2Sharp Posted November 4, 2003 Report Posted November 4, 2003 Nu e jag helt förbryllad. Först håller du ett långt tal om att 226:an pajar hej å hå sen säger du att jag snackar skit när jag säger detsamma.. "okeeeeeeeeeej" Det var väl kanske just detaljerna i dina inlägg som var felaktiga, inte just kontentan.. Quote
Ing Posted November 4, 2003 Report Posted November 4, 2003 Nu e jag helt förbryllad. Först håller du ett långt tal om att 226:an pajar hej å hå sen säger du att jag snackar skit när jag säger detsamma.. "okeeeeeeeeeej" Nej, du hade inte många rätt i dina inlägg. Läs igenom igen, och fundera på vad som skiljer 9x19, Nifelhels och din åsikt och eventuella faktafel i dina inlägg. Quote
Knekt Posted November 4, 2003 Report Posted November 4, 2003 sen är väl själva anledning mer att polisen inte har tillstånd att banga buset med m/39 b för att sånt är elakt mer den egentliga anledningen. Detta är väl rent skogstokigt att påstå idag, efter allt tjafs som varit om de nya hålspetskulorna. Det är ju just helmantlad som framhålls som "humant" och "skurkvänligt" av de personer du syftar på. Quote
69:an Posted November 4, 2003 Report Posted November 4, 2003 Det finns ju desutom en annan sak som hindar poliser att använda 39/B i sina tj. pistoler nämligen det sunda förnuftet. Om man anser att pistolen är ett verktyg och en ev. sista utväg så vore det ju extremt dumt att ha sönder den genom att använda fel typ av ammo. Den polis som tar sig tid för att öva sin skjutförmåga är nog också rädd om sitt vapen därför ter det sig ologiskt att förstöra sitt vapen. GNÄLL riktat mot gissningsfolket : Ni som bara gissar och inte har någon mer fakta än typ: "att ha pratat en kompis vars pappa jagar med en polis" Snälla skippa era inlägg jag ber er!! Så extremt tröttsamt att läsa inlägg som om ni vore vapengudar och kollar man några profiler så visar det sig att en hel del inte är torra bakom öronen. Skärpning eftersökes så att forumet inte urartar till en lekstuga med gissningslekar. Slut på gnäll. Ha det så bra //C Quote
Fbj972 Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 (edited) De vapen som används av svensk polis i dag är bl a: Walther PP, ofta licenstillverkad av Manurhin. SIG Sauer P225, P226 och P228. Inte för att påpeka, utan enbart för att ge info till den vetgirige. Utöver dessa vapen används även Sig Sauer P239 av de med små händer. "Tjejvapen", med andra ord. Edited December 26, 2003 by Fbj972 Quote
2Sharp Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 De vapen som används av svensk polis i dag är bl a: Walther PP, ofta licenstillverkad av Manurhin. SIG Sauer P225, P226 och P228. Inte för att påpeka, utan enbart för att ge info till den vetgirige. Utöver dessa vapen används även Sig Sauer P239 av de med små händer. "Tjejvapen", med andra ord. Du hade just fått ut din 239 va? :P Quote
Fbj972 Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 De vapen som används av svensk polis i dag är bl a: Walther PP, ofta licenstillverkad av Manurhin. SIG Sauer P225, P226 och P228. Inte för att påpeka, utan enbart för att ge info till den vetgirige. Utöver dessa vapen används även Sig Sauer P239 av de med små händer. "Tjejvapen", med andra ord. Du hade just fått ut din 239 va? :P Nä, men schysst att du lånade ut din till min kvinnliga kollega! Quote
2Sharp Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 Nä, men schysst att du lånade ut din till min kvinnliga kollega! Man får ju ställa upp.. ;) Quote
Adam Wilhelm Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 Nä, men schysst att du lånade ut din till min kvinnliga kollega! Man får ju ställa upp.. ;) Pratar vi fortfarande pistoler nu?? Quote
2Sharp Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 Nä, men schysst att du lånade ut din till min kvinnliga kollega! Man får ju ställa upp.. ;) Pratar vi fortfarande pistoler nu?? Njao, jägarbröder ställer man ju alltid upp för.. Quote
