Amfibieslusken Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 (edited) de största ändringarna är att båtförare har blivit en gb plasering.. Du ska få i uppdrag att ta reda på hur i hela friden de har tänkt sig att det DÄR ska gå ihop. Du tänker nog på G-båtsförare som är GB-soldater. Edited February 6, 2005 by Amfibieslusken Quote
BlåGul -1 9x19 Posted February 6, 2005 BlåGul -1 Report Posted February 6, 2005 har fått dommen nu!!!tjänsten är flyttad till september 05.. fortfarande på 15 månader.. de största ändringarna är att båtförare har blivit en gb plasering.. va har ni andra pb'are valt!? Om det är G-båtsförare som avses så är det inget konstigt med det. Däremot har jag extremt svårt att se att det skulle gå att utbilda Helge-förare med bibehållen nivå på den tid GB har på sig. Vad har du för källa? Quote
na2jojon Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Källan är Pliktverkets utskick, där kan man välja vilken befattning man vill söka och det står där två stycken OBS rutor, "OBS Du måste välja amfibiegruppbefäl eller amfibiemekaniker för att vara med i urvalet till båtchef" Det står även en ruta vid där man väljer till PB så folk verkligen skall veta att man inte blir båtchef som PB. Quote
Svea Rike Posted February 7, 2005 Author Report Posted February 7, 2005 (edited) om man var sugen på att bli båtförare så skulle man också till någon sorts extramönstring. men utbildningen skulle börja jan 06, och ligga inne 12 månader. vi som ville behålla våran tjänst (amf pb) skall rycka in i sept 05 och ligga inne 15 månader Edited February 7, 2005 by Svea Rike Quote
Amfibieslusken Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Dåså. Då ska ni som sagt få ta reda på detta åt oss, om hur de har tänkt sig att det ska gå att utbilda båtchefer på 10 månader, eftersom dessa 10 månader knappast kommer att räcka till utan att sänka kvalitén på utbildningen drastiskt. Quote
Ghostface Posted February 8, 2005 Report Posted February 8, 2005 Och så kommer svar... Ska man bli båtC som GB är det G-båt som gäller. BåtC på Strb90=PB-befattning. Oavsett vad som står i pliktverkets utskick är det detta som gäller, men bassar har ju blivit lurade av mönstringsförrättare förr. Har ex en polare som ville softa i lumpen och satsa på sin sport, vindsurfing. Hamnade på amfbat eftersom man är i skärgården hela dagarna... En annan som är gräsallergiker. Samma bat med samma motivering. Vidare kommer det i framtiden (förmodligen) att bli frivilliganställda sergeanter som blir båtC och har PB under sig som utbildas och som kan ta över senare. Anställs kanske i 1-2 år. Håller på att utarbetas. Kan bli hur bra som helst eftersom båtC tar alldeles för lång tid att utbilda och kan inte nyttjas av kompanierna förrän i slutskedet i princip. Då har de ändå ingen eller mycket ringa taktisk utbildning. Quote
EES Posted February 8, 2005 Report Posted February 8, 2005 Och så kommer svar...Ska man bli båtC som GB är det G-båt som gäller. BåtC på Strb90=PB-befattning. Oavsett vad som står i pliktverkets utskick är det detta som gäller, men bassar har ju blivit lurade av mönstringsförrättare förr. Har ex en polare som ville softa i lumpen och satsa på sin sport, vindsurfing. Hamnade på amfbat eftersom man är i skärgården hela dagarna... En annan som är gräsallergiker. Samma bat med samma motivering. Vidare kommer det i framtiden (förmodligen) att bli frivilliganställda sergeanter som blir båtC och har PB under sig som utbildas och som kan ta över senare. Anställs kanske i 1-2 år. Håller på att utarbetas. Kan bli hur bra som helst eftersom båtC tar alldeles för lång tid att utbilda och kan inte nyttjas av kompanierna förrän i slutskedet i princip. Då har de ändå ingen eller mycket ringa taktisk utbildning. Detta med frivillga serg som rattar båtarna från start låter som en vettig idé, även om det dröjer en bra bit in i utb innan man kan börja med våldsamma landstigningar och andra avancerade manövrar. När jag tänker efter så funkar det faktiskt rätt bra med den utbildningstakt som redan finns... Markstridsdelen går kanske inte att stressa så att det skulle bli aktuellt med färdiga båtförare tidigt i utb. Att transportera vpl fungerar idag med de frivilliganställda serganter som redan finns Vad är det sagt att man ska vinna på detta system? Quote
