Mats Posted November 12, 2004 Report Posted November 12, 2004 Då kommer det antagligen någonstans vid jul (leave ). Quote
Groaghach Posted November 17, 2004 Author Report Posted November 17, 2004 Då vi nu har diskuterat hur man skiljer dom olika varianterna åt externt. Så börjar jag undra vad som är ändrat på dom internt. (Vi kanske inte skall ta upp alla modellerna) Men till att börja med så är jag intresserad av vad som är ändrat på "pre-Adam", Adam , Bertil och Ceasar? Eller finns det kanske tom färdiga sammanställningar som specar detta? Groaghach Quote
Erik_G Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Jag forskade lite på detta när jag skrev denna artikeln: http://www.plasticwarfare.com/articles/strf90/index.asp Jag hittade information på blandannat FMVs hemsida och i de PDF-dokument som finns där, i några gamla arménytt och naturligtvis på detta forum. Detta var hursomhelst vad jag skrev om de olika versionerna: Stridsfordon 9040ADen första versionen som levererades till försvaret hette Stridsfordon 9040. Från början saknade vagnarna stabiliserad kanon. Under 1997 modifierades vagnarna i olika omgångar där först eldledningskalkylatorn modifierades och navigationssystem NAV90 och GPS installerades. Samma år utrustades en mängd vagnar med tvåaxlig gyrostabilisering med en utvändig dämpcylinder samt förbättrat sikte. Dessa vagnar fick beteckningen Strf 9040A. Den utvändiga dämpcylindern begränsar eleveringshastigheten så att inte kanonen slår i ändlägena med för hög kraft Dämpcylindern sitter monterad på tornets frontpansar till vänster om kanonen. Dämpcylindern är också den tydligaste externa indikationen på att vagnen är en A. Strf 9040 och 9040A kan utrustas med två stycken 71mm lysgranatkastare (LYRAN). Dessa är, om de är monterade, placerade på torntaket. Stridsfordon 9040B Bertil-versionen av Strf 9040 är förbättrad på en rad punkter. Gyrostabiliseringen är förbättrad. Detta syns externt genom att den dämpcylinder som på A-versionen sitter till vänster om kanonens lagring saknas. Den nya stabiliseringen innebär dock att kanonen bara kan eleveras 27 grader. Kanonen har fått ett reservsikte bestående av en videokamera som monterats på sidan av eldröret. Bilden från kameran visas i samma display som bilden från IR-siktet. Pansaret har förstärkts och hjulupphängningen har förbättrats. Vidare har kanonen förberetts för installation av programmeringsutrustning (PFP) för 3P-ammunition (Kulsgr 95LK). Vagnen är förberedd för montering av ett observationssikte, LEMUR och ledningsstödssystem (LSS) liknande det som sitter i Strv 122. Stridsfordon 9040C Version C av Stridsfordon 9040 är främst framtagen för att användas i internationella operationer. Totalt har 42 st Strf 9040C beställts. Den största externa skillnaden mellan C-versionen och övriga versioner är det påmonterade extrapansaret. Under vagnen har pansaret utökats för att bättre stå emot minor. Även invändigt har vagnen genomgått stora förändringar. Glasfiberarmerade plattor har monterats på väggar, golv och tak för att minska skadeverkningarna av splitter i stridsrummet. För att öka minskyddet ytterligare har ett stort arbete lagts ner på att all utrustning skall kunna surras på ett minsäkert sätt. Till exempel har alla vapen fått hållare. På grund av detta har antalet stolar minskats ner till sex. Stolarna har även försetts med fyrpunktsbälte. Den parallellmonterade kulsprutan bytts ut till en Ksp 58 och har flyttats från sin plats i tornet till en extern lavett på torntaket. Kulsprutan är dock fortfarande länkad till kanonen. Även rökkastarna har flyttats upp till taket. Kanonen har försetts med programmeringsutrustning (PFP) för 3P-ammunition (Kulsgr 95LK). På grund av allt extra pansar har vikten ökat med ca fem ton. Jag KAN ju ha fel i min artikel, varför rättelser är varmt välkomna. mvh Erik G Quote
KaffeKalle Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Erik: Kulspruta 58'n på C-versionen, kan den avfyras inifrån eller måste skytten ut och hantera sprutan själv? (med tanke på att den är länkad med kanonen, om den inte kan avfyras inifrån, vad är då poängen med länkningen?) Quote
Mats Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Den kan mantlas och avfyras innifrån ja. Avfyring möjlig både elektriskt och mekaniskt via ett länkage. Quote
Erik_G Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Däremot måste man fylla på med ammunition utifrån om jag inte missat något. /E Quote
JTS Posted November 18, 2004 Report Posted November 18, 2004 Utfyllnad till ErikG:s artikel: De första vagnarna kallades för "G-vagnar". (Grund). De var i princip bara 23 ton riktplatta. Ingen stab, ingen kalkylator, ingenting. Sen modifierades vagnarna, och ett Laseravståndsinstrument och en sikteskalkylator och lite andra saker infördes. Dessa vagnar kallades "VP-vagnar" (VerkansPaket). Sen modifierades VP-vagnarna och försågs med gyro, dämpcylindrar och en del datorutrustning, och vips kunde man skjuta under gång. Då kallades vagnen för "A-vagn". Och därmed är vi inne på de vagnar som fortfarande tjänstgör på vissa regementen. Quote
Born Posted November 18, 2004 Report Posted November 18, 2004 Stolt GU-utbildad 9040G och 9040VP, numera 9040C-utbildad. Missade dock A-vagnen, har inte haft den äran att utbildas på den. Hur funkade stabben i den? (någon som gjort en jämförelse med Bertilvagen?) Quote
