Jump to content

Skadad i utlandsstyrkan?


Recommended Posts

Om du skulle skada dig, då du tjänstgör i utlandsstyrkan gäller i första hand AFL Allmänna Försäkrings Lagstiftningen. Detta innebär att så länge din skada inte är klassad som arbetsskada. Så är rehabiliteringstiden begränsad till ett år. För att LAF Lagen om Arbetsskade Försäkring skall gälla. Då är det behovet som styr hur lång rehabilitering du får. Så krävs det att du först får en inkomstförlust. Om du kan sköta ett annat arbete, trots ett eventuellt handikapp. Och dessutom hittar ett arbete där du inte får någon inkomstförlust. Då kommer aldrig din skada att klassas som arbetsskada. Det är dessutom försäkringskassan som avgör om du får vara sjukskriven eller inte. Och om du har en arbetsförmåga kvar så får du inte vara sjukskriven. (Hårddrar du det. Så kan ju en person som sitter i rullstol sköta vissa jobb. Och då har ju även en rullstolsbunden en arbetsförmåga. Och får med andra ord inte vara sjukskriven. Så hur skadad skall du vara för att bli sjukskriven. Med ett handikapp minskar dina möjligheter att få ett jobb.)

 

VARNING!!!

För den som kommer direkt från lumpen och inte haft ett jobb tidigare

Om inte läkaren som du träffar vid hemkomstprogrammet sjukskriver dig. Så får du, då du väl blivit sjukskriven inte sjukkassa enligt lön för din befattning. Min sjukkassa beräknades efter tidigare årsinkomster. Och har du bara pluggat innan tjänstgöringen så ligger du pyrt till... Dessutom kan du ju aldrig få din skada klassad som arbetsskada. Eftersom du inte kan få en inkomstförlust.

 

Så här gick det för mig!

(Läkaren vägrade sjukskriva mig vid hemkomsten. Trots att jag enligt bataljonsläkaren i Kosovo fördärvat slemsäcken i armbågen. I bästa fall menade batläk. (det skulle enligt honom ta minst 6 månader innan det läkt.)

Nu visade det sig tyvärr. Att min skada värre än så. Skadan skedde under beordrad övning i Kosovo 2002 och jag är fortfarande sjukskriven.)

I mitten på februari har jag haft ett års rehabilitering. Allt enligt AFL. Om däremot Arbetsskade lagstiftninge gällt. Så hade mitt behov styrt längden på min rehabilitering.

Och försäkringskassan har meddelat att de inte kommer att godkänna min läkares sjukskrivning. Utan jag skall ställas till arbetsmarknadens förfogande. Min högra arm är kass. Jag är högerhänt. Så det krävs väl inte något större tankearbete för att räkna ut att det kommer att gå åt skogen för mig. De jobb som jag har utbildning för. Kommer jag aldrig att kunna klara av. Ortopeden har sagt att skadan är bestående.

Min fritid är ganska begränsad kan jag meddela. Det blir mycket TV tittande. Dykning är svårt att klara. Eftersom jag inte simmar så bra längre osv....

Det är så man tackas för att man tjänstgjort i utlandsstyrkan. Om man varit klumpig nog att skada sig! Jag har i alla fall beslutat att ingen annan som tjänstgör i utlandsstyrkan skall behöva genomlida ett sådant här helvete. Därför har jag lämnat in en JO anmälan.

MVH Magnus N

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Forumsledning

Hmm... intressant. Nu vet jag inte vad slemsäcken innebär eller hur pass handikappad eller vanligt det är, men endock intressant med vilka påföljder som hänt. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går för dig med anmälan osv.

I övrigt är det tråkigt när sånt här händer. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

ja det här bevisar bara att det börjar bli dags att vi som tjänstgör inom US måste skapa en organisation som tar hand om våra intressen, löner,traktamente, förmåner, mm.

 

@magnus n

 

har du hört efter med kungafonden? de borde ju kanske gå in med lite pengar i ett sådant här fall.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis...... Måste det hända något med förmånerna för soldater i US. Som det är idag rider ju FM (eller de som beslutar om förmåner) på vågen att det går en hel hög med sökande på varje plats, och då kommer inget att ändras.

 

Jag har själv tackat nej till en Liberiaresa pga dåliga förmåner, vet att det inte gör någon skillnad för andra, men om rekryteringsunderlaget sjunker (vilket det antagligen kommer göra efter FB04) så BÖR man inte sänka kraven utan höja motivationen på olika sätt. Dvs, höjda arvoden, bättre och mer specade försäkringar, bättre kontaktmöjligheter mellan soldater och "hemmaorganisation" (familj), mer civilt meriterande, bättre information till allmänheten vad som händer i US (tänker i första hand på arbetsgivare och ev blivande arbetsgivare) Har själv blivit nekad avvancering och löneförhöjning på mitt jobb pga utlandstjänst.

