Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Någon som haft någon rolig/skrämmande upplevelse under ett samtal med en psykolog på mönstring?

Man har hört många historier från folk, så kul om någon kan bidra med något här. :banghead:

Frågan som jag reagerade mest till när jag var hos psykologen var:

"Känner du av att du har några speciella svårigheter?" - Psykologen

"Hur menar du då?" - Jag

"Ja att du inte kan tänka dig att hantera eldvapen, sova nära intill andra eller umgås med invandrare?" - Psykologen

Och nej, jag har inga svårigheter med någon av ovanstående.

Edited by Lindström
  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag minns inte så mycket från mitt eget samtal förutom frågan nedan. Undra förövrigt om Fysiologen (eller vem det nu var som skattade min kondition) och psykologen snackat ihop sig om en bra fråga.. :banghead:

Psykologen: Om du umgås med fem vänner, vem är det då som är, så att säga, ledaren?

Jag: Jag.

Fysiologen: Om du springer med 30 personer, på vilken plats kommer du då?

Jag: 6.a

Posted

:banghead: Jag tycker att det var högst befogade frågor om man tänker på att den som psykologen frågade var under utvärdering för att göra värnplikten.

.....hade varit värre om psykologen istället frågat något fullständigt irrelevant!!

Posted (edited)

Tja, jag vill minnas att det gick nå´nting såhär:

PSY: Jag ser att du ska bli lärare, vad jobbar din pappa med?

C2: Han är lärare.

PSY: Vad intessant, vad gör din mamma då?

C2: Hon är lärare hon med.

PSY:Jasådu. Jag ser att du är med i Hemvärnet. Hur kommer det sig?

C2: Min pappa är med och di verkade ha så kul så jag provade.

PSKY (märkbart upphetsad): Så din pappa är med i Hemvärnet?

C2: Jaa...

PSKY: Och han är lärare, precis som du vill bli?

C2: Ehh, ja...

PSKY: Tycker du om din pappa mycket?

C2: ehh...det är väl klart.

PSKY (nästan skrikande): Jaha, och vad är fel i din relation till din mamma då?

C2: Vad dum du är. Bara för att jag tycker om min pappa som är med i hemvärnet betyder väl inte det att jag inte tycker om mamma. Var det löjligaste jag har hört!

PSKY Urskuldrande): Nänä, det är klart, det är klart...

Edited by C 2.a pjäs
Posted

Varför började du tala med en pansarskyttesoldat efter att du berättat om din pappa?? ;)

Har för mig att psykologen frågade mig hur jag trodde att min far såg på mig.....Hmmmm.....

Det där med psykologer är inte lätt, en knepig yrkesgrupp med stor inre spridning vad gäller kompetens och folkvett.

Man vet oftast inte vilken inriktning, teoretisk skolning och utgångspunkt dom har innan man ser huvuddelen av frågorna....dessutom kan frågor som verkar harmlösa syfta till att undersöka något helt annat!

Posted

Givetvis, sen är nog många frågor väldigt konstiga för oss, men kanske säger psykologerna en hel del.

Legacy, jag fick också frågan "Om jag var med 5 kompisar, vem är ledaren". Hur svarade du på den? Jag tror jag svarade nånting i stil med

"Tror att vi har en ganska jämnlik nivå på våran vänskap så vi har ingen ledare"

Posted

När jag nämnde att jag hade hade haft flickvän sedan typ 2.5 år fick jag frågan om jag var homosexuell.... :huh::o:)

Jag har fortfarande inte riktigt greppat det resonamanget...

Posted
När jag nämnde att jag hade hade haft flickvän sedan typ 2.5 år fick jag frågan om jag var homosexuell.... :huh::o:)

Prexis, bara homosexuella säger "flickvän" om sin pojkvän!

Vi riktiga karlakarlar säger ett eller flera av följande : Kärring, Tanten, Sambon, Draken, Frugan, Ostronet o.s.v. :P

Posted

@Lindström: Jag förstod vad hon fiskade efter så jag svarade i stil med att jag brukade vara en av de som kompisarna tydde sig till, rådfrågade och lyssnade på.

Posted

Vi riktiga karlakarlar säger ett eller flera av följande : Kärring, Tanten, Sambon, Draken, Frugan, Ostronet o.s.v. :P

Oh shit... doom on me...

:)

Posted
När jag nämnde att jag hade hade haft flickvän sedan typ 2.5 år fick jag frågan om jag var homosexuell....  :huh:  :o  :2guns:

Ostronet? :)

Posted

Psky- Hur skulle du beskriva din pappa?

Mnstr - Hård men rättvis.

Psky - Jaha, slår han dig ofta?

Avdelning: naturlig slutsats.

Posted

Psy: Jaså du, jag ser att vi bor nära varandra. Sa psykologen

Jag: Det är möjligt, vet dock inte var du bor.

Psy: "Nämner ett område nära mitt"

Jag: Jahaja, jo det är ju inte långt ifrån.

