Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu är Vi alltså inne på år 2006. Och försäkringskassan skall nu äntligen börja utreda om min skada är en arbetsskada eller inte. På min fråga om hur lång tid detta kan ta, svarade min nuvarande handläggare (nr3 i ordningen). - Det skall vara färdigt senast dec 2007.

Lysande... jag skadade mig i us hösten 2002. Så då har det bara tagit fem år för mig att få min skada klassad som arbetsskada. Och de 3 år som Försvaret har ansvaret för mig gick ut i dec 2005.

Vad kan då försvarsmakten göra för dig som skadat dig i us? Jag klipper in svar från min rehabhandläggare på opil.

Försvarsmakten betalar sjukvårdsersättning (läkarvård, sjukgymnastik och läkemedel) i max 3 år efter avslutad mission. Detta påverkas inte om du är sjukskriven eller inte, så länge dina kostnader kan kopplas till skadan.

Försvarsmakten betalar även ut en uppfyllnad av sjukpenning i max 3 år efter avslutad mission. Kravet är att sjukskrivningen är en obruten följd, men om du skulle vilja "friskskriva" dig för att pröva att jobba och sedan bli sjukskriven av samma orsak som tidigare kommer vi att se det som

samma sjukskrivning ändå. Försvarsmaktens möjlighet att bekosta ovanstående

ersättning löper ut 2005-12-19

Sen fick jag 36300 för min invaliditet som en engångssumma

Utfyllnad på sjuklönen får man bara i 3 år.

Själv är jag ju 40 nu. Med bara 25 år till pension. Så man får ju snåla så att pengarna räcker tills dess.

Nytt jobb då?

Tyngre arbete klarar jag inte av med min skadade högerarm längre. Jag hade en arbetspraktik då jag körde budbil. Endast småpaket då jag inte klarar lyfta tunga saker. Och i huvudsak automatväxlad bil. Efter praktiken har jag med arbetsförmedlingens hjälp ordnat anställningsstöd till företaget med 75%. Samt försäkringskassan betalar ev sjukskrivning. Resultat? INGEN ANSTÄLLNING!!! Så det är svårt att se ljust på framtiden.

Och just det, för att försäkringskassan skall kunna utreda mitt ärende behöver de.

1. läkarjournalen från min behandlande läkare i Kosovo.

2. Vilken a- kassa jag hade innan jag åkte

3. senaste anställning före avresan till kosovo och vad jag hade före lön .

4. I de fall jag fått anställning nu inkomstuppgift från nuvarande arbetsgivare samt vilka typer av jobb jag söker.

Med andra ord det kommer inte att vara 7 basbelopp som det står i lag 1999:568 som ligger till grund för en ev livränta. SÅ GRATTIS NI SOM ÅKER EFTER LUMPEN OCH INTE JOBBAT INNAN!!!

Eller Ni som studerar... För då är ju studiebidraget inkomstkällan som livränteunderlaget baseras på...

Magnus

• 1 year later...
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Väljer att kommentera i gamla tråden istället för nystartade,

M Norrman - jag lider givetvis med dig då du skadat dig i tjänsten och sedan blivit "misshandlad" av myndigheterna hemmavid. Men trots allt måste jag ändå i det stora hela anse att du är själv ansvarig för dina handlingar, du har sökt frivilligt, tackat ja frivilligt etc så att lasta någon annan för din situation tycker jag är lite lågt. Numera är ju försäkringsfrågorna mer på tapeten än tidigare med anledning av nytt avtal, nbg mm. Men du sökte frivilligt ochy visste dessutom om alla risker, eller borde åtminstonde kunna läsa till dig en hel del av dessa.

Posted
Väljer att kommentera i gamla tråden istället för nystartade,

M Norrman - jag lider givetvis med dig då du skadat dig i tjänsten och sedan blivit "misshandlad" av myndigheterna hemmavid. Men trots allt måste jag ändå i det stora hela anse att du är själv ansvarig för dina handlingar, du har sökt frivilligt, tackat ja frivilligt etc så att lasta någon annan för din situation tycker jag är lite lågt. Numera är ju försäkringsfrågorna mer på tapeten än tidigare med anledning av nytt avtal, nbg mm. Men du sökte frivilligt ochy visste dessutom om alla risker, eller borde åtminstonde kunna läsa till dig en hel del av dessa.

