Jump to content

ubåt till usa


Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Lt. Payne
äntligen kan jag se att flottan gör något! Det var på tiden! det här innrbär ju att de (flottan) har ett litet existensberättigande i den nya försvarsmakten. :blink:

@BARBIE

 

Skulle vilja höra ditt svar på dessa två frågor:

 

1. Vilka två vapenslag har deltagit i flest skarpa incidenter i och runt Sverige genom tiderna?

 

 

2. Vilka två vapenslag kommer troligvis att möta en angripare först?

Link to comment
Share on other sites

äntligen kan jag se att flottan gör något! Det var på tiden! det här innrbär ju att de (flottan) har ett litet existensberättigande i den nya försvarsmakten. :blink:

@BARBIE

 

Skulle vilja höra ditt svar på dessa två frågor:

 

1. Vilka två vapenslag har deltagit i flest skarpa incidenter i och runt Sverige genom tiderna?

 

 

2. Vilka två vapenslag kommer troligvis att möta en angripare först?

Jag kan, jag kan. Kan inte hålla mig längre :lol:

 

1. Flygvapnet, Flottan

 

2. Flygvapnet, Flottan

 

Följdfråga från mig till vem som helst,

 

1, Vilket vapenslag har deltagit i flest skarpa incidenter utomlands?

 

2, Vilket vapenslag skickas först vid en internationell insats?

 

 

Förlåt om jag verkar cynisk, inte alls min mening. Det är bara en såndär dag då jag av någon anledning känner för att vara barnslig och irriterande för omgivningen. Går och sätter mig i hörnet igen.

 

Lt. Payne :D

 

/Born

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

@Born

 

 

Inga problem, en del av mina färdigheter omfattar också cynism och en allmänt irriterande attityd. ;)

 

Mina frågor är grundade på att jag växte upp i det kalla kriget, därav frågeställningen.

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga från mig till vem som helst,

 

1, Vilket vapenslag har deltagit i flest skarpa incidenter utomlands?

 

2, Vilket vapenslag skickas först vid en internationell insats?

Flygvapnets Tp 84:or?

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga från mig till vem som helst,

 

1, Vilket vapenslag har deltagit i flest skarpa incidenter utomlands?

 

2, Vilket vapenslag skickas först vid en internationell insats?

Flygvapnets Tp 84:or?

Rätt, Dock kanske förhoppningsvis inte med incidenter. :)

 

Fråga. Vem är tp84an underställd när trupp transporterar armépersonal till utlandsstyrkan? (en ärlig fråga utan baktankar då jag faktiskt inte vet)

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga från mig till vem som helst,

 

1, Vilket vapenslag har deltagit i flest skarpa incidenter utomlands?

 

2, Vilket vapenslag skickas först vid en internationell insats?

Flygvapnets Tp 84:or?

Rätt, Dock kanske förhoppningsvis inte med incidenter. :)

Definiera incident. Måste det vara att någon skjuter på någon annan? Var räddningsaktionen i Elfenbenskusten en incident?

 

Fråga. Vem är tp84an underställd när trupp transporterar armépersonal till utlandsstyrkan? (en ärlig fråga utan baktankar då jag faktiskt inte vet)

 

FTK med all sannolikhet.

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga från mig till vem som helst,

 

1, Vilket vapenslag har deltagit i flest skarpa incidenter utomlands?

 

2, Vilket vapenslag skickas först vid en internationell insats?

Flygvapnets Tp 84:or?

Rätt, Dock kanske förhoppningsvis inte med incidenter. :)

Definiera incident. Måste det vara att någon skjuter på någon annan? Var räddningsaktionen i Elfenbenskusten en incident?

 

Fråga. Vem är tp84an underställd när trupp transporterar armépersonal till utlandsstyrkan? (en ärlig fråga utan baktankar då jag faktiskt inte vet)

 

FTK med all sannolikhet.

Menade flygincident. Ursäkta om jag var oklar. :)

 

Gott. Då vet jag vem som bossar vid transporten.

 

Har aldrig, gör inte, och kommer aldrig på något sätt klanka ner på något förband/vapenslag. Alla här borde inse att alla har en plats och alla gör en insats. Allt från stex till skytteslusk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Enligt Ekot så hade USA:s ubåtsjakt inte lyckats hitta Gotland en enda gång under övning på över ett år. Ganska fantastiskt, och detta är ändå inte en "miniubåt" precis. Klart att dom vill förlänga kontraktet...

Link to comment
Share on other sites

Hittade en trevlig bild.

 

http://www.navy.mil/view_single.asp?id=28701

 

Klicka på "Download HiRes"!

 

 

Länkade bilden nyss till en Black Hawk pilot som jag träffade i Mogadishu

 

Chattade via MSN nyss

 

se vad han skrev om bilden jag länkade

 

Is that your whole Navy?

 

We have rented it out so the US Navy could chase it and after a year they have still not found it

 

Because it is just like the Lockness Monster of Ireland: doesn't exist except in photos

Link to comment
Share on other sites

Har en polare som varit i väg som 1:e maskinist eller vad det heter på denna där ubåten...

 

Har tyvär dom senaste åren inte hållit så bra kontakt med denne man.

 

Får väll ta och ringa upp Idberg, och ta ett snack med han. "To be continue..." :D

Link to comment
Share on other sites

@RRM Sjödev:

 

Den andre UIV-besättningsmannen på forumet kan du hitta om du söker. Det står i hans profil. Själv åkte jag två vändor i USA förra sommaren. Lite bilder från då det begav sig har postats här. Klicka på länken danno postade och skriv "Gotland" i sökrutan så dyker det upp några sökträffar också. Jag är med på två av dem. :D

 

Annars kan jag som fogel02 rekommendera flottiljens hemsida. I nyhetsarkivet finns både bilder och resebrev.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

I nyhetsarkivet finns både bilder och resebrev.

För få och för små. Åtminsone vill JAG se mer, fler och STÖRRE bilder samt UTFÖRLIGA texter om vad ni/de sysslar med egentligen 'over there'. "Gossip" kan vi kalla det. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Vad får Sverige och ubåtsvapnet ut av denna vistelse borta i Usa? Skapar man sig mer erfarenheter av amerikanska atomubåtar eller ingår det övningar där man övar gemensamma insatser tillsammans med amerikanska förband? FM och Sverige måste ju få något tillbaka för att vi är så snälla mot jänkarna.

Link to comment
Share on other sites

Bland annat möjligheten att öva i djupare vatten med annan salthalt vilket ger andra förutsättningar för ubåtsjakt. Detta ger erfarenheter för framtida internationella insatser.

 

Använd dig av länken i första inlägget så får du nog reda på mer...

Edited by Bazooka
Link to comment
Share on other sites

För få och för små. Åtminsone vill JAG se mer, fler och STÖRRE bilder samt UTFÖRLIGA texter om vad ni/de sysslar med egentligen 'over there'. "Gossip" kan vi kalla det. :ph34r:

Vem vill inte ha det? Sök på artiklar via länken danno postade. Där finns några om Gotlands uppgifter i USA skriva av amerikanska journalistmatroser. Där finns även stora fina bilder, även om de inte är särskilt många.

 

Vad får Sverige och ubåtsvapnet ut av denna vistelse borta i Usa?

Utöver det som tidigare nämnts får man ju erfarenheter av vad som funkar och inte funkar vid basering långt hemifrån. Vad måste man ta med sig? Vilka kompetenser behövs/behövs inte? med mera. Kommer IUB att behövas någnstans i världen kommer de kunskaperna att vara mycket värda.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...