Jump to content

ubåt till usa


Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänkte mer på om Usa skulle visa sin tacksamhet på något annat vis, typ som man behandlar de länder som slöt upp bakom invasionen av Irak. Altså om man är snäll och hjälper Usa så brukar man få något tillbaka. De kanske låter oss sälja JAS till något land?

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte har fel så betalar väll USA för ganska mycket av verksamheten också

Fjorton och en halv miljon dollar har jag för mig att det rörde sig om. Det ska täcka de merkostnader som baseringen i San Diego medför.

 

Tänkte mer på om Usa skulle visa sin tacksamhet på något annat vis, typ som man behandlar de länder som slöt upp bakom invasionen av Irak. Altså om man är snäll och hjälper Usa så brukar man få något tillbaka. De kanske låter oss sälja JAS till något land?

Kanske hoppas man att de som ytterst bestämmer får upp ögonen för ubåtsvapnets kompetenser och skickar iväg dem på mission någonstans i världen. Då snackar jag inte om Leni & Co utan om amerikanerna med guld på axlarna.

 

Sen är det givetvis jättebra PR för Sverige också. Jag har för mig att marinattachén i USA snackade om en "positiv sverigebild" som vi förmedlade. Sen dök det upp nån annan diplomat också och skakade hand med alla och småpratade lite om hur himla bra det här var för Sverige och hur mycket PR det gav.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

B)-->

(SERG. B @ Apr 19 2006, 22:05 ) <{POST_SNAPBACK}>

Tänkte mer på om Usa skulle visa sin tacksamhet på något annat vis, typ som man behandlar de länder som slöt upp bakom invasionen av Irak. Altså om man är snäll och hjälper Usa så brukar man få något tillbaka. De kanske låter oss sälja JAS till något land?

 

Vi får väl sälja JAS utan USA´s tillstånd!! Men visst kan ju Sverige ha fått ett "du slipper ur fängelse" kort eller något annat politiskt som bara de högsta hönsen med tjockaste magar vet. Annars så ligger det väl i FM´s strategi att sikta internationellt och kompisar med de "största just nu" har vi ju oftast varit så är nog en win-win situation.

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Ok, då går sverige alltså plus minus noll rent ekonomiskt.

 

Hur påverkas själva utbildningen för svenska värnpliktiga där i USA, får de lära sig alla de saker som de skulle ha gjort ifall de kunde lägga upp ett helt eget schema, eller är det kanske bättre i USA?

Link to comment
Share on other sites

Hur påverkas själva utbildningen för svenska värnpliktiga där i USA, får de lära sig alla de saker som de skulle ha gjort ifall de kunde lägga upp ett helt eget schema, eller är det kanske bättre i USA?

Mig veterligen är det inga värnpliktiga i USA nu. Jag var dock där under utbildningen och i min mening så var det ingen egentlig skillnad i vad jag fick lära mig. Det spelar ju egentligen ingen roll var man är eftersom det är båten vi ska lära oss. Då vi behövde klassrum ställde SUBRON11 upp med det i deras ubåtsskolebyggnad.

 

För er som efterfrågade bilder. Ett antal amerikanska ubåtsveteraner har tydligen fått en rundtur och tog en del bilder till hemsidan. Håll tillgodo!

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

:D

Gillade infon om besättningen. Fyra siffror som alla sa olika saker!! 25, 28 av 32 samt 30 st. Det är vilseledande information det! :D

 

:D

Du glömde: "28 av 32 är män, 3 är kvinnor"

Är den 32'a transa..?

 

EDIT!! Uppfattade först att det inte stod så men vid närmare kontroll så stämmer det ju! Ytterligare förvirrande!!

 

:D

Edited by Kingecho1
Link to comment
Share on other sites

B)-->

(SERG. B @ Apr 19 2006, 22:05 ) <{POST_SNAPBACK}>

Tänkte mer på om Usa skulle visa sin tacksamhet på något annat vis, typ som man behandlar de länder som slöt upp bakom invasionen av Irak. Altså om man är snäll och hjälper Usa så brukar man få något tillbaka. De kanske låter oss sälja JAS till något land?

 

 

Vem vet?

Kanske mer möjligheter att delta i amerikanska övningar till exempel denna?

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförliga svar. Det var väl lite som jag trodde.

 

@Kingecho1

Visst får vi sälja JAS till vilket land vi vill men jag tror att det blir lättare om Usa inte använder sig av diverse påtryckningar på det land som ska köpa, om du förstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Gillade infon om besättningen. Fyra siffror som alla sa olika saker!! 25, 28 av 32 samt 30 st. Det är vilseledande information det! :D

Det är inget annat än maskirovka 1.ubflj-style. :worthy:

 

Tänk bara på att efter bilderna följer en kopia av den här artikeln och sedan en artikel som skrevs av någon journalistmatros i samband med Gotlands ankomst till staterna. Bildtexterna är alltså den senaste informationen, trots felräkningar.

 

Hittade en bunt småfel annars var det en bra artikel

En bunt småfel? Det enda "fel" jag hittade var att det som påstods vara en VHF-antenn egentligen är en HF-dito. Att kaffekannorna i glas skulle bytas ut när man går till sjöss har jag aldrig heller hört talas om.

 

en sak slog mig dock, deras guide bär han både svenska guldhajarna och usas silverhajar ?