Du har en riktigt rutten inställning. Du menar att det är mitt fel att en kamrat tacklade mig under en riot utbildning så att jag ådragit mig ett handikapp.

Jag klarar inte längre av att jobba med de jobb jag tidigare klarat. Och försäkringskassan menar att jag inte har någon nedsatt arbetsförmåga. För att de anser att jag kan ha full arbetsförmåga i "annat arbete". Det är ju liktydigt med att jag var handikappad från början. I så fall tycker jag att ingen har en nedatt arbetsförmåga. Se till att varenda sjukskriven människa i hela sverige går tillbaka till jobbet. För de kan ju säkert jobba heltid med något annat.

Och lägg ner försäkringskassan! Ta bort sjukpenningen eftersom ingen kan vara sjuk. Det är ju för fan bara simulanter allihop.

Posted

Whining, whining......

Va fan, Ok att du gjorde illa dig men jag hoppas att du gav dig in i leken med öppna ögon.

När jag ansökte och åkte iväg så gjorde jag det med insikten att jag kunde bli dödad eller allvarligt skadad, jag hade inga tankar eller krav mot försäkringskassan eller staten att "UTIFALL" det skulle gå åt helvete så skulle dom ersätta mig eller min familj.

Ja, jag gick på en mina (inte bokstavligt) och det kostade mig och min familj både pengar och lidande men inte fan gnäller jag för det, jag gick in med öppna ögon och tog det som en man!

Du får inga pluspoäng hos mig!

//Nisse

Posted
Nu är Vi alltså inne på år 2006./..... /

SÅ GRATTIS NI SOM ÅKER EFTER LUMPEN OCH INTE JOBBAT INNAN!!!

Eller Ni som studerar... För då är ju studiebidraget inkomstkällan som livränteunderlaget baseras på...

Magnus

Vad är egentligen syftet med inlägget? Bortsett från att just klaga av sig lite? Vill du att ingen ska åka något mer? Jag ser ingen frågeställning? Inget som direkt kan debatteras kring? Utan enbart en massa klagande! Även om du säkerligen har anledning att klaga så förstår jag som sagt inte anledning med detta inlägg??

Posted

Jag tycker det finns två viktiga saker i denna tråd och det är att man:

1) Verkligen tar sig en funderare om vad det är man ger sig in i, det är inte saft och bulle promenad. Jag får ofta känslan att många inte ens har reflekterat över riskerna, "vadå, det har ju inte varit krig på 8 år..." när det dagligen kör runt snorfulla lokals på de dåliga vägarna vi väljer att använda, för att ta ett exempel.

och

2) ser över sina hemförsäkringar, samt sätter sig in i vad försvaret erbjuder INNAN man hoppar på tåget och åker på mission långtbortistan. Täcker min hemförsäkring detta om det sker i en krigszon, och är missionsområdet en krigszon etc etc.

Posted

Detta handlar om att man kan skada sig i sitt arbete!!

Oavsett om man är i utlandsstyrkan eller inte. Man bör noga tänka sig för innan man åker. Eftersom riskerna att skada sig i US är större än hemma i Sverige. Och jag vill ge de som funderar på att söka en tankeställare.

Jag tror att Ni som kritiserar mig och kallar det att gnälla. Är rädda, för att med färre sökande. Så kanske Sverige inte kan delta med en utlandsstyrka. Och då kan ju inte Ni åka. Man kan fråga sig vem det är som gnäller egentligen.

Dessutom bevisar det väl att tre år är alldeles för kort tid för försvarets ansvar att stå för rehabilitering av en skadad soldat.

I mitt fall blev det inte klart förrän 2006. Och eftersom jag tjänstgjorde 2002. Behöver man inte vara mattesnille för att se att försvarsmaktens ansvar på tre år löpt ut. M a o det krävs en förlängning av tiden för deras ansvar.

Sedan är det ju försäkringskassan som bedömer din arbetsförmåga.

Och de anser att det kan finnas ett jobb, som du som skadad, klarar på heltid. Så har du ingen nedsatt arbetsförmåga.

Sedan kanske de snillen som klagat på mig kan förklara hur jag skall kunna säga upp en tillsvidareanställning= fast anställning på 75%. Utan att mista min stämpelkassa. För eftersom jag skall hitta ett jobb som jag kan klara på heltid.