Ghostface Posted February 9, 2005 Report Posted February 9, 2005 Man vinner en hel del. Idag kommer inte förbandet ut i skärgården i skede 1 och 2 så mycket som man vill pga att det inte finns tillräckligt med båtförare bland befälen och de sergar som finns utbildar vpl. Så Sg kör inte i förband idag. Skulle man låta båtförarna köra sina enheter innan de är G så förlorar man för mycket kvalitativ nav-tid. En annan fördel med ett nytt sys är att båtarna tillfaller enheterna mkt tidigare vilket medför att man kan taktisera med dem mera och nyttja dem så som det var tänkt. Som en resurs i striden. Det gör man inte idag tillräckligt eller över huvud taget. Idag är de taxi i princip. Båten ska göra mer än transportera vpl. Man får en rutinerad BåtC som kan mer än bara köra och göra våldsamma landstigningar (som i ärlighetens namn inte nyttjas speciellt mycket)... Quote
EES Posted February 9, 2005 Report Posted February 9, 2005 Man vinner en hel del.Idag kommer inte förbandet ut i skärgården i skede 1 och 2 så mycket som man vill pga att det inte finns tillräckligt med båtförare bland befälen och de sergar som finns utbildar vpl. Så Sg kör inte i förband idag. Skulle man låta båtförarna köra sina enheter innan de är G så förlorar man för mycket kvalitativ nav-tid. En annan fördel med ett nytt sys är att båtarna tillfaller enheterna mkt tidigare vilket medför att man kan taktisera med dem mera och nyttja dem så som det var tänkt. Som en resurs i striden. Det gör man inte idag tillräckligt eller över huvud taget. Idag är de taxi i princip. Båten ska göra mer än transportera vpl. Man får en rutinerad BåtC som kan mer än bara köra och göra våldsamma landstigningar (som i ärlighetens namn inte nyttjas speciellt mycket)... Det är taget! Då jag inte är utb båtC såg jag det hela från soldaternas perspektiv. Jag tyckte vi "kom ut i skärgården" ganska lagom in i utbildningen. Det går säkert att effektivisera om detta system kommer i bruk. Det ligger mer i båtchefsskapet än det som möter ögat. Quote
Maximus Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Ni har alla rätt på olika sätt! Jag ligger inne som strbförare nu och detta är vad vi fått höra: Tjänsten BåtC kommer i fortsättningen kräva extramönstring, som någon av er redan sagt. Tjänsten kommer vara 11 månader lång vilket är för kort för att bli krigsplacerad som båtC. Men om man vill bli krigsplacerad och tycker om tjänsten kan man skriva kontrakt på 12 månader till! de första 6 får man mer utbildning och blir till slut båtC för att under de nästkommande månaderna jobba som serg och utbilda nästa års båtförare. Nu några frågor på utbildningen?? Quote
tango. Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Ni har alla rätt på olika sätt! Jag ligger inne som strbförare nu och detta är vad vi fått höra: Tjänsten BåtC kommer i fortsättningen kräva extramönstring, som någon av er redan sagt. Tjänsten kommer vara 11 månader lång vilket är för kort för att bli krigsplacerad som båtC. Men om man vill bli krigsplacerad och tycker om tjänsten kan man skriva kontrakt på 12 månader till! de första 6 får man mer utbildning och blir till slut båtC för att under de nästkommande månaderna jobba som serg och utbilda nästa års båtförare. Nu några frågor på utbildningen?? Ja, fråga: Från när kommer detta nya system tas i bruk? Om man vill bli BåtC och rycker in som PB Jan 2006, ska man söka extramönstring nu då? Förvirringen i det här ämnet är... total. Quote
EO4 Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 Intressant utveckling. Redan när jag körde Helge så var frågan uppe på tapeten. Det ansågs inte från Amfbat och Båtkomp gå att garantera tillräcklig kompetensnivå i krigsbefattning för BåtC på 14 månader utbildningstid och "osäkert" repövningsläge. Vissa ville att BåtC skulle vara RO-befattning eller något mellanting, medan Stf BåtC kunde vara PB. Jag tror dock att "värnpliktsideologin" och kostnadsaspekten lade hinder i vägen för en sådan, nödvändig, utveckling. I praktiken så var/är ju redan en väldigt stor del av krigsplacerade BåtC "RO-light", då många har en eller flera voltor som instruktörer i bagaget. Quote
Guest JohanSt Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Jag känner en kille som just nu ligger inne som PB på AMF1. Jag snackade med honom och frågade lite om amf, eftersom jag också ska in där. Han berättade att efter försvarsbeslutet, att amf1 ska flyttas till berga m.m. så kommer utbildningen amfibie bli sämre. Han sa att alla unga officierarna kommer att sluta/få sparken och vi nya kommer få de äldre befälen som nu finns på berga. Han berättade om ngn lag som säger att de befäl som bor närmast har företräde m.m. Alltså det han menade var att alla bra kommer att sluta, och vi kommer få sämre befäl och en sämre utbildning. Han sa också att berga är en sämre plats att göra utbildningen på, dåliga spår, stridshinderbanan m.m. Han kallade detta, alltså efter försvarsbeslutet, för amfibies nederlag och att utbildningen aldrig kommer bli som förr. Jag blev ganska förvånad och undrar nu om detta är sant, eller var det bara fylle snack? Quote