Guest SpaningsGrpCH Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Läste precis en tråd här på forumet ang. piketens förstärkningsvapen. Jag kan svara på lite frågor, eftersom jag har vart inne i deras kasun. Det var i och för sig år 2000, saker kan ha förendras sedan dess. Alla i Stockholmspiketen har en personlig MP5:a (A4 om jag minns rätt) Sedan finns vissa förstärkningsvapen bla: Pumphagel, (jag såg 2st) änvändes dock mestadels till att skjuta tårgaspatroner med. MP5SD såg jag och höll i (såg bara en) HK53 Såg ett antal (dock inte många) Sedan fans ett vapen jag inte kan minnas vad det heter. Men det var från HK även det. Det var liknande HK53 men var försett med benstöd och kikarsikte. Ett 40mm granatgevär, från HK (Även det för tårgas) Hur stor del av piketens totala vapenarsenal denna kasun svarade för kan jag inte svara på. Men alla har inte ett eget vapen av varje typ. Piketen använder även Sig Sauer P228 istället för P226 som vanliga polisen. Hur Piketen beväpnar sig beror givetvis på situation och hotbild. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted January 12, 2004 BlåGul -1 Report Posted January 12, 2004 Tråden ihopslagen med den gamla..fortsätt i existerande tråd i fortsättningen. Quote
69:an Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 /../klippt från längre inlägg Piketen använder även Sig Sauer P228 istället för P226 som vanliga polisen. /../klipp Nja det där har du nog fattat lite fel, 226:an som de flesta i piketen använder rymmer fler patroner och finns med förstärkt mantel medan 225:an, 228:an och 239:an är den som "vanliga" poliser använder. Nifelhel kan säkert beskriva detaljskillnaderna bättre. //C Quote
Nifelhel Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 (edited) @SpaningsGrpCH Har svårt att se framför mig att piketen stockholm har bytt till en mindre pistol. 226: 15ptr Full sizes, finns med aluminiumstomme med antingen "billig metal" mantel eller rostfri mantel samt helstål mao helt rostfri. 228: 13ptr Kompaktmodell utav 226 229: 13ptr Kompaktmodell utav 226, fast med rostfri mantel 225: 8ptr Polispistol bärs utav ca80-85% utav polisen 239: 8ptr Minstingen i familjen, för personer med små händer eller speciella behov. Bara för att dem har en massa "udda" vapen såsom mp5SD, betyder inte det att dem använder den i tjänst. Min personliga mening är att det är dumt att tala om exakt vad dem har i sin kasun. Då det råder sekretess runt sådant. Edited January 12, 2004 by Nifelhel Quote
Guest SpaningsGrpCH Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Bara för att dem har en massa "udda" vapen såsom mp5SD, betyder inte det att dem använder den i tjänst. Att: Nifelhel Ok, jag minns kanske fel piketen, använder den kraftigare med större magasin i alla fall. Det var det jag ville komma fram till. De använder vapnen de har, om situationen kräver det. Nu är det kanske så att NI har strörre användning av just det vapnet. Hade det vart sektretessbelagt hade inte jag vetat om det. Allt jag såg och fick berättat för mig visste den som visade/berättade, att det skulle hamna i en offentlig presentation. Detta stod med i redovisningen, som godkänndes innan presentation, av den dåvarande högsta cheft på Sthlms Piketenhet. Det fanns vissa saker jag inte fick berätta, det har jag heller aldrig gjort. Jag skulle aldrig skriva om sådant som var sekretessbelagt. Med vänliga Hälsningar SpaningsGrpCH Quote
Panzerfaust Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Hittade inte rätt tråd... men såg nyligen på tv cga5p i samband med gripandet av dom där rymlingarna. Har för mig att det sades att endast SBP har den, detta va ju inte SBP. NI va där, men om han med vapnet va just NI vet jag inte, endast mössa/huva ej nerdragen "taktisk väst" samt vanlig "polisunifrom insats variant" eller vad man ska kalla det. utan reflex har jag för mig. Med vanliga polis embelm. Såg inget piket märke. Kan ha missat det. Va alldelse nyss på tv4 nyheterna. Kolla nästa sändning så får ni se. (tror det är vid 2100 eller 2200) (Kanske missuppfattade det där med användningen av cga5p, isåfall: glöm detta inlägg) Quote