Så måste jag säga upp min anställning. Och om man säger upp sig själv mister man a-kassan. Hur slingrar man sig igenom en sådan situation? Och om jag nu inte hittar det där jobbet som skall finnas någonstans i Sverige, som jag kan klara på heltid. Vad skall jag göra då? Gå till socialen eller???

Jag har haft åtskilliga arbetsprövningar under de år som gått och inte hittat något jobb som jag kan klara på heltid.

Så jag går inte hemma och drar bena efter mig. Utan har faktiskt, trots dåliga odds hittat ett jobb.

Visserligen på 75%, men ändå.

Om försäkringskassan vinner målet i länsrätten. Så kommer jag att bli tvungen att säga upp mig.

För deras del behöver de inte tala om vilket jobb jag kan klara på heltid. De behöver bara få nämndemännen att tro att eftersom jag jobbar 75%. Så kanske det finns ett jobb. Som jag kan klara på heltid...

Magnus Norrman

Posted

Om ingen påvisar att systemet är undermåligt så kommer det aldrig bli någon ändring. Lätt att sitta och säga "sluta gnäll, du vet vad du gav dig in på". Visst är det så, men fortfarande så bör FM se över sina försäkringar för folk i US. De är inte bra och de kommer inte bli bättre förrens någon påpekar (gnäller) om det.

Tror mörkertalet vad det gäller folk som bara köper läget är stort. Det är ju det man är van vid att göra i det militära. Bra att någon påvisar brister då jag känner till liknande exempel som inte debatterats här.

Posted

Utan att kommentera det aktuella falet men jag blir lite nyfiken hur du fick din skada??

Det du nämner låter som en idrottskada eller förslitningskada i mina ögon???

Posted (edited)

@Maverick

jag klipper lite ur Magnus olika inlägg.

Dec 20 2004, 01:35

Så här gick det för mig!

(Läkaren vägrade sjukskriva mig vid hemkomsten. Trots att jag enligt bataljonsläkaren i Kosovo fördärvat slemsäcken i armbågen. I bästa fall menade batläk. (det skulle enligt honom ta minst 6 månader innan det läkt.)

Nu visade det sig tyvärr. Att min skada värre än så. Skadan skedde under beordrad övning i Kosovo 2002 och jag är fortfarande sjukskriven.)

May 3 2007, 09:34

Skadan har gjort att min högra arm har nedsatt styrka. Och då jag använder den mycket får jag värk. Och måste regelbundet äta värktabletter.

Jag har gjort EMG (neurologisk undersökning). För att undersöka om jag har en nervskada. Dessutom har man gjort en MR (magnetröntgen).

Trots detta har man inte kunnat fastställa vad som är fel på min arm. Värken gör att jag år tvungen att ständigt äta värktabletter.

Har ett vagt minne av att det någonstans står att det handlade om en riot-övning. Annars bara att läsa olika Magnus N inlägg!

EDIT: Stavning

Edited by losec
Posted

Menar inte alls att klanka ner eller antyda att jag tycker Magnus är gnällig, gillar man inte tråden behöver man inte läsa eller kommentera i den.

Det jag menar är att folk ofta köper läget vad de på swedint säger "ni är väl försäkrade, detta erbjuder vi er" (inte pekfinger mot Magnus utan anställda i allmänhet). Tack och goddag, då kör vi, när man borde kontrollera vad mer man kan få för skydd.

Självklart anser jag att FM borde fixa bättre försäkringspaket, och självklart anser jag att ett fackförbund för anställda i US borde finnas, så någon kan föra "våran" talan. Det jag menar är att just nu är det inte så och just nu får man påverka sin egna situation, men få gör det (inget gnäll mot Magnus, utan anställda i US i allmänhet). En liten heads up för de som ska iväg på mission för första gången kanske.

Posted (edited)

Jisses....alla som skriver att "den som ger sig in i leken.....".......Har ni ingen empati whatsoever?

Om er skulle kamrat skadas under tjänst i US skulle ni bara titta på oc fråga vad fan han lipar för?

Herregud...bry er lite...

Uppenbart fick du skadan i tjänsten och det är tråkigt att allt tagit sådan lång tid.

Edited by Pansardvärg
Posted (edited)
Menar inte alls att klanka ner eller antyda att jag tycker Magnus är gnällig, gillar man inte tråden behöver man inte läsa eller kommentera i den.