Nu är det amerikanska ubåtsutbildningstecknet faktiskt ett par delfiner och inget annat, men det ser onekligen ut som om de bär dem. Sen är ju frågan vad UniR FM säger om att bära två utbildningstecken sådär... Slut bildbashing.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

en sak slog mig dock, deras guide bär han både svenska guldhajarna och usas silverhajar ?

Nu är det amerikanska ubåtsutbildningstecknet faktiskt ett par delfiner och inget annat, men det ser onekligen ut som om de bär dem. Sen är ju frågan vad UniR FM säger om att bära två utbildningstecken sådär... Slut bildbashing.

 

/mdn

 

Tja, det amerikanska utbildningstecknet borde väl rimligtvis bäras på vänster ficka om man nu har det svenska tecknet över höger ficka.

 

Å andra sidan sägs det ju att utländska tecken bäres på det sätt som görs i det aktuella landet.

 

Lokalt avsteg månne?

 

The Swede :worthy:

Link to comment
Share on other sites

en sak slog mig dock, deras guide bär han både svenska guldhajarna och usas silverhajar ?

Nu är det amerikanska ubåtsutbildningstecknet faktiskt ett par delfiner och inget annat, men det ser onekligen ut som om de bär dem. Sen är ju frågan vad UniR FM säger om att bära två utbildningstecken sådär... Slut bildbashing.

Kan det helt enkelt inte vara så att en av de gamla uvarna som var på besök belönade guiden med ett litet märke som tack för guidningen och att han satt på sig det för fotograferingen? Fartygschefen bär tex inget sådant märke och ingen annan på bild heller (som jag sett).

 

EDIT: En del av de äldre herrarna ser ju faktiskt (på amerikanskt manér) ut som riktiga julgranar med märken, medaljer och tygmärken högt och lågt. Kanske pillades det av ett par glada delfiner från en väst bara...

Edited by danno
Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan sägs det ju att utländska tecken bäres på det sätt som görs i det aktuella landet. Lokalt avsteg månne?
Kan det helt enkelt inte vara så att en av de gamla uvarna som var på besök belönade guiden med ett litet märke som tack för guidningen och att han satt på sig det för fotograferingen?

Som ni antyder har vi ju faktiskt ingen aning om hur det gick till och det är ju precis därför som bildbashing är så fel. :worthy: Vi får nog lita på att de har koll på vad de bär och hur de bär det.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
en sak slog mig dock, deras guide bär han både svenska guldhajarna och usas silverhajar ?

Nu är det amerikanska ubåtsutbildningstecknet faktiskt ett par delfiner och inget annat, men det ser onekligen ut som om de bär dem. Sen är ju frågan vad UniR FM säger om att bära två utbildningstecken sådär... Slut bildbashing.

/mdn

 

Lite sent svarat men ändå..

Anledningen till att han bär både de svenska guldhajarna och de amerikanska silverdelfinerna är att han fick dem som tack från den äldre mannen på bilden. Jag vet detta eftersom jag är den sergeanten som står mellan dom båda.. Sedan om det är enligt reglementen eller ej brydde vi oss inte mycket om, eftersom det gladde de amerikanska ubåtsveteranerna att han satte dem på bröstet. Dom åkte däremot av relativt fort efter besöket.. Vad gör man inte för att glädja gamla ubåtsveteraner.. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Det nya och intressanta är påståendet från amerikanarnas sida att "sailors found ways to track the Gotland during their exercises".

 

/mdn

 

Jag är ganska övertygad om att de har rätt. Utvecklingen går framåt på alla områden, Ubåtsjakt på "brown water" nivå är av särskilt stort intresse för USN. Det blir ju enklare att leta efter nåt när man nu vet var det finns och hur det låter. Ingen tror väl på fullt allvar att HMS Gotland är oupptäckbar? Säkert svår att upptäcka, Men aldrig osynlig.

 

Om spekulation tillåts i ämnet, Kanske USN har använt HMS Gotland som provmål för ett nytt sätt att upptäcka och spåra ubåtar? Kanske har de uppfunnit ett nytt vapen/spaningssystem som de testar mot Gotland? Taktiken för att hålla ner AIP/Diesel ubåtar är ju känd sen länge. Jag är övertygad om att USN inte skulle tala om för C HMS Gotland att de skulle testa något nytt system mot dem i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Gött gött, klart bra beslut

 

Och Södermanland åker iväg till Plymouth för FOST, känns intressant att halva ubåtvapnet är i utlandet just nu. Vilket annat förband har lyckats med den bedriften ?

 

Nihon Kaigun, Royal Navy, Kriegsmarine, United States Navy? :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Den officiella andledningen till att dem ville att vi skulle komma över o öva mot dom var ju att dom ville bli bättre på ubåtsjakt Extreme Littorals (Grundare än 300 m). Dem har testat ett antal olika system, bäde från flyg, hkp och enskilda ytenheter för att komma på hur dom bäst ska upptäcka och hålla kontakten med en AIP/Dieselelektrisk ubåt, och dom lyckas olika bra med olika system.

Hittils har dem varit väldigt nöjda med Gotlands insats där borta, FC GTD har fått mottaga tonvis med beröm från lyriska FC:ar och chefer för GTD:s insats i dom flesta övningar.. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...