 

Som det är idag så inriktar sig förmånerna till arbetslösa och ensamstående. Och det är visserligen en stor grupp, men det finns säkert guldkorn med både jobb och familj som skulle passa fint i US.

 

Fler förslag?

Link to comment
Share on other sites

Våddå? Inför avresan till nämnda del av världen informerade representant ur FM om de strålande förmånerna och det fullgoda skydd man hade som soldat i US? Det fanns ingen anledning till att köpa en dyr extraförsäkring - kronan tar hand om er om ni skadas! :/

 

(När man sedan på plats jämför med andra länder och vilket skydd de har kan man konstatera att Sverige i detta fall är ett u-land. Finns det ingen fackförening som man likt lettiska byggarbetare kan bli intvingad i?)

 

Man kan väl konstatera att många av de som skrivit reglerna inte själva "varit ute", och att reglerna kanske är mer anpassade för stukade fötter på en byggarbetsplats eller en bruten rygg i vården, men framförallt för den som har en fast anställning. Själv tycker jag det är lite fult av FM att smita undan på detta sätt och att villkoren för anställning i US generellt borde ses över.

 

Hoppas det löser sig för dig Magnus.

Link to comment
Share on other sites

även om man tecknar en till läggs försäkring så är det ju inte säkert att man får nått för det t ex om försäkrings bolagen skyller på varandra då sitter man i skiten det kan ta flera år innan man får se en enda krona

 

 

skulle vara trevligt om FM kunde fixa bättre förmåner men som du sa Born det kommer inte att hända när det går 4 sökande på varje plats

Link to comment
Share on other sites

Håller med Barbie

 

Det måste till en organisation som stödjer de arbetstagare i US som ej är medlemmar i Officersförbundet (vilket är en liten minoritet). Denna organisationen måste vara fristående från FM.

 

Jag hoppas verkligen att det blir en bättre lösning för din del.

:D

Link to comment
Share on other sites

Håller med Barbie

 

Det måste till en organisation som stödjer de arbetstagare i US som ej är medlemmar i Officersförbundet (vilket är en liten minoritet). Denna organisationen måste vara fristående från FM.

 

Jag hoppas verkligen att det blir en bättre lösning för din del.

:D

Det svar jag fick från en människa på PersE US var att det "borde nog vara försvarsförbundet som ska ställa sig bakom den kategorin".

Försvarsförbundet riktar sig till civilt anställda i FM, vilket mycket väl skulle kunna passa, men Försvarsförbundet har bara mandat att tala för sina medlemmar.

 

Behovet finns helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Skadade handleden så jag blev tvungen att operera mig på leaven, detta hände på KS03 och läkaren på SWEDINT ville inte heller sjukskriva mig.

Försökte förklara att jag inte kunde jobba på ett tag men de sket han i den muppen.

Jag gick hemma i 3 månader utan en krona.

Ett halvår senare kom en enkät från Swedint där man skulle fylla i lite om hur man mådde och om man ville bli kontaktad. Jag fyllde i att jag ville ha kontakt med dem men har aldrig hört av dem. Det e ju trots allt bara tre år sen :angry: .

 

Så vad ni än gör när ni är ute och tjänar kungen skada er inte.......

Link to comment
Share on other sites

Dags för fredsbaskrarna att bli ett Fackförbund ?

Jag har snappat upp det och ska vidarebefordra detta till Pekka Korström och den övriga styrelsen.

Den här typen av ärenden (fackliga el. motsv) skulle kunna vara ett åtagande för Fredsbaskrarna och ett incitament för medlemsskap.

 

Det kommer att bli en intressant dialog.

 

/Krook

Valberedningen Fredsbaskrarna Sverige

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant att höra flera som råkar ut för detta och hur det går för alla. Åter igen pratar jag om min sambo som var på KS 09 och skadade sej två gånger. Först vid ett lyft, ryggen skadades o läkaren uppsöktes. Han fick värktabletter o fick fortsätta jobba. Två dagar senare körde en Italiensk KFOR bil in i min sambos bil (med kamrater), denna gång nack o ryggproblem. Hittils har inte min sambo fått en krona, ingen hjälp trots värk o läkarbesök hemmavid. På Kammarkollegiet säger de endast att eftersom han inte fått ut värktabletter båda gångerna så var det troligen inte så farligt.