Det jag menar är att folk ofta köper läget vad de på swedint säger "ni är väl försäkrade, detta erbjuder vi er" (inte pekfinger mot Magnus utan anställda i allmänhet). Tack och goddag, då kör vi, när man borde kontrollera vad mer man kan få för skydd.

Självklart anser jag att FM borde fixa bättre försäkringspaket, och självklart anser jag att ett fackförbund för anställda i US borde finnas, så någon kan föra "våran" talan. Det jag menar är att just nu är det inte så och just nu får man påverka sin egna situation, men få gör det (inget gnäll mot Magnus, utan anställda i US i allmänhet). En liten heads up för de som ska iväg på mission för första gången kanske.

Problemet är att då de länder som US skickas till ofta ligger som "krigszoner" i försäkringsbolagens listor så är det ganska svårt att få någon att teckna en försäkring.

Jag var drygt 30 n'är jag åkte ut första gången med 2 barn. Det gjorde att jag kollade...

Skulle min olyckfallsförsäkring fortsättaatt gälla i bosnien skulle jag får betala ca 300 sek PER DAG i premie. Detta gentemot ca 500 sek/år normalt sett :rockon:

Det gör att enda sättet att få ett bättre skydd är genom de som Swedint/US kan erbjuda (både egna och tillägsförsäkringar)

Det som kanske vore läge är att US upphandlar en tillägsförsäkring (typ den allriskförsaäkring som man i alla fall 2000 kunde teckna) avseende ett förlängt skydd vid skada.

Detta ger ju individen en möjlighet att ta eget ansvar samtidigt som detinte kostar Fm mer än lite arbetstid. :happy:

Detta är ju skitviktigt egentligen oavsett vart man jobbar. Detta eftersomm FK kommer jaga alla med arbetskador med hagelbössa och minor kring den sammes trädgård (det sägs att sverge begärt detta undantag i minkonventionen sfter den nya regringen tillträdde B-) )

Edited by Maverick
Posted

-klipp-

Problemet är att då de länder som US skickas till ofta ligger som "krigszoner" i försäkringsbolagens listor så är det ganska svårt att få någon att teckna en försäkring.

Jag var drygt 30 n'är jag åkte ut första gången med 2 barn. Det gjorde att jag kollade...

Skulle min olyckfallsförsäkring fortsättaatt gälla i bosnien skulle jag får betala ca 300 sek PER DAG i premie. Detta gentemot ca 500 sek/år normalt sett :rockon:

Det gör att enda sättet att få ett bättre skydd är genom de som Swedint/US kan erbjuda (både egna och tillägsförsäkringar)

Det som kanske vore läge är att US upphandlar en tillägsförsäkring (typ den allriskförsaäkring som man i alla fall 2000 kunde teckna) avseende ett förlängt skydd vid skada.

Detta ger ju individen en möjlighet att ta eget ansvar samtidigt som detinte kostar Fm mer än lite arbetstid. :happy:

Detta är ju skitviktigt egentligen oavsett vart man jobbar. Detta eftersomm FK kommer jaga alla med arbetskador med hagelbössa och minor kring den sammes trädgård (det sägs att sverge begärt detta undantag i minkonventionen sfter den nya regringen tillträdde B-) )

Då har man ju satt sig in i situationen och är medveten om riskerna samt farorna om något skulle hända, då får man ju ta ställning utifrån det, är det värt det? Vill jag så gärna åka på den missionen med den arbetsgivaren? Inte många som gör det, pga okunskap eller "det händer inte mig" som bakomliggande orsaker, enligt mig.

Jag håller med dig att FM borde uppgradera sitt skyddsnät åt sina anställda, något som ett fack som nämndes tidigare kunde påverka i rätt riktning.

Jisses....alla som skriver att "den som ger sig in i leken.....".......Har ni ingen empati whatsoever?

Om er skulle kamrat skadas under tjänst i US skulle ni bara titta på oc fråga vad fan han lipar för?

Herregud...bry er lite...

Uppenbart fick du skadan i tjänsten och det är tråkigt att allt tagit sådan lång tid.

Självklart känner jag med personen som skadat sig, jag säger inte alls "den som ger sig in i leken..." jag säger att få personer sätter sig in vad FM erbjuder och vad det finns för andra möjligheter, något man borde göra innan man ger sig iväg för att göra en insatts för freden. Jag tycker det är bra att denna tråden finns, vilket jag skrev i mitt första inlägg för att lyfta fram just de sakerna.

