Jump to content

Mig 29'a?

2Sharp

Recommended Posts

Tja, runt de båda utblåsen, eller vad det nu heter :Malaj: på en Mig 29'a, är det titan??

Dvs det som sitter runtom i form av plattor, typ..

Någon? :lala:

Inte riktigt mitt område...

Varför vill du veta det?, På Viggen är det en nickellegering i utloppsmunstycket med skruvar av titan.

Han ska självklart stjäla ett utblås och göra knivar av det..

:lol:

/E

Njao, det var så att jag inte plockade delar från en nerskjuten Mig (Bosnien) och har grämt mig sedan dess..

Jag tänkte att om jag fick veta att det INTE var titan så kunde jag släppa det... :)

Å andra sidan var det inte bästa ideén att börja bryta i det då det fortfarande hade div. bomber o granutter hängandes.

Givetvis inte armerade men det var en hel del trasiga saker eftersom landningen inte hade varit speciellt mild direkt.

Cockpit hade brutits bakåt och låg under kroppen, smällen hade varit så kraftig att landningsstället hade pressats upp genom vingen :lol:

Notera närheten till huset, den familjen vaknade nog till..

http://www.aeronautics.ru/mig29bosnia.htm

Guest Lt. Payne

Vet inte om det tillför din tråd nåt..

Det står en Sovjetisk MIG-21 utanför Överskottsbolaget i Landskrona.

Tyvärr har ungdj-vlarna i brist på sysselsättning (?) fördärvat den en hel del..

Nu kommer jag inte ihåg om det var ett reglerbart utblås på den annars kunde man ju kollat den..

Han ska självklart stjäla ett utblås och göra knivar av det..

/E

Njao, det var så att jag inte plockade delar från en nerskjuten Mig (Bosnien) och har grämt mig sedan dess..

Jag tänkte att om jag fick veta att det INTE var titan så kunde jag släppa det... :)

Å andra sidan var det inte bästa ideén att börja bryta i det då det fortfarande hade div. bomber o granutter hängandes.

Givetvis inte armerade men det var en hel del trasiga saker eftersom landningen inte hade varit speciellt mild direkt.

Cockpit hade brutits bakåt och låg under kroppen, smällen hade varit så kraftig att landningsstället hade pressats upp genom vingen :lol:

Notera närheten till huset, den familjen vaknade nog till..

http://www.aeronautics.ru/mig29bosnia.htm

Du kan nog lugnt släppa det, Om det är titan och Om du hade fått med dig den hem så är den av sådan legering att du inte kan bearbeta den hemma med normal verktygsuppsättning.

Du kan nog lugnt släppa det, Om det är titan och Om du hade fått med dig den hem så är den av sådan legering att du inte kan bearbeta den hemma med normal verktygsuppsättning.

Tanken var ju att det skulle lämnas till lämplig knivmakare och att det skulle dels bli en kniv helt i titan, samt en med stålblad och liners i titan.

Titan kan generellt sett gå att få vasst, dock håller det inte skärpan speciellt bra. (jämfört med stål)

Inga hemmabyggen alzå :)

Det verkar som om jag får fortsätta att förbanna min dumhet...

Gjuta titan gör man nog inte hemma i köket heller :lol:

Om inte annat hade det varit rätt så möpigt med bättre begagnade mig-29 delar i bokhyllan.. Jag o Danne hade nog gärna kännt, luktat o smakat lite :D

/E

Jag är inte förvånad...

Kanske nästa gång...

:)

Om inte annat hade det varit rätt så möpigt med bättre begagnade mig-29 delar i bokhyllan.. Jag o Danne hade nog gärna kännt, luktat o smakat lite :D

/E

Jag är inte förvånad...

Kanske nästa gång...

:)

För att inte tala om FMV TeknikUnd som kanske till och med hade betalat en slant för vissa väl valda detaljer B)

@ 2Sharp

Eftersom jag gör lite knivar tände jag på iden. Kniv i titan skall det bli.. Som sagt åker jag ju till Titanens hemförlovande land. Undrar vad de skall ha för knivämnen :D

Ps: Med tanke på vad samlare hadde betalt för delar från denna krashade Mig förvånar det mig att du inte begått självmord. Valda delar är värda sin vikt i guld... Själv har jag fått 250$ för en j***a klocka till en AN-2a :)

/E

Själv grävde jag å fåssan upp lite granatsplitter i dynerna vid Omaha beach, när vi var där...

@ 2Sharp

Eftersom jag gör lite knivar tände jag på iden. Kniv i titan skall det bli.. Som sagt åker jag ju till Titanens hemförlovande land. Undrar vad de skall ha för knivämnen :D

Ps: Med tanke på vad samlare hadde betalt för delar från denna krashade Mig förvånar det mig att du inte begått självmord. Valda delar är värda sin vikt i guld... Själv har jag fått 250$ för en j***a klocka till en AN-2a :lol:

Glöm inte att visa bilder när du är klar!

Titan kan antända när du slipar det btw, så ta det lungt och ha en hink med vatten lätttillgänglig...

Uppenbarligen skulle jag inte gjort detta inlägget eftersom jag tydligen missat mer än bara lite titan.. :dong:

Lessons learned :)

Tack för hjälpen till samtliga!

@ 2Sharp & Stella-Polaris

Gjuta titan gör man nog inte hemma i köket heller

Med tanke på att smältpunkten är 1660 grader Celsius så torde svaret vara nej. :)

På amerikanska rymdskytteln (eller var det bärraketen?) så är stora delar av jetutblåsen i titan. Dessa byts ut regelbundet eftersom titan blir sprött och svagt då det utsätts för stora temperaturskiftningar gång på gång. Så om det hade varit titan i Migens utblås hade det nog inte varit i det bästa skick.

Min chef byggde en egen skoter (Swedish Mountain Blaster om det är någon som har koll på sånt) och han hade kollat priset på titan till visa delar. Och om mitt minne inte spelar spratt med mig så var det inte alls särskilt dyrt, iaf inte då man köpte det i mindre plattjärns-dimensioner.

Edited by steelspear

Lite Off topic men i alla fall.. Vad står förkortningen MIG för igentligen?

Mvh//Anders

Mikoyan-Gurevitj. Viss reservation för stavningen dock. Namnet på de två konstruktörer som "startade" den konstruktionsbyrån.