Jump to content

Svenska polisens vapen

Guest

Recommended Posts

Vilka är dem?

Jag vet at Walther PP ersattes av SIG-Sauer P225 nån gång i 80-talet.

Jag har sätt poliser med H&K MP5A3 och HK53A2.

Jag läste att ONI och några andra pikétstyrkor antagligen har SIG-Sauer P226, H&K PSG1, Accuracy International AWP, och H&K MZP1.

Sedan finns det Bofors Ak5D Polis karabin, och folk här berättade om Remington 870P och 11-87.

Vilka andra vapen finns i polis tjänst, och hur vanliga är dem?

Hur är det med små pistoler (typ Walther PPK eller SIG-Sauer P232?)?

Hur är det med flashbang granater?

Tackar

HASSE

Både piketen och NI har olika typer av chockgranater. Wahltern är nästan helt ute ur organisationen. Används endast av de som, av någon orsak, inte gjort "proven" för att få ut en SIG. Den används inte som någon typ av hideout gun eller liknande.

Vanliga poliser har en Sig sauer och möjligen mp 5 som förstärkningsvapen. mp 5 är rätt kass som förstärkningsvapen tycker jag eftersom den fortfaranade har en klen kaliber. Det nya allmänna förstärkningsvapnet kan bli ak5d.

Sen undrar jag varifrån har du fått att NI gått över till Glock?

Kom ihåg den diskussionen också

Någon befäl vid NI som kommenterade SIG Sauern och ville köpa in Glock 17 (avundsjuk på FM ?) men dock inte läst något om inköp men jag läst i Vapentidningen att Piketen (och som jag förstod det även NI) hade fått nya SIG med ny hållfastare mantel och någon annan förbättring för att undvika sprickbildning och skador pga detta.

Tyvärr kunde jag inte hitta den aktuella artikeln just nu så det är ur mitt halvtaskiga minne jag återger ovanstående.

Om jag inte missminner mig så köptes det in P225 och P226, 226 till piketen då de hade högre magasinskapacitet.

Och jag tror att det även används P228/229 nu för tiden.

Jonas gillar inte Sig-Sauer... jag är en Glock kille :) (med min begränsade erfarenhet)

De vapen som används av svensk polis i dag är bl a:

Walther PP, ofta licenstillverkad av Manurhin.

SIG Sauer P225, P226 och P228.

P226 köptes från början in endast till piketen. Numera bestämmer varje myndighets vapenredogörare själv vilka modeller av dessa tre han vill köpa in. Inte många redogörare med självrespekt köper längre in P225. Vänsterskyttar brukar ofta få en P228 eftersom magasinsspärren kan vändas.

Som förstärkningsvapen används numera i första hand MP5. Vissa myndigheter har köpt in ett par MP5SD. Detta inte för att genomföra någon sorts specialoperationer - utan som en ren arbetarskyddsfråga för att minska risken för bullerskador om vapnet måste användas i tjänsten. Dessutom används (fortfarande) Kpist m/45BE.

CGA5 är sedan något år tillgängligt som förstärkningsvapen för viss personal. Denna används främst av poliser som tillika är gruppchefer inom den Särskilda Beredskapspolisen samt vissa enheter i storstäderna.

Som prickskyttevapen (främst för oskadliggörande av gastuber vid brand) används en flora av civila studsare, PSG90, HK PSG1 (någon myndighet slog på stort).

Som gasvapen används numera HK 40mm gasvapen. Tidigare modeller var Remington 870 och Kpist m/45BT (de flesta av dessa har byggts om till m/45BE).

Nationella Insatsstyrkan har vid upprepade tillfällen begärt att få byta tjänstevapen till Glock 17 eftersom denna bedöms stryktåligare än SIG Sauer. Hittills har dock RPS ställt sig ytterst kallsinniga - och vid normal tjänstgöring gäller fortfarande SIG Sauer och ökad tillsyn av vapentekniker. Detta är öppen information och kan omläsas i tidigare nummer av "Svensk Polis".

Förutom ovan nämnda vapen har piketen och Insatsstyrkan tillgång till ett antal ytterligare vapen i olika kalibrar av vilka vissa omnämnts på detta forum. Uppgifter om dessa lämnas av princip inte ut till öppna källor och är därför svåra att få klar information om.

Inte många vapen killar med självrespekt köper längre in P225 skrevs det.

I min myndighet så står förrådskillarna för inköpen. Detta med resultat att de "kryssade i fel ruta" och myndigheten köpte in ett antal hundra P225 istället för P228. Så alla hos oss får därmed P225. Och om man skjuter sönder sin P225 så får man en likadan ny eftersom vi har massor av dem.

Man vet inte om man skall skratta eller gråta.

En god vän till familjen, tillika skyttetokig Haffa, surrade om att Pistol 88B var på gång till dom poliser som tävlade mycket med sina tjänstevapen (pga att SigSauern inte klarar den FM:s "överladdade" 9mm K-pistam. i längden). Den som lever får se!

inte klarar den FM:s "överladdade" 9mm K-pistam. i längden).