Posted

Personligen anser jag det helt irrelevant om man åker som frivillig eller om man blir beordrad att åka.

Det är regeringen/riksdagen som beslutar om missioner. Alltså åker man iväg för att lösa en arbetsuppgift som beslutats av våra folkvalda representanter.

Om man då, som soldat i någon av dessa missioner, skulle bli skadad, i strid eller i en (arbetsplats)olycka, är det för mig självklart att FM och den regering/riksdag som beslutat om missionen skall ta sitt ansvar och se till så att den skadade får den rehabilitering och hjälp som han/hon behöver för att kunna "fungera" igen.

:rockon:

Posted

Jag minns det som att vi fick rätt bra information om försäkring och vad som gällde, dvs. att FM hade "grundförsäkrat" oss, men att det fanns ett tillägg för den som ville ha hängslen och rem. Jag tvekade inte en sekund att ta tillägget. Dessvärre har jag inte kvar några papper så jag vet inte skillnaden mellan grundförsäkringen, och tillägget. Har dock för mig att det inte alls var kopplat till inkomst, utan det var istället basbeloppsbelopp (häpp!) man talade om.

Tillägget kostade en slant, men i sammanhanget tyckte jag det var försumbart.

Förslagsvis bör FM ta en del av missionstillägget och lägga de pengarna på den tyngre försäkringen, så att alla har den bästa försäkringen utan att behöva fundera på det.

Posted
Förslagsvis bör FM ta en del av missionstillägget och lägga de pengarna på den tyngre försäkringen, så att alla har den bästa försäkringen utan att behöva fundera på det.

En bra idé tycker jag.. Många står nog väldigt ovetande till vilket skydd man faktiskt har..

Posted

Att det ska bli bättre försäkingsskydd tycker jag är en självklarhet men inte fan ska det dras från missiontillägget!!

Detta ska lösas ändå..

Posted

När jag skadade ryggen i Liberia fick jag ta min egen privata försäkring eftersom försvarsmakten tyckte den täckte bättre :unsure:

Jag kunde få ersättning för min självrisk ...

Frågan är hur bra försäkrad man är ...

Nåja, kände bara för att skriva några ord :surprise:

Posted

Ang. missionstillägg vs. försäkring: visst skulle det vara bra om FM betalade allt för alla. Men förutsättningen i mitt resonemang är att FM bestämt att "Vi betalar den här grundförsäkringen. Vill den anställde ha mer försäkring betalar han eller hon själv, punkt."

Missionstillägget är ju en sorts risktillägg som anpassas efter hur farligt det kan vara i ett område. Jag tycker då det är fullt rimligt att om ett tänkt tillägg är 5.000/mån* så minskar man det (egentligen utan att ha berättat det för någon) till 4.500/mån och lägger resten på en biffig försäkring.

Jag anser att den enskilde soldaten är mer betjänt av att ha den bästa möjliga försäkring än 500 kronor mer i månaden.

* summorna är exempel eftersom jag varken aktuella tillägg eller försäkringspremier.

Posted

Den extraförsäkring ("hängslen och livrem") har även undertecknad. Men det är ju ganska omöjligt att få ut ersättning från en försäkring. Om försäkringskassan anser att man har en 100% ig arbetsförmåga.

Det är ju rimligt att min arbetsförmåga utgår ifrån hur min arbetsförmåga var från början. Dvs innan jag skadade mig i US.

Som det tydligen fungerar idag utgår man inte ifrån den arbetsförmåga jag har haft tidigare. Så, som jag ser det. Så jämförs min arbetsförmåga med en person som har liknande handikapp som jag nu har. Och detta innebär ju att jag lika gärna kunde vara född med ett handikapp.

Jag hade även en gedigen försäkring tecknad i trygg-hansa. I denna finns både olycksfallsförsäkring och en ersättning för förlorad arbetsförtjänst. Men, den del som täcker förlorad arbetsförtjänst ger inte en krona om man inte har en nedsatt arbetsförmåga med 50% eller mer. Och med andra ord krävs det att man uppbär en sjukpension. "Hängslen och livremsförsäkringen" har säkert liknande villkor. Men vad spelar det för roll. Om du som skadad, trots skadan, skulle kunna klara ett heltidsjobb. För då har du ingen nedsatt arbetsförmåga.