 

Men vi tänker inte ge oss utan det är bara att ringa o skaffa sej mera information, tillslut borde man väl få ett rätt... :angry:

 

Hoppas att det löser sej för dej Magnus!

 

Håll oss uppdaterade hur det går med JO anmälningen, det tycker jag lät intressant.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är som någon sade att vända sig till den så ofantligt objektiva media... (OBS! sarkasm...)

 

Skriv till aftonbladet, kvällsposten, Expressen, Uppdrag granskning, TV4, Dagens Eko mfl. berätta om vad som hänt och hur du känner, ha gärna namn och telenummer till andra som också skadats som vill ställa upp i media.

 

Det är nog ganska stor chans att ni kan få komma med och uttrycka vad ni tycker och tänker, speciellt nu när det har varit så mycket om försvaret på sista tiden.

 

Har du överklagat försäkringskassans beslut? Om inte gör det. Först överklagar du till försäkringskassan så att de tar en andra titt, sedan överklagar du det beslutet till länsrätten (men skickar överklagan till försäkringskassan) Du kan ta det till Kammarrätten (om du får prövningstillstånd).

Många gånger tar FK genvägar och tolkar gällande lagstiftning felaktigt i sin iver att spara pengar. Överklagan till LR är värt det.

 

Ang fackförening så står det var och en fritt att bilda en, Själv skulle jag dock inte bli medlem i någon dyl org då fackföreningarna traditionellt inte följer mina värderingar. Men som sagt om folk vill ha en fackförenig så starta en.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Magnus kul att "se dig" igen.

FK är en sörja för de flesta som har problem, har man inte ont nånstans innan kontakt meddessa så har man ett ton bekymmer efteråt.

Vad gällande FM åtaganden så finns det väl en tveksamhet om de agerat helt rätt i det här fallet.

Vad gäller deras tidigare åtagandena läs BA missioner så funkade det enligt vad jag fått hör av skadade kamrater mycket bra. Vad har ändrats?

Inga minskador?

Inga allvarliga tyrafikolyckotr etc. Kanske media ändå har en viss inverkan?

Apråpå fredsbaskrarna, vad sägs om värnpliktsförbundet, vi är ju ändå de allra flesta på US tidigare värnpliktiga?

Magnus - Lycka till!

//CQ3

Link to comment
Share on other sites

Håller med Barbie

 

Det måste till en organisation som stödjer de arbetstagare i US som ej är medlemmar i Officersförbundet (vilket är en liten minoritet). Denna organisationen måste vara fristående från FM.

 

Jag hoppas verkligen att det blir en bättre lösning för din del.

:D

Det svar jag fick från en människa på PersE US var att det "borde nog vara försvarsförbundet som ska ställa sig bakom den kategorin".

Försvarsförbundet riktar sig till civilt anställda i FM, vilket mycket väl skulle kunna passa, men Försvarsförbundet har bara mandat att tala för sina medlemmar.

 

Behovet finns helt klart.

Försvarsförbundet

Telefon: 08-402 4000

 

Försvarsförbundet har nyligen börjat ta emot så kallade "kontraktsanställda soldater" som medlemmar. Dvs alla vi i kronans tjänst som inte gör lumpen och inte gått OHS.

 

Medlemskap och avgifter finns skräddarsydda för att passa oss som jobbar ett halvår i stöten och sedan har andra jobb, mellan missionerna.

 

Ser nån något bättre sätt att se till att vi får anständiga avtal? (Idag har vi inte ens ett kollektivavtal för US, vilket innebär att ALLT som inte står med på det A4 som utgör missionskontraktet är upp till FMs goda vilja).

 

Det snackas så förbaskat mycket om att "nån borde göra nått" och "vi har ju ingen som slåss för oss".

 

Det snyftas en del om att FM är en elak arbetsgivare som behandlar oss som skit.

 

Men det görs märkligt lite åt det.

 

För att ett fackförbund ska kunna existera på ett visst område så krävs det medlemmar. Svårare än så är det faktiskt inte!

 

"Mycket snack och lite SiB" brukar vara det som utmärker debatter om avtal för US.

Link to comment
Share on other sites

Om du skulle skada dig, då du tjänstgör i utlandsstyrkan gäller i första hand AFL Allmänna Försäkrings Lagstiftningen.

Jo, nja... Enl 5 § lagen (1999:568) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten så blir det nog lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring och lagen (1977:265) om statligt personskadeskydd (LSP) som du kan "ha nytta av".

 

För att...