JTS Posted November 18, 2004 Report Posted November 18, 2004 Stolt GU-utbildad 9040G och 9040VP, numera 9040C-utbildad. Missade dock A-vagnen, har inte haft den äran att utbildas på den.Hur funkade stabben i den? (någon som gjort en jämförelse med Bertilvagen?) Samma princip, dock sladdrigare i höjdled eftersom det är en svagare höjdriktmotor. Bertil är stabilare. Dock så används fortfarande A-vagnen på vissa ställen, så döm inte ut den än!! ("Funkade") Quote
Born Posted November 19, 2004 Report Posted November 19, 2004 Personligen är jag mest fäst vid G-vagnen. Den var det lite sport att skjuta med. Första gången jag satt mig på skyttplats på bertil så trodde jag det var ett major fuckup med riktsystemet eftersom tornet inte alls lydde och snurrade som det ville. Efter ett kort intercomsamtal blev jag dock (efter att ha blivit idiotförklarad) medveten om stabben. /Born, som saknar den "gamla" G-vagnen Quote
JTS Posted November 21, 2004 Report Posted November 21, 2004 Personligen är jag mest fäst vid G-vagnen. Den var det lite sport att skjuta med. Första gången jag satt mig på skyttplats på bertil så trodde jag det var ett major fuckup med riktsystemet eftersom tornet inte alls lydde och snurrade som det ville. Efter ett kort intercomsamtal blev jag dock (efter att ha blivit idiotförklarad) medveten om stabben. /Born, som saknar den "gamla" G-vagnen Låt mig gissa, du hade Lt Gr**o? Quote
Born Posted November 22, 2004 Report Posted November 22, 2004 Personligen är jag mest fäst vid G-vagnen. Den var det lite sport att skjuta med. Första gången jag satt mig på skyttplats på bertil så trodde jag det var ett major fuckup med riktsystemet eftersom tornet inte alls lydde och snurrade som det ville. Efter ett kort intercomsamtal blev jag dock (efter att ha blivit idiotförklarad) medveten om stabben. /Born, som saknar den "gamla" G-vagnen Låt mig gissa, du hade Lt Gr**o? Nope, Lt F****ark Dock löste det sig fint, 10 min senare skjöt vi skarpt, så... Quote
hvungdom Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 Det lättaste sättet att skilja på Adam och Bertilvagnar är genom att titta på tornfrontens vänstra sida samt vänster sida av manteln.På Adam sitter det en extern dämpningscylinder på tornfronten medan Bertil har en slät front. På Bertil sitter det ett reservsikte på mantelns vänstra sida. Kolla min site för bilder. The Swedes Armour Page Klicka på Strf 90 The Swede Finns det några bilder sida vid sida så man kan jämföra 9040 a och 9040b? Quote
Pego Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 Det lättaste sättet att skilja på Adam och Bertilvagnar är genom att titta på tornfrontens vänstra sida samt vänster sida av manteln. På Adam sitter det en extern dämpningscylinder på tornfronten medan Bertil har en slät front. På Bertil sitter det ett reservsikte på mantelns vänstra sida. Kolla min site för bilder. The Swedes Armour Page Klicka på Strf 90 The Swede Finns det några bilder sida vid sida så man kan jämföra 9040 a och 9040b? En strf 9040A http://www.fmv.se/ImageVault/Images/id_230...ultHandler.aspx En strf 9040B http://www.fmv.se/ImageVault/Images/id_229...ultHandler.aspx Quote
hvungdom Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 Det lättaste sättet att skilja på Adam och Bertilvagnar är genom att titta på tornfrontens vänstra sida samt vänster sida av manteln. På Adam sitter det en extern dämpningscylinder på tornfronten medan Bertil har en slät front. På Bertil sitter det ett reservsikte på mantelns vänstra sida. Kolla min site för bilder. The Swedes Armour Page Klicka på Strf 90 The Swede Finns det några bilder sida vid sida så man kan jämföra 9040 a och 9040b? En strf 9040A http://www.fmv.se/ImageVault/Images/id_230...ultHandler.aspx En strf 9040B http://www.fmv.se/ImageVault/Images/id_229...ultHandler.aspx Tack letat ihjäl mig på internet. Quote
Jonolzz Posted June 27, 2011 Report Posted June 27, 2011 Fråga på eldledningsvagn 90 Vilken plats sitter vagnschefen resp "reservförare" i tornet. Från fm hemsida får jag uppfattningen att vc sitter på höger sida i tornet på den plats där skytten på en 9040 skulle sitta. Kan det stämma? http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Fordon/Eldledningsvagn-90/ Quote
Olga-Belle Posted July 28, 2011 Report Posted July 28, 2011 Fråga på eldledningsvagn 90 Vilken plats sitter vagnschefen resp "reservförare" i tornet. Från fm hemsida får jag uppfattningen att vc sitter på höger sida i tornet på den plats där skytten på en 9040 skulle sitta. Kan det stämma? Både arbetsplatsen i tornet och bak används, lite beroende på uppgiften för stunden. Quote
Jonolzz Posted August 14, 2011 Report Posted August 14, 2011 Vart är arbetsplatsen i tornet? Vänster eller höger plats i tornet Quote
1.skalman Posted August 14, 2011 Report Posted August 14, 2011 Vart är arbetsplatsen i tornet? Vänster eller höger plats i tornet Som jag kan läsa mig till på ovan länk så sitter VC på höger sida (där skytten sitter i en "vanlig" vagn). Reservförare sitter på vänster sida (där VC sitter i en "vanlig" vagn). Allt detta i sett i körriktning. Quote
Recommended Posts