tillbaka så vet man ju på ett ungefär var motståndarna finns och kan lobba iväg några till och då med lite bättre riktning.

Posted

Tyskarna hadde ett par modeller baserade pa halvbandaren. 81mm

Har inte hort att Amerikanana hadde det. Kanske misstagit dig. Om inte ar jag intresserad var info finnes..

Jänkarna hade M4A1 MMC 81mm som man kan se i Swedes länk och en som hette M21 MMC 81mm som var en förbättrad variant. Israelerna använde ombyggda M5 eller M9 med 12cm grk på, dom kallades M3 Mk.D

Posted

Det var det säkert. Dom var inte så vänligt inställda till att vi skulle komma nära och pilla på sakerna.

Det var en stor GRK i alla fall :)

• 2 weeks later...
Posted
Bekämpa allt som vanligt kanonen men lobba även iväg någon/några granater från granatkastaren över skogsdungen (Eller vad det nu må vara.) som skymmer sikten. Finns det pansar där så blir de förvånade och finns det inte pansar har man i alla fall bara slösat bort några kronor.

Drar man sig sen tillbaka så vet man ju på ett ungefär var motståndarna finns och kan lobba iväg några till och då med lite bättre riktning.

Mmm, varför använda folk i terrängen över huvud taget, om vi bara behöver sitta i våra kärnvapensäkra bunkrar och "lobba" granater på misstänkta punkter...

Nja, det funkar inte riktigt så, serru...

Tänka bara på UH-funktionen för att amersätta ditt "lobbande", de får inte göra annat...

Tänk på att man undviker att skjuta "i blindo" om det inte är mitt i kriget, mitt i ödemarken.

Redan idag är besättningarna överbelastade av systemen i vagnarna, så de behöver verkligen inte mer att pilla med/fundera över, tro mig...

/Magnus B

Posted
Mmm, varför använda folk i terrängen över huvud taget, om vi bara behöver sitta i våra kärnvapensäkra bunkrar och "lobba" granater på misstänkta punkter...

Nja, det funkar inte riktigt så, serru...

Tänka bara på UH-funktionen för att amersätta ditt "lobbande", de får inte göra annat...

Tänk på att man undviker att skjuta "i blindo" om det inte är mitt i kriget, mitt i ödemarken.

Redan idag är besättningarna överbelastade av systemen i vagnarna, så de behöver verkligen inte mer att pilla med/fundera över, tro mig...

/Magnus B

Självklart är det inte bara att lobba iväg några granater på måfå men dagens riktningssystem blir ju allt bättre och granaterna blir allt smartare.

Jag ser det inte som att stridsvagnarna ska syssla med några allmänna granatkastaruppdrag och de ska självklart bara skjuta när de anser att det finns stor chans att träffa men skjuter bara hälften av stridsvagnarna varsin grant vid varje tillfälle gör ju i alla fall att man kan fortsätta med det ganska länge med befintligt förråd av granater men ändå få skapligt antal granater mot misstänkta områden.

Det är ju inte direkt så att man måste veta exakt på metern var motståndaren finns, även om det underlättar, och det ger ju en möjlighet att anfalla från en ny riktning som inte finns idag.

Ska jag vara riktigt ärlig så tro jag att varje vapensystem måste antingen bli mycket bättre integrerat med övriga eller bli mer mångsidigt och med tanke på att försvaret blir allt mindre har man kanske inget val.

Posted
Det är ju inte direkt så att man måste veta exakt på metern var motståndaren finns, även om det underlättar, och det ger ju en möjlighet att anfalla från en ny riktning som inte finns idag.

Vad skulle det vara för riktning?

Ska jag vara riktigt ärlig så tro jag att varje vapensystem måste antingen bli mycket bättre integrerat med övriga eller bli mer mångsidigt och med tanke på att försvaret blir allt mindre har man kanske inget val.

Tja, det där med kombinationssystem är nog inte helt fel, SSG120 kan ju skjuta direktriktat också och 2x120mm känns nog rätt bra även om det inte är dess huvudfunktion...

Om det gick att få en moddad SSG120 att prestera som en CV90120 samtidigt som den har kvar sin kapacitet som granatbortkastare, så vore det optimalt!

/Magnus B

Posted

Tja, det där med kombinationssystem är nog inte helt fel, SSG120 kan ju skjuta direktriktat också och 2x120mm känns nog rätt bra även om det inte är dess huvudfunktion...

Om det gick att få en moddad SSG120 att prestera som en CV90120 samtidigt som den har kvar sin kapacitet som granatbortkastare, så vore det optimalt!

/Magnus B

2+1 pipor och separata eldledningssystem för grk/kanon ^^

Posted

Från luften?