Jump to content

ubåt till usa

Recommended Posts

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag som ska hamna på en av gotlandsubåtarna blir faktiskt lite orolig av det här. Skickar de iväg den båt jag hamnar på så blir det tyvärr nog så att vi värnpliktiga får stanna hemma. Vad de ska göra med oss då vet jag inte, men jag är rädd att vi i så fall får berga torpeder på Pingvinen och Pelikanen under resten av vår värnplikt. (Eller så får vi förlänga vår värnplikt, följa med och äta glass i ett år. :banghead: )

Ryktesvägen har jag också hört att regeringen för att behålla ansiktet politiskt inte gått med på att låta amerikanarna betala projektet. Istället så får FM tydligen betala kalaset själva; en jättebra idé med tanke på dess nuvarande ekonomiska situation.

Ryktesvägen har jag också hört att regeringen för att behålla ansiktet politiskt inte gått med på att låta amerikanarna betala projektet. Istället så får FM tydligen betala kalaset själva; en jättebra idé med tanke på dess nuvarande ekonomiska situation.

På vilket sätt skulle man förlora ansiktet genom att låta amerikanerna betala kalaset?

På vilket sätt skulle man förlora ansiktet genom att låta amerikanerna betala kalaset?

Underskatta aldrig en politikers dumhet när det gäller försvarsmakten... :D

inte sedan vi fått ett insats-försvar. Så som jag ser det kan vi lägga pengarna på något bättre. Det är min åsikt du kanske är av en annan?

Insatsförsvar <> bara utlandsstyrkan.

Insatsförsvaret ska inte bara verka i utlandet, även om det just nu kan verka så. Uppgifterna försvar mot väpnat angrepp och territoriell integritet finns fortfarande kvar och inom ramen för dessa så behövs även sjöstridskrafterna.

En dum fråga...

Hur får man ubåten till USA?

Är det så enkelt att bara "tuffa" över?

Jag antar att ubåten är konstruerad för svenska vatten dvs efter

Östersjö-förhållanden... eller var FMV ovanligt framsynta när

ubåten projekterades... ;)

Någon som kan reda ut begreppen, brown resp. blue water?

/Mr Poyz

Kockis låter som en kul och "god" ide

MrPoys ser två möjligheter 1. tuffa över för egen maskin, det som talar emot detta är att det kommer ta en djädra lång tid (11 knop går inte fort), skulle kunna jämnföras med att åka moppe samma sträcka

2. göra som när man skeppade iväg ormenbåtarna till singapore dvs på en flytade torrdocka

Något som vore kul att veta är hur lång bit som kan göras i uläge, en svensk ubåt på ytan i storm är inte en kul grej.

när det gäller blue water, brown water tror jag dem syftar på att våra båtar är byggda för kustnära grunda vatten, och att deras är byggda för haven där det är djupt. Vilken som är brown och blue vet jag däremot inte

animal 4.minkrig åker lite då och då och röjer minor (skarpa) i bla baltländerna, senast jag känner till var i slutet av sommaren

Det hänvisar till färgen, :unsure:

vid kustnära brunt slammigt vatten

till havs blått klart rent

Om du seglar en så kort sträcka som genom skärgården via åland till finland skall du få se 3-4 olika nyanser på vattnet... romantiskt o vackert

Kockis låter som en kul och "god" ide

MrPoys ser två möjligheter 1. tuffa över för egen maskin, det som talar emot detta är att det kommer ta en djädra lång tid (11 knop går inte fort), skulle kunna jämnföras med att åka moppe samma sträcka

2. göra som när man skeppade iväg ormenbåtarna till singapore dvs på en flytade torrdocka

Något som vore kul att veta är hur lång bit som kan göras i uläge, en svensk ubåt på ytan i storm är inte en kul grej.

när det gäller blue water, brown water tror jag dem syftar på att våra båtar är byggda för kustnära grunda vatten, och att deras är byggda för haven där det är djupt. Vilken som är brown och blue vet jag däremot inte

animal 4.minkrig åker lite då och då och röjer minor (skarpa) i bla baltländerna, senast jag känner till var i slutet av sommaren

Båten skeppas över med någon form av fraktfartyg, besättningen flyger.

Källa: en i den troliga besättningen

Kockis och mdn

Såg nu oroligheten med att bli av med sin plats. Det man brukar göra när det blir för många vpler motsvarande båtar är att två besättningar "delar" på en båt antar att man kommer göra så när Gotland drar iväg alt att det är någon som varit på varv och är klar för att åter tas ibruk.