 

Detta innebär att så länge din skada inte är klassad som arbetsskada. Så är rehabiliteringstiden begränsad till ett år. För att LAF Lagen om Arbetsskade Försäkring skall gälla. Då är det behovet som styr hur lång rehabilitering du får. Så krävs det att du först får en inkomstförlust.

 

Du har rätt i att Försäkringskassan inte prövar om din skada är en arbetsskada om det inte finns ett ersättningsanspråk (=inkomstförlust). Men detta gäller inte LSP, utan där ska Försäkringskassan alltid göra en sk serviceprövning, d v s fatta beslut om skadan oavsett om något ersättningsanspråk finns. Huruvida detta även är tillämpligt i fallet med utlandsstyrkan och 5 § lagen om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten är jag osäker på.

 

Om du kan sköta ett annat arbete, trots ett eventuellt handikapp. Och dessutom hittar ett arbete där du inte får någon inkomstförlust. Då kommer aldrig din skada att klassas som arbetsskada. Det är dessutom försäkringskassan som avgör om du får vara sjukskriven eller inte. Och om du har en arbetsförmåga kvar så får du inte vara sjukskriven. (Hårddrar du det. Så kan ju en person som sitter i rullstol sköta vissa jobb. Och då har ju även en rullstolsbunden en arbetsförmåga. Och får med andra ord inte vara sjukskriven. Så hur skadad skall du vara för att bli sjukskriven. Med ett handikapp minskar dina möjligheter att få ett jobb.)

 

Här är jag osäker på vad problemet är egentligen. Kan man jobba och tjäna stålar så får man ingen sjukpenning. End of story! Vad gäller att man ändå kan ha svårt att få jobb om man har sviter efter en skada så är det Försvarsmakten som tidigare arbetsgivare som har ett lagstadgat 3 + ev 2 årigt rehabiliteringsansvar.

 

VARNING!!!

För den som kommer direkt från lumpen och inte haft ett jobb tidigare

Om inte läkaren som du träffar vid hemkomstprogrammet sjukskriver dig. Så får du, då du väl blivit sjukskriven inte sjukkassa enligt lön för din befattning. Min sjukkassa beräknades efter tidigare årsinkomster. Och har du bara pluggat innan tjänstgöringen så ligger du pyrt till... Dessutom kan du ju aldrig få din skada klassad som arbetsskada. Eftersom du inte kan få en inkomstförlust.

 

Enligt LSP så beräknas sjukpenningunderlaget till minst 4, 4½ och 5 prisbasbelopp beroende på ålder. Personsskadeskyddet omfattar skada ådragen under skyddstiden (=tiden du legat inne) och månaden efter utryck och nästföljande månad. Vilken läkare som sjukskriver är HELT irrelevant. Jag är osäker på om LSP är helt tillämpligt vad gäller miniminivåer för sjukpenningunderlag vid utlandstjänstgöring. Nu är jag lite snurrig och har heller inte koll på om anställningen vid US skulle kunna kvalificera som sjukpenningunderlag eller om det är som du säger: att en som pluggat innnan US (=SGI = 0 kr) kan hamna i klistret och bli utan sjukpenning. Att man både kan och ska få sin skada prövad av Försäkringskassan har jag ovan beskrivit...

 

Så här gick det för mig!

(Läkaren vägrade sjukskriva mig vid hemkomsten. Trots att jag enligt bataljonsläkaren i Kosovo fördärvat slemsäcken i armbågen. I bästa fall menade batläk. (det skulle enligt honom ta minst 6 månader innan det läkt.)

Nu visade det sig tyvärr. Att min skada värre än så. Skadan skedde under beordrad övning i Kosovo 2002 och jag är fortfarande sjukskriven.)

I mitten på februari har jag haft ett års rehabilitering. Allt enligt AFL. Om däremot Arbetsskade lagstiftninge gällt. Så hade mitt behov styrt längden på min rehabilitering. Och försäkringskassan har meddelat att de inte kommer att godkänna min läkares sjukskrivning. Utan jag skall ställas till arbetsmarknadens förfogande. Min högra arm är kass. Jag är högerhänt. Så det krävs väl inte något större tankearbete för att räkna ut att det kommer att gå åt skogen för mig. De jobb som jag har utbildning för. Kommer jag aldrig att kunna klara av. Ortopeden har sagt att skadan är bestående.