Ghostface Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Kvalificerat fyllesnack... I de styrkort som kommit framgår vilka kompetenser som krävs och tro mig, det kommer inte vara många flottister från berga som kan ta amf-platser. Av ca 300 befattningar kommer ca 250 vara amf-specifika. Dvs att man har befintlig amfstrid-kompetens. Befälen kommer att vara något äldre men kompetensen kommer att finnas och det är ju faktiskt viktigare som jag ser det. Utbildningen blir inte sämre och en ny stridshinderbana kommer inte att bli så svårt att fixa. Men den som lever får se... Quote
carl0s Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Kan lika gärna ta upp det hör: Någon som legat inne som Amfibiemekaniker eller vet vad de håller på med? Quote
Svea Rike Posted February 22, 2005 Author Report Posted February 22, 2005 tar man ut amfibiemekaniker från amfibiepg/gb/f soldater? på papperet vi fick så fanns det med som en av möjligheterna att byta till. Quote
EO4 Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 öööhh... Amfibiemekaniker? På min tid fanns det dels GB Maskinman som var mekaniker/Ksp-skytt/rorsman/flygvärdinna på StrB 90, dels en PB "mekaniker" (har glömt vad befattningen hette) som var expert på systemen i Strb 90H, 90E, G-båt och Trossfärjorna. Denna PB (tror att det bara är en i varje gammal amfbat) tillhörde trossplutonen på stabskompaniet. När vi båtbesättningar hade pajat båten "above and beyond" vår kapacitet att reparera så tuffade vi bort till nämnde PB "mekaniker" som kunde fixa det mesta. Kan "amfibiemekaniker" vara något av dessa två alternativ? Quote
EES Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 öööhh... Amfibiemekaniker? På min tid fanns det dels GB Maskinman som var mekaniker/Ksp-skytt/rorsman/flygvärdinna på StrB 90, dels en PB "mekaniker" (har glömt vad befattningen hette) som var expert på systemen i Strb 90H, 90E, G-båt och Trossfärjorna. Denna PB (tror att det bara är en i varje gammal amfbat) tillhörde trossplutonen på stabskompaniet. När vi båtbesättningar hade pajat båten "above and beyond" vår kapacitet att reparera så tuffade vi bort till nämnde PB "mekaniker" som kunde fixa det mesta. Kan "amfibiemekaniker" vara något av dessa två alternativ? Jag läste någonstans att GB maskin har byts ut till PB maskin i samtliga stridsbåtsbesättningar. Förmodligen för att höja kvaliten och få en maskinare som fixar fler/svårare problem. Någon nymuckad/inneliggande som kan bekräfta? Quote
Kölsvinet Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Det stämmer alldeles utmärkt. Vår mekh...ähum..förlåt...tekniker var precis som övriga PB-uttagen. Våra tekniker var generellt jävligt duktiga och fixade det mesta. Enda undantaget är antagligen när något stort (jfr en sten som tuggat i sig halva impellern, motsv) hade gått sönder...då gick båten direkt till tunga Repet, alt TUhG:et. På Amf4 körde man dock med det gamla systemet med en hunsad GB... /M Quote
Rokare Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Kvalificerat fyllesnack... I de styrkort som kommit framgår vilka kompetenser som krävs och tro mig, det kommer inte vara många flottister från berga som kan ta amf-platser. Av ca 300 befattningar kommer ca 250 vara amf-specifika. Dvs att man har befintlig amfstrid-kompetens. Befälen kommer att vara något äldre men kompetensen kommer att finnas och det är ju faktiskt viktigare som jag ser det. Utbildningen blir inte sämre och en ny stridshinderbana kommer inte att bli så svårt att fixa. Men den som lever får se... Har du sett styrkorten alternativt har någon källa på det? Jag har, tyvärr, hört att LAS gäller vid flytten till Berga vilket gör att existerande peronal på plats kommer att proriteras. GMY Quote
GA KA Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Vidare så är det många som inte tror att det går med "Amf samband", "Amf Sjv" osv. Om det stämmer så borde tex ledning, samband, sjv tjänster kunna bemannas med icke Amf. Quote