För det finns väl ändå någon enarmad person i Sverige som jobbar heltid. Eller någon rullstolsbunden person som jobbar heltid.

Då innebär det. Att om du trampar på en mina i ett krigsområde. Och får kapa benen jäms med knäna. Så har du ändå ingen nedsatt arbetsförmåga. I alla fall inte om det finns rullstolsbundna som jobbar heltid i Sverige. Inte för att jag missunnar handikappade rätten att arbeta. Men oavsett hur man skadar sig. Så måste arbetsförmågan matchas med den arbetsförmåga du hade före skadan. Klarar man inte tjänstgöra i US efter en skada. Då har man en nedsatt arbetsförmåga. Det är så en rättvis bedömning görs.

Eftersom jag skadade mig på campen i Kosovo. Och att campen räknas som svenskt territorium. Så har jag en fördel när det gäller försäkringsbolagets bedömning om du skadas i land där krig råder. Den tretungade flaggan får bara användas på annekterat område.

Är det inte dags att svenska folket tar sig i kragen och protesterar emot försäkringskassans maffiametoder. Och man kan ju börja med de som tjänstgör i US.

ÅTER TILL AVDELNINGEN GNÄLL!!!

Om vi inte hade protesterat när jag var i Bosnien 1995. Så hade vi inte haft de löner som finns inom US idag.

Vi, som då hade ett utlandstraktamente på 126kr/dag. Ja, på den tiden fick vi behålla hela utlandstraktamentet. Oavsett om detta var rätt eller inte. Så stod det i våra kontrakt att detta var den ersättning vi skulle ha.

De sa´ att vi skulle få betala skatt retroaktivt på detta belopp. Eftersom vi fick fri mat, så kvarstod egentligen bara ca 40kr/mån. Detta hade Lena Hjälm Walle´n hittat under de förhandlingar som ände rum mellan våra representanter och våra arbetsgivare.

Det hör till saken, att då man övergick från UNPROFOR till IFOR. Dvs från FN styre till NATO styre. Att man redan tagit vårt FN traktamente på ca 5600 i månaden samt vårt vattentraktamente på 1,26 dollar per dag.

Och vår lön uppgick till den ofantliga summan av (inkl. risktillägg=20%) till hela 13 566:- före skatt per månad.

Eftersom det var inskrivet i kontraktet. Och eftersom vi hotade att hänga på oss ryggorna och gå hem. Om de ordnade att vi fick kvarskatt. Så kunde inte vår arbetsgivare göra annat än att betala skatten åt oss.

Stor del av efterföljande löneökningar inom US måste nog ändå tillskrivas transport. Om inte de hade klagat på situationen. Så hade lönerna troligtvis varit betydligt lägre idag än vad som nu är fallet.

Jag har även gjort ett civilt uppdrag för FN. Då fick jag URF, vilket innebär att samtidigt som FN soldater slet för sitt traktamente på futtiga 40 kr per dag. Så fick jag 556 svenska kronor per dag. SKATTEFRITT!!! Räkna ut månadslönen på det.

Jag gick rundor i Split i Kroatien utan att ta övriga FN soldaters risker. Var finns rättvisan i det? Så sluta inte att klaga!!!

Det är det som ger bättre villkor för svenska soldater!!

Magnus

• 2 weeks later...
Posted

Nu tror jag det är försäkringar och liknande som var aktuellt i tråden och inte traktamenten..

Men men

Våra regler gällande traktamenten, löner missionstilägg (som inte är ett risktillägg!!) bestäms av den lagstiftande församlingen i Sverige, gnäll hos era politiker, de är de enda som kan ge direktiv till skattemyndigheterna.

Vad gällande försäkringar så har flera översyner och förbättringar skett de senaste åren, (vi var mycket sämre försäkrade i Bosnien fram till ca BA10 eller liknande) det kan jag ge alla kredit för som liksom Magnus N gjorde sina röster hörda.