 

Hmm, att du har fått "bara" ett års rehab enl AFL och inte "tillräckligt långt" enl LAF/LSP bedömer jag vara rent felaktigt av Försäkringskassan. Iofs kanske du inte skulle ha haft någon rehabilitering alls då FK och deras försäkringsläkare kanske bedömde att din slemsäcksskada inte nedsatte din arbetsförmåga? Sorry! Fast att ge dig ett-årig rehab enligt LAF verkar rätt knasigt, antingen borde du nog ha fått LAF-rehab (=längre än ett år) eller ingen rehab. Att FK nu överväger att inte låta dig vara sjukskriven verkar ju väldigt konstigt med tanke att de tydligen bedömt att du varit så pass arbetsoförmögen att du var tvungen att gå igenom rehab. Frågan man (eller FK?) bör ställa sig är om den rehab du genomgått på något avsevärt sätt förbättrat din arbetsförmåga? Har den inte det (vilket jag tolkar dig som att den inte gjort) vore det väl jävligt konstigt att dra in sjukpenningen.

 

Vad du borde kunna göra är att fråga FK varför man inte fattat beslut om din skada omfattas lagen om utlanddsstyrkan/LSP. Då det är ett olycksfall(?) ska det mycket till för att den inte ska "vara" en "arbetsskada" enl LSP. Då jag menar att du borde vara berättigad till rehabilitering enligt reglerna i LAF och därmed också utifrån livränteunderlaget 7 prisbasbelopp så har du ett ersättningsanspråk. Du skulle kunna pröva på att hänvisa till AFL 20 kap 2a § Om det inte utan betydande dröjsmål kan avgöras om rätt till ersättning föreligger enligt denna lag, men det finns sannolika skäl för att sådan rätt föreligger, skall Försäkringskassan besluta att ersättning skall betalas ut med ett skäligt belopp om detta är av väsentlig betydelse för den försäkrade. Detsamma gäller om det står klart att rätt till ersättning föreligger men ersättningens belopp inte kan bestämmas utan betydande dröjsmål. För sådan ersättning får föreskrivas särskilda villkor. och kräva att FK fattar ett provisoriskt beslut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har anmält försäkringskassan och försvarsmakten till JO för deras handläggning av en skada som jag ådrog mig vid tjänstgöring i Kosovo.

 

INGEN ÅTGÄRD var deras svar. Så mitt tips till ER! Se för sjutton till att Ni inte skadar Er. Jag har en skada som är klassad som medicinsk invaliditet. Men den är fortfarande, efter 2 år inte klassad som arbetsskada.

Varför inte det undrar Ni?

Jo för att försäkringskassan skall klassa en skada som arbetsskada. Så krävs det att man har en inkomstförlust!!! Och det kan man ju inte få innan man börjat arbeta, eller hur?

Att det sedan är klassat som en invaliditet. Det spelar ingen roll. Enligt min handläggare på SWEDINT. Så finns det flera stycken fd FN soldater som inte fått skadan klassad än. De har helt enkelt fått ta ett jobb. Som de kan klara av att sköta trots sin skada.

Svårare blir det om du inte blir sjukskriven direkt vid hemkomsten. I synnerhet om det skulle ta några veckor eller månader innan du känner av din skada. Exempelvis om du haft en traumatisk upplevelse därnere. Post traumatic stress disorder. Visserligen har försvarsmakten ansvaret för skadan.

Men hur skall du kunna få en sjukpenning? Och du måste ju bevisa att du ådrog dig dessa besvär i utlandsstyrkan.

Så jag hade väl lite tur i oturen. För jag blev sjukskriven vid hemkomsten. Dock inte av läkaren på Swedint. Trots att läkaren på CV menade på. Att om jag hade tur! Så hade jag bara skadat slemsäcken.... Och det skulle innebära 6 månader innan det läktes. Nu hade inte jag sådan tur. Att det bara var en skada på slemsäcken.

Men om du har en arbetsgivare i Sverige. Och bara är tjänstledig, under den tid du tjänstgör i utlandsstyrkan. Så blir det den arbetsgivaren som får stå för rehabiliteringen!! GRATTIS TILL HONOM!!! Så känner du din arbetsgivare väl. Kanske du tänker dig för innan du söker. Han kan ju kursa sitt företag tack vare dig. Och att försvarsmakten faktiskt har rätt att lämpa över rehabiliteringen till en arbetsgivare i Sverige.

Sverige är fantastiskt!! Vill Ni veta mer om regler och lagar. Hör gärna av Er!

Magnus Norrman

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus.. Synd att höra att din JO-anmälan inte lätt till någon åtgärd.

 

Fortsätt gärna skriv i din tidigare tråd så slipper forumsläsarna leta bland flera liknande trådar för att hitta.