Ghostface Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Kvalificerat fyllesnack... I de styrkort som kommit framgår vilka kompetenser som krävs och tro mig, det kommer inte vara många flottister från berga som kan ta amf-platser. Av ca 300 befattningar kommer ca 250 vara amf-specifika. Dvs att man har befintlig amfstrid-kompetens. Befälen kommer att vara något äldre men kompetensen kommer att finnas och det är ju faktiskt viktigare som jag ser det. Utbildningen blir inte sämre och en ny stridshinderbana kommer inte att bli så svårt att fixa. Men den som lever får se... Har du sett styrkorten alternativt har någon källa på det? Jag har, tyvärr, hört att LAS gäller vid flytten till Berga vilket gör att existerande peronal på plats kommer att proriteras. GMY Jomen, jag har dem och om du hör av dig till pers på ditt regemente så får du med all säkerhet ta del av dem. LAS gäller men man måste uppfylla kompetenserna också samt att personalen på Berga verkar måttligt intresserade av amfibie. Styrkorten är väldigt vinklade mot amfibiekompetensen. Quote
MarcusT Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 ringde Bo eller vad han heter.... tydligen blir man plutonsbefäl om man får båtbefäls tjänsten som går genom gruppbefäls utbildningen när man väljer amfibiegruppbefäl på brevet som skickades ut... ...nån kanske redan har sagt detta...men det e smällar man får ta B) //marcus Quote
carl0s Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Nån som vet vart AMF1 kommer att hamna.. Hainge/berga? Hårsfjärden? Quote
Nestor Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Fråga: Hur skiljer sig G-båts utbildningen från Stridsgåtsutbildningen? G-båt ÄR roligaste fordonent på planeten Quote
Ghostface Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Nån som vet vart AMF1 kommer att hamna.. Hainge/berga? Hårsfjärden? Amf1 hamnar på berga. G-båtsutbildningen är väl ca 5-6 månader kortare... Att köra radarnavigering tar lång tid att lära sig, och det finns som bekant inte på G-båten. G-båt är väl kul under ett par sommarmånader, men längre marscher är skittrist. Är det dessutom svinkallt, mörkt o regnigt suger det fett. Fast det räcker med ett av de kriterierna egentligen tycker jag. Quote
carl0s Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Detta måste ju var fel info. isf? Tex: AmfPB Utbildningsplats Utbildningen genomförs vid: Amfibieregementet i Hårsfjärden, juni 2005, september 2005 Amfibieregementet i V Frölunda, september 2005 Älvsborgs amfibieregemente i V Frölunda, juni 2005, juni 2006 (saxat från lumpen.nu) Quote
Pansarslusken Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 (edited) Har en fråga. Troligtvis OT. Men jag undrar om Amf4 tar in värnpliktiga -05 och isf vilka? Vore trevligt om någon hade svar. Amf4 ska väl läggas ned har jag ju hört och jag undrar hur långt tid det´kommer att ta osv.? /Pelle Edited February 25, 2005 by Pansarslusken Quote
Kölsvinet Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Sista inrycket "någonsin" på Amf1 var när vaktsoldaterna ryckte in. Hendrix, med starkare motor i G-båten kör man ihjäl sig (de är strypta av en anledning...). Dessutom är det ingen Scania i...det är en Penta. Hur G-båtsutbildningen skiljer sig? Tja, det är enbart optisk navigering samt fyr. Precis som GhostFace säger är radarnavigering en STOR del av Stridsbåteriet. Dessutom är Stridsbåten med alla sina system mycket mer komplex ifråga om teknik. Utöver detta är stretan inte bara ett transportmedel, utan kan även användas i en del andra funktioner. Tror du att det alltid är kul att köra G-båt kan du fråga gänget som fick köra G-båt i de översköljande vågorna i Skottland vad skillnaden är mellan en G-båt och en U-båt...svaret är mycket tur och självläns. Men visst, sommartid är det helt OK att dra en repa med G-båten... /M Quote
Nestor Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Sista inrycket "någonsin" på Amf1 var när vaktsoldaterna ryckte in. Hendrix, med starkare motor i G-båten kör man ihjäl sig (de är strypta av en anledning...). Dessutom är det ingen Scania i...det är en Penta. Hur G-båtsutbildningen skiljer sig? Tja, det är enbart optisk navigering samt fyr. Precis som GhostFace säger är radarnavigering en STOR del av Stridsbåteriet. Dessutom är Stridsbåten med alla sina system mycket mer komplex ifråga om teknik. Utöver detta är stretan inte bara ett transportmedel, utan kan även användas i en del andra funktioner. Tror du att det alltid är kul att köra G-båt kan du fråga gänget som fick köra G-båt i de översköljande vågorna i Skottland vad skillnaden är mellan en G-båt och en U-båt...svaret är mycket tur och självläns. Men visst, sommartid är det helt OK att dra en repa med G-båten... /M Jo, jag kan tänka mig att G-båt blir väldigt blött... Quote
Recommended Posts