nastyheadwound Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Polisen jag såg på TV i samband med gripandet hade klart och tydligt en HK53, antar att det var NI. Men vi kanske såg olika inslag. Quote
BUCK Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Gjorde samma iaktagelse som Panzerfaust, sågon som kan bringa klarhet i frågan ? Quote
grt Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Jag har hört något om att N.I. skulle börja använda Ksp 58:an i tjänst fr.o.m. den 1:a mars vid t.ex. husransakan. Något som ej kan bekräftas av polisen själva men som har kommit från en läcka. Quote
Rokare Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Jag har hört något om att N.I. skulle börja använda Ksp 58:an i tjänst fr.o.m. den 1:a mars vid t.ex. husransakan. Något som ej kan bekräftas av polisen själva men som har kommit från en läcka. Jo men visst som de säger i norrland.. Tycker du det låter rimligt själv med tanke på att du legat på Bassäk? GMY Quote
ArtMan Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Är inte H&K USP/P10/Tactical bättre än Sig? Varför köper man inte in såna isf? Priset? Quote
grt Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Nej det är kanske inte så rimligt, N.I. får i fortsättningen hålla tillgodo med de vapensystem som de har för tillfället. Dessutom är 58:an tung att släpa runt på. ;) Quote
BUCK Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Ksp vid husransakan... vilken syn @ ArtMan Priset spelade en avgörande roll (som alltid..), enligt vad jag förstått. Någon som vet hur Glock 17 flörhåller sig rent prismässigt till Sig, Glocken borde ju annars varit ett tänkbart alternativ.. Quote
Larsan Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Någon som vet hur Glock 17 flörhåller sig rent prismässigt till Sig, Glocken borde ju annars varit ett tänkbart alternativ.. Sig Sauern är nästan dubbelt så dyr som Glocken(i butik) Quote
Panzerfaust Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 (edited) Polisen jag såg på TV i samband med gripandet hade klart och tydligt en HK53, antar att det var NI. Men vi kanske såg olika inslag. Ingen aning vad du såg... det jag såg va dock en cga5p. Är då iaf 99% säker på det. Självklart kan jag ha fel. Va ju en snabb bild. Men att se skillnad på en 53a och en cga5p är ju ganska enkelt. Polisen på bilden visade ansiktet, det brukar inte NI göra tjänsten, har alldrig sett en polis från NI som visat ansiktet. Förutom privat då, Han i astronauterna tex, Samt en prickskytt i en intervju i "Efterlyst." Edited January 24, 2004 by Panzerfaust Quote
JTS Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 En bild i kvällsposten visar klart och tydligt en polis med en cga5p med infällt axelstöd. Quote
Panzerfaust Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 En bild i kvällsposten visar klart och tydligt en polis med en cga5p med infällt axelstöd. Du har ingen länk? eller är det bara pappers variant? Quote
JTS Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 (edited) papper. edit: det var den HÄR polisen, fast en större bild så man kunde se vapnet tydligare. Edited January 24, 2004 by jake the snake Quote
nastyheadwound Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Vi kan ju ha rätt bägge två. Polisen i Västernorrland har ju en egen insatsstyrka också som enligt uppgift medverkade vid gripandet, det är väl inte otänkbart att de har tillgång till CGA5P. Polisen jag såg hade dock neddragen luva och en HK53 med fast kolv. En likadant klädd polis med MP5 syntes också i samma inslag. Quote
HANS Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 >Stämmer, tullen har Glock som tjänstevapen, det har även kustbevakningen. Vilken? Glock 17? Glock 19? mvh HANS Quote
Recommended Posts