 

 

 

MVH

 

D

 

// FIXAT // Kimster

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

(D)en är fortfarande, efter 2 år inte klassad som arbetsskada. Varför inte det undrar Ni? Jo för att försäkringskassan skall klassa en skada som arbetsskada. Så krävs det att man har en inkomstförlust!!! Och det kan man ju inte få innan man börjat arbeta, eller hur?

Som du säger så fattar inte Försäkringskassan beslut om arbetsskada om det inte finns ett ersättningsanspråk. Att bara få skadan godkänd som arbetsskada ger ju dig ingenting, så det borde ju inte vara nå´t problem?! Det ersättningsanspråk du kan tänkas ha är i princip två olika: Antingen kan du inte jobba alls (hel- eller deltid) under minst ett år framåt eller så har du fått ett jobb där du gör en femtondels inkomstförlust. Som jag ser så är du nu mitt emellan dessa två. Om du tänker efter så är det praktiskt omöjligt att ge dig en arbetsskadelivränta som mellanskillnad mellan inkomst innan skadan och inkomst efter skadan när det inte ens mellan tummen och pekfingret går att säga vad du skulle tjäna idag!?

 

Men hur skall du kunna få en sjukpenning? Och du måste ju bevisa att du ådrog dig dessa besvär i utlandsstyrkan. Så jag hade väl lite tur i oturen. För jag blev sjukskriven vid hemkomsten. Dock inte av läkaren på Swedint. Trots att läkaren på CV menade på. Att om jag hade tur! Så hade jag bara skadat slemsäcken.... Och det skulle innebära 6 månader innan det läktes. Nu hade inte jag sådan tur. Att det bara var en skada på slemsäcken.

Men om du har en arbetsgivare i Sverige. Och bara är tjänstledig, under den tid du tjänstgör i utlandsstyrkan. Så blir det den arbetsgivaren som får stå för rehabiliteringen!! GRATTIS TILL HONOM!!! Så känner du din arbetsgivare väl. Kanske du tänker dig för innan du söker. Han kan ju kursa sitt företag tack vare dig. Och att försvarsmakten faktiskt har rätt att lämpa över rehabiliteringen till en arbetsgivare i Sverige.

Om du ska få sjukpenning eller ej har ingenting att göra med var och hur du blev skadad. Det enda som gäller är om din skada förhindrar dig att arbeta! T o m självförvållade "sjukdomar" som bakfylla eller skönhetsplastikoperationer ger dig lika stor rätt till sjukpenning som om du drabbas av mässling eller ebola.

 

Om det är som du säger, att Försvarsmakten inte vill ta sitt lagstadgade rehabiliteringsansvar, så verkar det för mig som de inte tror på dig att din skada hände under tjänstgöringstiden!? Sedan 1 juli 1999 har Försvarsmakten ett särskilt rehabiliteringsansvar under tre år efter skadan. Det här särskilda rehabiliteringsansvaret gäller även retroaktivt för skador ådragna tidigast 1 januari 1993.

 

När du blev sjukskriven är inte det viktigaste (även om det inte är oväsentligt) utan det är viktigare när du gjorde arbetsskadeanmälan. Anmälde du din skada under tjänstgöringstiden och de besvär du har idag rimligen kan sägas ha samband med den skadan så borde Försvarsmakten ta sitt rehabiliteringsansvar och inte bolla över det på nå´n ev arbetsgivare.

 

Det lutar åt att Försvarsmakten inte tror på dig, att Försäkringskassan säger att du inte är tillräckligt sjuk för att inte söka jobb och Arbetsförmedlingen säger att du är för sjuk för att söka jobb. Med andra ord en riktigt jävla jobbig sits. Den strid jag skulle rikta in mig på först är den där FK och AF försöker knuffa dig mellan deras stolar. Du SKA antingen vara på det ena eller andra stället!

 

PS En JO-anmälan lär heller aldrig hjälpa till i sak. Det "enda" som brukar kunna ske är att JO säger "fy fy, inte göra sådär i framtiden". Nå´t revolutionerande med just ditt ärende lär inte hända utan där får du överklaga de beslut FK fattar till länsrätten.

Link to comment
Share on other sites

Det finns visst en vits med att få skadan klassad som arbetsskada.

Först då kan försvarsmakten stötta mig med eventuell utbildning eller liknande. Men man skall kanske inte ha för stora förhoppningar på försvarsmakten.

Vid längre utbildningar, ställer de kanske.... möjligen.... upp med att betala boendekostnaden.

Och När skadan är klassad som arbetsskada har man dessutom rätt till livränta.