NEJ, FM's k-pist ammo är INTE överladdad, dock ger den ett högre arbetstryck som sliter mer på vapnet.

I en metallstomme kan det ge sprickbildningar då stommen inte flexar, vilket en Glockstomme gör.

Stämmer att Glock's (enda?) svaga punkt är att riktmedlen slits, men det går lätt att byta ut.

Hmmm vissa klargöranden kan kanske behövas. Polisen använder Sig-Sauer, inte Glock 17. Polisen kommer ALDRIG ALDRIG köpa några Glockpistoler till de poliser som tävlar med sina tjänstevapen.

Polisledningen är fulllkomligt ointresserad av om deras poliser tävlar med pistol eller skjuter bra. Dessutom kostar nya vapen pengar och det finns bättre saker att lägga dessa på än några Glockar som endast skulle användas i tävlingssyfte.

Sen är det inte tillåtet att skjuta 39B i Sig-Sauern. Debatten om den "klarar det" eller inte är ointressant eftersom det INTE är tillåtet.

Hmmm vissa klargöranden kan kanske behövas. Polisen använder Sig-Sauer, inte Glock 17. Polisen kommer ALDRIG ALDRIG köpa några Glockpistoler till de poliser som tävlar med sina tjänstevapen.

Polisledningen är fulllkomligt ointresserad av om deras poliser tävlar med pistol eller skjuter bra. Dessutom kostar nya vapen pengar och det finns bättre saker att lägga dessa på än några Glockar som endast skulle användas i tävlingssyfte.

Sen är det inte tillåtet att skjuta 39B i Sig-Sauern. Debatten om den "klarar det" eller inte är ointressant eftersom det INTE är tillåtet.

Mig veterligen så har kronan donerat vid minst ett tillfälle ett större parti med 39/B till Polisen. Jag har alltid tagit för givet att det varit till övningsskytte med tjänste vapnen. Men efter som det tydligen inte är tillåtet så har dom väl används till K-pist & Mp5 skyttet…

Det hela har blivit något slags konstigt moment 22 inom polisen med am.

Vi har ingen övningsam till Sigsauer ( det nyinköpta partiet från Italien är det skjutförbud på, runt 12 miljoner skott !! ) Orsaken är lite dunkel men vissa delpartier är "felladdade" så därför är det i alla fall hos oss skjutförbud på alla partier utom för vissa vars uppgift det är att skjuta upp alla skott så italienarna kan ersätta med nya. (Helt sjukt men sant)

Däremot har vi DRIVOR med 39B  den får dock bara skjutas i MP5 och k-pist. Men med dessa vapen övningsskjuts det nästan aldrig med ( inte vi vanliga dödliga poliser bortsett från vissa skyttefantaster som undertecknad).

Slutsats: ammo som kan skjutas i SIG men med skjutförbud, mängder av ammo som bara får skjutas i förstärkningsvapen men dessa vapen övas det inte med. Därmed ingen skjututbildning alls

Det måste vara oerhört frustrerande att som Polis inte få tid, tillfällen eller ammunition till att öva med sitt tjänstevapen. Det är trotts allt ett verktyg/redskap som i erat jobb och i vissa situationer tyvärr måste ses som en livförsäkring.

Pinsamt att det inte finns mer tid och pengar över för övningsskytte. Jag vet inte hur det är idag, men det borde snudd på finnas schemalagd tid för både Fys & skjutträning…

Har för mig att aftonbladet skrev nånting om att polisen skulle bli nogrannare med att folk som misslyckats på skjutproven inte skulle få bära vapen i tjänst. Det är ju bra men om dom inte får chans att öva på vapnen, om det som står i den här tråden stämmer, så låter det som om vi kommer att ha en hel del obeväpnade poliser snart...

• 1 year later...

Fortsätter på befintlig tråd...

Jag har via PM ställt en fråga till Nifelhel gällande produkten under, men chansar på att någon annan har erfarenhet av denna? Kommer troligtvis inom kort att få ut en 225:a som tjänstevapen, vilket kommer att ställa till det då mina relativt stora händer har en tendens att ligga emot magasinsspärren och mantelspärren när jag skjuter. Resultatet brukar då bli ett tappat magasin under eldgivning eller att vapnet inte hakar upp vid när magasinet är tomt.

Kan detta hjälpa, tro? Någon som har koll? Roninn, kanske?

Ta.hogue.glock.jpg

Sist (aug -03) jag jag sköt med en pistol i från NI så var det en helståls Sig 226 med räls på underdelen och lite extrautr. Manteln är i ett stycke till skilnad mot de vanliga sigarna där en rörsprint sitter i manteln och går av i tid och otid. De pistoler som används inom NI och i viss mån även Piketen har alltså betydligt längre livslängd!

Såg en bild i tidningen på Göteborgspolisens piketstyrka, häromdagen. Och dem hade skyddmask m/90.. Hittar dock ingen bild :(

Det är nog korrekt.

När FM och Räddningsverket gjorde sin beställning på 500000 ansiktsskydd 90 så passade även RPS på att beställa 2900 st. Det finns även option på att beställa fler från bägge parter.