Vad gällande försäkringskassan regler ang arbetsnedsättning så han man idag ett system i Sverige med försäkringsläkare, dessa läkare gör ENBART en bedämning för den skriftliga journalen för en viss patient. Det är givetvis både bra ocg dåligt men för att ändra det krävs återigen ett besök hos den lagstiftande församlingen. Försvarsmakten har idag ganska bra försäkringar (som även sträcker sig en viss tid retroaktivt bakåt). Vi har som enskilda soldater ganska svårt att påverka vår egen ställning gentemot systemet. Det jag lider med är att du Magnus har hamnat i en taskig situation gentemot framförallt försäkringskassen. MEN jag anser även att FM har nog gjort vad det kan, det har tagit hand om dig, de försäkringar som finns har fungerat MEN inte i tillräcklig omfattning hemma i Sverige. För det krävs ett riksdagsbeslut gällande lagförändringar etc, dessa saker kan inte FM göra på egen hand. Då får vi en stat i staten vilket förmodligen är en sämre utväg.

Men jag vidhåller att vi åker på utlandstjänst frivilligt, väl på plats är vi beordrade att göra en massa ofarliga och farliga saker med vissa risker och dessa risker har vi förmodligen övervägt innan man åkte ut.

Posted
...

Våra regler gällande traktamenten, löner missionstilägg (som inte är ett risktillägg!!) bestäms av den lagstiftande församlingen i Sverige, gnäll hos era politiker, de är de enda som kan ge direktiv till skattemyndigheterna.

...

Mitt intryck är att ju "farligare" ett område anses vara, desto högre missionstillägg. Därav förenklingen.

Posted

Missionstillägg i all ära men det ska inte vara det som reglerar ersättning i händelse av olycka, utan endast under normal tjänst.

All ersättning därutöver ska vara fristående från ev. tidigare arvoden och lön. Skadas du så skadas du. Var någonstans det sker ska vara ovidkommande ur ersättningssynpunkt.

/K

• 8 months later...
Posted

År 2006 beslutade försäkringskassan att jag på grund av en varaktigt nedsatt arbetsförmåga skulle få en tillfällig sjukersättning.

I och med detta beslut slutade AFA betala ut ersättning för förlorad arbetsinkomst eftersom livräntan skall täcka denna kostnad.

Då jag ansökte om livränta hos Försäkringskassan avslog de min ansökan med motiveringen att jag hade en 100%:ig arbetsförmåga. Märk väl att deras anledning till att ge mig en tillfällig sjukersättning....

Med hjälp av LO&TCO rättsskydd överklagade jag Försäkringskassans beslut. Och i september 2007 föll domen i Länsrätten. Utfallet blev att de dömde Försäkringskassan att ompröva beslutet eftersom jag har en nedsatt arbetsförmåga. Alltså har jag enligt länsrätten inte en 100%:ig arbetsförmåga.

Två månader efter domslutet vinner domen laga kraft. Men försäkringskassan har ännu inte skickat ut något förslag till beslut.

Det verkar som om de kan ta hur lång tid som helst på sig för att komma till skott.

Undrar hur lång tid det hade tagit dem att agera om domen fallit i deras favör???

Magnus Norrman

Posted

Nu är det alltså den 20:e feb 2008. Och jag har nu fått ett nytt förslag till beslut av försäkringskassan. I detta beslut beviljar de min livränta. Och kommer att betala ut livränta från 1 dec 2005 - 31 mars 2008. Pengarna kommer att betalas ut som ett engångsbelopp. Med följden att det blir en mycket högre skatt än annars. Så därfär kommer jag att få lämna in en ansökan om ackumulerad inkomst för 2005, 2006 och 2007. Och detta kan jag inte göra förrän till hösten, enligt skatteverket. Ackumuleringen innebär att intjänandeåren för pengarna läggs på respektive år. Istället för att hela beloppet hamnar på 2008.

Jag vill tacka de som kom med positiva åsikter på mitt skrivande här på forumet. Det är bl. a. ni som gett mig energi att fullfölja denna kamp emot försäkringskassan.

Det jag kommenterat här under skadad i utlandsstyrkan visar vilka brister som finns i systemet. Oavsett var man arbetar finns risken att man skadar sig i sitt arbete. Men vissa arbetsplatser är riskablare. Det som borde vara en självklarhet är att den försäkring man tecknar, ger en ersättning som är proportionell mot begränsningen i arbetsförmågan. Alltså om man har en nedsättning på 10% så betalas det en ersättning för de 10%:en man förlorar.

Som det är nu, så måste man ha en nedsättning på mer än 50% för att kunna få någon ersättning. Detta innebär med andra ord att för att man skall få en ersättning för ekonomisk invaliditet skall man få en skada som leder till att man får sjukpension.