Livräntan täcker mellanskillnaden, mellan det belopp man får i ersättning av försäkringskassan och den inkomst man hade, före skadan.

För den som tjänstgjort i US motsvarar det 7 prisbasbelopp (2005 är ett prisbasbelopp 43300:- m.a.o totalt 303 100:-) allt enligt lag 1999:568 (se även http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=406

 

Eftersom jag inte blev sjukskriven på Almnäs. Så höll jag på att helt gå miste om sjukersättning. Då jag enligt FK inte hade någon SGI sjukpenning grundande inkomst. Så ovanstående kan vara svårt att få om inte sjukskrivningen görs direkt av läkaren vid avmönstring på hemkomstregementet.

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Statliga personskadeavtalet. Så är det bara tillämpningarna av bevisreglerna man kan använda sig av. Själva avtalet i övrigt gäller alltså inte. Så om de påstår att det gäller US. Så har de inte läst ordentligt. När det gäller privata försäkringar. Så kan jag meddela att min privata försäkring, har hittills gett mig lite drygt 16000:- för min invaliditet. Men detta är endast ersättning för den medicinska invaliditeten. Plåster på såren så att säga... Om det visar sig att skadan inverkar på min arbetsförmåga. Så blir det betydligt större belopp.

Men som alltid med försäkringar... Var noga med att kolla villkoren. Och det faktum att de inte gäller ex. vid krigssituationer. Eller i länder där krig pågår. Under BA02 tänkte jag teckna en privat försäkring. Men den skulle kosta 2000 spänn i månaden. Och skulle gälla ex. om man skulle ramlaoch bryta benet.

Men inte gälla för skottskador (krigsrelaterade skador)

 

Alltså kvarstår problemet med att man måste ha den där inkomstförlusten för att skadan skall klassas som arbetsskada.

Link to comment
Share on other sites

Rättsskyddet i din hemförsäkring gäller inte i detta läget. Därför att:

 

1. Detta är, enligt försäkringsbolaget en arbetsskada. Således en tvist mellan arbetsmarknadens parter. I detta fall m.a.o. försvarsmakten och mitt fackförbund.

 

2. Rättshjälp får man bara, i sådana fall. Där tvisten kan lösas i vanlig domstol dvs tingsrätten. Ett fall som mitt. Där jag skall överklaga ett beslut som försäkringskassan tagit. Om att jag inte får gå sjukskriven, behandlas i länsrätten.

 

Med andra ord inget stöd till advokat av försäkringsbolagen alltså. Så det är bara att hoppas på fackets stöd, alternativt gräva i den egna börsen.

 

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

Om det nu är så att man inte sjukskrivs direkt vid ankomsten till Sverige, av läkaren. Så kan det bli så att försäkringskassan sätter din sjukpennninggrundande inkomst till 0:-.

Och eftersom försvarsmakten lämnar ersättning enligt följande:

Tillägget skall utgöra tio procent av lönen till den del denna motsvarar en årslön som inte överstiger den högsta sjukpenninggrundande inkomst som kan beräknas enligt 3 kap. 2 § lagen om allmän försäkring, och högst nittio procent av lönen till den del den motsvarar en årslön som överstiger samma belopp.

 

Är då SGI=0 Så blir försvarsmaktens ersättning 10%*0=0

Med andra ord alltså nada, inget alls...

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag blir väldigt besviken på hur sverige tar hand om sina soldater efter utlandstjänsten när jag läser din berättelse om armbågsskadan. Så där får det väl verkligen inte gå till. Det blir uppenbarligen mer aktuellt än någonsin med kollektivavtal med en BRA tillhörande försäkring för soldaterna i utlandstjänst.

Som någon skrev är det väl så att FM får in så många ansökningar per mission och det gör att lönerna och förmånerna hålls nere. Detta om jag nu inte går händelserna i förväg kommer FM lösa med att kontrakterade Vpl också gör utlandstjänst/står i beredskap efter utbildningen. Jag gissar på att FM planerar att spara mycket pengar på en sådan variant.. men vad vet jag egentligen..

Jag har inte varit iväg på mission ännu men förhoppningsvis kommer den dagen snart och då kan ni fethaja att jag kommer teckna 2 privata & oberoende försäkringar (avdragsgillt någon som vet?)

Men det här med fackförbund för utlandsstyrkan låter glockrent.. mer sånt... någon måste väl bara ta tag i detta, men vem ?

Link to comment
Share on other sites

Om det nu är så att man inte sjukskrivs direkt vid ankomsten till Sverige, av läkaren. Så kan det bli så att försäkringskassan sätter din sjukpennninggrundande inkomst till 0:-.