Psy: Är det du som kastar sten på mig när jag är ute och går?

Jag: Haha, jodå, sa jag samtidigt som stämningen lättade upp.

Posted

Yossarian, skulle tro att psykologerna kanske argumenterar emot lumpen för att sedan få höra ditt motsvar och se hur insatt/engagerad du är. :) kanske

haha! Brukar du också kasta sten på psykologer? :camo:

Posted

Psy: jaha du bor en bit utanför sthlm ser jag

jag: stämmer bra det

psy: *muttrar*förorten

jag: förort och förort, skulle inte vilja relatera där jag bor med den almänna bilden av förorter

psy: mmm... har du bott i samma förort i hela dit liv?

jag: i samma STAD ja

Och så fortsatte det, allmänt trevlig men hon vägrade släppa det där med att jag tydligen bodde i en förort :)

Posted

haha! Fördomsfulla psykiatriker! :/

"Och du bor i Timrå?" - psy

"Jajjemen" - jag

"Trivs du där?" - psy

"Jaodå.. Jag har ingenting att jämföra med" -jag

"Så du trivs inte?" - psy

"Jodå jag trivs, men har aldrig bott nån annan stans"-jag

"Okej..."-psy

Var dom frågor som kom upp angående vart jag bodde :P

Posted (edited)

@Lindström

:banana Det är väl ingen fördom att tro att folk från Timrå vantrivs med sitt dagliga liv!!?? ;) Det kan ni dock ha efter att ha klått MoDo sist dom möttes!!

För övrigt är det rätt så stor skillnad på en psykiatriker och en psykolog :banghead:

Edited by scattergun
Posted

Jaaa med tanke på att Timrå ligger näästan tvåa i elitserien så är detta en ganska trevlig plats att bo på.. Om man bortser att "staden" mestadels består av pizzerier :P

Haha ojdå! Missade detdär :P

Jo skulle vara allvarligt fel på Sveriges ungdomar om pliktverket skulle vara tvungen att använda sig av psykiatriker för att få en analys av dem. :banghead:

Psykolog menade jag så tack för rättningen :banana

Posted

"Blir du sexuellt upphetsad av uniformer?"

Kommer dock inte ihåg om det var psykologen eller ett formulär som frågade det.

Samtalet med psykologen var så totalt intetsägande (för mig) att jag kunde gått på toa istället. Riktig hejkomåhjälpmignivå.

Dom flesta av oss var efteråt rörande överens om att om nån behöve (psykiatrisk) hjälp under vår mönstring så var det psykologen/erna.

Posted

En kille under min mönstring som lyckats få en tvåa på inskrivningstestet besöker psykologen. Samtalet där avslutas med frisedel och orden "Och nu ser du till att ordna upp ditt liv va."

Tur att psykologen iaf upptäckte "bristerna" hos denne person. Stötte på en och annan som definitivt borde hört samma ord redan vid mönstring, under min VPL.

Posted

MHS uttagning på F21 för några år sedan:

psy: Jaha, så du är med i Hemvärnet. Visste du att det bara är en massa nazister i Hemvärnet?

jag: eh? Nej det visste jag inte, jag har inte träffat några i alla fall.

psy: konstigt! Det trodde jag alla visste.

Posted

psy: Har du några syskon?

jag: mm, en bror.

psy: Bråkar ni ofta?

jag: Nej, ibland blir man väl iriterad på honom.

psy: Så du slår honom?

Å så fortsatte det även med men pappa hehe, dock mycket trevlig och glad stämning efteråt.

Fick mycket bra resultat. :rocketl:8-/

/Tommy

Posted

Värsta och värsta, men:

Jag: "Hur är det med den där 9-gradiga betygsskalan på de skriftliga proven, fungerar den på samma sätt som betygen i skolan?"

Psykologen: "Jo."

J: "Men, alla har ju inte skrivit i år än."

P: "Det är efter tidigare års resultat."

J: "Aha, så man kan alltså inte utgå från att t ex en 8:a i år motsvar en 8:a från tidigare år?"

P: "Nej, och i absoluta tal har resultaten blivit något sämre."

Något avkortat, men i huvudsak som det förflöt.

Posted

@Koovee

Hehe jo det var himla jobbigt att bara sitta o vänta. Men du ska inte klaga. Vi var runt 40 pers som mönstrade samtidigt. De sa att det endast skulle ta en dag.

Jag satt och väntade på att få komma in till psykologen i 2 timmar, men neeejdå. Tillslut kom receptionisten ut och ropade ut 3 namn.

"Andersson, Eliasson, Lindström.."

"Ja?"

"ni måste stanna kvar tills imorgon för vi hinner inte med er idag"

"Kan vi inte bara klara av psykologen lite snabbt då? dom sitter ju o fikar nu"

"Nej vi hinner inte med er, så ni får sova över en natt till"

deet var jobbigt!