Magnus

Posted

Vill skicka ett "Grattis" för väl kämpat mot försäkrigskassan Magnus N.

Det lönar sig att vara envis och orka kämpa för sin sak när man har rätt till det.

Tycker att det borde finnas ett bra försäkringsskydd för dom som åker på utlandstjänt utan att den kostar skjortan, brallorna och kallingarna.

Vi ställer upp för Sverige och försöker göra gott ute i världen, då borde det inte vara så svårt att ge oss rätt till ett bra försäkringsskydd.

• 4 weeks later...
Posted
Vill skicka ett "Grattis" för väl kämpat mot försäkrigskassan Magnus N.

Det lönar sig att vara envis och orka kämpa för sin sak när man har rätt till det.

Tycker att det borde finnas ett bra försäkringsskydd för dom som åker på utlandstjänt utan att den kostar skjortan, brallorna och kallingarna.

Vi ställer upp för Sverige och försöker göra gott ute i världen, då borde det inte vara så svårt att ge oss rätt till ett bra försäkringsskydd.

Ännu är ju inte striden emot Försäkringskassan över.

Efter att jag har godtagit deras nya förslag. Så har det inte hänt någonting.....

Jag har inte fått något som helst besked. Och vet alltså inte när min livränta kommer att betalas ut. Jag undrar om det hade gått lika trögt om jag skulle betalat tillbaka pengar till Försäkringskassan.

Magnus

• 8 months later...
  • 2 months later...
Posted
Bump...Mer info ?

Jag ber om ursäkt för att inte uppdaterat på länge. Men man blir ganska trött på de som skriver att du får skylla dig själv osv.

Och jag har inte orkat med detta.

I början av april 2008 fick jag ut livränta för tidigare nämnda tidsperiod. 68% drogs i skatt, eftersom pengarna betalades i en klumpsumma.

Förlängning av sjukersättning beviljades. Men när jag skall ansöka om sjukersättning mars 2009. Så är det inte längre en tidsbegränsad sjukersättning. Det handlar om en permanent sjukersättning. I en utredning som gjordes på begäran av fk i dec. 2007 framkom det att min arbetsförmåga blivit sämre.

jämfört man med den utredning som jag skickades på i GBG 2003.

MEN ändå menar utredarna att de anser att jag skall kunna vara tillbaka i ett anpassat arbete inom ett år. Detta kommer fk att tolka som att jag skall vara fullt frisk inom ett år.

Det där med anpassat arbete kommer de inte att se på. De ser att det står att jag kan vara tillbaks i ett arbete inom ett år. Och det innebär för fk heltidsarbete utan begränsningar.

Jag kan dessutom meddela att jag fick avslag på min livränteansökan för andra gången. Och det ärendet ligger fortfarande som överklagat hos fk. Om det som sist blir avslag ytterligare en gång till. Så kommer det att ta ca 2 år innan det blir färdigt hos länsrätten. Och under tiden kommer fk att hinna ge avslag på min nästa ansökan om livränta som jag kommer att ansöka om, så snart jag får svar på min ansökan om sjukersättning blir beviljad.

Beviljas inte min sjukersättning. Så kommer jag att bli tvungen att ställa mig till arbetsmarknadens förfogande på heltid. Med andra ord stämpla. Men eftersom jag inte blivit frisk. Så kommer jag inte att få något jobb heller. Vem vill anställa en invalid. När man kan välja och vraka mellan de tusentals fullt friska människor som nyligen blivit arbetslösa.

Till er som skrivit: -Du får skylla dig själv. Kan jag bara tillägga. Hoppas du själv får en skada så att du blir invalid. Så du får prova på hur det är!!!

Och att du själv blir bemött med misstro av fk. Och att när du väl får ersättningen som du har laglig rätt till. Blir tvungen att se de mesta dras i skatt. Och att du får vänta ytterligare ett år innan du kan få tillbaka det du betalt för mycket i skatt.

Till slut vill jag avsluta med en länk till en artikel om svenskarnas fusk med sjukskrivningar... Som visar att:

2006 erhöll 673 583 personer sjukpenning. 247 polisanmäldes för att de ”lurat” till sig sjukpenning. 29 fälldes i domstol. Fusket var alltså en myt.

Läs mer på http://www.aftonbladet.se/debatt/article1890910.ab

MVH Magnus