Försäkringskassan (FK) sätter din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) till noll om det är så att du inte är arbetssökande. Har man "muckat" från US och har noll i SGI och blir sjuk utreder och bedömer FK om man "haft för avsikt att förvärvsarbeta minst sex mån" och då ska man ha en SGI. Får man ingen SGI så kanske FK menar att man inte hade visat att man hade nå´n avsikt att jobba.

 

Och eftersom försvarsmakten lämnar ersättning enligt följande:

Tillägget skall utgöra tio procent av lönen till den del denna motsvarar en årslön som inte överstiger den högsta sjukpenninggrundande inkomst som kan beräknas enligt 3 kap. 2 § lagen om allmän försäkring, och högst nittio procent av lönen till den del den motsvarar en årslön som överstiger samma belopp.

 

Är då SGI=0 Så blir försvarsmaktens ersättning 10%*0=0

Med andra ord alltså nada, inget alls...

 

Magnus

Nja, det betyder att FM pröjsar ett tillägg på 10 % av lönen upp till 7,5 prisbasbelopp och högst 90 % över 7,5 prisbasbelopp. Tillägget betalas om skadan bedöms som orsakad av tjänstgöringen. FM skulle kunna betala de här pengarna även om du har noll i SGI, men då krävs att din skada bedömts som arbetsskada enligt enl 5 § lagen om US inom FM. Huruvida FK gör eller ska göra en bedömning (enl 5 § lagen om US inom FM) av om det är en arbetsskada är en riktig slamkrypare. Jag har ju tidigare sagt att du inte har något att vinna på att FK fattar beslut om din skada. Men, om det verkligen är FK som ska fatta beslut om skadan (enl lagen om US...) så har du ju som sagt en del att vinna. Du har ju fått höra att FK endast prövar din anmälda arbetsskada om du har ett ersättningsanspråk enligt lagen om arbetsskadeförsäkring, d v s i praktiken får sjukersättning (=tidigare sjukbidrag). Om det inte är FK som ska fatta ett beslut om arbetsskada så måste FM själva kunna göra det. Det skulle annars betyda att om man bryter benet under US, med en beräknad läkning på ett par tre månader, så skulle man aldrig kunna få det 10 % tillägget. "Nå´n" måste fatta beslut om det är eller inte är en skada ådragen av US-tjänsten, FK eller FM.

 

Vad som verkar vara ett problem är ju din själva skada. Vad säger egentligen FM? Bekräftar eller ifrågasätter de varifrån dina besvär kommer? Om de bekräftar att de besvär du idag har är orsakade av tjänsten i US så innebär det rimligen att de måste ta ställning till "5 §", d v s ska de själva säga att det är en "arbetsskada" eller måste de få ett besked från FK. Om du får FM att ge klara besked om hur 5 § tolkas så kan du sticka det under näsan på FK. Som sagt, antingen FM eller FK måsta ta ställning till 5 §.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Angående mitt inlägg skadad i Utlandsstyrkan.

Jaha, nu har jag snart gått sjukskriven 3 år sedan jag skadade mig i US. Detta innebär att försvarsmaktens åtagande är klart. Jag har arbetsprövat i liknande arbete som jag klarat utan problem före min tjänstgöring.

Och klarar inte ens en halvtid.... Men att få det till att jag har en nedsatt arbetsförmåga går inte. Min skada är inte heller klassad som en arbetsskada.... Och det har gått 3 år. För arbetsförmågan skall ju bedömas efter dagsläget... Och alla inblandade Försäkringskassan m fl hoppas väl att någon gång i framtiden hitta ett arbete som jag kan klara på heltid.

Då slipper ju dessutom försäkringsbolaget betala mig ersättning för skadan. Som jag hittills fått inte mindre är ca 15000 kronor för...

Så visst kan man tjäna pengar på att tjänstgöra i US. Men skada dig för h-e inte då du tjänstgör. Till de som skadat sig allvarligare än mig kan jag bara beklaga. För att få det till att man har en nedsatt arbetsförmåga bara för att man fått en invaliditet. Det är inte så enkelt som man kan tro. Du kan ju eventuellt klara av något arbete på heltid.... eller hur?

Och att få en skada man ådragit sig i US klassat som arbetsskada tar tid. Först måste du ju ha en inkomstförlust. Men nu kan de snart stryka mig ur sina rullor. Tre år har ju gått!! Så jag är väl preskriberad....

 

MVH Magnus Norrman (BA02, BA05, KS04 och KS06)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...